ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رئیس جمهور پیشین فرانسه در مورد ترامپ و پوتین چه می گوید؟ اخبار ایران

رئیس جمهور پیشین فرانسه در مورد ترامپ و پوتین چه می گوید؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور پیشین فرانسه، به تازگی با چاپ خاطرات دوران پنج ساله ریاست جمهوری‌اش، بار دیگر خود را در صحنه سیاسی این کشور مطرح کرده است.
کتاب چهارصد صفحه‌ای «درس‌های قدرت» که از سوی انتشارات استوک (Stock) در پاریس به چاپ رسیده، به این دلیل مهم است که فقط شامل خاطرات یک رئیس جمهور بازنشسته نیست، بلکه نکاتی را درباره ساز و کار سیاست داخلی فرانسه و همچنین مسائل سیاست جهانی مطرح می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اما پیش از هر چیز، اولاند در این کتاب تلاش دارد کارنامه‌ای از دوران ریاست جمهوری خود ارائه کند؛ هرچند می‌نویسد که این کتاب «نه برای توجیه کردن و نه برای دفاع از کارنامه‌ای است که با گذشت زمان، به تنهایی از خود دفاع خواهد کرد».
به نظر می‌رسد، اولاند قصد دارد از طریق این کتاب، دستاوردها، سیاست‌ها و شرایطی که دولت وی در آن برهه زمانی داشت را برای مردم تبیین نماید، به ویژه اینکه در داخل فرانسه، دولت وی با رضایت مردمی همراه نبود.
وی در این کتاب، علاقه زیادی به همکاری مشترک کشورهای اروپایی نشان می‌دهد و جدایی طلبان از اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار می‌دهد و معتقد است، کشورهای اروپایی در صورت جدایی از اتحادیه اروپا ضعیف‌تر می‌شوند. رئیس جمهور پیشین فرانسه در این کتاب به تلاش کشور خود در کاهش بحران اقتصادی که یونان، اسپانیا و پرتغال را تحت تأثیر قرار داده بود، اشاره کرده و به نقش خود در تأثیرگذاری بر موضع آلمان در جهت حمایت از این کشورها تاکید کرده است.
او در بخش دیگری از کتاب درس‌های قدرت، به مسئله مهاجران غیرقانونی اشاره می‌کند و می‌نویسد که برخی از مقامات اروپایی خواهان این بودند که مرزهای اروپایی برای همیشه به روی مهاجران غیرقانونی بسته شود، اما وی با کمک مرکل، صدر الاعظم وقت آلمان، توانست که برخی از این مهاجران را جذب و آنها بین کشورهای اروپایی بر حسب قدرت اقتصادی شأن و… تقسیم نماید. اولاند همچنین به اشتباه دولتش اعتراف می‌کند، زمانی که از ورود خانواده مهاجر از کوزوو امتناع کرد و می‌نویسد که اشتباه بزرگ زمانی بود که دختر یک خانواده پناهنده در مدرسه و جلوی همکلاسی‌های وی توسط نیروهای وزارت کشور فرانسه بازداشت شد و می‌افزاید که اگرچه بعدها دولت وی برای این دختر و خانواده وی مراقبت‌های آموزشی انجام داد، اما زخم‌های این اشتباه هرگز بهبود نیافت و اثرش بر مردم باقی ماند، تا جایی که یکی از وزاری وی مجبور به استعفا شد.
اولاند در بخش دیگری از کتاب خود به تأثیر نرخ بیکاری در آینده سیاسی رئیس جمهور در فرانسه می‌پردازد و می‌گوید که اکثر کسانی که در فرانسه اکثریت را کسب کرده و به قدرت رسیدند، به دلیل ناتوانی در کاهش نرخ بیکاری، از قدرت کنار می‌روند. او همچنین می‌نویسد که با گذشت سه سال از ریاست وی، اقتصاد فرانسه دوباره رونق گرفت، به طوری که نرخ بیکاری به کمتر از دوره قبل از وی، به 9.2 درصد کاهش، رشد اقتصادی این کشور نیز از صفر به 2 درصد افزایش و کسری بودجه نیز در دوره وی به 3 درصد کاهش یافت و ادامه می‌دهد که این بهبود اقتصادی به دلیل فضای ناامید کننده اروپایی، شرایط تروریسم و شکاف سیاسی در فرانسه مورد توجه قرار نگرفت.
بخش‌های مهم کتاب درس‌های قدرت
اولاند وقتی در مورد سیاست‌های اقتصادی خود برای تغییر ساختار صحبت می‌کند، جزئیاتی را بیان می‌کند که ممکن است مورد علاقه متخصصان باشد. او می‌نویسد که در همه اصلاحات مراقب بود که تأثیر منفی بر اقشار آسیب پذیر نداشته باشد و می‌گوید که سیاست دولت وی باعث شد تا 12 میلیون خانواده، مالیات بر درآمد پرداخت نکنند. او در ادامه به کمک دولت وی به آزادسازی شرکت‌های فرانسوی از شرکت‌های جهانی که تحت کنترل قوانین «گات» بودند، اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه با فرار مالیاتی مبارزه کرد، به طوری که در این راه حتی وزیر مهم دولت به دلیل فرار مالیاتی برکنار کرده بود.
اولاند در بخش دیگری از کتاب، خود را به عنوان یک نامزد معمولی که مسئولیت‌های خود را به سادگی اما به طور کامل انجام می‌دهد، معرفی کرده است و می‌نویسد که وی متعهد است که خود را خارج از قوانین قرار ندهد، و او اولین شهروندی باشد که به سایر حوزه‌های قدرت مثل پارلمان و قوه قضائیه احترام بگذارد.او در ادامه کتاب خود با اشاره به ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا می‌نویسد که ترامپ شخصیت قابل اعتمادی نیست و از صحبت‌های او می‌توان این را فهمید. اولاند همچنین درباره رئیس جمهور روسیه می‌نویسد که پوتین به خوبی توانست از ضعف‌های موجود در روابط آمریکا و اروپا به نفع خود بهره ببرد.
او در جاهای دیگر کتاب نیز شخصیت پوتین را توصیف می‌کند. مثلاً زمانی که دیدار بعدی‌اش با رئیس جمهوری روسیه، این بار در کاخ الیزه، را شرح می‌دهد: «ولادیمیر پوتین آن شب می‌خواست دوست‌داشتنی باشد و بدون شک به این هدفش رسید. وقتش شرایط برایش سخت شود، او می‌داند که چگونه رفتار کند و شگفتی بیافریند».
وی آخرین فصل از خاطرات خود را به صحبت در مورد نقش جریان چپ و دستاوردهای آن در زندگی سیاسی در اروپا اختصاص می‌دهد و می‌نویسد، احزاب چپ در اروپا به خوبی توانستند، سلطه شرکت‌های سرمایه داری را مهار کرده و آنها را به گونه‌ای تنظیم کنند که در خدمت مردم باشند و نه تولیدکنندگان اقتصادی. اولاند همچنین چشم اندازی برای آینده سوسیال دموکرات‌ها پیش بینی می‌کند. این کتاب نه تنها به دلیل خاطره نگاری بودن اهمیت دارد، بلکه خواننده را با اندیشه و عمل سیاسی در اروپا نیز آشنا می‌کند.
کد خبر 5801607

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1031046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است

رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند