ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قفل آژانس باز شد خواندنی ها

قفل آژانس باز شد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
مختومه شدن یکی از 3پرونده هسته‌ای کشورمان، دست ایران را در معادلات جهانی پر کرد و ناامیدی براندازان را در پی داشت
رضا عمویی| در بهمن‌ماه سال گذشته بود که خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ با انتشار گزارشی مدعی شد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اورانیوم با غنای 84درصد شناسایی کرده‌اند. انتشار این خبر در آن زمان با سروصدای زیادی همراه شد و دنباله‌دار کردن این موضوع در رسانه‌های غربی نشان داد که غرب به دنبال باز کردن موضوع جدیدی در پرونده هسته‌ای ایران برای فشار بیشتر علیه تهران است. در همان زمان «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگاران با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه‌نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد که آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درخصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای 60درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری متداول است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از 60درصد در فرایند غنی‌سازی‌ به معنی غنی‌سازی‌ بالای 60درصد نیست. به‌گفته کمالوندی، «این موضوع در روند غنی‌سازی امری بسیار طبیعی است که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به‌وجود آید، ولی آنچه حائز اهمیت است، محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی‌سازی‌ بالای 60درصد نکرده است.»
بسته شدن یک پرونده جنجالی
به‌رغم جنجال‌های زیادی که درباره ادعای کشف اورانیوم 84درصدی در ایران در زمستان گذشته مطرح شد، پرونده مربوط به یکی از مکان‌های ادعایی آژانس - آباده - حل و فصل شده و بر این اساس، سؤالات آژانس در مورد یکی از 3 مکان ادعایی مطرح شده پایان می‌یابد. همچنین در این ارتباط گفته شده است که ادعای مطرح‌شده درخصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای 83.7درصد نیز در پی توضیحات ارائه شده از سوی ایران حل شده است. روشن است که بسته‌شدن این پرونده در ادامه بهبود تعاملات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است. بعد از سفر اسفند ماه سال گذشته «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نیز تعاملات و همکاری‌های ایران و آژانس پیشرفت چشمگیری داشته و در همان زمان، پس از این سفر برخی منابع اعلام کردند که تهران و آژانس برای رفع برخی ابهامات در حال همکاری هستند. پس از این سفر نیز در ‌ماه گذشته، خبرگزاری اتریش (apa) به نقل از انجمن کنترل تسلیحات اعلام کرد که نصب دوربین‌های نظارتی در برخی تاسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته شده است، هرچند در همان زمان منابع رسانه‌ای در ایران اعلام کردند این دوربین‌ها به‌ صورت آفلاین بوده و اطلاعاتی به آژانس منتقل نمی‌شود. «لارنس نورمن»، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال هم طی پیامی توییتری تأیید کرد آژانس، نصب مجدد دوربین‌های نظارتی جمع‌آوری شده و سایر تجهیزات مرتبط در سایت‌های اتمی ایران را شروع کرده است. بر این اساس بسته شدن پرونده اخیر مرتبط با آباده از سوی آژانس در راستای افزایش تعاملات ایران و آژانس ارزیابی می‌شود که به‌ویژه از مقطع اسفندماه سال گذشته کلید خورده است.
بی‌اعتباری دشمنان درجه یک ایران
بسته شدن پرونده ادعایی فعالیت هسته‌ای آباده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایران‌هراسان و براندازان که هر شب با رؤیای ایجاد هزینه بیشتر به خواب می‌روند، خبر بسیار بدی بود؛ چرا که این روند، تأثیر کلی بر موضوع هسته‌ای ایران در سطح بین‌المللی خواهد داشت. آباده یکی از 3 مکان ادعایی آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران بود که طی 3 سال گذشته بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته بود تا درباره مواد هسته‌ای کشف شده در آنجا توضیح دهد. علاوه بر آباده، آژانس، ادعاهایی را نیز درباره مکان‌هایی در «تورقوزآباد» و «ورامین» مطرح کرده بود، هرچند ایران همواره چنین ادعاهایی را رد کرده است. آنچه مشخص است اصرار آژانس روی برخی مکان‌ها پس از طرح برخی ادعاها از سوی دشمنان شماره یک ایران صورت گرفته بود. برای نخستین بار سازمان تروریستی منافقین مدعی انجام فعالیت هسته‌ای ایران در سایت آباده و موضوع تورقوزآباد نیز از سوی نتانیاهو مطرح شده بود. با بسته شدن پرونده آباده، ادعای منافقین درباره ایران نیز بی‌اعتبار شده است و این موضوع باعث خواهد شد تا در آینده طرح چنین ادعاهایی چندان جدی گرفته نشود. مضاف بر این بیانیه‌های آژانس درباره تورقوزآباد تاکنون نتوانسته همراه با شواهد قطعی و تعیین‌کننده باشد.
کاهش فشارهای بین‌المللی
از سوی دیگر بسته شدن موضوع آباده در پرونده هسته‌ای ایران احتمالا به کاهش فشارهای بین‌المللی از سوی طرف‌های اروپایی و غربی علیه ایران منجر خواهد شد. حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از این موضوع آگاه هستند که اهداف ایران در فعالیت هسته‌ای، صلح‌آمیز است و بسیاری از مقامات اروپایی در دیدارهای غیررسمی خود با مقامات ایرانی بر منحرف نشدن فعالیت هسته‌ای ایران تأکید دارند؛ هرچند که روشن است اروپایی‌ها در مواضع خصمانه علیه ایران با ادعاهای آمریکا همسو می‌شوند. اکنون با بسته شدن پرونده آباده انتظار می‌رود که اعتماد بین‌المللی بیشتری نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران ایجاد شود و بعد از این، متهم کردن ایران از سوی آمریکا و تل‌آویو با دشواری زیادی همراه باشد. همچنین بسته شدن موضوع آباده از سوی آژانس به‌صورت طبیعی می‌تواند وزن سنگین‌تری به خواسته‌های ایران در مسیر احیای برجام بدهد و از این‌رو امید به احیای برجام موردنظر ایران بعد از این بیش از گذشته خواهد بود.
تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران
طی چند‌ ماه گذشته دستگاه دیپلماسی ایران به دستاوردهای مطلوبی در حوزه سیاست خارجی منطقه‌ای از جمله عادی‌سازی‌ روابط با عربستان و در حال حاضر برخی گمانه‌زنی‌ها درباره عادی‌سازی‌ روابط با مصر دست یافته است. اکنون نیز بسته شدن یکی از پرونده‌های پرابهام ایران در آژانس بدون تردید، همراهی بیشتر کشورهای منطقه را با ایران امکان‌پذیرتر خواهد ساخت؛ مضاف بر آنکه ایجاد جبهه ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل یا شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از این بسیار سخت‌تر خواهد بود.
بالاخره اینکه با مختومه شدن این پرونده، توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین غرب قرار گرفته است. مقامات آمریکایی در میانه اغتشاشات سال گذشته، دچار طمع‌ورزی شده و اعلام کردند که بر ‌اصطلاح اعتراضات در ایران تمرکز کرده‌ و موضوع مذاکره در اولویت آنها قرار ندارد، اما با فروکش کردن اغتشاشات، مستأجران کاخ سفید بار دیگر از لزوم به کارگیری دیپلماسی در قبال ایران سخن گفتند. سفر وزیر خارجه قطر در بهمن سال گذشته که حامل پیام مقامات کاخ سفید بود، در کنار اظهارنظر «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر لزوم پیگیری مذاکرات، حاکی از تثبیت موقعیت کشورمان در مذاکرات بود و اکنون نوبت آنهاست که تصمیم بگیرند فرایند خسارت‌بار گذشته را ادامه دهند یا گام آخر را بردارند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1028207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی