ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بازخوانی پرونده فتح خرمشهر/ تقدیم 191 شهید قمی برای آزادسازی عراق

بازخوانی پرونده فتح خرمشهر/ تقدیم 191 شهید قمی برای آزادسازی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - جنگ شهری خرمشهر بین ایران و عراق از 31 شهریور ماه 1359 تا 4 آبان‌ماه 1359 تنها 19 ماه پس از پیروی انقلاب اسلامی در حوالی و حومه این شهر اتفاق افتاد. در این درگیری 12 لشکر از ارتش بعث عراقی به خرمشهر روانه شدند که در این حین گردان دژ نیروی زمینی ارتش، گردان تفنگداران دریایی بوشهر، سپاه این شهر و مردم با آنها مقابله کردند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ارتش بعث عراق پس از 34 روز درگیری در خرمشهر توانست آن را به تسخیر خود در آورد و در این درگیری حدود 7000 نفر کشته و مجروح از دو کشور ایران و عراق به جا گذاشت که خرمشهر به دلیل نرسیدن نیروهای کمکی زیر آتش توپخانه ارتش بعث قرار گرفت و نیروهای مردمی و مقاومت مردم را از طریق رودخانه کارون از شهر خارج کردند.
آمار هلاکت دشمن در عملیات آزادسازی خرمشهر
عملیات آزادسازی خرمشهر که پس از 578 روز طی چهار مرحله عملیاتی متوالی انجام شد، بیش از 19 هزار نفر از لشکر بعث عراق به اسارت درآمدند. ساقط نمودن 60 فروند هواپیما، 285 تانک و نفربر، 500 خودرو از دستاوردهای رزمندگان در عملیات‌های آزادسازی خرمشهر بود.
امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند: آزادسازی خرمشهر معجزه بود و خدا آن را آزاد کرد.
حزب خلق عرب از احزابی بود که مدعی جدایی و پیوستن به عراق را داشت و در همین راستا برخی اعمال بمب گذاری و خرابکاری را در شهر خرمشهر انجام داد.
این حزب در اهواز و خرمشهر شورش‌هایی را انجام می‌داد و آن با حمایت صدام حسین برخی شهرهای خوزستان را بمب گذاری کرد و در برخی از جاده‌ها ضد خودروها و نفرها اختصاص می‌داد.
در بهار سال 1358 احمد مدنی استاندار وقت خوزستان برای تأمین امنیت خرمشهر و آبادان از فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی بوشهر یک گروهان تکاور را تقاضا کرد.
این گروهان 90 نفری که به فرماندهی ناوگان عیسی حسینی بای، ناوگان محمدعلی صفا ناوان سلیمان محبوبی منطقه خرمشهر و آبادان اعزام شدند توانستند برخی از بمب‌ها و مین‌ها را خنثی سازی و برخی اشرار را شناسایی کنند.
نیروهای حزب خلق عرب در خرداد ماه سال 1358 به برخی از اعمالی اشغال تخریب اماکن دولتی نظیر شهرداری خرمشهر و ساختمان سپاه این شهر و گروگانگیری محمد جهان آرا و 17 نفر پرداختند که در نهایت با دخالت تکاوران نیروی دریایی از این منطقه بیرون رانده شدند.

ایرانیان جهان

عملیات‌های پیش از عملیات نهایی آزادسازی خرمشهر
تصرف و اشغال خرمشهر به‌دست نیروهای بعثی 578 روز به طول انجامید. پس از ناکامی نیروهای ایرانی از آزادسازی مناطق اشغالی، سلسله عملیات‌هایی در سطحی وسیع‌تر طراحی و به اجرا درآمد. این عملیات‌ها به ترتیب عبارتند از، عملیات ثامن الائمه که این عملیات در 5 مهر ماه 1360 ش پس از عزل ابوالحسن بنی صدر از ریاست جمهوری، با همکاری ارتش و سپاه به اجرا درآمد و به پاکسازی شرق رودخانه کارون از نیروهای بعثی و شکستن محاصره آبادان انجامید.
عملیات طریق القدس
دو ماه پس از عملیات ثامن الائمه در 8 آذر ماه 1360 با همکاری سپاه، ارتش و نیروهای مردمی به اجرا درآمد. در این عملیات شهر بستان و 70 روستای منطقه، پاک‌سازی و آزاد شد و موجب انهدام قوای نیروهای بعثی و قطع ارتباط قوای آنها در شمال و جنوب منطقه شد.
عملیات فتح المبین
این عملیات در منطقه غربی کرخه در 2 فروردین 1361 با افزایش حضور نیروهای مردمی و گسترش همکاری ارتش و سپاه آغاز شد و به موجب آن ارتفاعات منطقه و بخش وسیعی از سرزمین‌های جنوب غربی کشور آزاد شد.

ایرانیان جهان

عملیات بیت المقدس و آخرین ضربه ایران به عراق برای آزادسازی خرمشه ر
طرح عملیات بیت المقدس پس از ابلاغ آن توسط صیاد شیرازی با مخالفت برخی از فرماندهان سپاه نظیر احمد متوسلیان فرمانده تیپ 27 محمد رسول الله و حسین خرازی فرمانده تیپ 14 امام حسین روبرو شد اما آنان در نهایت با توجه به اهمیت و لزوم آزادسازی خرمشهر این طرح را پذیرفتند.
قرارگاه فتح و فجر در طرح عملیات بیت المقدس پس از ابلاغ توسط قرارگاه مرکزی کربلا در تاریخ 30 اردیبهشت 1361 بنا داشتند تا نیروهای بعث عراق را در منطقه خرمشهر محاصره و منهدم کنند اما به دلیل کمبود نیرو در طول حدود 15 کیلومتر خط لجمن به هر یگان بیش از دو کیلومتر خط داده نشد.
در ساعت 22:30 یکم خردادماه 1361 تلاش جدیدی برای شکست محاصره خرمشهر با رمز بسم الله القاسم الجبارین صورت گرفت و در نهایت اواخر روز دوم خردادماه 12 گردان رزمی پیاده عملیات آزادسازی خرمشهر را به پیش گرفتند.
در ساعت 4:30 سوم خرداد ماه نیروهای اعزامی با سرکوب نیروهای بعث عراق خود را به نهر خین رساندند و موجب قطع ارتباط خط میانی نیروهای عراقی با خرمشهر در محور شلمچه شدند و نیروهای بعثی ناچارانه عقب نشینی کردند.
صدام حسین پس از آگاهی از خبر محاصره خرمشهر به فرمانده لشکر 7 پیاده دستور شکست محاصره خرمشهر را داد و همچنین به آنها گفت در صورت عدم تحقق این امر اعضای ستاد لشکری اعدام خواهند شد.
قرارگاه فتح با کمک تیپ 8 نجف و تیپ 14 امام حسین همراه با 700 رزمنده در ساعت 7 روز سوم خرداد به منطقه خرمشهر اعزام شدند تا عملیات آزادسازی را انجام دهند.
نزدیک بر 15 هزار نظامی از ارتش بعث عراق و بالگردهای آنان در منطقه حضور داشتند که با پیشروی رزمندگان ایرانی برخی از بالگردهای عراقی با اصابت راکت آرپی‌جی 7 هلاکت رسیدند.
نیروهای بعث عراق برای عقب نشینی بایستی از پل شناور عراق عبور می‌کردند که این پل پیشتر توسط جنگنده‌های اف 4 نیروی هوایی مورد اصابت قرار گرفته بود و نظامیان عراقی از رعب و وحشتی که در دل آنها ایجاد شده بود ناچار به تسلیم شدند و به اسارت رزمندگان درآمدند.
رزمندگان تیپ 8 نجف در نهایت در ساعت 10 روز دوشنبه سوم خردادماه وارد خرمشهر شدند و خبر آزادسازی را به قرارگاه اعلام کردند و در این حین احمد کاظمی فرمانده تیپ نجف اعلام کرد که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

ایرانیان جهان

191 شهید قمی برای عملیات آزادسازی خرمشهر
لشکر 17 علی بن ابی طالب علیه السلام استان قم در عملیات بیت المقدس از سه محور در آزادسازی خرمشهر کمک کرده ودر مجموع 191 شهید قمی از سپاه، ارتش، بسیج و دیگر نیروها در عملیات فتح خرمشهر تقدیم نظام اسلامی شده است.
کم سن و سال‌ترین و مسن‌ترین شهید آزادسازی خرمشهر در قم
60 نفر از شهدای قم در عملیات آزاد سازی خرمشهر در گلزار شهدای سوم خرداد واقع در رو به روی مدرسه آیت الله گلپایگانی نزدیک حرم مطهر حضرت معصومه (س) آرام گرفته‌اند که بیشتر آن‌ها کمتر از 20 بهار در عمرشان را دیدند.
در بین شهدای استان قم کم سن و سال‌ترین آن‌ها شهیدی است به نام جعفر لک، که در روز 20 خرداد سال 61 در سن 15 سالگی در منطقه عملیاتی بیت المقدس و خونین شهر به درجه رفیع شهادت نائل شد.
به عکس‌های شهدای عملیات آزاد سازی خرمشهر که نگاه می‌کردم چشمم به پیرمرد محاسن سفیدی افتاد به نام شهید علی سعادتی که وی در سن 57 سالگی و در 20 خرداد سال 61 در این عملیات به دیدار پروردگارش شتافت.
رزمندگان قمی در عملیات بیت‌المقدس خط شکن بودند
عباس قاسمی مقدم یکی از رزمندگانی قمی است که وقتی 17 ساله‌اش بود در عملیات بیت المقدس در خرمشهر حضور یافت و در همین عملیات اسیر شد و 8 سال از عمرش را در زندان‌های بعثی سپری کرد.
وی به همراه تعدادی از رزمندگان قمی در عملیات آزاد سازی خرمشهر شرکت داشت که در این عملیات تعداد 200 نفر از رزمندگان قم به شهادت رسیدند.
این آزاده جنگ تحمیلی از خاطرات این عملیات سرنوشت ساز برایم گفت که در 20 اردیبهشت ماه سال 61 در فاصله کمتر از چند متری عراقی‌ها به همراه تعدادی از رزمندگان کمین کرده بودیم که به علت آتش سنگین بعثی‌ها مجبور شدیم تا شب در همان مکان بمانیم.

ایرانیان جهان

وی گفت: یکی از دوستانم به اسم شهید جعفر لک جلوی من ایستاده بود که وقتی سرش را بالا آورد در یک لحظه سه تیر به پیشانی او اصابت کرد اما من تا صبح فردا که چهره او را دیدم متوجه نشدم که او جعفر است.
قاسمی که خود از جانبازان جنگ تحمیلی است به ماجرای اسیر شدنش در این عملیات اشاره کرد و افزود: صبح روز 21 اردیبهشت 61 بعد از اینکه فهمیدم تعدادی از دوستانم شهید شدند به دلیل تعدد زیاد نیروهای عراقی که در خرمشهر حضور داشتند و با سلاح‌های زرهی و مکانیزه خود همه جا را ویران کرده بودند توسط بعثی‌ها اسیر و به اردوگاه اسرا منتقل شدم.
وی گفت: ده روز بعد از اسارت در اردوگاه آزادگان در عراق متوجه شدیم که خرمشهر با مقاومت رزمندگان و نیروهای مردمی بالاخره آزاد شد.
این جانباز جنگ تحمیلی عنوان کرد: تعداد زیادی از رزمندگان قمی در این عملیات حضور داشتند که بیشتر نقش خط شکن را ایفا می‌کردند و بعد از مدتی که خط برای حضور نیروهای بیشتر باز می‌شد به عقب بر می‌گشتند.
بعثی‌ها با دژهای دفاعی نفوذ ناپذیر می‌خواستند به اشغال خرمشهر ادامه دهند
این آزاده جنگ تحمیلی با اشاره به اهداف بعثی‌ها در اشغال خرمشهر افزود: شورای فرماندهی عراق با گذاشتن نام جعلی محمره برای خرمشهر تلاش می‌کرد خرمشهر را یک شهر عربی معرفی کند که در این راستا تمام امکانات خود را بسیج کرد تا با ایجاد دژهای دفاعی نفوذ ناپذیر خرمشهر را به اشغال خود در آورد.
وی ادامه داد: عملیات بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت سال 61 آغاز شد. این عملیات طی چهار مرحله ادامه داشت و سرانجام با دلاوری‌های رزمندگان و نیروهای مردمی و با تحمیل تلفات سنگین به عراقی‌ها خرمشهر در سوم خرداد به دست نیروهای خودی افتاد.
قاسمی اظهار کرد: بیش از یازده هزار نفر از عراقی‌ها در خرمشهر حضور داشتند که جنگیدن با این دشمن که به انواع ادوات و ابزار آلات جنگی مدرن آن روز مجهز بود بسیار سخت به نظر می‌رسید اما آن چیزی که باعث شد رزمندگان در برابر این نابرابری‌ها به پیروزی برسند ایمان و اعتقاد آن‌ها به نصرت الهی بود.
کد خبر 6116733

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1136521/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موضع عزت‌ طلبانه از نگاه شهردار تهران: نیاز ما، قدرت ماست!

این مرد سرکرده اصلی داعش در جهان شد؟

پاسخ ظریف به زاکانی: بابت نشر اکاذیب عذرخواهی کند، تا نیاز به شکایت نباشد/ مذاکرات از زمان احمدی نژاد با مذاکرات محرمانه‌ مستقیم با آمریکا آغاز شد

پاسخ دفتر ظریف به ادعاهای زاکانی: بابت نشر اکاذیب عذرخواهی کند، تا نیاز به شکایت نباشد/ مذاکرات از زمان احمدی نژاد با مذاکرات محرمانه‌ مستقیم با آمریکا آغاز شد

قدرت‌نمایی زیردریایی هسته‌ای روسیه برای ناتو

بورس در گرداب ریزش و رکود

چرا قیمت میوه افزایش یافت؟

ماجرای رقابت‌های بین‌المللی کفترهای 24 عیار وارداتی! |  ‌معروف‌ترین کبوتر ایران | چگونه‌ مادام حلب و موسیو الماس‌ همه جایزه‌ها را بردند + عکس

انتظارات اقتصادی بخش خصوصی از دولت آینده

میانگین رشد سالانه اقتصاد ایران در دولت سیزدهم 5.5 درصد است

کشف پرونده فرار مالیاتی ١٧١ میلیارد ریالی در البرز

تجلیل از کنش‌گری عزتمندانه عراق در قبال موضوع غزه

نظارت دقیق بر بازار و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت بی‌ضابطه

برق واحد‌های صنعتی بدون اطلاع قبلی قطع نشود

13 هزار میلیارد ریال در حساب دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی است

نماینده عرب کنست: اسرائیل در باتلاق غزه فرو رفته‌است

یورو 2024| هلند - لهستان؛ بدون مهاجم، بدون برد

دیدار مقامات چین و سازمان ملل درباره نشست دوحه

خشم آمریکا دامن والیبال ژاپن را گرفت!

رسانه‌های صهیونیستی: تغییر نظام ایران محال است/ آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نمی‌توانند هیچ کاری در ایران انجام دهند

کرملین: پوتین مذاکره با کی‌یف را رد نمی‌کند

خبر سخنگوی دولت از امضاء چهار قرارداد بزرگ نفتی

اطلاعیه‌ای درباره اجرای قانون واردات خودرو جانبازان 50 درصد به بالا

گزافه‌گویی سفیر احتمالی آمریکا در عراق در مورد ایران

برنامه نامزدها برای تولید و صادرات نفت و بنزین چیست؟/ از ممنوعیت صادرات نفت خام تا برنامه‌ریزی برای حذف یارانه پنهان انرژی

توزیع گوشت گرم گوساله در استان با قیمت مصوب

جنگ اقتصادی در کنار حمله نظامی؛راهبرد آمریکا علیه مقاومت یمن

رکورد دست‌نیافتنی و تاریخی برای نویر و ناگلزمان

رسمی: کاپیتان تیم ملی در سیرجان!

ایتالیا و اسپانیا با پیروزی آغاز کردند/ بوفون همچنان در پی قهرمانی اروپا

(ویدئو) دیپلماسی پاندا بین چین و استرالیا برای بهبود روابط

افزایش مبتلایان به تب کنگو در افغانستان

کرزی: توسعه و استقلال کشور در گرو آموزش همگانی است

افزایش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

رویکرد حماس در قبال طرح آتش‌بس آمریکا

سالیوان: پیشنهاد پوتین، اوکراین را آسیب‌پذیرتر می‌کند

رئیس الهلال: مسی، خانواده را به پول ترجیح داد و قید پیشنهاد 1/4 میلیارد یورویی ما را زد

اسارت بیش از 9 هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

کاهش وزن فوری و رهایی از شر چربی‌ها

درخواست توانیر از مردم؛ در مصرف برق صرفه‌جویی کنید

دیدار سفیر ایران با آیت‌الله اسحاق فیاض در نجف اشرف

3 مولفه سیاست خارجی ایران در برابر عراق

مشاور قالیباف: پول نفت ایران باید از کانال رسمی بانکی دریافت شود

دعای عرفه در مرز خسروی قصرشیرین طنین‌انداز شد+فیلم

اطلاعیه دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی در خصوص اجرای قانون واردات خودرو جانبازان 50% به بالا مشمول

جنگ قالیباف و جلیلی بالا گرفت

کشف کالاهای احتکاری و قاچاق در زنجان

وزیر اقتصاد: رقم واقعی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، بیشتر از 5.5 میلیارد دلار است

استاندار اصفهان: برق واحدهای صنعتی بدون اطلاع قبلی قطع نشود

دستور سرپرست ریاست جمهوری برای نظارت دقیق بر بازار و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت بی‌ضابطه