ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم اخبار ایران

کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در برنامه میز اقتصادی امروز به موضوع قیمت گذاری دستوری لاستیک خودرو با حضور میرزایی و محمدی دو کارشناس اقتصادی به این موضوع پرداخته شد.
جمال میرزایی کارشناس اقتصادی گفت: قیمت گذاری دستوری معضلات بی‌شماری دارد، به طوری که این موضوع به نفع کشور و مصرف کننده نیست به نظر من باید قیمت گذاری دستوری حذف شود.
او ادامه داد: نرخ تایر که تنها با مجوز وزارت صمت می‌تواند افزایش یابد در یکسال اخیر نسبت به دوده صنعتی که 33درصد هزینه تولید تایر را شامل می‌شود، بسیار کمتر رشد داشته که این مسئله در کنار افزایش دیگر مواد اولیه ساخت تایر عمده دلیل زیان شرکت های بزرگ این صنعت همچون شرکت بارز شده است که این زیان را نیز می‌توان به موضوع مهم قیمت‌گذاری این محصول ربط داد که سبب شده است قیمت نهایی این محصول نامتناسب با میزان رشد بهای‌تمام شده این محصول تعیین شود.
میرزایی افزود: دوده به عنوان یکی از مهمترین مواد مصرفی لاستیک در یک سال اخیر 82 درصد رشد داشته و تایر بایاس شرکت بارز در این مدت تنها 33درصد مجوز افزایش قیمت گرفته است و همین دلیل سبب شده است تا این شرکت با حاشیه سود منفی در فصل بهار روبرو شود. 30 درصد از مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی و 70 درصد داخلی است. عمده مواد مصرفی در تولید تایر نیز مربوط به دوده صنعتی است که قیمت آن به نفت و مشتقات آن وابسته است.
میرزایی بیان کرد: موضوع قیمت‌گذاری دستوری از انتظارات این صنعت برای جلوگیری از ادامه روند کنونی است و خروج لاستیک از شمول قیمت‌گذاری و اینکه قیمت‌گذاری توسط واحدهای صنفی براساس رقابت و عرضه و تقاضا تعیین شود، کمک بانک‌ها به پروژه‌های روی زمین مانده و اعطای تسهیلات و حمایت مالی از حدود 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت تایرسازی که بلاتکلیف مانده است و ‌ حذف بروکراسی از صادرات و افزایش سهمیه صادرات لاستیک، جزو خواسته‌های ما از دولت است که می‌تواند جان تازه ای به فعالان این صنعت بدهد.
او افزود: متاسفانه مواد مصرفی لاستیک با قیمت آزاد محاسبه و خریداری می شود، قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک خواهد شد،سازمان حمایت 17 درصد سود صنعت تایر را مشخص کرده ولی نظر ما این است که سازمان فقط نظارت داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ما در حوزه لاستیک خودرو سواری در کشور هیچگونه کمبودی نداریم،صنعت تایر در سال جاری به 300 میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد، ولی تاکنون سیاست های ارزی وزارت صمت مشخص نشده است.
میرزایی گفت: مواداولیه پتروشیمی ها 20 درصد رشد نرخ داشته که به تبع این موضوع سایر مواداولیه نیز دچار افزایش قیمت خواهد شد. بنابراین قیمت تایر در سال جاری باید تغییر داشته باشد تا هزینه های تولید آن منجربه زیان برای تایرسازان نشود.
او گفت: سال گذشته باید قیمت تایر افزایش می یافت، باتوجه به اینکه در سال جاری دستمزد، نهاده های تولید، تعمیر و نگهداری و حتی هزنیه های رستوران تایرسازان افزایش قیمت داشته، نرخ لاستیک خودرو باید رشد داشته باشد. گفتنی است که سایر مواداولیه مانند شتاب دهنده ها و اکسید روی بیشتر از 20 درصد گران شده است. تولیدکنندگان لاستیک خودرو در سال جاری انتظار آزادسازی قیمت را دارند، امیداوریم وزارت صمت به وعده های خود عمل و در اردیبهشت ماه سال جاری شاهد آزادسازی قیمت تایر باشیم.
وی افزود: برنامه تولید تایر در سال جاری 23 میلیون حلقه یا معادل 150 هزار تن است، به دنبال توسعه برنامه های صادراتی هستیم و تلاش داریم تا مجوزهای لازم را به موازت تامین لاستیک بازار داخل دریافت کنیم.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: یک اتفاق بد دیگر در صنعت تایر رخ داده و آن این است که دولت برای واردات یارانه می‌دهد که این مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید است و خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم. برخی از گروه‌های محصولی تایر با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود و قدرت رقابت را از تولیدکننده‌ای که با ارز نیمایی و آزاد تولید می‌کند گرفته است.
میرزایی گفت: برای تولیدات داخل قیمت مصوب داریم، اما برای وارداتی‌ها این نرخگذاری وجود ندارد، ضمن اینکه نظارت بر واردات دقت لازم را ندارد و برخی کالاها وارد می‌شود که اصلا تولیدکننده‌اش مشخص نیست این درحالی است که تایر موضوع حساسی است و می‌تواند برای مصرف کننده خطرات جانی به دنبال داشته باشد.
محمدی حسنلویی کارشناس اقتصادی گفت: برای واردات هر کیلو تایر، باید 4 هزار دلار هزینه کرد، اما اگر این محصول در داخل تولید شود یک دلار ارزبری دارد‎. 
او افزود: طبق توافقی که اواخر سال 1399 با وزارت صمت داشتیم‏، قرار شد شرکت‌های تولیدی همه آمار فروش را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و همه محصولات این صنعت از شمول قیمت گذاری خارج شود که با این روش تولید صنعت تایر در همان سال، 20 درصد رشد داشت‏, متاسفانه در سال 1400 این روند دوباره بر عکس شد و وزارت صمت بدون مشورت با انجمن صنفی صنعت تایر، تایر خودرو را مشمول قیمت گذاری دستوری کرد.
محمدی ادامه داد: هم اکنون اختلاف قیمت محصول تولید شده با قیمت بازار 15 تا 60 درصد است و این اختلاف قیمت از جیب تولید کننده به سمت بازار می‌رود و اگر وضع به همین روال ادامه یابد فعالیت شرکت‌های تایرسازی با چالش روبرو خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد:صنعت تایر مرتبط با صنعت حمل و نقل است و در اصل‏،84 درصد جابجایی انسان و کالا را انجام می‌دهد، اما متاسفانه تاکنون توجه‌ها به این صنعت بسیار کم بوده برای نمونه در زمینه نرخ گذاری این صنعت ناعادلانه برخورد شده است، در یک سال و نیم گذشته، سهم انواع مواد در قیمت محصول 65 درصد بوده که اکنون به 82 تا 85 درصد رسیده، یعنی مواد به طور مداوم در حال گران شدن است، اما قیمت تایر ثابت مانده است.
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1127999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لاپید کابینه رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت

سفیر انگلیس در مسکو احضار شد

امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد

ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟

نوسان قیمتی گوشت قرمز از 450 تا 880 هزار تومان

سرمایه‌گذاری خارجی 10.7 میلیون دلاری در خراسان شمالی

کشف محموله 10 میلیاردی تنباکوی قاچاق از انباری در جنوب تهران

چینی‌ها برای 12 هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند

ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند

پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد

اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه صهیونیست‌ها

رژه خودرویی در شیکاگو آمریکا در حمایت از غزه

ادعای مضحک مجری BBC و واکنش مهمان برنامه

زنجیره انسانی دانشگاه شیکاگو برای حمایت از غزه

حمله پهپادی حزب‌الله به ارتش اسرائیل

وزارت جهاد کشاورزی: قیمت حبوبات کاهش پیدا می‌کند

جایگزین اسکناس‌ کیلویی؛ چرا پول‌های درشت وارد اقتصاد نمی‌شود؟

فرصت محدود برای دریافت شناسه یکتا

فرمانداران استان ایلام به ساماندهی گلزارهای شهدا توجه ویژه داشته باشند

کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری

پشت پرده کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی

ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین

آوارگی اجباری ساکنان مناطق شرقی رفح در پی تهدید صهیونیست‌ها

ادعای روزنامه اعتماد: آمار نگران‌کننده هواپیماهای سالم کشور؛ فقط 7 تا 8 فروند!

ریزش 20 هزار واحدی شاخص بورس

آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی اعلام شد

مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد

نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه

تابلوها در سطح شهرهای اسپانیا رنگ و بوی فلسطین گرفت

آغاز کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی رفح از سوی ارتش رژیم صهیونیستی

کام‌بک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

انتصاب سرپرست معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نحوه‌ واگذاری زمین به ایثارگران بررسی شد

استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته

دهه 90؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»

مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی

کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران

استرالیا روابط نظامی با فیلیپین را تقویت می‌کند

اسموتریچ: ارتش باید امروز وارد رفح شود

پنج میلیارد سهم به نام کارگران شد

هم چراغ قوه هم پاور بانک

انتصاب سرپرست معاونت سلامت و توانمندسازی بنیاد شهید و امور ایثارگران

طلا هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز می‌کند؟ / شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال

کشف بیش از 47 هزار آمپول قاچاق در تبریز

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: 26500 خودرو در انبارهای غیررسمی پیدا کردیم / مسئولان از خودروهای شوتی حمایت می‌کنند

رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود

مالیات آری؛ اما نه 30 و 50 و 70 درصد!

تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد

سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است

فرصت یا دور باطل؟