ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چه شد که هلیکوپتر رئیس‌جمهور ایران سقوط کرد؟ ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اسکات نیومن در یادداشتی در پایگاه خبری رادیو ملی آمریکا، ان پی آر نوشت: حادثه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و چند مقام ارشد دولتی دیگر در روز یکشنبه جدیدترین سانحه بالگردی معروف در طی سال‌های اخیر است.
به گزارش صدای ایران از «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: برای خیلی‌ها این سانحه یادآور مرگ کوبی برایانت، ستاره بازنشسته لیگ ان بی‌ای آمریکا، به همراه دختر 13 ساله اش و چند تن دیگر در یک سانحه سقوط بالگرد است که چهار سال پیش اتفاق افتاد.
در سال 2018 نیز ویچای سریوادهاناچرابها، تاجر تایلندی که مالک باشگاه فوتبال لسترسیتی انگلیس بود به همراه 4 نفر دیگر در یک حادثه سقوط بالگرد جان باخت. سال پیش از آن، تروی جنتری، ستاره موسیقی محلی آمریکا در یک سانحه دیگر در نیوجرسی کشته شده بود.
تحقیقات درباره سانحه‌ای که منجر به کشته شدن برایانت و دیگران شد نشان داد که وقتی خلبان به سمت توده‌ای از ابر پرواز کرده، سردرگم شده و تصور کرده بود که در حال بالا رفتن است در حالی که در واقع در حال رفتن به سمت دامنه تپه بوده است. در حادثه منجر به مرگ جنتری هم اشتباه خلبان عامل اصلی سقوط اعلام شد، در حالی که تحقیقات درباره مرگ ویچای نشان داد که بالگرد لئوناردو‌ای دبلیو 169 به دلیل عدم عملکرد صحیح پره عقب سقوط کرده است. 

نمی‌توان با قطعیت گفت که چه عاملی دلیل اصلی سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران در روز یکشنبه بوده است. اما یک یا چند عامل از عوامل زیر ممکن است در بروز این سانحه نقش داشته باشد.
شرایط بد جوی و هوای ابری گزارش‌های اولیه از سقوط بالگرد نشان می‌دهد که خلبان در حال پرواز در یک «منطقه مه آلود و کوهستانی در شمال غرب کشور» بوده است. شرایط نامساعد جوی یکی از دلایل عمده سقوط بالگرد‌ها یا هواپیما‌های پره دار به شمار می‌رود. بر اساس تحلیل منتشر شده توسط انستیتوی هوانوردی و فضانوردی آمریکا در سال 2021، در 28 درصد از کل سوانح مرگبار بالگردی، شرایط آب و هوایی یکی از عوامل موثر بوده است.
این تحلیل اظهار می‌دارد: «باد در اکثر سوانح دخیل بوده، اما در موارد نادری منجر به سوانح مرگبار شده است. سطح دید پایین به دلیل نور کم و وجود توده ابر در اکثر سوانح مرگبار مرتبط با وضعیت آب و هوایی، جزء عوامل تاثیرگذار بوده است.»
این گزارش خاطر نشان می‌سازد که بالگرد‌ها «به طور کلی در ارتفاع پایین تری نسبت به هواپیما‌های با بال ثابت پرواز می‌کنند و می‌توانند در مناطقی غیر از فرودگاه‌ها بر زمین بنشینند و بلند شوند؛ بنابراین خلبانان بالگرد به دلیل مشکلات ارتباطی یا پراکندگی پوشش آب و هوایی در آن مناطق و آن ارتفاع دسترسی محدودی به اطلاعات آب و هوایی دارند.»
در ماه فوریه 5 ملوان نیروی دریایی آمریکا در سانحه برخورد بالگرد سوپر استالیون به کوه‌های اطراف سن دیگو در هوایی طوفانی جان خود را از دست دادند.
بالگرد‌ها از هواپیما‌ها خطرناک ترند هرچند مقایسه مستقیم سوابق ایمنی وسائل مختلف حمل و نقل با دشواری‌هایی مواجه است، اما براساس تحلیل انجام شده توسط سایت اینترنتی پوینتس گای در سال 2019، پرواز با ایرلاین‌ها به شکل قابل توجهی ایمن‌تر از "پرواز بالگرد‌های غیربرنامه ریزی شده" است. اما پرواز با بالگرد همچنان بسیار ایمن‌تر از سفر با خودرو یا "سفر‌های هوایی عمومی" نظیر پرواز با جت‌های شخصی به شمار می‌رود.
جان گوگلیا، عضو سابق میز ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا معتقد است، به دلیل وجود سیستم‌های اتوماتیک، اکثر هواپیما‌ها از تبعات حواس پرتی‌های لحظه‌ای خلبانان مصون هستند، اما هدایت "بالگرد‌ها مستلزم تمرکز بسیار بالایی است... بنابراین گاهی اوقات خلبانان تمرکز خود را از دست می‌دهند و تبعات چنین حواس پرتی‌ای شدید است.»
قدیمی بودن بالگرد سانحه دیده ایرانی بالگردی که روز یکشنبه در آسمان ایران دچار سانحه شد، بل 212 بود که یک نسخه غیرنظامی دو موتوره از بالگرد هوی یو اچ 1 بود که در جریان جنگ ویتنام و در طی دهه‌های 1960 و 70 میلادی بسیار پر استفاده بود. 
داده‌های شبکه ایمنی هوانوردی که سوابق مربوط به سوانح هوایی پرنده‌های مختلف را ثبت و نگهداری می‌کند، نشان می‌دهد که بل 212 و نسخه‌های نظامی آن از سال 2017 تاکنون حدود 30 سانحه را تجربه کرده اند که 8 مورد از آنها منجر به مرگ سرنشینان شده است. بل 212 ایرانی احتمالا در دهه 1970 یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خریداری شده بود.
تحریم‌های آمریکا و دشواری امکان تهیه تجیزات یدکی پس از سرنگونی رژیم شاه، ایران همچنان به استفاده از بسیاری از هواپیما‌های آمریکایی ادامه داده، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا در تامین قطعات یدکی این هواپیما‌ها با دشواری مواجه بوده است.
جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان دولت ایران قبلا مدعی شده بود که ایران توانسته به خودکفایی صد درصدی در تامین قطعات یدکی هواپیما دست یابد، اما وی اشاره‌ای به تامین قطعات بالگرد نکرده است.
در یادداشتی که توسط گالف اینترنشنال فوروم به قلم روزنامه نگار ایرانی، کوروش زیابری منتشر شده آمده است: «صنعت هوانوردی ایران به دلیل سال‌ها بی توجهی، سرمایه گذاری پایین و تحریم‌های طاقت فرسا آسیب دیده است» و اینکه «حوادث مکررا اتفاق می‌افتند و استاندارد‌های ایمنی حمل و نقل هوایی پیوسته کاهش یافته است.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1136530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیروزی ثانیه های آخری انگلیس مقابل ولز در دور گروهی جام ملت های اروپا (16 ژوئن، 2016)

اپل و متا با اتهامات اتحادیه اروپا روبه‌رو می‌شوند

ملونی: اسرائیل با جنگ غزه در تله حماس گرفتار شد

هنگ‌کنگ: بازی قدرت بین کشورها بزرگترین چالش ماست

دستیابی خورشید مصنوعی چینی به میدان مغناطیسی

امضای تفاهمنامه همکاری میان کشتیرانی کاسکو چین و اتحاد ریل امارات

به حضور در المپیک خیلی خوشبین و امیدوارم

قیمت افغانی به تومان امروز یکشنبه 27 خرداد 1403

طالبان در نشست دوحه شرکت می‌کند

فشار بر حماس برای قبول مرحله اول توافق غزه بدون اصلاحات

پای آمریکا به جنگی دیگر باز می‌شود؟

10 زخمی در تیراندازی پارک آبی دیترویت آمریکا

سی‌ان‌ان خود را برای برگزاری اولین مناظره انتخاباتی 2024 آمریکا آماده می‌کند

سفر ناگهانی فرستاده آمریکا به اراضی اشغالی و بیروت

جنگ نفتی قالیباف و جلیلی بالا گرفت

لاپید: زمان ساقط کردن نتانیاهو فرا رسیده است

توسعه گردشگری ورزشی هدف بازدید مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از مجموعه المپیک کیش

همزمانی مسلمیه و عملیات مرصاد | دعای عزاداران در حرم سیدالکریم چه بود؟

توسعه همکاری‌های علمی و فناوری با اقلیم کردستان از اولویت‌های وزارت علوم است

فاصله 134 ساله تا برابری شکاف جنسیتی

نشست پورمحمدی با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران آغاز شد

طعنه‌های چوبدار به مردم چوب‌خورده!/ چرا باید بر اساس کارآمدی اقتصادی رأی داد؟

یک جهان، بدون ایران

کشف انبار 25 میلیاردی لوازم آرایشی قاچاق در بازار تهران

اوجی: در دولت سیزدهم 5 میلیارد دلار قرارداد نفتی با روس‌ها امضا شد

اتفاق سیاسی ناگوار برای انرژی پاک در اروپا

ساعت بازی انگلیس و صربستان امروز یک‌شنبه 27 خرداد 1403 + ترکیب احتمالی

سرمایه‌گذاری سه میلیاردی شرکت اماراتی در آفریقا

مردم از نظام کنونی حمایت کنند

اختلافات در سازمان ملل؛ دستورکار دوحه هنوز نهایی نشده است

9 زخمی در پی تیراندازی در یک پارک آبی در «میشیگان» آمریکا

نگرانی آمریکا از امکان حمایت علنی چین از روسیه

ناتو؛ امپراتوری توهم

رسمی: رونمایی از 12 مسافر قطعی المپیک پاریس

حجاج ایرانی در سرزمین حج شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند

شعار جالب بازیکنان تیم ملی آرژانتین: «قهرمانی در یک کوپای دیگر با مسی» +فیلم

فؤاد ایزدی؛ کارشناس میزگرد سیاسی تلویزیون کیست؟ /از ادعای جنجالی درباره رستوران های آمریکا تا مشروب خوردن اساتید آمریکایی

پیش‌بینی یک کارشناس از کف مشارکت در انتخابات

هشدار سازمان ملل درباره احتمال درگیری بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی

سرکوب خشن حامیان فلسطین توسط پلیس منچستر

معاون وزیر نفت خبر داد: امضای 22.5 میلیارد دلار قرارداد توسعه میادین نفتی در دولت سیزدهم

سیستم ترمز از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌است؟

نرخ کرایه «تاکسی‌های برقی» اعلام شد

وزیر صمت: قیمت گذاری دستوری باید ساماندهی شود

قیمت دینار عراق امروز یکشنبه 27 خرداد 1403

مشکلات اقتصادی و معیشت مردم، چالش بزرگ رییس جمهور آینده

تعریف و اجرای 130 میلیارد دلار پروژه نفتی در دولت سیزدهم/ رشد 20درصدی بخش نفت در سال 1402

فرار مالیاتی 8 میلیاردی درچهارمحال و بختیاری

لطفا آمارها را مخدوش نکنید

افزایش 57 درصدی تجارت بدون نفت ایران