ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اصلاحات ، راه برون رفت از بحران مهاجرت سرمایه های انسانی اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فاطمه تقوی رمضانی ؛ عصرایران - در عصر ارتباطات که ظهور اینترنت مرزهای جغرافیایی رو در نوردیده،جهانی شدن برسبک زندگی اثر می گذارد و فناوری های ارتباطی برنگرش های اجتماعی،‌ سیاسی اقتصادی و فرهنگی تاثیر می گذارد زیرا هنگامی که روابط اجتماعی بین مردم از سطح ملی به سطح جهانی گسترش می یابد ‌زمینه برای یکپارچه شدن جوامع ملی در یک جامعه جهانی فراهم می آید
درسالن انتظار مدعو منتظر زمان جلسه نشسته ام، چند نفر گرم صحبت در خصوص راه های دریافت ویزای تحصیلی و مهاجرت هستن، عمق شیفتگی سخنرانان از لحن صدا پیداست، این روزها مهاجرت نقل هر محفلی است! گویا،‌ رفتن مرهم ناامیدی است و به یک موضوع روز و یک اتکد اجتماعی و فرهنگی برای همه اقشار جامعه از نخبه، چهره، برخوردار مالی تا کم برخودار تبدیل شده است.
به گزارش رصد خانه مهاجرت ایران کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا (شامل فرانسه، سوئد، هلند، آلمان)، استرالیا، ترکیه جزو مقصدهای اصلی ایرانیان برای مهاجرت هستند، البته کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان و امارات هم به لیست اضافه شده اند. سری به یکی از آژانهای مهاجرت می زنم، کاتالوگ ها را ورق می زنم مقایسه شرایط تحصیلی، کار، میزان دریافت دستمزد احتمالی همسطح با مدرک تحصیلی و جلوه های دیدنی جالب بود.
پدیده مهاجرت عبارت است از جابه جایی مردم از مکانی به مکان دیگر به علل و عوامل مختلف ازجمله شرایط نامساعدی مانند مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و یا عوامل مساعدی مانند آزادی های سیاسی، درآمد بیشتر، امکانات بهداشتی،‌ رفاه و..
 پدیده مهاجرت ریشه ها و زوایای مختلف اجتماعی، ‌اقتصادی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی دارد، در دهۀ 1960 و 1970 انگیزه اصلی مهاجرت، کمبود بازار کار و شغل غیرقابل قبول برای افراد ماهر و در دهۀ 1980 انگیزه اصلی فرار مغزها به بهره وری بالاتر و درآمد بهتر کارگران ماهر در کشورهای در حال توسعه مربوط میشد و از دهۀ 1990 تاکنون انگیزه اصلی به دلایل فردی برمی گردد.
مهاجرت افراد با صلاحیت نسبی از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته به معنای انتقال سرمایۀ انسانی و اتلاف هزینه است. که این موجب کاهش انباشت سرمایۀ انسانی، کاهش کارائی سرمایه های فیزیکی، تنزل بهره وری و افزایش هزینۀ تولید کالاها و خدمات و درنهایت سبب انقباض عرضه کالاها و خدمات، افزایش تورم و ایجاد اخلال در سیاست های اقتصادی و توسعه ای کشور خواهد شد. 
امروزه مهاجرت به معضلی برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران تبدیل شده است رصدخانه مهاجرت ایرانیان می‌گوید که تعداد ایرانیان دارای شغل در خارج از کشور برای هشتمین سال متوالی افزایش یافته و از 49 هزار نفر در سال 2013 به حدود 70 هزار نفر در سال 2021 رسیده است از طرف دیگر ایران به علت شرایط ژئوپلتیکی و مجاورت با همسایه شرقی خود(افغانستان) به کشوری مهاجر پذیر هم تبدیل شده که مسائل اجتماعی،‌ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود را دارد که فراخور این مقاله نیست. 
مهـاجرت نخبگـان تعادل جهانی را بر هم زده و باعث میشـود تـا کشـورهای فقیـر همچنـان فقیـر بـاقی بمانند البته در ادبیات اقتصادی از وجوه ارسالی به عنوان منبع مهم درامد برای کشورهای در حال توسعه و سود مستقیم حاصل از مهاجرت یاد می شود که این وجوه ارسالی میتواند اثرات منفی کاهش در سرمایۀ انسانی ناشی از مهاجرت را برای کشور مبدأ کاهش دهد که در مورد ایران این وجوه قابل مشاهده نیست.
سوال اینجاست که مهم ترین عوامل اثرگذار برمهاجرت چیست ؟
نظریه پردازان مهاجرت عواملی ماند ضعف درآمد، نابرابری درآمدی، محرومیت های نسبی، امنیت های اجتماعی،‌ رفاه، شاخص های توسعه ای، را از عوامل اصلی مهاجرت می دانند ضمن اینکه ارزش پول ملی که پشتیبان وضعیت اقتصادی هست یکی از علل مهم مهاجرت به کشورهای توسعه یافته است.
طبق نظریه ی جاذبه و دافعه" اورت اس. لی" آنچه باعث فرار مغزها، ترک وطن و اقامت در سرزمین دیگر بخصوص برای گروه نخبه می گردد به طور معمول به دو گروه عوامل دافعه و جاذبه تقسیم می شود که با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تخصصی ارتباط دارند.
مهمترین مواردی که میتوان در دسته ی مربوط به دافعه جای داد عبارتند از: افزایش فاصله طبقاتی، محدودیت آزادی، فرهنگ کاری ناکارآمد، کمبودامکانات تحقیقاتی و پایین بودن استانداردهای پژوهشی، عدم تعادل در درآمد و هزینه، بی عدالتی، بی قانونی و پارتی بازی. در مقابل علل رانشی، مواردی وجود دارد که باعث جذب نخبگان در کشوری دیگر می گردد.
این عوامل کششی عبارتند از: فرصت ادامه تحصیل، رفاه اجتماعی، تعادل هزینه و درآمد، سیستم آموزشی کارآمد، رفاه اقتصادی، آزادی سیاسی و اجتماعی، وجود فرصتهای شغلی و امنیت شغلی.
در عصر ارتباطات که ظهور اینترنت مرزهای جغرافیایی رو در نوردیده،جهانی شدن برسبک زندگی اثر می گذارد و فناوری های ارتباطی برنگرش های اجتماعی،‌ سیاسی اقتصادی و فرهنگی تاثیر می گذارد زیرا هنگامی که روابط اجتماعی بین مردم از سطح ملی به سطح جهانی گسترش می یابد ‌زمینه برای یکپارچه شدن جوامع ملی در یک جامعه جهانی فراهم می آید، طبق تحلیل یافته‌های گالوپ، دسترسی به اینترنت و به طور کلی رسانه‌های اجتماعی، اثر مستقیم و معناداری بر میل به مهاجرت دارد.
اینترنت و واسط های کاربری مانند فیسبوک، اینستاگرام.. موجب تعاملات مردم در جوامع مختلف گردیده و ضمن گسترده شدن افق دید افراد موجب می شودکه از الگوهای مشترکی برای تنظیم و مدیریت روابط اجتماعی، ساختارهای مشترک سیاسی و اقتصادی برای تنظیم این روابط در سطح جهانی و استانداردهای مشابه زندگی استفاده کنند.
یافته های پژوهشی در آسیا بـر روی کارفرماهـای برتـر، نشان میدهد شرکتها وکشورهایی که تصویر خوبی از برند کارفرمایی خـود ایجـاد کـرده انـد، مقصد بسیاری از جویندگان کار شده اند به این معنا که در برخی از کشورهای آسیایی که با پدیده مهاجرت روبرو بوده اند جذابیت برند کارفرما به معنا ی فرآینـد ایجـاد و ارائـه تصـویری واضح به عنوان یک مکان جذاب برای کار نیروی انسانی فعلـی و بـالقوه، موجب کاهش مهاجرت شده است، از طرفی تجربه بین المللی در برخی از کشورهای در حال توسعه که با پدیده مهاجرت گسترده نیروی انسانی متخصص روبه رو بوده اند با ایجاد شبکه هایی از متخصصان خارج از کشور درقالب ارائه انواع همکاری های پاره وقت و تبادل دانش وفن آوری های جدید با دانشگاه ها و مراکزعلمی و فنی داخلی موجب کاهش مهاجرت شده است. 
بنابراین برنامه ریزی صحیح،‌ اصلاحات اجتماعی،‌ فرهنگی،‌ اقتصادی، افزایش ارزش پول ملی و سیاست گذاریهای کلان جهت حفظ سرمایه های انسانی امری ضروری و نگاه ویژه دولتمردان را می طلبد و میتوان با الگو گرفتن از کشورهایی مانند چین و افزایش توسعۀ اقتصادی، از افزایش مهاجرت جلوگیری نمود.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند! پیش بینی ایرانی ها از 5 سال آینده کشور چیست؟ (+اینفوگرافی) باورنکردنی؛ 14 ایرانی در تیم پناهدگان المپیک

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1130800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در صدر خبر‌های افغانستان

واکنش طالبان به سانحه هلیکوپتر حامل رئیس جمهور

با بیم و امید سرنوشت بالگردحامل رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم

طوفان مهیب در آمریکا؛7 نفر کشته شدند (فیلم)

باشگاه شارلوت آمریکا به دنبال جذب مارکو رویس

سرخط خبری رسانه های جهان: در جست و جوی رئیس جمهور ایران

غذای خیابانی در آمریکا؛ طبخ بال مرغ سرخ شده در نیویورک (فیلم)

چرا واشنگتن به توافق چابهار روی خوش نشان نداد؟

ارمنستان در مدار غرب؟

سیل یا آب‌گرفتگی کوچک؛ تغییر نام به سبک نیاکان!

دستور نخست‌وزیر عراق برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور

دستور نخست‌وزیر عراق در پی سانحه برای بالگرد رئیس جمهور

دو نشان برنز حاصل تلاش ورزشکاران ایرانی در مستر یونیورس عراق

شایعه بازگشت بشار رسن به پرسپولیس؛ هافبک عراقی در بلاتکلیفی

ریاض: در شرایط دشوار کنونی در کنار کشور برادر، ایران ایستاده‌ایم

تماس تلفنی رئیس‌جمهور عراق با سفیر ایران

اولویت دستگاه قضایی حمایت از فعالان اقتصادی

امید اندک سوری ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

نخستین واکنش آمریکا به اخبار سانحه برای بالگرد رئیسی

نگرانی آمریکا از جاسوسی چین از طریق کابل‌های اینترنت اقیانوس آرام

واکنش آمریکا به سانحه برای بالگرد رئیسی

واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیسی

آمریکا : گزارش‌ها درباره فرود سخت بالگرد رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را دنبال می‌کنیم

واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

گل‌به‌خودی عجیب در لیگ MLS آمریکا (فیلم)

واکنش آمریکا به حادثه برای بالگرد رئیسی

گفت وگو با مشهورترین سیاستمدار حامی فلسطین در اسپانیا

1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

رونمایی از کاندیدای دولت برای ریاست مجلس!

بشنو باورنکن

مذاکره در مسقط

معاون نخست‌وزیر اسلواکی: جان «رابرت فیکو» دیگر در خطر نیست

انصارالله یمن: حمایت‌های آمریکا عامل تداوم جنایت‌های اسرائیل است

آفریقای جنوبی: پرونده شکایت علیه اسرائیل را در دیوان لاهه پیش می‌بریم

واشنگتن‌پست میلیاردهای آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی را رسوا کرد

افزایش اجساد ثبت نشده در کانادا به دلیل هزینه‌های بالای خاکسپاری

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه راهکاری برای مشارکت مردم در تولید است

دستور ویژه السودانی برای کمک به یافتن بالگرد رئیس جمهور ایران

دستور نخست‌ وزیر عراق برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیسی

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «پرورش»

توسعه پوشش بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

صهیونیسم در قاره آفریقا

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

عرض اندام جنگنده کان ترکیه برای اف 35

انتقاد ستاد حقوق بشر از رویکرد دوگانه حقوق بشر غربی و آمریکا

انتقاد غریب آبادی از نقض حقوق بشر و آزادی بیان دانشجویان در آمریکا

حمایت‌های آمریکا عامل تداوم جنایت‌های اسرائیل است

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

نفوذ ایران چقدر است؟