ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شرط فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران از نظر سخنگوی دولت/ بیش از 50 درصد از منابع ارزی ایران توسط 15 کشور همسایه تامین می‌شود اخبار ایران

شرط فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران از نظر سخنگوی دولت/ بیش از 50 درصد از منابع ارزی ایران توسط 15 کشور همسایه تامین می‌شود
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آفتاب‌‌نیوز :
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشستی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار شد به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
وی در مقدمه‌ای در این نشست گفت: اصل 6 قانون اساسی، مردم را اصلی‌ترین اداره کننده کشور می‌داند، چون بر اساس نگاه انقلاب اسلامی، مردم موثرترین و اساسی‌ترین عامل در ارتقا و پیشرفت کشور تلقی می‌شوند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در نگاه امام و رهبر انقلاب امکانات و سخت افزار چندان مهم نبود همان‌گونه که رهبر انقلاب در سالگرد امام راحل گفتند پول و امکانات در بروز انقلاب از سوی امام چندان مهم نبود بلکه مسائل نرم افزاری مانند ایمان به خدا ایمان به مردم و ... باعث شد مردم ایران نماینده قوی‌ترین اقتصاد جهان و حتی به قول خودشان ژاندارم نظامی منطقه در آن زمان یعنی انربکا را به زمین بزنند. 
بهادری جهرمی با اشاره به تحولات کشور در 40 سال گذشته گفت: در برایند ماجرا‌های گذشته مانند دفاع مقدس و مشکلاتی مانند تحریم و ... پیروز میدان‌ها مردم و انقلاب اسلامی بود. در دوره‌ای کلید حل مشکلات را سازش و مسائل دیگری می‌دانستند. در همین دهه گذشته که به جای اتکا به مردم، نیروی ایمان و باور‌های انقلاب به سازش رو اوردیم و بنا بود رشد اقتصادی داشته باشیم که رشد اقتصادی آن دوران به صفر رسید و میانگین تورم کشور در دهه نود حدود 25 درصد بود در حالیکه تورم کشور در دوران جنگ 18 درصد بود. همین نتایج به خوبی دستاورد‌ها و نتیجه هزینه سازش و مقاومت را برای کشور مشخص می‌کند. 
البته سخنگوی دولت بهتر بود توضیح دهد که وضعیت فعلی که دولت رئیسی با تورم 70 درصدی رکورد نرخ تورم در تاریخ بعد از انقلاب را به نام خود ثبت کرده است، نتیجه چیست؟ سازش یا ناآکارآمدی مدیران دولت انقلابی؟
جهرمی با اشاره به اینکه دشمن در 44 سال گذشته هر ابزاری را که داشت به کار گرفت، تاکید کرد: جنگ نظامی، تهاجم فرهنگی، جنگ رسانه ای، جنگ شناختی، جنگ دیپلماتیک و ... و در چند ماه گذشته تمام قد و با حمایت صد‌ها میلیون دلار پول کشور‌های خارجی که همه امکانات خود را از قبیل دستگا‌های امنیتی و دیپلماسی را پای کار اوردند تا ایران را منزوی کنند، اما ایا ایران منزوی شد. نتیجه این اقدامات آزادی دیپلمات کشور، از سرگیری روابط ایران با عربستان، رکورد شکنی تبادلات اقتصادی ایران با کشور‌های همسایه و خارجی و قابل توجه است.
وی با اشاره به اینکه دشمنان قطعا ضربه‌هایی به ما زدند که برخی به دلیل غفلت‌های خودمان بود، یاد آور شد: دشمن هر چه خواست در قبال ایران انجام داد. نتیجه آن، راهپیمایی استثنایی 22 بهمن شد. ملت ایران نشان داد هم راه خمینی را باور دارد و هم پای ارمان‌ها ایستاده است. طرف مقابل ما در سال گذشته هر کاری که می‌خواست انجام داد و با اتکا به همینه پوشالی خود تلاش کرد دل مردم ما را خالی کند که نتیجه آن موشک‌های امروز هاپیرسونیک سپاه بود.
*دولت از اعتراضات استقبال می‌کند
وی در پاسخ به سوالی درباره به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و اینکه در جریان اتفاقات اخیر حرف مسئولان این بود که صف معترضین از اغتشاش‌گران جدا شود و این موضوع نیازمند فضای مناسبی برای اعتراض است که دولت وعده داد، آیا این وعده فراموش شده است؟ اظهار داشت: این دولت از ابتدا موارد متعدد اعتراضاتی را که مسالمت آمیز بوده را شنیده و واکنش نشان داده است. اعتراضات کارگران به میزان افزایش حقوق، که باعث افزایش 57 درصدی حقوق شد. 
بهادری جهرمی با اشاره به تجمعات و اعتراضات کارگران تصریح کرد: حمایت از کارگران کارخانجات هم از جمله این اقدامات است. اعتراض معلمان به موضوع رتبه بندی معلمان بود که در دولت پیگیری شد. بحث دیگر، افزایش حقوق بازنشستگان بود که شخص رئیس جمهور با نماینده آن‌ها جلسه گذاشت و موضوع را پیگیری کرد. این دولت نشان داده که از اعتراضات استقبال و موضوع را دنبال می‌کند. برای اجرای اصل 27 قانون دولت با قید فوریت و اهمیت، لایحه‌ای در خصوص برگزاری تجمعات آماده و تقدیم مجلس کرد؛ لذا دولت در دو زمینه توجه به موضوعات اعتراضی و ایجاد زمینه برای اعتراضات قانونی نقش خود را ایفا کرده است.
*فعالیت پلتفرم‌های خارجی منوط به استقرار دفتر نمایندگی در ایران است
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره محدویت‌های اینترنتی و اینکه تا چه زمانی این موضوع ادامه پیدا میکند و موضوع ایجاد رانت برای سازندگان فیلترشکنان نیز گفت: حق دسترسی ازاد به اطلاعات یک حق بشری است که البته قیودی دارد. حقوق بشر حقوقی هستند که قیودی در سازوکار‌های اجتماعی برای پیاده شدنشان اجرا می‌شود. این قیود وابسته به مصالح عمومی تعیین می‌شود.
جهرمی با بیان اینکه اینترنت برای دسترسی علمی به حوزه‌های مختلف باز است به موضوع فیلتر دو پلتفرم اشاره کرد و افزود: طبیعتاً همه کشور‌ها برای فعالیت سکو‌های اینترنتی قوانینی می‌گذارند. اینکه باید دفتری در کشور میزبان داشته باشند که پاسخگوی عملکرد آن‌ها در قبال مشکلات و تخلفات احتمالی باشند. همان قواعدی که کشور‌های غربی برای فعالیت پلتفرم‌های خارجی دارند ما نیز همان انتظار را از پلتفرم‌ها داریم. این جدای از محتوا‌های تروریستی است که این دو پلتفرم انجام دادند و هیچ‌کس هم جوابگو نیست. هر سامانه و پلتفرمی که در چارچوب قواعد باشد ما نیز از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
وی در خصوص تبعیض نیز تاکید کرد: همین الان مثلا در مورد سلاح می‌گوییم عموم مردم حق دسترسی ندارند، ولی پلیس مجوز دارد یا هر قشری بنا به رعایت قواعد و ضرورتی برخی اختیارات را دارند. همان مرجعی که ضابطه گذاری می‌کند در خصوص مقامات هم استثنا گذاری می‌کند. ولی در خصوص فرزندان آن‌ها چنین چیزی وجود ندارد. اگر مصادیقی معرفی شود، قطعا برخورد می‌شود.
سخنگوی دولت درباره مسئله حضور فرزند معاون رییس جمهور در خارج از کشور و فعالیت در شرکت دانش بنیان فیلتر شکن نیز گفت: فرزند خانم خزعلی نه در این دولت بلکه چند سال پیش در شرایطی که زندگی مستقلی داشته به خارج از کشور رفته و در شرکتی که برای من مشخص نشد در زمینه فیلترشکن بوده است، فعالیت می‌کرد که البته اندکی بعد از تذکر رییس جمهور مبنی بر نبودن فرزندان دولتمردان در خارج از کشور به کشور برگشت.
جهرمی در خصوص ادعای دسترسی بدون فیلتر فرزندان مقامات به برخی پلتفرم‌ها نیز گفت: چنین چیزی وجود خارجی ندارد. اگر مصادیقی را دیده‌اید شناسایی کنید، چون این مصداق فساد است و به بازرسی ویژه رئیس‌جمهور اعلام کنید، برخورد می‌کنیم.
*همچنان در حال تکمیل پروژه‌های مسکن در دولت‌های گذشته هستیم
وی در واکنش به سوالی درباره اینکه پاسخ شما به عدم وحدت و تناقض در تصمیمات دولت چیست؟ و علت اینکه در مورد ارز دستوری، یا ساخت مسکن اظهارات نادرستی از سوی دولتمردان مطرح می‌شود چیست؟ گفت: وعده رئیس جمهور در حوزه مسکن تکلیف قانون بوده است. نه در این دولت بلکه در دولت‌های قبل در حوزه مسکن کم کاری‌هایی بوده که این تکلیف با توجه به این مسئله در نظر گرفته شده است. دولت هنوز دارد تعهدات دولت قبل در حوزه مسکن را از جیبش تکمیل می‌کند. وقتی دولت مسائل، آسیب‌ها و تورم حوزه مسکن را دیده زیر بار مسئولیت رفت با اینکه به راحتی انجام نمی‌شود و از او سوال می‌شود، ولی می‌گوید این کار باید انجام شود و برای ساخت زیرساخت‌های آن اصرار می‌کند. تیم اقتصادی دولت تحت فرماندهی معاون اول رئیس جمهور و متولی تصمیم‌های اقتصادی و پاسخگو هستند. همین نرخ ارز خیلی دیدگاه‌های مختلفی در موردش وجود دارد. مسیری که دولت باید طی کند، مسیر طراحی کارشناسی و اجرای قانون است.
بهادری جهرمی تاکید کرد: یکی از آن سیاست‌خت مردمی سازی رایانه‌ها است، این مسئله سیاست دولت در سال 1401 نیست بلکه در بودجه مجلس 1400 مشخص شده بود که این قانون باید اصلاح شود و ارز ترجیحی نداشته باشیم. در بودجه 1401 هم این اصلاح آمده بود که دولت موظف به عمل به آن بود. ما یک مفهوم ارز ترجیحی داریم و یک بحث مدیریت ارز شناور، درآمد‌ها؛ بخشی نفتی است و بخشی غیر نفتی است. بانک مرکزی ابزار‌ها را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که ارز نرخ شناور مدیریت شده باشد. مدیریت این نرخ شناور باید به گونه‌ای باشد که مواجه با جهش نباشیم. بیش از 50 درصد از منابع ارزی کشور توسط 15 کشور همسایه تامین می‌شود. منابع ارزی ما آرمانی نیست، ولی زیاد است.
وی در پاسخ به سوالیدرباره اینکه شما دولت گذشته را ضد مردم معرفی کردید، ولی از پشتوانه 24 میلیون رای برخوردار بود، منظور شما از مردم کیست، گفت: مردم هم کسایی هستند که آقای رییسی و آقای روحانی را انتخاب کردند و هم کسانی که پای صندوق نرفتند. آن‌ها هم قطعا مردم‌اند. گفتیم دولتمردان دو رویکرد داشتند. اتکا به مردم یا عدم اتکا به مردم و دولت قبل را بخش دوم دانستیم. عدم اتکا به مردم یعنی نخبه تولید کننده خودرو را منتطر برجام و مذاکره نگه داریم. مردم می‌گویند بروید مذاکره کنید، اما کشور را معطل آن نکنید. مذاکره با سازش فرق دارد. این دولت هم مذاکره می‌کند. ما هرگز تحریم را قبول نداریم، اما مذاکره می‌کنیم. اما آیا در مذاکره به حضور مردم در 22 بهمن اتکا می‌کنیم؟ یک زمان در حین مذاکره می‌گوییم خزانه ما خالی است یک زمان خیر. ما افتخار می‌کنیم به همین مردم که جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند.
بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در دولت در بخش‌های راهبردی اقداماتی صورت نمی‌دهد و بیشتر مسائل حول دغدغه‌های معیشتی است، گفت: این گونه نیست اتفاقا تقاضای دولت از نخبگان این است که مطالبه‌گری خود را از حوزه‌های زیرساختی و اساسی مطرح کنند. دولت اقدامات اساسی انجام داده است. به عنوان مثال برای 4 هزار راه ریلی اقدام شده است. برای حل تنش آبی مناطق خوزستان و اصفهان و ... طرح‌هایی پیگیری شد. در حوزه برق همچنین. در مورد مسکن هم همین طور. جذب مشارکت خارجی و ... مواردی است که دولت برایش طرح دارد و برنامه‌ریزی کرده است. اقتصاد دریا هم جز مواردی است که دولت برایش برنامه دارد. درباره شهرک‌های ساحلی برنامه ریزی کرده است.
وی درباره باج دادن نمایندگان به دولت یا بالعکس نیز گفت: رئیس جمهور تاکید کردند که نمایندگان یکی از بهترین مشاورین دولت خواهند بود، اما تصمیم گیر نیستند، بار تصمیم گیری به عهده وزیر و نمایندگان وزیر است. حتما مشاوره می‌دهند، اما بحث باج گیری نیست اگر هم موردی باشد تخلف است و برخورد می‌شود.
بهادری جهرمی درباره موضوع احیا کارخانه‌ها نیز گفت: آقای رییسی در قوه‌ی قضاییه نشان داده که روی این بخش مصمم است. ممکن است کارخانه‌ای احیا شده باشد، ولی به حداکثر ظرفیت نرسیده باشد. احیا به معنای حداکثر وضعیت نیست، بله از تعطیلی در آمده است. البته بعضی از آن‌ها مشکلات حقوقی و قضایی دارند که زمان می‌برد.
جهرمی در ادامه جلسه پس از سخنان نمایندگان دانشجو و نماینده برخی از صاحبان مسکن مهر که در این جلسه حضور داشت، گفت: همین نکته‌ای که درباره مسکن گفتند روشن کننده عرایض بنده است. رئیس جمهور یعنی رئیس قوه مجریه ما، مجری قانون است. قانون تکلیف کرده دولت میانگین سالی یک ملیون مسکن بسازد. کشور از سال 87 عقب افتادگی در ساخت مسکن دارد. دولت توانست 60 هزار مسکن را پوشش دهد. 210 هزار مسکن باقی مانده را هم باید بسازد و تحویل بدهد و این در راستای جبران عقب ماندگی‌هایی است که ما باید جبران کنیم.
در حالی که نرخ رشد اقتصادی در این دولت هنوز کمتر از نرخ رشد اقتصادی در آخرین فصل کاری دولت روحانی است، وی درباره اینکه تیم اقتصادی دولت ناهماهنگ است نیز با نشان دادن جداولی گفت: نرخ رشد اقتصادی دولت نزدیک به 4 درصد است که حدوداً 10 برابر دولت قبل است. متوسط نرخ تشکیل سرمایه در دولت قبل منفی 5 درصد بوده، در دولت ما 7.7 دهم درصد. امروز تورم ما 46 درصد است که در دولت قبل نزدیک 60 درصد بوده است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه جنگ اوکراین، تورم به واسطه خلق پول‌های بعد از کرونا و افزایش 57 درصدی حقوق کارگران و مردمی‌سازی یارانه‌ها را طی این سال‌ها داشتیم، افزود: امروز نرخ رشد نقدینگی ما 30 درصد است که 13 درصد نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. تورمی داریم به اسم تورم تولید کننده که پیش‌نگر است. در ابتدای دولت سیزدهم تورم تولیدی ما 80 درصد بود و امروز 37 درصد است. من نمی‌گویم تورم 37 درصد خوب است همانطور که نمی‌گویم تورم 46 درصد خوب است، اما کاهش تورم به این میزان اتفاق خوبی است.
**برکناری رئیس بانک مرکزی یکی از کشور‌ها به دلیل همکاری با ایران
وی تاکید کرد:‌ای کاش می‌توانستیم بگوییم چگونه داریم نفت می‌فروشیم، کشوری داریم که رئیس بانک مرکزی‌اش را به خاطر توافق با ما برکنار کردند. هرآنچه صورت گرفته با محور قرار دادن بخش خصوصی و با محور قرار دادن مردم بوده است. مردمی بودن سرتاپای اقدامات دولت است، در کدام دولت دو معاون وزیر در دوران خودِ آن دولت برکنار شد؟ این‌ها عدالت محوری است. عدالت محوری مبنای اقدامات دولت است.
وی با اشاره به اینکه امار‌ها نشان می‌دهد مدیریت اقتصادی دولت و آقای مخبر قابل قبول است، تصریح کرد: تورم 46 درصد فعلی مجدداً کاهشی می‌شود. مشکلات زیادی پیش پای دولت بود، اما دولت به تعهدات عمل کرد. در دولت اسبق پول را گرفتند، ولی مسکن مهر را نساختند؛ معلوم نیست پول آن را کجا بردند.
بهادرمی جهرمی در پاسخ به انتقاد یک دانشجوی دختر درباره حضور دانشجویان هم فکر با دولت در جلسه گفت: حضور شما با این نوع سخنان مطالبه‌گری علیه دولت، خود گویای این است که دیدگاه‌های مختلف در این جلسه حضور دارند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1030464/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره 6 بودجه 1403 به ضرر بورس است

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت

کشف 5 تن خشکبار قاچاق از انباری در جنوب تهران

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است

توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد

رضایی: نقش دولت باید از متصدی به سیاست‌گذار تغییر کند

کشف دو خودروی قاچاق به ارزش 150 میلیارد ریال در البرز

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

توقیف خودرو قاچاق 100 میلیاردی در مشهد

معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم

چک‌های 500 هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟

روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود

پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد

آیت‌الله اراکی: ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا