نه خودروی اقتصادی آمد و نه 200 هزار خودروی وارداتی/ فقط بیش از سه هزار خودرو برای لوکس سواران در هوای آلوده آمد!
اخبار ایران
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان -

به گزارش تابناک اقنصادی؛ در هفتههای پایانی سال گذشته، وزارت صمت در راستای قانون واردات خودرو، تصمیم گرفت تا متقاضیان این خودرو در سامانه یکپارچه ثبت نام کنند و در همان شروع کار نیز 500 میلیون تومان در حساب بانکی خود مسدود کنند. در نهایت اعلام شد که حدود 120 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و مدتی بعد در اقدامی عجیب و سوال برانگیز، تنها حدود 34 هزار نفر تایید نهایی شدند و باقیمانده افراد متقاضی نیز چندین هفته بعد و با اعتراض بسیار، بالاحره توانستند 500 میلیون تومان بلوکه شده خود را از بانک دریافت کنند.
چند ماه بعد نیز مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: از این تعداد 4 هزار نفر از خرید انصراف دادند و به این ترتیب 30 هزار نفر در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند که فقط تعداد محدودی از این 30 هزار نفر موفق به تحویل خودروهای خود شدهاند.
اما در این میان و در حالی که سخنگوی وقت وزارت صمت وعده داده بود که تا پایان بهار امسال 200 خودرو به کشور وارد خواهد شد، گمرک اعلام کرد در بهار امسال 241 دستگاه خودرو سواری و به ارزش 5.6 میلیون دلار به کشور وارد شده است. مدتی بعد و با فشار رسانهها و گلایه متقاضیان در صف مانده، بر تعداد این خودروها افزوده شد و حالا در جدیدترین مشخص شده است که از
آماری که نشان میدهد نه تنها وعده واردات 200 هزار خودرو به سنگ خورده است، بلکه همان 30 هزار نفر ثبت نام کننده نهایی هم امیدی به دریافت خودروی خود ندارند! هرچند علی آبادی وزیر صمت در آبان ماه وعده داده بود که "واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش میرود و تا آذرماه تکلیف تمام کسانی که ثبت نام کردهاند روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص میشود. "
اما سرعت واردات لاک پشتی خودروهای خارجی، اوضاع را به گونه دیگری نشان میدهد و موضوع خودروهای وارداتی هنوز برای بسیاری از این 30 هزار متقاضی تعیینتکلیف نشده است.
حال از وعده واردات 200 هزار خودرو یا بهتر بگوییم وعده رسیدن 30 هزار خودرو به دست 30 هزار ثبت نام کننده تا آذرماه که بگذریم، موضوع مهم دیگری در میان است که بدست فراموشی مسئولان صمت سپرده شده است. قانونی که بر لزوم تاکید داشت و حتی وزیر وقت صمت یعنی فاطمی امین نیز گفته بود: تمرکز وزارت صمت بر واردات خودروهای اقتصادی است تا بتوان در سبد خودرویی خانوادههای متوسط و کم درآمد جای داشته باشد. یا در جای دیگری تاکید داشت: " "
اما نگاهی به سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی داشته باشیم نشان میدهد که همین تعداد اندک خودروی وارداتی به روایت گمرک، دارای قیمتهای میلیاردی هستند که هیچ نشانی از خودروی اقتصادی برای مردم ندارند. خودروهایی که با در نظر گرفت هزینههایی همچون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل؛ ارقامی بعضا بالای سه میلیارد تومان نیز خواهند داشت. خودروهایی که حالا قرار است در هوای آلوده شهرهایی همچون تهران، به دست لوکس سوارانی برسد که از مدلهای قدیمی آنها خسته شده اند و به زودی مدل 2023 و 2024 را سفر میشوند و سایر 20 و چند هزار متقاضی در صف ماندهی سامانه یکپارچه نیز، همچنان باید چشم انتظار تعیین تکلیف از سوی وزارت صمت باشند تا شاید چند ماه دیگر به خودروی مورد نظرشان برسند.
با همه این اوصاف؛ اضطرار آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، حباب قیمتی در بازار خودرو و مواردی از این دست؛ همگی نشان از نبود مدیریت صحیح در ابعاد مختلف دارد که شاید یکی از مهمترین آن ها، فراموشی وعده واردات 200 هزار خودروی روز دنیا به کشورمان باشد که قرار بود تا قبل از تابستان راهی خیابانهای کشور شود. وارداتی که در گام اول به خروج دهها هزار خودروی پرمصرف و فرسوده منجر میشد تا حداقل تاثیر آن در کاهش آلودگی این روزهای شهرهای بزرگ همچون تهران را شاهد باشیم. اما آنچه تا به امروز محقق شده، ناامید کننده است و از آن بدتر تولید خودروهای داخلی پرمصرف است که همچنان ادامه دارد!
ناگفته نماند که اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده نیز چند ماهی است که در مرحله وقت کشی از سوی تیم اقتصادی دولت است و نیازمند توجه نمایندگان مجلس در مقام نظارت بر حسن اجرای قانون است.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1089750/