ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فایننشیال تایمز: چگونه تحریم‌ها بر ایمنی هلیکوپتر‌های کهنه ایران اثر می‌گذارد؟ خواندنی ها

فایننشیال تایمز: چگونه تحریم‌ها بر ایمنی هلیکوپتر‌های کهنه ایران اثر می‌گذارد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هواپیما‌های مسافربری ایران شامل تعدادی ایرباس‌ای 300 است که تولید آن‌ها بیش از یک دهه قبل متوقف شده است. بر اساس آمار‌های گروه سیریوم، سن متوسط هواپیما‌های ناوگان مسافربری ایران تقریبا 28 سال است که بیش از دو برابر متوسط جهانی است. ایران ایر، ایرلاین اصلی ایران همچنان از یک ایرباس‌ای 300 استفاده می‌کند که تقریبا 40 سال عمر دارد.
جان پل راتبون، سیلویا پفیفر و فیلیپ جورجیادیس در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشتند:در حالی که بالگردی با عمری چند دهه‌ای که هزاران ساعت پرواز را پشت سر گذاشته بود، در مه غلیط عازم سفری بر فراز یک منطقه جغرافیایی ناهموار و کوهستانی شد، شرایط دشوارتر از این نمی‌توانست باشد.
هنوز مشخص نیست که چرا بالگرد آمریکایی بل 212 که حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران بود روز یکشنبه در منطقه‌ای کوهستانی در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان سقوط کرده است.
اما تحلیلگران و مقام‌های سابق دولتی می‌گویند، با توجه به اینکه بخش عمده ناوگان حمل و نقل هوایی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا و سایر کشور‌های غربی قادر به خرید پرنده‌های جدید و تامین قطعات یدکی نیست، به احتمال بسیار زیاد باید مشکلات فنی را عامل این سقوط دانست.
تهران هنوز توضیح رسمی‌ای درباره علت سانحه منتشر نکرده است. مقام‌های اسرائیلی این سیگنال را ارسال کرده اند که دخالتی در این حادثه نداشته اند. در عین حال چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا گفته، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به وی گفته اند که هیچ گونه شواهدی از اقدام خرابکارانه وجود ندارد.
در عوض مقصر محتمل تر، سالخورده بودن ناوگان هوایی است که در نتیجه دهه‌ها استفاده مستعمل و فرسوده گشته است. تحریم‌های چندین ساله غربی علیه شرکت‌های ایرانی و کنترل صادرات محصولات هوافضا سبب شده تا ایران نتواند ناوگان خود را نوسازی کند یا به قطعات یدکی و قرارداد‌های تعمیر و نگهداری دسترسی یابد.
هواپیما‌های مسافربری ایران شامل تعدادی ایرباس‌ای 300 است که تولید آن‌ها بیش از یک دهه قبل متوقف شده است. بر اساس آمار‌های گروه سیریوم، سن متوسط هواپیما‌های ناوگان مسافربری ایران تقریبا 28 سال است که بیش از دو برابر متوسط جهانی است. ایران ایر، ایرلاین اصلی ایران همچنان از یک ایرباس‌ای 300 استفاده می‌کند که تقریبا 40 سال عمر دارد.
راب موریس، رئیس موسسه مشورتی سیریوم گفت: «هواپیما‌های قدیمی‌تر معمولا کمتر قابل اتکا هستند و این را می‌شود از متوسط میزان استفاده از آن‌ها متوجه شد. میزان استفاده متوسط از آن‌ها 4.8 ساعت در روز است که حدود نصف متوسط جهانی است.» بیش از 75 درصد هواپیما‌های تجاری ایران بیش از 25 سال سن دارند.
پس از آنکه ایران در سال 2015 به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دست یافت، بخشی از تحریم‌های غرب برداشته شد و تهران توانست برای نوسازی ناوگان هوایی خود قرارداد‌هایی را با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار به امضا برساند.
اما آن گشایش به یکباره و پس از خروج یکجانبه رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته‌ای در سال 2018 و وضع صد‌ها تحریم فلج کننده دیگر بسته شد.
بخش عمده ناوگان نیروی هوایی ایران حتی از ناوگان مسافری این کشور نیز سالخورده‌تر بوده و متشکل از هواپیما‌های آمریکایی چند دهه قبل (که بسیاری در دهه 1970 خریداری شدند) و هواپیما‌های ساخت شوروی سابق است. تعداد معدودی از آن‌ها نیز جت‌های فرانسوی میراژ اف 1 اس هستند.
مقام‌های اطلاعاتی غربی معتقدند روسیه امسال در حال "پیش بردن" توافقاتی پنهانی برای عرضه جت‌های جنگنده اس یو-35 به ایران بوده است. اما شواهدی از اینکه قراردادی به سرانجام رسیده باشد وجود ندارد.
بر اساس اعلام انستیتوی بین المللی مطالعات استراتژیک، نیرو‌های متعارف ایران با مشکل «فزاینده تجهیزات از رده خارج» مواجه اند و «وجود تجهیزات کهنه... به طور ویژه در نیروی هوایی این کشور برجسته است.»
تحلیلگران می‌گویند این مسئله احتمالا یک عامل مهم در سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران در وضعیت بد آب و هوایی بوده است.
این بالگرد در کنار نوع چهارپره آن یعنی بل 412، به عنوان بالگرد‌هایی قابل اتکا شناخته می‌شوند. این نوع بالگرد که ابتدا در دهه 1960 میلادی تولید شد و در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت، از آن زمان تاکنون همچنان در عملیات‌های هوایی جهانی ثابت قدم بوده است. امروزه این نوع بالگرد‌ها توسط سازمان‌هایی نظیر نیروی هوایی استرالیا، گارد ساحلی ژاپن، پلیس تایلند و سازمان آتش نشانی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کارلوس سسنیک، استاد مهندسی هوافضا در دانشگاه میشیگان گفت: «بل 212 و 412 بالگرد‌هایی پر استفاده با سابقه ایمنی خیلی خوب هستند...، اما در هر حادثه‌ای شرایط عملیاتی باید مد نظر قرار گیرد و آب و هوا و تعمیر و نگهداری جزء اصلی‌ترین فاکتور‌ها هستند.»
اتفاقا به نظر می‌رسید که همین ملاحظات در سانحه اخیر نقشی حیاتی ایفا کرده اند. بر اساس آمار‌های سیریوم، ایران دارای 62 فروند بالگرد بل فعال است که شامل 13 بل 212 است. تحلیلگران اطلاعاتی معتقدند بالگرد سانحه دیده دارای شماره ثبت 9207-6 بوده که نشان می‌دهد در سال 1994 تحویل نیروی هوایی ایران شده است. حدود 60 درصد از ناوگان بالگردی ایران بیش از چهل سال عمر دارند.
دانیل متین، کارشناس مسائل مالی و تحریم‌های تجاری در موسسه حقوق اچ اف دبلیو گفت، تعویض قطعات سیستم‌های فنی بالگرد‌های بل مطمئنا با مقررات کنترل صادرات ایالات متحده، بریتانیا و اروپا مواجه خواهد شد.
مارتین گفت، به رغم برخی محدودیت‌ها در تحریم‌های آمریکا از جمله امکان درخواست مجوز صادرات برای ایمنی پرواز‌های غیرنظامی، مشخص نیست که چه تعداد شرکت برای صادرات چنین قطعاتی درخواست داده اند.
مارتین افزود: «ایالات متحده ایرلاین‌ها و تجهیزات را هدف قرار داده است... من فکر نمی‌کنم شما بتوانید بگویید که آمریکا مشغول هدف قراردادن هواپیما‌های تجاری عادی بوده...، اما این اقدامات تاثیر اجتناب ناپذیری بر ملاحظات ایمنی می‌گذارد.»
بل تکسترون، یعنی همان شرکتی که سازنده بالگرد حامل ابراهیم رئیس بوده گفته: «بل هیچ گونه رابطه‌ای با ایران ندارد یا از ناوگان بالگردی آن‌ها حمایت نمی‌کند.»
هرچند بالگرد‌ها در مقایسه با هواپیما‌ها امنیت کمتری دارند و نرخ سوانح مرگبار آن‌ها در آمریکا به حدود 1.3 مورد در 100 هزار ساعت می‌رسد، در حالی که این رقم برای هواپیما‌ها 0.98 مورد است، اما بالگرد‌ها همچنان ستون فقرات لجستیک نظامی و سفر مقام‌های ارشد برای فواصل کوتاه در بسیاری از کشور‌ها به شمار می‌روند. به گفته سسنیک، آن‌ها همچنین «بسیار امن‌تر از راندن یک خودرو هستند.»
با این وجود، سوانح بالگرد‌های نظامی بیشتر اتفاق می‌افتد. در ماه فوریه و پس از وقوع دو حادثه سقوط در یک ماه، گارد ملی آمریکا موقتا تمام بالگرد‌ها خود را زمینگیر کرد. ماه گذشته در مالزی ده عضو کروی پروازی در حادثه‌ای که برای یک بالگرد نیروی دریایی اتفاق افتاد کشته شدند، در حالی که در حادثه‌ای دیگر عالی رتبه‌ترین افسر نظامی کنیا کشته شد.
بالگرد‌های روسی استفاده شده در نیرو‌های نظامی کلمبیا نیز اخیرا دچار حوادثی شده اند که جدیدترین آن را می‌توان سقوط مرگبار ماه گذشته یکی از آن‌ها با 9 کشته دانست.
اما ایران که به پرواز بالگرد‌ها و هواپیماهایش از طریق تامین قطعات به صورت قاچاق و مهندسی معکوس ادامه می‌دهد، تاریخچه‌ای طولانی در این زمینه دارد. در سال 2005، یک هواپیمای ترابری ارتش به یک بلوک آپارتمانی در تهران برخورد کرد و منجر به کشته شدن 128 تن شد. سال گذشته یک بالگرد حامل وزیر ورزش وقت ایران که تلاش داشت در یک زمین فوتبال فرود بیاید سقوط کرد. وزیر زنده ماند، اما دستیار وی کشته شد و 12 نفر زخمی شدند. پنج ماه بعد، یک جت آموزشی در غرب ایران دچار سانحه شد و دو سرنشین آن جان خود را از دست دادند. 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران تحریم‌های آمریکا را عامل سانحه اخیر و جان باختن رئیس جمهور رئیسی دانسته است. وی گفته: «این رویداد‌ها در فهرست جنایات آمریکا علیه مردم ایران ثبت خواهد شد.»

ایرانیان جهان


لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1136263/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بسته جدید کمک مالی آمریکا به اوکراین + جزئیات

قدرت‌های ما به پشتوانه فرهنگ شکل گرفته است

هشدار به کاندیداها

تکیه بر چشم‌انداز

پورمحمدی: تحریم مانع جذب سرمایه است/ در چند سال اخیر رشد اقتصادی کمی بیش از 2 درصد است اما طبق برنامه باید 8 درصد شود

بیانیه تروئیکای اروپا علیه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران

ماتئوس: صحبت‌های هوملس زنگ خطری برای ناگلزمان بود

اسپانیا 3- کرواسی صفر ؛ شکست یاران مودریچ در جام ملتهای اروپا

حضور افغانستان در چلنج لیگ آسیا

بایدن با طعنه تولد ترامپ را تبریک گفت

آمریکا رهبر جهانی داعش را در سومالی هدف گرفت

از کارشناسان بپرسید

تلاش اصلاح طلبان برای نمایندگی تغییر

تحلیلگر اصلاح‌طلب: آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود؟

زاخارووا: به پیشنهاد صلح پوتین برای نجات جهان توجه کنید

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 27 خرداد 1403

یارانه 5 میلیونی، گوش بازار دلار را تیز کرد

مردم در مورد همستر کامبت چگونه فکر می‌کنند؟

مقاومت عراق موشک کروز پیشرفته ارقب به سمت حیفا شلیک کرد

سفر یک روزه معاون توسعه، منابع و برنامه ریزی بنیاد مازندران به شهرستانهای محمودآباد و فریدونکنار

احداث خانه‌های ایثار و مراکز اقامتی مهمترین مطالبه جانبازان و ایثارگران ایلام است

سیگنال مهم رییس‌کل بانک مرکزی به بازار ارز/ یک بازار ارزی جدید در راه است

واکنش «منظور» به آمار اقتصادی پزشکیان

جوان‌ترین بازیکن تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های اروپا

زاکانی: برجام محصول اراده نظام نبود

طالبان با کشور‌های همسایه‌ فضای اعتماد ایجاد کند

زاکانی در میزگرد سیاسی: با آمریکا هم می‌توانیم مذاکره داشته باشیم/ برجام اراده نظام نبود

اعلام حمایت مجدد آمریکا از اوکراین در دیدار هریس و زلنسکی

زلنسکی:پیشنهاد مورد توافق همه برای پایان جنگ به مسکو می‌دهیم

روابط ایران و روسیه استراتژیک است که در آینده نیز همین روند حفظ می‌شود

زلنسکی: پیشنهاد پایان جنگ به مسکو می‌دهیم

دلار آمریکا در سراشیبی سقوط

حمله «جوان» به کارشناس برنامه‌های انتخاباتی: رفع فیلترینگ را برای چه می‌خواهی؟

انتخاب سخت جلیلی و قالیباف

روزنامه اصولگرا: پزشکیان فاجعه است و هیچ ایده ای ندارد

حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به بندر حیفا

حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به بندر «حیفا»

حمله موشکی مقاومت عراق به یک هدف حیاتی رژیم صهیونیستی + فیلم

حمله موشکی مقاومت عراق به یک هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

پاسخ به آمار نامزد انتخابات درباره تورم و رشد اقتصادی

پرسپولیس در انتظار درویش برای نهایی کردن نقل و انتقالات و انتخاب سرمربی جدید

سه طرح اقتصادی در دامغان بهره‌برداری شد

گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای جمهوری روسیه و قرقیزستان

یامال جوان‌ترین بازیکن تاریخ؛ مودریچ پنجمین پیرِ اروپا

استفاده از تراموای چینی در این منطقه تهران

توزیع گوشت قربانی در افغانستان

آزادی 349 زندانی از زندان‌های افغانستان

ایران کجای دنیای رو به جلو ایستاده است؟

آمریکا کمک 1.5 میلیارد دلاری برای اوکراین اعلام کرد

«کامالا هریس» از اعطای کمک 1.5 میلیادری آمریکا به اوکراین خبر داد