ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کارشناس خاورمیانه: بیانات رهبری یعنی ایران آغاز روابط با مصر را پذیرفته / تا FATF حل نشود، دستاورد روابط با کشورهای عربی حداقلی است قاره آفریقا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کارشناس خاورمیانه در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: روابط ایران و مصر تابعی از روابط با برخی کشورهاست که یکی از آنها عربستان سعودی است. چون عربستان پدرخوانده کشورهای عرب محسوب می‌شود، حال پدر خواندگی نه به لحاظ معنوی بلکه به لحاظ اقتصادی است.
حجت الله جودکی، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص شروع روابط ایران و مصر گفت: کارشناس‌های ایران و مصر قبل از سفر سلطان عمان به ایران گفتگو می‌کردند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
قبل از سفر سلطان عمان به ایران بود. بعداً آقای هیثم بیان آخر را اعلام کرد و خواست میان ایران و مصر میانجی‌گری کند. یعنی بحث و گفتگوها از طریق عمان و عراق از قبل شده بود. اینکه گفتند دوباره مذاکره کنند در بغداد، در واقع از قبل شروع شده و ادامه می‌دهند.
جودکی اعلام کرد: اینکه رهبری گفتند روابط با مصر خیلی خوب است، یعنی ایران شروع روابط را پذیرفته است. یعنی در ایران موانعی بوجود نخواهد آمد، مگر اینکه بحث‌های جدیدی شود. زمان آقای خاتمی هم نزدیک بود روابط درست شود، اما برخی نگذاشتند. قرار بود اسم خیابان را عوض کنند، آنها رفتند عکس خالد اسلامبولی را کشیدند که اصلاً کسی نتواند کاری بکند.
وی در ادامه تصریح کرد: در مصر نیز دیگر گروه‌هایی که مخالف رابطه ایران و مصر بودند مثل اخوان المسلمین یا زندان رفتند یا کشته یا فراری شدند. همچنین محبوبیت اجتماعیشان کاهش پیدا کرد. السیسی هم این را خوب می‌داند که از جانب این گروه‌ها تهدیدی نخواهد بود. در نتیجه خیالش راحت است که می‌توانند با ایران رابطه برقرار کنند.
در خصوص توافقات ایران با عربستان این کارشناس گفت: کشورهای عربی مثل عربستان خیلی سر عقل آمده‌اند؛ چون آنها فهمیدند اقتصاد اصل است. عربستانی که ثروتمند بود می‌خواهد پول‌های خود را تبدیل به سرمایه کند و چون سرمایه بسیار ریسک دارد، آنها نیاز به امنیت دارند. در نتیجه ترجیح می‌دهند روابطشان با ما بسیار عادی باشد. الان خیلی وزین از حجاج ما در عربستان استقبال کردند. آنها دارند این کار را می‌کنند و فهمیدند که از این مسیر وارد بشوند خیلی بهتر است.
جودکی افزود: مشکل ما هم این است که برخلاف آنها که خیلی اقتصاد قوی دارند، اقتصاد خوبی نداریم که وادارمان کند تنش‌هایمان را با کشورهای دیگر به حداقل برسانیم. در مورد آمریکا شعار دادیم، حالا که نمی‌توانیم با آمریکا تنش‌ها را به حداقل برسانیم. حداقل می‌توانیم تنش را با کشورهای دیگر کم کنیم. اگر این کار را بکنیم به نفع ما است.
ما در موضع ضعف هستیم ولی ضعف را نباید ارزشیش کرد. بلکه هر جا نقطه ضعف دیدیم آن را باید برطرف کنیم. اگر ارزشی فکر کنیم آن وقت دیگر کاری نمی‌کنیم و می‌گوییم ما باید همیشه بجنگیم و آرمانگرایانه سخن می‌گوییم. در حالی که در واقع ما یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه هستیم و باید درخور آن منطقه سیاست‌هایی داشته باشیم که بتوانیم با همه زندگی کنیم.
وی در ادامه گفت: ما اگر بخواهیم با آذربایجان بجنگیم و با طالبان و پاکستان مشکل داشته باشیم و همچنین با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نسازیم، با همه به مشکل می‌خوریم. چنین شرایطی باعث می‌شود ما یک سیاست سردرگم خارجی داشته باشیم چون شفافیت درون آن وجود ندارد. ما الان فهمیدیم که بهتر است از آن روش قدیممان استفاده نکنیم.
وی در خصوص دستاوردهای اقتصادی روابط با کشورهای عربی بیان کرد: این روابط شکل گرفته دستاورد اقتصادی خواهد داشت، ولی در سطح حداقل خواهد بود. با توجه به اینکه FATF را نپذیرفتیم و عملاً برجام اجرا نشده است، طبیعتاً نمی‌توانیم از مزایای اینها هم بهره‌مند شویم. اگر فرض کنیم FATF را پذیرفته بودیم، الان حداقل روابط بانکیمان اصلاح شده بود و روابط بانکی ما آنقدر مشکل پیدا نمی‌کرد.
الان ما کالاهایی دادیم به کشورهای دیگر و آنها نمی‌توانند برای ما پول بفرستند، چون روابط بانکی وجود ندارد. روابط سیاسی با کشورهای منطقه پیامدش یکسری روابط حداقلی اقتصادی است. همین که نخواهیم دائماً در حالت آماده‌باش باشیم و بجنگیم به معنای این است که همان درآمد حداقلی را صرف کارهای بهتر به جای مسائل نظامی می‌کنم. در حقیقت به نفع ماست.
جودکی در ادامه توضیح داد: البته آمریکا هم همین سیاست را برای ما به کار می‌برد. می‌خواهد ما را در حالت بین مرگ و زندگی نگه دارد که ما همین سیاست را ادامه دهیم. چون به نفع او هم است اگر ما همچنان ضعیف شده باقی بمانیم. در داخل فکر می‌کنند ضعف یعنی ضعف نظامی؛ در حالی که امروز در جهان بزرگترین ضعف، ضعف اقتصادی است.
یعنی اقتصاد است که حرف اول و آخر را می‌زند. ما اگر در این حالت ضعیف بمانیم به نفع آمریکا است. درآمد ارزی شکوفایی و قدرت بوجود می‌آورد. ما اول باید تلاش کنیم بفهمیم که اقتصاد حرف اول را می‌زند. اگر به این باور برسیم خواه‌‌ناخواه روابط سیاسیمان را هم اصلاح می‌کنیم.
گفت و گو: پرستو بهرامی راد

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1029472/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است

رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

حدود 20 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

عامل تحریم

رأی الیوم: حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

مشکلات 7 بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

چگونه هند می‌تواند چین را به مخمصه بیندازد؟

نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض

اسب‌های ارتش انگلیس لندنی‌ها را زخمی کردند

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

بیانیه مهم 28 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان