ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ناوگان زمین‌گیر؟ خواندنی ها

ناوگان زمین‌گیر؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مریم رحیمی| بلیت هواپیما یا پیدا نمی‌شود و یا اگر به ندرت و با خوش‌شانسی پیدا شود قیمت‌های عجیبی دارد که به قیمت‌های مصوب اعلام‌شده شباهتی ندارد. صنعت هوایی سال‌هاست گرفتار تحریم است و این موضوع، مشکلات فزاینده‌ای برای این بخش به بار آورده. اما اینکه شرایط فعلی بازار بلیت هواپیما را چقدر می‌توان به تحریم ربط داد در ابهام عجیبی است. برخی از منتقدان کم شدن تعداد هواپیماهای فعال را دلیل کمبود بلیت می‌دانند.
در گزارشی که مدتی پیش در یکی از رسانه‌ها منتشر شد ادعا شده بود که تعداد هواپیماهای در حال پرواز کشور به هشت فروند رسیده است.
در واکنش به این گزارش سازمان هواپیمایی اعلام کرد: «از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 1402، 92 فروند هواپیما و هلی‌کوپتر به ناوگان هوایی اضافه شده است و فقط در نوروز 1402 حدود 2میلیون و 900 هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند که در نوروز 1403 این رقم به بیش از 3میلیون و 500 هزار مسافر با 27هزار و 500 پرواز رسید.
روابط عمومی این سازمان با اتکا به این آمار تاکید می‌کند که اگر فقط هشت هواپیمای فعال وجود دارد این 3/5میلیون مسافر چگونه جابه‌جا شده‌اند؟»
برخی دیگر از منتقدان به فعالیت چارترکنندگان در بازار سیاه اشاره کرده و می‌گویند: «معمولاً چارترکنندگان طی قراردادی با شرکت هواپیمایی تعداد پرواز‌های مدت مشخصی را در یک خط پروازی می‌خرند. با خرید خط پروازی در یک بازه زمانی آنها می‌توانند بلیت‌های آن بازه را در سایت به فروش برسانند. مشکل وقتی پیدا می‌شود که یکی دو روز مانده به زمان پرواز، نرخ جدید که بعضاً تا دو برابر قیمت مصوب است را اعلام می‌کنند و به خریدار می‌گویند در صورت عدم پرداخت مابه‌التفاوت، بلیت کنسل می‌شود.
در روش دیگر، سیستم عرضه و تقاضا را به هم می‌زنند تا قیمت به رقم موردنظر فروشنده برسد و اینجاست که وقتی به سایت‌های فروش مراجعه می‌شود، بلیتی برای پرواز هفته‌های بعد وجود ندارد. چون این بلیت‌ها نزد چارترکننده فریز شده است و در یک بازار در سایه به فروش می‌رسد.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص موضوع بلیت اظهار می‌کند: «به صورت مستمر در پایش و رصد شرکت‌های هواپیمایی و بازار فروش بلیت هواپیما برای پاسخ به مازاد تقاضا از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم.»
با وجود این تاکید اما شرایط بازار بلیت اصلاً خوب نیست. متقاضیان عادی اگر آشنایی در دفتر خدمات هواپیمایی یا یکی از ایرلاین‌ها نداشته باشند بلیتی هم نخواهند داشت یا بسیار گران‌تر از نرخ‌های مصوب به دست‌شان خواهد رسید.
پیشتر یکی از مدیران میانی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگویی به طنز به خبرنگار هم‌میهن گفت: «خودمان هم بلیت گیرمان نمی‌آید.»
در این ماجرا قطعاً کم بودن تعداد هواپیما یکی از عوامل اثرگذار است. هرچند در خصوص تعداد آن مناقشه‌ای بین هشت تا 200 فروند هواپیما وجود دارد. به هر حال آنچه مسلم است اینکه تحریم‌ها نقش زیادی در کاهش تعداد پروازها دارند.
در کنار آن سوخت هواپیماها، تحریم است. بعد از آنکه ترامپ از برجام خارج شد، سوخت‌های هوایی هم در معرض تحریم‌ها قرار گرفتند. البته همان موقع، رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که قرار نیست پروازی را به‌خاطر عدم سوخت‌رسانی لغو کنند.
اما کسی نگفت که قرار است پروازها محدود شوند و چند سال بعد هم، جمع تورم، قیمت‌گذاری تکلیفی و کاهش بهره‌وری ناوگان حمل‌ونقل هوایی، وضعیت پروازها را تا این حد نامساعد کند؛ تا حدی که دوره انتظار برای خرید بلیت هواپیما به 15 روز تا یک ماه رسیده است و اصلاً بلیت برای مسافران عادی نایاب است.
این‌ها همه در حالی است که مسافرانی که بلیت پیدا می‌کنند هم از وضعیت هواپیماها راضی نیستند. از تأخیرهای زیاد در پروازها، تا قیمت‌های نامتناسب با جیب مسافر و نامتوازن بودن خدمات ارائه‌شده با قیمت، از جمله موارد گلایه مسافرانی است که به سختی بلیت تهیه کرده‌اند.
در مقابل فعالان حوزه هوایی معتقدند در صورتی که دولت دست آن‌ها را در قیمت‌گذاری باز گذاشته بود، از مشکلات حوزه کاسته می‌شد. این‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، بلیت هواپیما، سه‌قیمتی است.
یکی قیمتی که دولت اعلام می‌کند؛ دیگری قیمت بلیت‌های چارتری که توافقی است و دست آخر قیمتی که از دست ایرلاین‌ها خارج است و در بازار غیررسمی هر چقدر بخواهند، می‌فروشند.
مردم هم اگر چاره دیگری پیدا نکنند، با هر قیمتی آن را می‌خرند. این در حالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت سازمان هواپیمایی بر قیمت‌های چارتری هم به گوش می‌رسد.
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی، این سازمان منتظر اعلام ستاد تنظیم بازار است تا قیمت بلیت‌ها را اعلام کند و بعد از آن بر قیمت‌ها نظارت کند و اجازه ندهد، بلیت هواپیما با قیمت‌های خارج از مصوبه به فروش برسد. 
در حال حاضر در همسایگی ایران، ترکیه با افزایش تعداد فرودگاه‌های خود از 26 به 56 عدد و تعداد مسافران هوایی خود از سالانه 35 میلیون به 180 میلیون نفر، دورنمای خوبی برای صنعت هوایی خود متصور است.
اما در ایران، با وجود آنکه نیاز به حدود 500 فروند هواپیما وجود دارد تا ناوگان داخلی تامین شود و مسافران داخلی با کمبود هواپیما و نبودِ بلیت مواجه نشوند اما تحریم‌ها و عدم تمایل سرمایه‌گذار بخش خصوصی به ورود در این حوزه، دورنمای این صنعت را تاریک کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1132822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تهدید مأمور انتظامی با شمشیر در سمنان/ متهم دستگیر شد

سفر 21 روزه خانواده شهردار تهران به اروپا

چرا ایران نمی تواند جنگنده‌های پیشرفته چینی را بخرد ؟

اندونزی: برای حفظ حاکمیت سرزمینی خود کوتاه نخواهیم آمد

فضانوردان چینی آماده فتح کره ماه!

تولید اولیه آیفون 17 در هند آغاز شد

خراسان جنوبی ظرفیت صادرات 500 میلیون دلاری را دارد

ورود مواد مخدر به گمرک دوغارون 2.5 برابر کاهش یافت

خون‌آشام شدن بایدن در شب هالووین | او نوزادان را گاز می‌گیرد؟ + ویدئو

لبنان: برای آتش‌بس با اسرائیل به توافق رسیدیم

هریس یا ترامپ؛ پوتین کدام را می‌خواهد؟

تحریم 398 شرکت از 12 کشور توسط آمریکا

«ترامپ» به لبنانی‌ها وعده صلح داد!

بایدن خون‌آشام شد / گاز گرفتن یک نوزاد توسط رئیس‌جمهور آمریکا + فیلم

سنت جدید دولت پزشکیان

سرمقاله آرمان ملی/ هزینه هنگفت صهیونیست‌ها

شهادت 2 فلسطینی در «طولکرم» و تداوم درگیری شدید با نظامیان صهیونیست

پس از رای مثبت به پایان تحریم کوبا، آرژانتین وزیر خارجه‌اش را برکنار کرد

فراخوان حماس برای تشدید مقاومت در کرانه باختری

تکذیب ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به افغانستانی‌ها

دلار و سکه عقب نشینی کردند؛ دلار در کانال 68 هزار تومان قرار گرفت

انعقاد تفاهم‌نامه تجارت مشترک بین منطقه آزاد اروند و تجار اقلیم کردستان عراق

فوری؛ دستگیری 3 سرکرده خطرناک داعش در این استان امروز 10 آبان 1403

گرانفروشی وعدم درج قیمت در صدر تخلفات تعزیراتی

آمریکایی‌ها باید برای آرام شدن تندرو‌ها تصمیم بگیرد درست است؟!

کاهش فرزندآوری در ایران: تمایل به کیفیت زندگی به جای کمیت فرزند

بازار ارز توافقی به زودی عملیاتی می‌شود| کاهش 20 درصدی تورم

سیاست جدید ارزی بانک مرکزی اعلام شد/حذف تعددنرخ دربازار ارز

اشتغال و توانمندسازی، مهمترین نیاز مناطق محروم کرمان

قیمت جدید سواری اقتصادی ایران خودرو اعلام گردید | جدول به‌روزرسانی‌شده

عرضه 50 درصد کل ارز در سامانه نیما/بانک‌های کشور تخصصی می‌شوند

قالیباف:هیچ معدنی بدون ایمنی و ارزش افزوده اقتصادی کار نکند

تغییر نرخ ارز نیما با متغیرهای اقتصادی/راه‌اندازی بازار ارز توافقی کلید خورد

استاندار مرکزی: مالیات باید منصفانه و مانع تولید نباشد

جزئیات تک‌نرخی شدن ارز در بازار ایران | انتقال ارز نیما به بازار ارز توافقی | ارائه برنامه اصلاحی به 8 بانک

هشدار جدی یک نماینده از افزایش نرخ ارز و اثرات تورمی در سال آینده

آمریکایی‌ها باید برای آرام شدن تندرو‌ها تصمیم بگیرند درست است؟!

دولت واقعاً منابع کافی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دارد؟

مرکبات و کیوی مازندران به کشور ترکمنستان صادر می شود

مالیات باید منصفانه و مانع تولید نباشد

رئیس مجلس: حوادثی مشابه معدن طبس نباید اتفاق بیفتد

قالیباف: اگر قدرت حل مشکلات اقتصادی را نداشته باشیم، همه دستاورد‌ها را از دست می‌دهیم

تکریم ارباب رجوع احترام به مردم است

بازدید استاندار خراسان رضوی از منطقه ویژه اقتصادی سبزوار

کاری کردیم که خانواده‌ها جز فقدان عزیزانشان دغدغه‌ای نداشته باشند

معادن یکی از ظرفیت‌های بی نظیر در حوزه اقتصادی بوده لذا هدف ما تعطیل کردن معادن نیست

سیاست‌گذاری بودجه‌ای باید منجر به تحقق اهداف قانون برنامه هفتم شود

دستگیری جاسوس اسراییلی در ایران

قالیباف: حوادثی مشابه معدن طبس نباید اتفاق بیفتد

خبر مهم رئیس بانک مرکزی درباره آغاز به کار بازار ارز جدید