ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فتح خرمشهر؛ انجام ناشدنی‌ها عراق

فتح خرمشهر؛ انجام ناشدنی‌ها
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا/خراسان شمالی خرمشهر، حدیث مقاومت و جانبازی دلیرمردان، نماد شجاعت و دلاوری و سند افتخار ملتی است که برای دفاع از خود، از جوانان برومندش گذشتند تا بر دروازه خونین شهر، تا همیشه، حجله فتح و ظفر بندند.
خرمشهر، تاریخ مجسم و نمونه عینی صلابت و استواری جوانان جان بر کفی است که صادقانه، بی‌ریا و گمنام، به استقبال شهادت رفتند و معتقد بودند مرگ سرخ به از زندگی با خواری است.
خرمشهر، حکایت به معراج رفتگانی است که با خون، وضوی عشق گرفتند و ققنوس‌وار، در آتش عشق دفاع از میهن اسلامی سوختند و با دشمن نساختند.
خرمشهر، دفتری است ناگشوده و نانوشته که خاطرات حماسه را در اوراق زرین آن باید با خون نگاشت، زیرا آن سرزمین مقدس، قدمگاه مردان شیردلی بوده که با عشقی مقدس، به استقبال مرگ رفتند.
تاریخ پرفراز و نشیب خرمشهر، از حماسه‌های غرورآفرینی و مقاومت دلیرمردانی سرشار است که با شور و شوقی وصف‌ناپذیر به استقبال خطر رفتند و جان بر کف، ماندگارترین و حماسی‌ترین لحظه‌های تاریخ را به نام خود و ایران در برگ های زرین تاریخ قرن ثبت کردند.
حماسه فتح خرمشهر به دنیا فهماند که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها و محاصره اقتصادی و نظامی، حتی بدون کسب غنایم جنگی از کشور عراق نیز می‌تواند به پیروزی برسد. بنابراین دنیا باور کرد ما ملتی هستیم که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و تحمل این موضوع برای آمریکا و انگلیس بسیار تلخ و دشوار بود.
نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بیت‌المقدس که برای آزادسازی خرمشهر از لوث وجود نیروهای متجاوز عراقی انجام شد، علاوه بر پایان بخشیدن به 19 ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سهمگین و کمرشکن به توان رزمی و جنگ‌طلبی‌های دشمن بعثی وارد کرد. عملیات بیت‌المقدس به‌عنوان برجسته‌ترین عملیات آفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی هشت سال دفاع مقدس ثبت شده است.

ایرانیان جهان

ادامه انجام عملیات با وجود جراحت شدید
احیاء امیری، فرمانده گردان شهید قاسمی که از افرادی بود که در انجام عملیات بیت المقدس برای آزادسازی خرمشهر از خراسان شمالی در منطقه حضور داشت و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: وقتی وارد این عملیات شدم 21 سال بیشتر نداشتم. عملیات بیت المقدس 23 روز طول کشید؛ این عملیات از 10 اردیبهشت ماه آغاز شد و تا سوم خرداد ماه ادامه یافت.
وی ادامه داد: این عملیات به‌صورت مرحله به مرحله انجام می‌شد و پیشروی‌ها انجام می‌شد و مرحله سوم تا چهارم حدود یک هفته تا 10 روز ادامه یافت.
امیری با اشاره به اینکه در مرحله چهارم این عملیات به سوی خرمشهر در حرکت بودیم و من مجروح شدم، اظهار کرد: در عملیات ترکش به سرم اصابت و سپس کمانه کرد و رد شد و پزشک معالج اصرار داشت که ادامه حضور در عملیات را رها کنم و برای درمان به عقب بازگردم. اگر به علت این مشکل به عقب باز می‌گشتم بقیه بچه‌های حاضر در گردان احساس تنهایی می‌کردند، من با اصرار و پافشاری حضور در عملیات را ادامه دادم.
وی بیان کرد: باید از بروز عفونت در سر جلوگیری می‌کردم؛ اما هوا آنقدر گرم بود که احتمال عفونت وجود داشت. به همین دلیل همرزم‌ها اقدام به ساخت سایه‌بانی برای من کردند، اما سایه‌بان در تیررس عراقی‌ها بود و هر زمانی که زیر آن قرار می گرفتم دشمن شروع به تیراندازی می‌کرد و بالاخره آن را از بین برد.
امیری گفت: از آنجا که عراقی ها نمی‌خواستند خرمشهر دست نیروهای ایرانی بیفتد، درگیری‌ها در مراحل سه تا چهار از عملیات بیت المقدس به‌صورت شبانه‌روزی بود و بالاخره توانستیم سوم خرداد این شهر را از اشغال عراقی‌ها خارج کنیم.
وی ادامه داد: ما جزو اولین نیروهایی بودیم که بعد از فتح خرمشهر وارد این شهر شدیم و اولین نماز جماعت را به امامت آیت‌الله عبدالحسن شیرازی در مسجدجامع خرمشهر بجا آوردیم.
برای آزادسازی خرمشهر رزمندگان سن و سال نمی‌شناختند
جمشید مؤمنی‌نسب، یکی دیگر از رزمنده‌های دوران دفاع مقدس خراسان شمالی که در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: آزادی خرمشهر معجزه بزرگی بود و به فرموده امام خمینی (ره) «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
وی با بیان اینکه بزرگترین ژنرال‌های دنیا، امیدی به آزادسازی خرمشهر نداشتند، افزود: بعد از اینکه بزرگترین ژنرال‌های آن زمان از استحکامات عراق در خرمشهر دیدن کردند، گفتند مسلح‌ترین زمین‌های نظامی در اطراف خرمشهر است و ارتش سرخ مسکو هم نمی‌تواند خرمشهر را نجات دهد.
مؤمنی‌نسب ادامه داد: خیلی از جوانان را در این عملیات و جنگ تحمیلی از دست دادیم، اما عشق و علاقه به امام راحل و انقلاب اسلامی موجب شد تا جوانان با تمام وجود در صحنه حضور داشته باشند.
وی با تاکید براینکه زنان آن زمان پا به پای مردان در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بودند، اظهار کرد: در عملیات آزادسازی دفاع مقدس 16 ساله بودم و تازه ازدواج کرده بودم، اما در آن زمان سن و سال مطرح نبود، بلکه عقیده و شجاعت مطرح بود. آن زمان خانواده‌ها شرایط را درک می‌کردند و با عشق و علاقه، فرزندان و همسران خود را راهی جبهه جنگ می‌کردند.

ایرانیان جهان

شهیدی که خیلی باصفا بود
الهی راد، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره شهید محمدعلی صفا که در جریان آزادسازی خرمشهر جانفشانی‌های زیادی داشت، اظهار کرد: شهید سرتیپ محمدعلی صفا و شماری از کماندوهای نیروی دریایی بوشهر در حالی که کمتر از یک‌دهم لشکر عراق بودند، توانستند 164 تانک لشکر متجاوز بعثی را منهدم کنند و ارتش صدام را به عقب برانند.
وی افزود: امیر سرتیپ محمدعلی صفا در سال 1328 در بجنورد متولد شد و در سال 1359 در خرمشهر به شهادت رسید. او از فرماندهان تکاوران دریایی بود. پس از پیوستن محمدعلی به ارتش و گذراندن دوره‌های انتخابی در ایران برای ادامه دوره‌های تخصصی کماندویی در پایگاه کماندویی «رویال مارین» معروف به پایگاه «موش‌های صحرا» انگلستان انتخاب شد.
وی ادامه داد: در خارج از ایران یک سال گذراندن دوره‌های تکمیلی کماندویی از قبیل S.P.S، شکار تانک، چتربازی، دوره‌های تخصصی تارزان کورس ژاپن، دوره‌های رزمی جودو، کونگ فو و جنگ در خشکی، دریا و هوا به طول کشید و محمدعلی در تمام این دوره‌ها ممتاز بود. تلاش‌های او موجب شد عنوان و مدرک متخصص شکار تانک را از پایگاه کماندویی «رویال مارین» دریافت کند.
الهی‌راد بیان کرد: همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، شهید صفا خود را برای نبرد با دشمن متجاوز آماده کرد، در روز 31 شهریور سال 1359 ارتش بعث عراق به ظرفیت دو لشکر تانک و با تمام تجهیزات، به خرمشهر حمله کرد و نیمی از خرمشهر را به اشغال خود درآورد، در این هنگام محمدعلی صفا همراه سایر کماندوها نیروی دریایی بوشهر با رشادت و جانفشانی و در حالی که تعداد نفرات آن‌ها کمتر از یک دهم لشکر عراق بود توانستند 164 تا از تانک‌های افسانه‌ای را که در اختیار لشکر عراق بود، منهدم کند و به کمک نیروهای خود، ارتش عراق را به عقب راند و به علت خسارت سنگینی که کماندوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به لشکر تانک صدام وارد آوردند بعد از اشغال خرمشهر، صدام متجاوز، خرمشهر را «گورستان لشکر تانک» خود نامید. در این درگیری‌ها 13 ناو جنگی و موشک‌انداز ارتش عراق را غرق کرد. صفا توانست در طول یک هفته رکورد شکار تانک‌ در دنیا را بشکند.
وی اضافه کرد: سرانجام با وجود مقاومت‌های بسیار کماندوهای نیروی دریایی ارتش و پس از انهدام صدها تانک و تار و مار کردن لشکر عراق، محمدعلی صفا در 4 آبان 1359 براثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش به ناحیه پیشانی، پا و پهلو به درجه رفیع شهادت نائل آید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1136436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار موج گرما در ژاپن

هشدار موج گرمای زودرس در ژاپن

رئیس حکومت افغانستان: جهان به تکلیف خود دربرابر جنایات اسرائیل عمل کند

به چالش کشاندن موقعیت دلار با پیوستن ایران، عربستان و امارات به بریکس| پیش بینی جایگزینی دلار در تجارت نفت و گاز فعلا امکان‌پذیر نیست

شی: آمریکا در تلاش است چین را فریب دهد تا به تایوان حمله کند

نظر جنجالی ترامپ درباره زلنسکی!

ترامپ: زلنسکی بزرگترین تاجرِ سیاستمداران است

اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت مراسم برائت از مشرکین

نظرسنجی: یک چهارم آمریکایی‌ها هم از بایدن و هم از ترامپ متنفرند

ناکامی آمریکا و متحدانش در توقف حملات ارتش ملی یمن در دریای سرخ

افشای کمپین اخبار جعلی ارتش آمریکا علیه واکسن های کووید چینی

موج مطالبه اجماع در دیدار‌های مردمی

هلاکت 11 نظامی صهیونیست طی 24 ساعت گذشته در غزه

وزیر نفت: 2 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی به امضا رسید

گفت‌وگوی وزرای خارجه عراق و عربستان

تبیین سیره عملی زندگی شهدا و ایثارگران ایران اسلامی را بیمه خواهد کرد

برگزاری نشست مدیران کوثر با معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه

گردشگری یونان در معرض آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی

تحلیل اقتصادی انتخابات

استان زنجان در نرخ مشارکت اقتصادی رتبه نخست کشوری را دارد

راه اندازی 199 واحد صنعتی جدید در هرمزگان

دولت آینده برای کاهش نرخ تورم چه باید کند؟

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 27 خرداد ماه 1403

نهاوند صاحب اتاق بازرگانی شد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز ششم رقابت‌ها

کسب مدال برنز مسابقات بریکس توسط مردان پینگ پنگ ایران

راه اندازی بازار توافقی ارز و واگذاری سهام خودروسازان

پایان 50 سال سلطه پترودلار

یک چهارم آمریکایی‌ها از ترامپ و بایدن نفرت دارند

سرمقاله صبح نو/ پتکی بر سر اپوزیسیون

سرمقاله شهروند/ حج ابراهیمی؛ برائت از جلادان غزه

وقتی اشرافیت مدعی مشارکت حداقلی مدعی اکثریت می‌شود!

تظاهرات گسترده شهرک‌نشینان صهیونیست در حمایت از توافق مبادله اسرا

حملات حزب‌الله به پایگاه‌های نظامی اسرائیل

عضو مستعفی کابینه جنگ اسرائیل: نتانیاهو حتی از متحدان خود در کابینه می‌ ترسد

استقبال بی نظیر هنرمندان جنوب از دومین جشنواره ملی موسیقی نی‌انبان کیش

رده‌بندی 18 تیم برتر آسیا در دور دوم مقدماتی جام جهانی: عراق و امارات بالاتر از ایران

فیلم/ حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به بندر «حیفا»

اخبار کوتاه چهارمحال و بختیاری / از کشف فرار مالیاتی تا تصادف منجر به فوت

روزهای قرمز بورس؛ سقوط ادامه دار

قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد اقتصادی: حقوق کارمندان و کارگران به وسط ماه هم نمی‌رسد/ ذره ذره قدرت خرید خانواده کاهش پیدا کرده است

پورمحمدی، نامزد انتخابات 1403: مردم به قول دادن ما بی‌اعتماد شده‌اند/ تحریم‌ها یکی از مشکلات ما است

ترامپ: زلنسکی بزرگترین تاجر در بین همه سیاستمداران است

سفر قریب الوقوع وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به پنتاگون

پاسخ روحانی: شما چه به دست آوردید جز تحریم!

سرمقاله فرهیختگان/ سیلی سنگین به اپوزیسیون

سرمقاله شرق/ پزشکیان طبیب بدون «روتوش»

سرمقاله اعتماد/ انتخابات، سیاست خارجی و سوالاتی از کاندیداها

درخواست «مدیرمسئول کیهان» از نامزدهای اصولگرا: فقط یک نفر بماند