ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نقش توسعه مسیر ترانزیتی ریمدان در رقابت گوادر-چابهار چیست؟ اخبار ایران

نقش توسعه مسیر ترانزیتی ریمدان در رقابت گوادر-چابهار چیست؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - با توجه به اهمیت مرز زمینی ریمدان و نقش این مسیر در اتصال شرق به غرب، پینشهاد می شود اندیکشده‌‌ها و مراکز مطالعاتی، در خصوص توسعه این مرز و جایگاه آن در رقابت بنادر چابهار و گوادر گزارش های تحقیقاتی ارائه کنند. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، موضوع توسعه کریدورهای اقتصادی بحثی است که تاریخ طولانی در شکل‌دهی مناسبات تجاری و امنیتی ایران دارد.
از گذشته یکی از محورهای اصلی اقتصاد ایران گسترش تجارت میان شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب بوده است. طی سال‌های اخیر نیز تاکیدات زیادی بر این موضوع مطرح شده است.
در حال حاضر و بعد از تغییر کلان رویکردهای اقتصادی کشور بعد از شکل گیری ایده نظم جدید، به نظر می‌رسد که فرآیندهای اجرایی برای گسترش کریدورهای اقتصادی در ایران سرعت بیشتری به خود گرفته است. طی یک سال گذشته، در ابتدا روسیه برای بهره‌مندی از منافع ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک کریدور شمال-جنوب و سپس چین برای فعال کردن مسیر آسیای میانه کریدور شرق به غرب ذیل ابر پروژه راه ابریشم جدیدBRI -وارد ایران شدند.
موقعیت استراژیک بندر چابهار مورد توجه چین و هند است
یکی از بنادری که در شهر چابهار از موقعیت استراتژیک مهمی برخوردار است، بندر شهید بهشتی است. این بندر به دلیل نقش مهمی که می تواند در تسهیل ارتباط شرق به غرب داشته باشد همواره مورد توجه دو قطب اقتصادی یعنی چین و هند بوده است. 
لازم به ذکر است بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل اینکه می تواند از طریق دو کریدور ابریشم و کریدوری که از هند عبور می کند، شرق را از ترکیب مسیر های زمینی و دریایی به اروپا متصل کند، محل رقابت های منفی هم شده است. در واقع دو قدرت شرقی همواره برای توسعه این بندر رقابت دارند و در شرایطی یا هر دو نظر بر توسعه ی آن و یا هر دو بر عدم توسعه آن رقابت می کنند.

ایرانیان جهان

منطقه ی مرزی ریمدان کجاست و چه اهمیتی دارد؟
گذرگاه مرزی ریمدان (مرز ریمدان-گبد) یک گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان است. این پایانهٔ مرزی در شهرستان دشتیاری استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و با چابهار 120 کیلومتر فاصله دارد. در سمت پاکستان، این گذرگاه تا گوادر پاکستان حدود 70 کیلومتر، جیوانی 60 کیلومتر، پسنی 200 کیلومتر و کراچی 700 کیلومتر فاصله دارد و در انتهای بزرگراه ساحلی مکران (N-10) پاکستان قرار دارد.
گفتنی است پایانهٔ مرزی ریمدان در 29 آذر 1399، با حضور محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی ایران و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به صورت رسمی افتتاح شد. بدین ترتیب این مرز از بازارچه به مرز رسمی تبدیل شد و امکان انجام تمام رویه‌های گمرکی با اختصاص کد گمرکی مستقل فراهم شد. مرز ریمدان ظرفیت و توانمندی مناسبی برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دارد.

ایرانیان جهان

ریمدان نقطه ی اتصال ایران به سیپک می شود؟
گفتنی است برخی کارشناسان مسائل ژئوپلتیک بر این باورند که توسعه مرز ریمدان و تبدیل این منطقه مرزی به یک مسیر ترانزیتی می تواند منجر به تقویت رقبای بندر چابهار در کشور های همسایه شود که این امر مشخصا به ضرر منافع ملی کشور است.
همچنین چندی قبل برخی رسانه های نزدیک به دولت تاکید کرده بودند، ریمدان، به سبب نزدیکی به مراکز تجاری پاکستان (650 کیلومتر با بنادر کراچی و 70 کیلومتر با گوادر)، این ظرفیت را دارد که در مبادلات تجاری 2 کشور نقشی راهبردی ایفاء کرده و به‌ عنوان یک نقطه حیاتی و حساس، می‌تواند ایران را به کریدور اقتصادی سی پک (چین و پاکستان) یعنی 37 درصد جمعیت جهان متصل کند.
لازم به ذکر است با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به پاکستان و تاکید طرفین بر ارتقای روابط تجاری، به نظر می رسد حساسیت ها در مورد این مرز زمینی که اتصال دهنده ی پاکستان به ایران است بالاتر رفته است.
لزوم ورود اندیکشده های غیر دولتی برای بررسی نقاط مثبت و منفی توسعه مرز ریمدان
از سویی دیگر همچنان نظر واحدی در خصوص نکات مثبت و منفی توسعه مسیر ترانزیتی مرز ریمدان در بین کارشناسان وجود ندارد. گروهی توسعه این مرز زمینی را موجب تضعیف بندر شهید بهشتی و تسهیل ارتباط زمینی تا بندر گوادر پاکستان می دانند و از این جهت موافق به توسعه مسیر ترانزیتی این مرز نیستند. گفتنی است به دلیل شراکت تنگانگ چینی ها با پاکستان و حضور آن ها در بندر گوادر چندان بعید نیست که تمایل شرقی ها به ارتباط بیشتر و تسهیل راه زمینی تا گوادر بیشتر از بندر شهید بهشتی باشد. البته گروهی دیگری از کارشناسان بر این باورند که توسعه مسیر ترانزیتی این مرز منجر به تقویت ترانزیت زمینی کشور در منطقه مذکور می شود. 
از همین رو لازم است تا اندیکشده ها و مراکز مطالعاتی در این موضوع مهم ورود کنند و نتایج تحقیقات خود را در اختیار مقامات دولتی قرار دهند.
بنابراین به نظر می رسد اگر خروجی نهادهای پژوهشی و تحقیقاتی بر این امر باشد که توسعه ی این منطقه مرزی به نفع کشور است باید هرچه سریع تر نسبت به رفع موانع توسعه ترانزیتی از این گذرگاه مهم اقدام شود. برخی از این موانع شامل عدم حضور نماینده گمرک به طور شبانه روزی در منطقه، مشکلات متعدد در ثبت بار، معطلی چند روزه کامیون ها و رانندگان و فرآیند های طولانی اداری هست
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1130883/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در صدر خبر‌های افغانستان

واکنش طالبان به سانحه هلیکوپتر حامل رئیس جمهور

با بیم و امید سرنوشت بالگردحامل رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم

طوفان مهیب در آمریکا؛7 نفر کشته شدند (فیلم)

باشگاه شارلوت آمریکا به دنبال جذب مارکو رویس

سرخط خبری رسانه های جهان: در جست و جوی رئیس جمهور ایران

غذای خیابانی در آمریکا؛ طبخ بال مرغ سرخ شده در نیویورک (فیلم)

چرا واشنگتن به توافق چابهار روی خوش نشان نداد؟

ارمنستان در مدار غرب؟

سیل یا آب‌گرفتگی کوچک؛ تغییر نام به سبک نیاکان!

دستور نخست‌وزیر عراق برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور

دستور نخست‌وزیر عراق در پی سانحه برای بالگرد رئیس جمهور

دو نشان برنز حاصل تلاش ورزشکاران ایرانی در مستر یونیورس عراق

شایعه بازگشت بشار رسن به پرسپولیس؛ هافبک عراقی در بلاتکلیفی

ریاض: در شرایط دشوار کنونی در کنار کشور برادر، ایران ایستاده‌ایم

تماس تلفنی رئیس‌جمهور عراق با سفیر ایران

اولویت دستگاه قضایی حمایت از فعالان اقتصادی

امید اندک سوری ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

نخستین واکنش آمریکا به اخبار سانحه برای بالگرد رئیسی

نگرانی آمریکا از جاسوسی چین از طریق کابل‌های اینترنت اقیانوس آرام

واکنش آمریکا به سانحه برای بالگرد رئیسی

واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیسی

آمریکا : گزارش‌ها درباره فرود سخت بالگرد رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را دنبال می‌کنیم

واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

گل‌به‌خودی عجیب در لیگ MLS آمریکا (فیلم)

واکنش آمریکا به حادثه برای بالگرد رئیسی

گفت وگو با مشهورترین سیاستمدار حامی فلسطین در اسپانیا

1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

رونمایی از کاندیدای دولت برای ریاست مجلس!

بشنو باورنکن

مذاکره در مسقط

معاون نخست‌وزیر اسلواکی: جان «رابرت فیکو» دیگر در خطر نیست

انصارالله یمن: حمایت‌های آمریکا عامل تداوم جنایت‌های اسرائیل است

آفریقای جنوبی: پرونده شکایت علیه اسرائیل را در دیوان لاهه پیش می‌بریم

واشنگتن‌پست میلیاردهای آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی را رسوا کرد

افزایش اجساد ثبت نشده در کانادا به دلیل هزینه‌های بالای خاکسپاری

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه راهکاری برای مشارکت مردم در تولید است

دستور ویژه السودانی برای کمک به یافتن بالگرد رئیس جمهور ایران

دستور نخست‌ وزیر عراق برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیسی

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «پرورش»

توسعه پوشش بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

صهیونیسم در قاره آفریقا

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

عرض اندام جنگنده کان ترکیه برای اف 35

انتقاد ستاد حقوق بشر از رویکرد دوگانه حقوق بشر غربی و آمریکا

انتقاد غریب آبادی از نقض حقوق بشر و آزادی بیان دانشجویان در آمریکا

حمایت‌های آمریکا عامل تداوم جنایت‌های اسرائیل است

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

نفوذ ایران چقدر است؟