ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نفوذ روزافزون راست افراطی در آستانه انتخابات اروپا اروپا

نفوذ روزافزون راست افراطی در آستانه انتخابات اروپا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - یک نشریه آلمانی در مطلبی از نفوذ، رشد و موفقیت روزافزون احزاب راست افراطی در آستانه انتخابات پارلمانی اروپا به عنوان چالشی برای این اتحادیه خبر داد. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سایت رادیو آلمان در مطلبی به موفقیت احزاب راست افراطی در بسیاری کشورهای اروپایی در آستانه انتخابات پارلمانی اروپا پرداخته و نوشت: در بسیاری کشورهای اروپایی از جمله هلند، ایتالیا و آلمان پوپولیست های دست راستی بر موج موفقیت سوار شده‌اند.
در ادامه این مطلب آمده است: احزاب پوپولیست راست و راست افراطی سال ها در پارلمان های اروپا نماینده داشته اند. احزاب راست افراطی همچنین در دولت ها دخالت دارند. حالا این سوال مطرح است که تغییر به راست در اروپا چگونه باید ارزیابی شود؟
نویسنده در ادامه به کشورهایی که احزاب راست افراطی در آن موفقیت های چشمگیری داشته اند اشاره کرده و نوشت: در انتخابات پارلمانی هلند درنوامبر 2023، حزب راست‌گرای پوپولیست آزادی (PVV) گیرت ویلدرز به‌طور شگفت‌انگیزی قوی‌ترین نیرو شد.
"دانیل موگ"، دانشمند علوم سیاسی غربی در این باره می گوید که مسائل مهاجرت و پناهندگی برای این انتخابات بسیار مهم بود.
تقریباً شش ماه پس از این انتخابات، رهبران حزب راستگرای پوپولیست PVV، حزب لیبرال-محافظه‌کار VVD، حزب محافظه‌کار راست NSC و حزب راستگرای پوپولیست کشاورزان BBB بر سر تشکیل ائتلاف توافق کردند. البته بسیاری از ناظران سیاسی در هلند تردید دارند که این دولت جدید در دوره قانونگذاری زنده بماند. هنوز مشخص نشده که چه کسی باید رهبری هلند را در دست گیرد.
در ایتالیا نیز "جورجیا ملونی" پسا فاشیست از حزب افراطی برادران ایتالیا از اواخر اکتبر 2022 نخست وزیر این کشور بوده است. این حزب با احزاب راست افراطی فورزا و لگا ائتلافی تشکیل داد. ملونی در لفاظی های خود از روایتی استفاده می کند که علیه سلطه ادعایی جناح چپ مبارزه می کند. مهاجران نیز به اعتقاد وی مکرراً به دشمن تبدیل می شوند.
دولت ملونی در تلاش است تا دموکراسی را بر اساس ایده های خود تغییر دهد: در نوامبر 2023، ملونی پیشنهاد انتخاب مستقیم نخست وزیر با رای ساده اکثریت را داد. بر این اساس، ائتلاف های انتخاباتی باید نامزدی را برای پست ریاست دولت معرفی کنند. پس از آن یک ائتلاف در صورتی که نامزدش با موفقیت انتخاب شود، به طور خودکار 55 درصد از کرسی های هر دو اتاق پارلمان را دریافت می کند. مخالفان به شدت از این طرح ها انتقاد کردند.
در مجارستان نیز ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور و حزب راستگرای پوپولیست او فیدز یک سیاست خانوادگی بسیار محافظه کارانه و یک رویکرد ضد مهاجرت را دنبال می کنند.
اوربان سال هاست که به دنبال نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده است. مجارستان همچنین به صورت مداوم با اتحادیه اروپا بر سر نقض حاکمیت قانون دعوا دارد.
در جمهوری فدرال آلمان هم بر اساس بررسی‌های انجام شده از آغاز ماه مه 2024، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان به عنوان دومین نیروی قوی پس از اتحادیه احزاب متحد مسیحی قرار گرفته است. سازمان اطلاعات داخلی آلمان البته این حزب را به عنوان یک گروه مظنون به جناح راست افراطی طبقه بندی می کند. به گفته هانس وورلندر، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه درسدن، این حزب خود را به شدت در یک «طیف افراطی راست ملی» قرار داده است.
پوپولیست های دست راستی در فنلاند نیز در قدرت هستند.
در لهستان هم حزب ملی-محافظه کار قانون و عدالت PiS که از سال 2015 بر این کشور حکومت کرد، بار دیگر به قوی ترین نیرو تبدیل شد. با این حال، چون هیچ شریک ائتلافی پیدا نشد، PiS قدرت را به اتحادی به رهبری دونالد تاسک واگذار کرد.
نمونه آلمان نشان می دهد که احزاب راست گرای پوپولیست و راست افراطی در جایی که در دولت نیستند نیز بر سیاست تأثیر می گذارند.
نمونه دیگر فرانسه است، جایی که مارین لوپن از حزب Rassemblement National (جبهه ملی سابق) در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته شکست خورد، اما به عنوان مثال، گفتمان عمومی در مورد سیاست مهاجرت را تا حدی با حمایت رسانه ها شکل می دهد.
وضعیت در مورد دموکرات‌های پوپولیست راست‌گرای سوئد نیز که در کابینه نمایندگی ندارند مشابه است، اما آن ها از دولت محافظه‌کار-بورژوایی حمایت می‌کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: گرایش‌های راست‌گرای قوی در اروپا خارج از اتحادیه اروپا نیز وجود دارد: در انگلیس محافظه‌کاران، که از سال 2010 در قدرت هستند و طبق نظرسنجی‌ها، در انتخابات بعدی تهدید به شکست می‌شوند، سیاست مهاجرت سختگیرانه ای را دنبال می‌کنند.
در سوئیس نیز SVP پوپولیست جناح راست برنده واضح انتخابات در سال 2023 بود.
در ادامه آمده است: سال 2024 یک سال انتخابات مهم در اروپا است. انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در 9 ژوئن برگزار می شود. پوپولیست های دست راستی و افراط گرایان راست می خواهند در سایه این انتخابات اختیارات خود را به طور گسترده افزایش دهند.
در انتخابات ایالتی آتی در براندنبورگ، زاکسن و تورینگن در آلمان در پاییز 2024، تشکیل دولت به دلیل قدرت مورد انتظار حزب افراطی جایگزینی برای آلمان می تواند بسیار دشوار باشد. به خصوص در حزب دموکرات مسیحی همیشه در مورد نحوه برخورد با AfD بحث می شود.
در چندین کشور اتحادیه اروپا نیز انتخابات به زودی برگزار می شود. در اتریش، جایی که پارلمان جدید در سال آینده انتخاب خواهد شد، بر اساس نظرسنجی ها، حزب افراطی آزادی اتریش FPÖ جلوتر است. این حزب راستگرای پوپولیست و ضد اتحادیه اروپا در 25 سال گذشته چندین بار بخشی از دولت اتریش بوده است اما هنوز رهبری را تعیین نکرده است.
پائولا دیهل، کارشناس پوپولیسم جناح راست از دانشگاه کیل، از "مناطق خاکستری" صحبت می کند. به گفته وی قبلاً ترس از ارتباط بین افراط گرایان راست و نیروهای محافظه کار-بورژوایی وجود داشت. اکنون این بازیگران به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.»
احزاب پوپولیست جناح راست اکنون تا حدی به عنوان یک پلت فرم عمل می کنند. گروه هایی که قبلاً با هم کار نمی کردند اکنون در چنین مهمانی هایی گرد هم می آیند. دیهل گفت: «این کار را بسیار دشوار می‌کند، زیرا مرزها سیال شده‌اند، در عین حال، پیشنهادات جناح راست در مورد موضوع مهاجرت، از نظر سیاسی و از نظر اجتماعی قابل قبول می شوند.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: به این ترتیب راست جدید به رقابت واقعی برای احزاب محافظه کار موجود در اروپا تبدیل خواهد شد.
نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: مسلماً بین احزاب راست گرای اروپا هم اختلافاتی وجود دارد. حزب راستگرای پوپولیست فرانسه Rassemblement National (RN) در سایه این اختلافات به همکاری خود با حزب افراطی جایگزینی برای آلمان در پارلمان اروپا بعد از برخی اختلافات پایان داد.
در آغاز ژانویه 2024، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، از "اختلافات آشتی ناپذیر" بین حزب راست افراطی خود و حزب افراطی آلمان صحبت کرد.
در ادامه این مطلب آمده است: پوپولیسم دست راستی و افراط گرایی راست در اروپا پدیده جدیدی نیست. سیاستمدارانی مانند یورگ هایدر و "سیلویو برلوسکونی" موفقیت های انتخاباتی را در دهه های 1980 و 1990 جشن گرفتند و "گیرت ویلدرز" نیز سال هاست که از نظر سیاسی فعال بوده است.
"پائولا دیهل"، استاد نظریه های سیاسی، تاریخ ایده ها و فرهنگ سیاسی در دانشگاه کیل می گوید: این چیزی است که برای مدت طولانی وجود داشته است. اما در ده سال گذشته برخی به ایدئولوژی های این گروه ها عادت کرده‌اند. برخی از ایده ها اکنون "عادی" شده‌اند. به گفته وی با توجه به ناامنی های کنونی به دلیل جنگ و بحران آب و هوا، زمینه رشد برای احزاب راست برای مدت طولانی آماده شده است.
توافق اتحادیه اروپا درباره قوانین سختگیرانه‌ برای هوش‌مصنوعینامه ضدمهاجرتی وزرای کشور اتحادیه اروپا انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1136471/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس کمیسیون اروپا: افزایش قیمت انرزژی و غذایی ناشی از جنگ اکراین است

ترامپ: در صورت پیروزی در انتخابات به کمک های میلیاردی به اوکراین پایان می دهم

چطور پوتین و شی راه درست را به اردوغان نشان دادند؟

استان بوشهر رتبه نخست را در حمایت از تولید کسب کرده است

مخالف حضور افغانستان در سازمان شانگهای نیستیم

کاخ سفید: مصر و قطر به زودی با حماس درباره آتش بس گفت‌وگو می‌کنند

پروژه جمع‌آوری داده‌های کاربران متا تعلیق شد

رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا عضو هیئت مدیره Openai می‌شود

قاضی‌زاده هاشمی و مشاورانش در میزگرد اقتصادی انتخابات چه گفتند؟

عشایر در تولید ملی نقش پدافند اقتصادی دارد

ویدیو/ اظهارات امیرحسین قاضی‌زاده در برنامه میزگرد اقتصادی از شبکه خبر

ایتالیا 2-1 آلبانی ؛ گام سخت مدافع عنوان قهرمانی در اروپا

«فرانسوا اولاند» هم نامزد انتخابات فرانسه شد

(تصاویر) ماجرای موشک هوا به هوای آمریکایی که شوروی آن را ربود

هدف ما ارتقا معیشت خانوار است | در دهه 90 رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر بود | باید بازار اقتصادی 80میلیونی را به یک بازار 700میلیونی ارتقا دهیم

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در روز ششم تبلیغات تلویزیونی چه گفتند؟

اریکسن بدترین روز زندگی‌اش را فراموش می‌کند

سفیر ایران در عراق: ملت فلسطین مصداق بارز مظلوم مقتدر هستند

هدف ما ارتقا معیشت خانوار است | متاسفانه در دهه 90 رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر بود

توضیح محسن رضایی درباره اجماع کاندیداها

زاکانی: سفره‌ها کوچک شده؛ فشار اقتصادی بر دوش مردم است

افشاگری مهم قالیباف علیه جلیلی

قاضی‌زاده هاشمی: هدف ما ارتقاء معیشت خانوار است

پورمحمدی: مردم به قول دادن ما بی‌اعتماد شده‌اند

سریع‌ترین گل تاریخ جام ملت‌های اروپا به ثمر رسید (فیلم)

سریع‌ترین گل تاریخ جام ملت‌های اروپا به ثمر رسید؛ آلبانی با گلی در ثانیه 22 ایتالیا را شوکه کرد (فیلم)

سریع‌ترین گل تاریخ جام ملت‌های اروپا؛ آلبانی در ثانیه 22 ایتالیا را شوکه کرد (فیلم)

ممنوعیت واردات خودروهای ساخت قبل از 2005 در افغانستان

صهیونیست‌ها شماری منزل مسکونی در رفح را به آتش‌ کشیدند

معاون بایدن : پیشنهادات جدید روسیه مستلزم تسلیم شدن کی یف است

آلمان: صلح در اوکراین بدون مشارکت روسیه ممکن نیست

سفیر ایران در عراق: ملت فلسطین مصداق مقتدر مظلوم هستند

فیلم/قاضی‌زاده هاشمی: ذره ذره ارز ترجیحی باید حذف شود

انتقاد قاضی‌زاده هاشمی از وضع حقوق کارمندان و کارگران

روایت پورمحمدی از حضور یک پیرزن‌ روستایی و دختر 7 ساله فوت کرده در پرونده پولشویی میلیاردی| دلیل ناکامی‌های پی در پی ما چیست؟

قاضی‌زاده هاشمی: رشد پایین اقتصادی به دلیل کاهش میزان سرمایه‌گذاری است

پورمحمدی: شکل برنامه هفتم داد می‌زند که نمی شود آن را درست اجرا کرد

حاشیه و متن انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 27 خرداد

قاضی‌زاده هاشمی: حقوق کارمندان و کارگران به وسط ماه هم نمی‌رسد + فیلم

صد‌ها هزار فرانسوی علیه جریان راست افراطی تظاهرات کردند

«فرانسوا اولاند» هم نامزد انتخابات زودهنگام فرانسه شد

اردوغان: بایدن ثابت کند طرح آتش‌بس غزه برای بهره‌برداری انتخاباتی نبوده است

شفیعی کدکنی: روسیه برای نابودی زبان فارسی در آسیای‌میانه می‌جنگد

باید از مداخله اشخاص در امور بانکی جلوگیری کنیم

قاضی‌زاده هاشمی: حقوق کارمندان و کارگران به وسط ماه هم نمی‌رسد

متاسفانه فقط 30 تا 35 درصد برنامه‌ها اجرا شده است/ فراتر از مسائل اقتصادی، مهم‌ترین مساله اعتماد است

قاضی‌زاده: مهار تورم، ایجاد اشتغال و ریشه کنی فقر 3 اولویت اقتصادی دولت مردم و خانواده است

خوشبینانه رشد اقتصادی حدود 2.5 درصد بوده، براورد 8 درصد از کجا آمده است؟ + ویدئو

ببینید | حقوق کارگران و کارمندان بعضا به وسط‌ ماه نمی‌رسد

افشاگری مهم قالیباف علیه طرح نفتی جلیلی؟/ اعتراف قالیباف به ضربه سهمگین تحریم ها به کشور