ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رویترز: تصمیم رهبران گروه هفت برای موضع‌گیری تند علیه چین آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی آگاه نوشت، رهبران کشورهای گروه هفت قرار است در نشست‌شان که شش روز دیگر در هیروشیمای ژاپن آغاز می‌شود، در بیانیه مشترکی درباره استفاده چین از "فشار اقتصادی" در معاملاتش با خارجی‌ها اظهار نگرانی کنند.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت، انتظار می‌رود این بیانیه یکی از اجزای محتمل سند اعلامیه کلی رهبران گروه هفت برای اجلاس 19 تا 21 مه آنها در هیروشیمای ژاپن باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
همچنین به گفته این منبع انتظار می‌رود که یک پیشنهاد مکتوب کلی درباره اینکه چطور این هفت کشور پیشرفته برای مقابله با استفاده هر کشوری از "فشار اقتصادی" با یکدیگر همکاری کنند، ضمیمه این بیانیه شود.
یک مقام آگاه روز جمعه گفت: "بیانیه اصلی گروه هفت، قرار است شامل بخش ویژه چین و فهرستی از نگرانی‌های این کشورها درباره پکن شامل فشار اقتصادی و دیگر رفتارهایی که ما مشخصا از سمت جمهوری خلق چین مشاهده کرده‌ایم، باشد."
بر اساس این گزارش، کشورهای گروه هفت همچنین در یک "بیانیه جداگانه درباره امنیت اقتصادی" به ابزارهای مورد استفاده برای مقابله با تلاشهای زورمندانه هر کشوری که دست به این تلاشها بزند، از جمله برنامه‌ریزی و هماهنگی بپردازند و انتظار می‌رود این بیانیه‌ نسبت به بیانیه‌های مشابه قبلی گروه هفت جزئیات بیشتری داشته باشد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چین را یکی از محورهای سیاست خارجی خود قرار داده و تلاش داشته نگذارد روابط پرتنش و رقابتی دو طرف وارد فاز درگیری آشکار از جمله بر سر جزیره تایوان شود.
گروه هفت شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس نیز بوده و پیوند اقتصادی نزدیکی به چین، بزرگترین صادرکننده جهان و بازار مهمی برای بسیاری از شرکتهای بزرگ این هفت کشور دارد.
ماه گذشته میلادی، چین بیانیه صادر شده در نشست وزرای خارجه گروه هفت که موضوعات مشابهی را مطرح ساخت "پر از تکبر و تعصب علیه چین" خواند و از ژاپن، میزبان امسال نشستهای گروه هفت، شکایت کرد.
به نوشته رویترز، بیانیه‌های منتشر شده از سوی گروه هفت در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تنها اشاره‌ای کلی به مسائل مربوط به چین داشتند و دولت جو بایدن فشار آورده تا این بلوک بیانیه‌های مستقیم‌تری علیه چین صادر کند.
هدف از صدور بیانیه مشترک رهبران گروه هفت در نشست هر ساله خود این است که نشان دهد این کشورها در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی همسو هستند.
اعضای گروه هفت همچنین چشم انداز همکاری بیشتر با چین در زمینه‌هایی مانند آب و هوا را در نظر خواهند گرفت.
مقام آمریکایی مورد استناد رویترز گفت: "ما حامی جدا کردن اقتصاد آمریکا و چین نیستیم، ما حامی ریسک‌زدایی هستیم، ما حامی تنوع‌بخشی هستیم. این اصل، یک اصل بسیار متحد کننده است."
مذاکرات بر سر ادبیات دقیق بیانیه‌های مشترک رهبران گروه هفت پیش از انتشار پیدا کردن در جریان اجلاس پیش روی این رهبران، همچنان درگیر دیپلماسی و تعدیل است.
به نوشته رویترز این نشست سران گروه هفت قرار است آزمونی باشد که نشان دهد اعضای این گروه که همگی دموکراسی‌های ثروتمند جهان هستند، تا چه اندازه می‌توانند روی اتخاذ رویکردی مشترک در قبال چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان توافق کنند.
این در حالی است که مساله چین همچنین یکی از موضوعات اصلی مذاکراتی که رهبران مالی گروه هفت اخیرا در نیگاتای ژاپن برگزار کردند، بوده است. این رهبران در این نشست بر کاهش "اتکای بیش از حد" زنجیره‌های تأمین کشورهایشان به تولیدات چینی از جمله با مشارکت با کشورهایی با سطح درآمد متوسط و پایین تمرکز داشته‌اند.
جاش لیپسکی، کارشناس و مدیر ارشد مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک می‌گوید: "آمریکا می‌خواهد ادبیاتی تند را روی کاغذ توافق بیاورد و سایر کشورها علاقه‌مند به آن هستند، اما آن‌ها علاقه‌ای به ارائه جزئیات ابزارهای مختلف دولتی و اقتصادی روی کاغذ ندارند."
برخی از اعضای گروه هفت به طور خاص در مورد امضای توافقی بر سر اعمال کنترلها بر سرمایه گذاری خارجی در چین تردید دارند.
این مقام آمریکایی گفت: البته، هر یک از اعضای گروه هفت تا حدی مسیر مختص به خود را در قبال چین تدوین می‌کند اما مجموعه‌ای از اصول نیز هستند که گروه هفت را در قالب اخذ یک رویکرد مشترک نسبت به چین متحد می‌کنند.
جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا که برای شرکت در نشست رهبران مالی گروه هفت به ژاپن سفر کرد، روز پنجشنبه گفت که چین به وضوح از ابزار فشار اقتصادی علیه استرالیا و لیتوانی استفاده کرده است.
همچنین عدم پیشرفت در داخل آمریکا برای حل بن بست بر سر افزایش سقف بدهی این کشور نیز بر نشست رهبران مالی گروه هفت سایه انداخت.
نشستی که قرار بود بر طبق برنامه ریزی روز جمعه بین بایدن و قانونگذاران ارشد بر سر این مساله برگزار شود به اوایل هفته آینده موکول شد. این تعویق در ضمن تلاش دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای اخذ مصالحه‌ای بر سر این اختلاف با هدف جلوگیری از نکول فاجعه بار بدهی رخ داد.
با این وجود، مقامات آمریکایی انتظار دارند که رئیس جمهور آمریکا طبق برنامه در این اجلاس دو روزه شرکت کرده و پس از آن عازم سفرهایش به پاپوآ گینه نو و استرالیا که هدف آنها هم تقویت رویکرد واشنگتن در قبال منطقه آسیا-اقیانوسیه و مقابله با سلطه چین بر این منطقه است، شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1020767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی