ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هشدار ریزش مشارکت نیروی کار ایران تا 1407 اخبار ایران

هشدار ریزش مشارکت نیروی کار ایران تا 1407
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - نتایج یک پژوهش مستقل که با شبیه‌سازی مبتنی بر شبکه‌های عصبی میزان مشارکت نیروی کار زنان، مردان و کل جمعیت در یک بازه 10ساله را بررسی کرده، پیش‌بینی کرده که مشارکت نیروی کار جمعیت ایران تا سال 1407 روند نزولی داشته باشد.
به گزارش اعتماد، این پژوهش در دو فصلنامه جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه توسط حسین محمودیان و نصیبه اسماعیلی دو تن از اعضای هیات علمی دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه تهران منتشر شده و پژوهشگران نتایج آن را «زنگ هشداری برای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران در سطح کلان» عنوان کرده و افزوده‌اند که «سیاستگذاران باید بتوانند با برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری بهترین بهره‌برداری را از فرصت قرارگیری در پنجره جمعیتی کشور تامین کنند.
»
این پژوهش ابتدا داده‌های اشتغال و مشارکت نیروی کار در 27 سال متوالی طی سال‌های 1369 تا 1396 را در نرم‌افزار موسوم به «متلب» (MATLAB) بر پایه داده‌های سازمان بین‌المللی کار بارگذاری کرده تا بتواند یک شبیه‌سازی از آینده نیروی کار در ایران داشته باشد.
برمبنای نتایج شبیه‌سازی میزان مشارکت نیروی کار مردان 15 تا 64ساله از حدود 74.5درصد در سال 97 به 73.5درصد در سال 1407 خواهد رسید و بدین ترتیب طی یک دهه، یک درصد از مشارکت این دسته از مردان در حوزه کار کاسته خواهد شد.
پژوهش حاضر نشان می‌دهد که میزان مشارکت نیروی کار زنان نیز طی این بازه زمانی از 16صدم درصد به 14صدم درصد ریزش پیدا می‌کند. بنابراین در این 10 سال، میزان مشارکت نیروی کار در کل جمعیت ایران از 46.5درصد در سال 1397 به 44.5درصد در سال 1407 کاهش پیدا خواهد کرد.
پنجره جمعیتی چیست و چرا مهم است؟ بارها گفته شده که ایران در موقعیت «پنجره جمعیتی» قرار دارد و با رشد جمعیت باید از این موقعیت استفاده کند. اما این اصطلاح به چه معناست و چرا اهمیت دارد؟
به طور کلی، تعداد نیروی انسانی و جمعیت فعال در یک جامعه، از ترکیب و ساختار سنی هر جمعیت تاثیر می‌گیرد. ترکیب سنی نیز خود وابسته به باروری، مرگ و میر و مهاجرت است. در مرحله اول «گذار جمعیتی» باروری در نقطه ثابت و مرگ و میر رو به کاهش است. در این وضعیت، درصد جمعیت زیر 15 سال نسبت به سایر گروه‌های سنی افزایش می‌یابد.
در ادامه دوران گذار جمعیتی، دوره‌ای ایجاد می‌شود که سطح باروری به سرعت کاهش پیدا کرده و سطح مرگ و میر نیز تغییرات کندی دارد. در این حالت نسبت جمعیت زیر 15 سال در کل جمعیت کاهش پیدا می‌کند و جمعیت سالمند نیز نسبت کمی دارد اما سهم جمعیت بالقوه فعال 15 تا 64ساله از کل جمعیت بالا می‌رود.
در این صورت باتوجه به اینکه در این دوره گذار جمعیت، نسبت جمعیت خارج از سن کار و فعالیت به جمعیت بالقوه فعال به حداقل می‌رسد، شرایط بسیار مساعد جمعیتی برای رشد بالقوه اقتصادی فراهم می‌شود. این چیزی است که جمعیت‌شناسان با اصطلاح «پنجره جمعیتی» معرفی می‌کنند و در تاریخ جمعیت هر کشور فقط یک بار رخ می‌دهد و چند دهه به طول می‌انجامد.
در دوره پنجره جمعیتی بیش از دوسوم جمعیت در سن کار و کمتر از یک‌سوم جمعیت خارج از سن کار قرار می‌گیرند. در واقع در این فضا، بیشتر جمعیت به سمت بازار کار می‌روند و عرضه نیروی کار بالا می‌رود.
کشور ایران از سال 1385 در این مرحله قرار گرفته است. یعنی در حدود 70درصد جمعیت در سن کار هستند که فرصت بزرگی برای رشد و توسعه اقتصادی است. در طول سه دهه اخیر یعنی از 1365 تا 1395 نسبت جمعیت زیر 15 سال کشور از 45.5درصد به 24درصد کاهش یافته و سهم جمعیت فعال از 51.5درصد به 70درصد افزایش پیدا کرده است.
قرار گرفتن بیش از 70درصد جمعیت کشور ایران در سن کار، ایران را در رده کشورهایی قرار داده که بازه پنجره جمعیتی را تجربه می‌کنند که خود یک محرک بالقوه برای رشد و توسعه اقتصادی یک کشور است. یکی از عوامل رشد اقتصادی در بازه پنجره جمعیتی، انتقال هزینه‌های جاری در بخش‌های عمومی کشور خصوصا هزینه‌ها در حوزه‌های اجتماعی نظیر آموزش و بهداشت به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و زیرساخت‌های کشور است. در سطح خرد نیز خانواده‌ها می‌توانند هزینه‌های جاری را به سمت پس‌انداز و ارتقای استانداردهای زندگی خود هدایت کنند.
سیل مهاجرت نیروی کار ایرانی در یک سال گذشته گزارش‌های زیادی از «مهاجرت نیروی کار» به کشورهای همسایه به دلیل پایین بودن میزان دستمزد و کاهش ارزش پول ملی ایران منتشر شده است.
براساس نظرسنجی موسسه کیو (مربوط به تیر ماه 1401) از هر سه ایرانی یک نفر مایل به مهاجرت است. تمایل به مهاجرت در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی و نیز بالاتر از میانگین منطقه است. مهاجرت البته دیگر این روزها محدود به افراد نخبه و تحصیلکرده نمی‌شود. از مرمتکار و قالیباف فرش گرفته تا جوشکار و نجار و فعال اقتصادی به دنبال کشوری دیگر برای زندگی خود می‌گردند. در این میان هستند سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی که در جست‌وجوی سرزمینی بهتر برای سرمایه‌گذاری هستند. سرزمینی که نه از نوسانات نرخ ارز در آن خبری باشد و نه فضای نامساعد کسب و کار و بروکراسی‌های اداری پیچیده.
شواهد نشان می‌دهد در چند ماه گذشته میل به مهاجرت میان کارگران و به خصوص نیروی کار متخصص افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده و درحالی‌که خیلی از کشورها مزایای زیادی برای جذب نیروی کار درنظر گرفته‌اند، کارگران ایرانی برای خروج از کشور دست و پا می‌زنند. کشوری که روزی مقصد اول نیروی کار برخی کشورهای همسایه بود حالا در حال ازدست دادن نیروی کار خود است.
گزارش‌های دوره‌ای شامخ و بررسی مشکلات اقتصادی بنگاه‌ها نیز شاهد دیگری از کمبود نیروی متخصص است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که آژیر بحران کمبود نیروی کار در بنگاه‌های تولیدی به صدا درآمده است. خالی شدن خطوط تولیدی از نیروی کار متخصص، معضل جدید بنگاه‌ها و از تبعات فضای بی‌ثبات و نااطمینانی است که بخش مولد در ایران به‌ویژه طی سال‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده است.
ارزیابی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی از نگاه شاخص مدیران خرید نشان از آن دارد که مهاجرت نیروی کار ماهر و تکنیسین‌ها به کشورهای همسایه در اسفند ماه سال 1401 به یکی از مشکلات بزرگ بنگاه‌های اقتصادی بدل شده و واحدهای تولیدی را با کمبود نیروی کار روبه‌رو کرده است.
براساس این گزارش، بنگاه‌های تولیدی اعلام کرده‌اند به دلیل تمایل به مهاجرت نیروی کار ماهر و تکنیسین‌ها ازجمله به کشورهای همسایه، با کمبود نیروی کار متخصص در بازار روبه‌رو هستند. از طرفی بخش زیادی از نیروی کار فعال در بازار کار، تخصص و انگیزه کافی ندارد، در نتیجه بهره‌وری کاهش پیدا کرده است.
این مشکل به مرحله‌ای رسیده است که فعالان اقتصادی خواستار تغییر قوانین استخدام نیروی کار خارجی هستند و به استخدام نیروی کار خارجی با بهره‌وری بالاتر تمایل دارند. به عقیده فعالان اقتصادی، افزایش هزینه‌های نهاده‌های تولید و ارائه خدمات از جمله دستمزدها، قیمت انرژی و تجهیزات باعث شده تا شرکت‌ها برای جبران هزینه‌ها ناچار به تعدیل نیرو در بعضی از واحدهای اقتصادی شوند.
هجوم نیروی کار به بخش خدمات بررسی‌ها نشان می‌دهد شاغلان بخش صنعت در صورت عدم‌مهاجرت، جذب بخش خدمات شده‌اند. کار تولیدی به‌ویژه طی سال‌های اخیر با ریسک‌های متعددی در ایران روبه‌رو بوده است، از همین رو شاغلان این بخش به دلایل مختلف از جمله ریسک کمتر و درآمد بیشتر به بخش خدمات کوچ کرده‌اند. بخش خدمات همچنین، بیشترین نرخ ثبات اشتغال نیروی کار را در بین بخش‌ها (خدمات، صنعت و کشاورزی) داشته است. بررسی‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، بسیاری از فعالان بازار کار، تمایل بیشتری به بخش خدمات در مقایسه با دو بخش کشاورزی و صنعت داشته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1130841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در صدر خبر‌های افغانستان

واکنش طالبان به سانحه هلیکوپتر حامل رئیس جمهور

با بیم و امید سرنوشت بالگردحامل رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم

طوفان مهیب در آمریکا؛7 نفر کشته شدند (فیلم)

باشگاه شارلوت آمریکا به دنبال جذب مارکو رویس

سرخط خبری رسانه های جهان: در جست و جوی رئیس جمهور ایران

غذای خیابانی در آمریکا؛ طبخ بال مرغ سرخ شده در نیویورک (فیلم)

چرا واشنگتن به توافق چابهار روی خوش نشان نداد؟

ارمنستان در مدار غرب؟

سیل یا آب‌گرفتگی کوچک؛ تغییر نام به سبک نیاکان!

دستور نخست‌وزیر عراق برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور

دستور نخست‌وزیر عراق در پی سانحه برای بالگرد رئیس جمهور

دو نشان برنز حاصل تلاش ورزشکاران ایرانی در مستر یونیورس عراق

شایعه بازگشت بشار رسن به پرسپولیس؛ هافبک عراقی در بلاتکلیفی

ریاض: در شرایط دشوار کنونی در کنار کشور برادر، ایران ایستاده‌ایم

تماس تلفنی رئیس‌جمهور عراق با سفیر ایران

اولویت دستگاه قضایی حمایت از فعالان اقتصادی

امید اندک سوری ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

نخستین واکنش آمریکا به اخبار سانحه برای بالگرد رئیسی

نگرانی آمریکا از جاسوسی چین از طریق کابل‌های اینترنت اقیانوس آرام

واکنش آمریکا به سانحه برای بالگرد رئیسی

واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیسی

آمریکا : گزارش‌ها درباره فرود سخت بالگرد رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را دنبال می‌کنیم

واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

گل‌به‌خودی عجیب در لیگ MLS آمریکا (فیلم)

واکنش آمریکا به حادثه برای بالگرد رئیسی

گفت وگو با مشهورترین سیاستمدار حامی فلسطین در اسپانیا

1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

رونمایی از کاندیدای دولت برای ریاست مجلس!

بشنو باورنکن

مذاکره در مسقط

معاون نخست‌وزیر اسلواکی: جان «رابرت فیکو» دیگر در خطر نیست

انصارالله یمن: حمایت‌های آمریکا عامل تداوم جنایت‌های اسرائیل است

آفریقای جنوبی: پرونده شکایت علیه اسرائیل را در دیوان لاهه پیش می‌بریم

واشنگتن‌پست میلیاردهای آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی را رسوا کرد

افزایش اجساد ثبت نشده در کانادا به دلیل هزینه‌های بالای خاکسپاری

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه راهکاری برای مشارکت مردم در تولید است

دستور ویژه السودانی برای کمک به یافتن بالگرد رئیس جمهور ایران

دستور نخست‌ وزیر عراق برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیسی

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «پرورش»

توسعه پوشش بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

صهیونیسم در قاره آفریقا

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

عرض اندام جنگنده کان ترکیه برای اف 35

انتقاد ستاد حقوق بشر از رویکرد دوگانه حقوق بشر غربی و آمریکا

انتقاد غریب آبادی از نقض حقوق بشر و آزادی بیان دانشجویان در آمریکا

حمایت‌های آمریکا عامل تداوم جنایت‌های اسرائیل است

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

نفوذ ایران چقدر است؟