ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده! آسیا

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز
دبیر کل انجمن کشتیرانی: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است.
به گزاش تین نیوز به نقل از نبض بازار، مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در خصوص قرارداد مابین ایران و هندوستان برای توسعه بندر چابهار ضمن برشمردن مشکلات و موانع پیشرفت این پروژه گفت: در ابتدای امر ما باید به فعالیت طرف هندی در بندر چابهار توجه کنیم.
طبق قرارداد امضا شده مابین طرفین، وظیفه طرف هندی سرمایه گذاری در چابهار برای توسعه فعالیت بندری بوده نه تامین بار، پس اگر قرار باشد سرمایه گذاری صورت بگیرد و درنهایت نتیجه مطلوبی نداشته باشد، قطعا برای طرفین قرارداد خصوصا طرف خارجی، صرفه اقتصادی ندارد. در عین حال باید قید شود در مقابل، طبق امضای قرارداد مابین ایران و هندوستان، قرار بر این بوده که هندوستان چیزی حدود ٢٢٠ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کند در حالی که بر اساس اطلاعاتی که بدست آمده، هندی ها کمتر از یک چهارم مبلغی که تعهد داده بودند در چابهار سرمایه گذاری کردند. جالب اینجاست که نصف بیشتر همین یک چهارم هم مبلغ تجهیزاتی است که هندی ها وارد چابهار کرده اند.
تحریم های اقتصادی بزرگترین مانع پیشرفت توسعه بندر چابهار است مسعود پل مه در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بندر چابهار برای بالابردن سرعت تخلیه کشتی ها، به تجهیزات راهبردی نیاز دارد. متاسفانه در این قرارداد و پروژه شاهد هستیم که شرایط و تجهیزات لازم برای پیشبرد به گونه ای رقم نخورده که علاوه بر انتفاع کشور ما در این بخش، طرف مقابل نیز سودی از بندر چابهار ببرد.
وی گفت: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف قرارداد بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است. آن ها اعتقاد دارند بخاطر وجود تحریم های سنگین، قادر به انتقال تجهیزات به بندر چابهار نیستند. مورد دوم، گردش تجاری پایین بندر چابهار است. مشخص است که طرفین قرارداد یعنی هندی ها با این اوضاف و اوضاع برای ورود سرمایه به کشور و بندر چابهار به صرافت و تکاپو نمی فتند و همین موضوعات باعث می شود که قرارداد توسعه آنگونه که انتظار داریم پیش نرفته است.
سرمایه گذاران داخلی به راحتی می توانند جایگزین طرف هندی شوند پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر و از زمانی که این قرارداد مابین ایران و هندوستان بسته شد و اهمال های فراوانی از سوی هندوستان انجام گرفت، ماهم کوتاهی کردیم و به این فکر فرو نرفتیم که جایگزین خارجی داشته باشیم یا از پارامتر ها و آلترناتیو های داخلی و سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم. کما اینکه الان سرمایه گذارانی هستند که حاضرند جایگزین طرف هندی شوند و در نهایت مدیریت لازمه را در به سرانجام رساندن کار به خرج بدهند.
پل مه ضمن اشاره به اهمال دولت در عدم توسعه بندر چابهار عنوان کرد: قطعا نمی توانیم از نقش دولت در توسعه یافتگی بندر چابهار غافل شویم، کم کاری دولت در احداث زیر ساخت های لجستیکی و اتصال ریل از بدیهی ترین کار هایی بود که باید دولت برای پیشبرد این امر انجام می داد، ولی متاسفانه هنوز اقدام مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است. امن ترین، ارزان ترین و بدیهی ترین سیستم حمل و نقل در حوزه جغرافیایی شرق و جنوب شرقی کشور می تواند ریل باشد. متاسفانه زمان مشخصی نیز برای بهره برداری از ریل در این مسیر توسط دولت برنامه ریزی نشده است.
فعالیت اقتصادی در بندر چابهار توجیه ندارد وی عنوان کرد: در کنار همه این مسائل نواقص دیگری نیز داریم. ما برای فعالیت بخش خصوصصی کامیون دار و متصدی باید شرایط مطلوب محیطی و زیستی را تامین بکنیم. اگر بندرچابهار را با بندر عباس یا بندر امام خمینی از لحاظ امکانات رفاهی، در دسترس بودن بار و بسیاری مزایای دیگر مقایسه کنیم، طبیعی است که وقتی کامیونی به سمت چابهار می رود توجیه اقتصادی برای آن ندارد و سعی می کند حمل و نقل و بار خود را به سمت بندر های امام و بندرعباس ببرد.
مسعود پل مه در پایان عنوان کرد: این مواردی که گفته شد عواملی است که می تواند ناکارآمدی و اهمال را در بندر چابهار افزایش بدهد و شرایط را برای اینکه این بندر بتواند تاثیر حداقلی بر اقتصاد کشور داشته باشد، دیگر فراهم نباشد. بدیهی است که ما با توجه به شرایط جغرافیایی و اقتصادی کشور از هر فرصتی برای توسعه چابهار بهره ببریم. اگر بندر چابهار و یا پروژه های سواحل مکران فعال شود حلقه های متعددی از زنجیره تامین بوجود خواهد آمد. وقتی کشتی های بزرگ و اصلی در بندر چابهار پهلو بگیرند، تخلیه و بارگیری کنند، قطعا ما نیاز به عوامل خدمات بندری داریم، بسیاری از تجار به چابهار نقل مکان می کنند، برای بارگیری و انتقال نیاز به کامیون داریم، در رن هایت تولید ثروت آنجا در بازه زمانی کوتاهی شکل خواهد گرفت. طبیعی است همین انتفاع به اکثریت مردم نیز خواهد رسید.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1129677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله هم میهن/ ریشه ناکارآمدی اداری

تیراندازی مرگبار در سوئد

دریافت 35 هزار میلیارد تومان مالیات از خودرو در 1403

بانک جهانی: قیمت انرژی و مواد غذایی کاهش می‌یابد

چراغ قوه 8 کاره، پاور بانک، چراغ قوه، شیشه شکن و ...

پایان مهلت 50 روزه صمت درباره مجوز سامانه‌های فروش برخط طلا

قیمت جهانی طلا امروز 10 اردیبهشت ماه؛ اونس به 3309 دلار رسید

ترامپ: فکر کردن به چین خواب را از من گرفته است

از تاثیر طالب‌زاده روی پنتاگون تا نقش هوش مصنوعی در آینده جهان

حمله هماهنگ انگلیس و آمریکا به یمن

استفاده از خطرناک‌ترین سلاح‌های ممنوعه از سوی آمریکا علیه یمن – آفتاب نو | اخبار ورزشی

حمله موفق ارتش یمن به ناو هری ترومن از فاصله 900 کیلومتری / دومین گل به خودی عجیب نیروی دریایی آمریکا در ماه‌های اخیر +تصاویر

قیمت جهانی طلا 10 اردیبهشت 1404 | اونس طلا 3309 دلار و 30 سنت

قیمت جهانی نفت 10 اردیبهشت 1404 | برنت 63 دلار و 80 سنت

قیمت جهانی نفت امروز 10 اردیبهشت؛ برنت 63 دلار و 80 سنت شد

ترامپ برای مقابله با ایران نقش «پلیس بد» را به اروپا سپرده است

سرمقاله آرمان ملی/ اروپا و ورود به مذاکرات مسقط

ترامپ: من دوست دارم پاپ باشم

واکنش نمایندگان عراق به حضور الجولانی در نشست اتحادیه عرب

رگبار باران و رعد و برق در 12 استان طی امروز و فردا | ورود توده غلیظ گرد و خاک از عراق به کشور

تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی

انقلاب «قهوه» در ایران!

قیمت دلار در بازار آزاد به 72 هزار تومان می‌رسد؟

بادامچیان: آمریکا متوجه شده نمی‌‎تواند ایران را تحت فشار بگذارد

دورخیز قطر برای افزایش 60 درصدی برداشت گاز از پارس جنوبی

ارائه بسته ویژه ضمانت صادراتی برای اتحادیه آفریقا

انگلیس بیانیه داد: با آمریکا در حمله به یمن مشارکت کردیم

ایران و آمریکا می‌توانند برای ساخت نیروگاه‌های اتمی توافق کنند

سرمقاله سازندگی/ نگرانی اصلی

ترامپ: از فکر شکست چین خوابم نمی‌برد

قالیباف: کارگران افسران خستگی ناپذیر جنگ اقتصادی دشمن هستند

طلای جهانی به کُما رفت

دلیل عدم جمع بندی در مورد واردات بنزین سوپر مشخص شد

مخالفت بیش از 50 نماینده عراقی با سفر الجولانی به بغداد

مراسم بزرگداشت روز روانشناس با حضور روانشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

مقامات آفریقایی برای شرکت در اجلاس ایران و آفریقا وارد اصفهان شدند

خراسان شمالی بر زنجیره‌های گوشت قرمز فرش و گیاهان دارویی تمرکز می‌کند

پیش‌بینی بازار سهام امروز 10 اردیبهشت 1404

بحران آلودگی هوا، مرگ تدریجی سرمایه‌های انسانی و اقتصادی کشور

میزان خسارت آتش سوزی بندر رجایی به اقتصاد کشور

ترکیه به دنبال افزایش باروری است

نسل جدید در آمریکا دین‌دار می‌شوند

دفاع ترامپ از سیاست‌های خود در صدمین روز ریاست‌جمهوری

واکنش به سخنان وقیحانه مقام اروپایی علیه ایران | برای مقابله با ایران؛ ترامپ نقش «پلیس بد» را به اروپا سپرده است

تکرار عوام‌فریبی‌های ترامپ: عصر طلایی آمریکا آغاز شد!

هشدار آمریکا به روسیه و اوکراین

زخم بندرعباس و هزار خنجر اسرائیل

استفاده از خطرناک‌ترین سلاح‌های ممنوعه از سوی آمریکا علیه یمن

هشدار یک اقتصاددان؛خدا می‌داند چه‌خبر است که... | ببینید ما را دچار چه اوهامی می‌کنند

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انفجار فاجعه‌بار بندر شهید رجایی و چند نکته