ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کشورهایی با بیشترین تنوع فرهنگی جهان/ راهکار اسپانیا برای کاهش تلفات گرما اروپا

کشورهایی با بیشترین تنوع فرهنگی جهان/ راهکار اسپانیا برای کاهش تلفات گرما
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تشدید بحران املاک آلمان با کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، اجباری شدن بیمه دوچرخه‌سواری در شهر اروپایی، استخدام 60 هزار خلبان برای تاکسی‌های هوایی شهری، کشورهایی با بیشترین تنوع فرهنگی جهان در سال، گسترش طولانی‌ترین پارک شهری اروپا، راهکار اسپانیا برا ی کاهش تلفات گرما، کشورهایی با بیشترین شکاف شادی بین نسل‌ها و حذف تبلیغات محیطی متروی پراگ با هدفی جالب را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.
تشدید بحران املاک آلمان با کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی
خریداران خارجی مسئول 35 درصد از خرید املاک تجاری در سه ماهه اول سال جاری آلمان بوده‌اند. از سال 2013 تاکنون این رقم کمتر از هر سال دیگری است و نسبت به سال 2023 که سرمایه‌گذاران خارجی 37 درصد از حجم معاملات املاک تجاری آلمان را به خود اختصاص داد بودند کاهشی دو درصدی را نشان می‌دهد.
کاهش سرمایه‌گذاری به‌دلیل عوامل متعددی مانند تورم بالا و ترس از رکود در آلمان صورت گرفته است. اگرچه اقتصاد در سه ماه اول سال با رشد 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی بهتر از حد انتظار عمل کرد، کارشناسان معتقدند که مسائل ساختاری همچنان مانع از تولید خواهد شد.
روند نزولی نگران‌کننده در اقتصاد آلمان اقتصاد آلمان در سه ماهه چهارم و البته در کل سال 2023 0.3 درصد کوچک شد و این کشور را به بدترین اقتصاد بزرگ سال گذشته در مقیاس جهانی تبدیل کرد. این رکود را می‌توان تا حدی با اشاره به بحران انرژی اروپا توضیح داد، زیرا بخش صنعتی آلمان به شدت به سوخت روسیه وابسته بود. با این حال مشکلات سرسخت‌تری وجود دارد که مانع رشد آینده می‌شود.

ایرانیان جهان

جمعیت پیر، فقدان سرمایه‌گذاری عمومی، بوروکراسی بیش از حد سختگیرانه و کاهش بهره‌وری، همه به رکود آلمان کمک می‌کنند. در حالی که بعضی از این مسائل در دهه قبل از همه‌گیری نیز وجود داشت، تعدادی از عوامل مثبت برای مدتی سرمایه‌گذاران را به بازار املاک آلمان جذب کرد و نرخ‌های پایین بیکاری و بهره در کنار ثبات اقتصادی به‌طور قابل‌توجهی باعث تقویت وجهه کشور شد.
به این ترتیب آلمان از حدود سال 2005 یک «معجزه بازار کار» را تجربه کرد. در این دوره اشتغال بیش از 15 درصد افزایش داشت و از 39.3 میلیون نفر در سال 2005 به 45.3 میلیون نفر در سال 2019 رسید. با این وجود منتقدان معتقدند آلمان برای انطباق با فناوری بسیار کند عمل کرده است.
ضعف آلمان در بهره‌وری از فناوری آلمان در مقایسه با همتایان اروپایی خود از بحران مالی سال 2008 آسیبی ندید، اما بهره‌وری آن شروع به کاهش کرد. کارشناسان معتقدند مشکلات کنونی این کشور تا حدی ناشی از شکست آن در سرمایه‌گذاری کامل روی پیشرفت‌های تکنولوژیکی، همراه با تغییر به سمت بخش‌های کم بهره‌وری است.

ایرانیان جهان

برخلاف کشورهایی مانند فرانسه و بریتانیا، آلمان بسیار کمتر متمرکز است و قدرت اقتصادی خود را در چندین شهر مانند برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت و کلن گسترش می‌دهد. این بدان معنی است که آلمان فاقد یک مرکز برجسته است که سرمایه‌گذاران اغلب دوست دارند در آن سرمایه‌گذاری کنند.
از سوی دیگر با تداوم فشار هزینه‌ها و بالا ماندن قیمت‌های بخش ساخت‌وساز، کارشناسان انتظار افزایش شدید تقاضای مسکن در سال جاری را ندارند و بیش از نیمی از شرکت‌ها (55.2 درصد) در بخش ساخت‌وساز مسکونی آلمان، تا آوریل سال جاری کمبود سفارش را گزارش کرده‌اند. حدود 17.6 درصد از این شرکت‌ها نیز ساخت و ساز را لغو کرده‌اند که البته این رقم نسبت به 19.6 درصد در ماه مارس کاهش داشته است.
استخدام 60 هزار خلبان برای تاکسی‌های هوایی شهری
بر اساس پیش‌بینی‌ها، تاکسی‌های هوایی دبی یا وسایل نقلیه به اصطلاح «جابه‌جایی هوایی شهری» (UAM) تا سال 2028 به 60 هزار خلبان برای پرواز نیاز خواهد داشت. این رقم حدود 17 درصد از خلبان‌های تجاری در سال 2018 را نشان می‌دهد. نیویورک و دبی از جمله شهرهایی در سراسر جهان هستند که این روش جابه‌جایی را در شرایط‌های مختلف سنجیده‌اند، اما هنوز اعتماد عمومی برای استفاده از آن به‌طور کامل وجود ندارد.

ایرانیان جهان

تاکسی‌های هوایی تا چند دهه پیش همیشه در فیلم‌های علمی‌تخیلی دیده می‌شدند و به نظر دور از ذهن می‌رسیدند، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، این مفهوم چندی است که رنگ واقعیت گرفته است و بیش از 250 کسب‌وکار در هر شکل و اندازه در حال آماده‌سازی برای تولید، ساخت یا راه‌اندازی هرچه بیشتر این تاکسی‌های هوایی هستند.
خودروهای برقی پرنده چند «روتور» یا چند بال هستند که به‌صورت عمودی برمی‌خیزند و فرود می‌آیند، دو تا شش مسافر را در خود جای می‌دهند و بردی بین 30 تا 300 مایل دارند. آخرین برآوردها حاکی از آن است که وقتی این بازار جابه‌جایی هوایی شهری (UAM) به مقیاس و پتانسیل کامل خود برسد، فرصت جهانی برای آن در حدود صدها میلیارد دلار در سال خواهد بود.
UAM باید بر تعدادی از چالش‌ها غلبه کند؛ از فناوری و مقررات قانونی گرفته تا پذیرش عمومی، مدیریت ترافیک هوایی و زیرساخت‌های فیزیکی. این وسایل نقلیه در نهایت به‌صورت مستقل پرواز خواهد کرد، اما عملیاتی کردن و پذیرش چنین امری ممکن است یک دهه طول بکشد، زیرا مسائل مربوط به فناوری و نگرانی‌های نظارتی هنوز در این رابطه وجود دارد. تا زمانی که پرواز خودکار صدها یا هزاران وسیله نقلیه بر فراز شهرها در سراسر جهان به واقعیت تبدیل شود، این صنعت باید هزاران خلبان را استخدام، آموزش و مستقر کند، زیرا هنوز در این جابه‌جایی هوایی نبود راننده انسانی، امن در نظر گرفته نمی‌شود.

ایرانیان جهان

کشورهایی با بیشترین تنوع فرهنگی جهان در سال 2024
زمین 7.8 میلیارد نفر جمعیت دارد که از همه لحاظ بسیار متنوع هستند. انسان‌ها مجموعه‌ای خیره‌کننده از زبان‌ها، آداب و رسوم، مذاهب، نژادها و قومیت‌ها، ارزش‌ها، سنت‌ها و موارد دیگر را به نمایش می‌گذارند. بیشتر کشورهای جهان در پرتو این تنوع عظیم نه‌تنها یک، بلکه طیف وسیعی از فرهنگ‌ها و گروه‌های مردمی مختلف را در خود جای داده‌اند.
تنوع فرهنگی و مطالعه ارکان گورن ارکان گورن، محقق آلمانی، در سال 2013 مطالعه‌ای با عنوان «اثرات اقتصادی تنوع فرهنگی کشورهای داخلی و همسایه» منتشر کرد که میزان تنوع فرهنگی را در 180 کشور در سراسر جهان اندازه‌گیری کرد. وی قومیت و شباهت زبان را بین گروه‌های اصلی مردم هر کشور در نظر گرفت و استدلال کرد گروه‌های افرادی که یک زبان مشترک دارند، به احتمال زیاد جنبه‌های دیگری از فرهنگ خود را نیز به اشتراک می‌گذارند، در حالی که گروه‌هایی که زبان‌هایشان متفاوت است احتمالاً فرق‌های فرهنگی مهم دیگری نیز دارند. گورن با دادن امتیازی بین صفر تا یک به هر کشور به رتبه‌بندی تنوع فرهنگی در کشورهای مورد بررسی خود پرداخت که یک به بیشترین و صفر به کمترین تنوع تعلق گرفت.

ایرانیان جهان

توجه به این نکته مهم است که هدف از مطالعه گورن تهیه فهرستی از متنوع‌ترین کشورها از نظر نژادی نبود، بلکه شناسایی متنوع‌ترین ملت‌ها از نظر فرهنگی بود. به این ترتیب، این مطالعه بر نژاد تأکید نمی‌کند که بسیاری از قوم‌شناسان مدرن استدلال می‌کنند یک ساختار اجتماعی است نه ژنتیکی، بلکه اولویت‌بندی تفاوت‌های فرهنگی از یک گروه به گروه دیگر است.
این روش هنگام بررسی کشورهایی مانند برزیل مهم است، زیرا جمعیت این کشور طیف متنوعی از نژادها را شامل می‌شود، با این حال از آنجا که برزیلی‌ها از هر نژادی به‌عنوان زبان اصلی خود به پرتغالی صحبت می‌کنند، گورن حدس زد که فرهنگ آن‌ها نیز نسبتاً یکسان است و برزیل را به‌عنوان یکی از کم‌تنوع‌ترین فرهنگ‌ها رتبه‌بندی کرد.
در مقایسه با این کشور، کامرون دارای تقریباً 250 جمعیت بومی و بیش از 200 زبان محلی است، از این‌رو به‌عنوان کشوری بسیار متنوع شناخته می‌شود. در واقع فرهنگ‌ها و مذاهب متعدد کامرون، همراه با صلح و بردباری که نسبت به یکدیگر گسترش می‌دهند، یونسکو را بر آن داشت تا کامرون را به‌عنوان نمونه‌ای از تنوع برای جهان توصیف کند.

ایرانیان جهان

برترین کشورهای جهان از نظر تنوع فرهنگی اوگاندا 93.02 درصد
لیبریا 90.84 درصد
ماداگاسکار 87.91 درصد
جمهوری کنگو 87.47 درصد
کامرون 86.35 درصد
چاد 86.2 درصد
کنیا 85.88 درصد
نیجریه 85.05 درصد
جمهوری آفریقای مرکزی 82.95 درصد
متنوع‌ترین کشور جهان از نظر فرهنگی بر اساس معیار گورن، کشور آفریقایی چاد با بیش از 100 گروه قومی در میان 8.6 میلیون ساکن آن است. چاد بیش از 495 هزار و 624 مایل مربع وسعت دارد و پنجمین کشور بزرگ آفریقا از نظر مساحت است. این گستردگی به گروه‌های قومی چاد این امکان را می‌دهد تا به‌رغم تلاش‌های گسترده برای متحد شدن آن‌ها، به‌طور مستقل زندگی و فعالیت کنند. بیشتر 100 زبانی که در چاد صحبت می‌شود که ریشه نیلو-صحرایی و آفریقایی-آسیایی دارند و با هویت گروه‌های قومی هم‌پوشانی ندارند. عربی و فرانسوی در سراسر کشور رایج هستند و عربی یک زبان تجاری مهم است.
گسترش طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در سال 2024
دل توریا به‌معنای باغ توریا به‌طول 8.5 کیلومتر، ستون سبز شهر والنسیا و طولانی‌ترین پارک شهری اسپانیا (و احتمالاً اروپا) است. اکنون که والنسیا پایتخت سبز اروپا در سال 2024 است، بخشی از پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده آن شامل گسترش این فضای سبز به میزان 1.5 کیلومتر دیگر است تا به منطقه بندر و دریای مدیترانه متصل شود، بنابراین به آن لقب پارک رودخانه اعطا شده است. این پارک شکل مارپیچ خود را مدیون این واقعیت است که در بستر سابق رودخانه توریا قرار دارد.
والنسیا همچون بسیاری از شهرها، رودخانه مخصوص به خود را داشت که اغلب در طول قرن‌ها به دلیل سرریز شدن و وقوع سیل برای ساکنان محلی فاجعه ایجاد می‌کرد. آخرین سیل این رودخانه سال 1957 جاری شد که با مرگ 81 نفر همراه بود. بنابراین مقامات محلی در آن زمان تصمیم گرفتند که اقدامات جدی انجام دهند و کل رودخانه را به سمت جنوب شهر منحرف کنند.

ایرانیان جهان

پروژه گسترش پارک و در نتیجه تبدیل آن به بزرگ‌ترین ریه سبز شهری اروپا در دهه 1980 آغاز و اولین بخش آن در سال 1986 افتتاح شد. از آن زمان این پارک به فضای مورد علاقه والنسیایی‌ها و بازدیدکنندگان این شهر تبدیل شده است. نمادین‌ترین مکان‌های شهر (مجموعه فرهنگی شهر هنرها و علوم) نیز در نزدیکی انتهای شرقی پارک قرار دارد.
این پارک جدا از مزایای زیست‌محیطی برای والنسیا، به لطف توپوگرافی مسطح و طولانی شامل درختان نخل، کاج و پرتقال، فواره‌ها، گیاهان معطر و حوضچه‌ها، امکانات ورزشی و تخت‌های گل رز، فرصت‌های ایده‌آلی برای تفریح و ورزش ارائه می‌دهد، با این حال طبیعت تنها مزیت این پارک نیست و از بستر سابق رودخانه حدود 18 پل عبور می‌کند که قدمت بعضی از آن‌ها به پنج قرن پیش می‌رسد، علاوه بر این بسیاری از مؤسسات فرهنگی برتر شهر، همچون مؤسسه هنر مدرن والنسیا و موزه هنرهای زیبا در کناره‌های این پارک قرار دارد.

ایرانیان جهان

طرح گسترش فضای سبز در والنسیا گسترش فضاهای سبز برای بسیاری از دولت‌های محلی اسپانیا یک سیاست مشترک نشان‌دهنده فعالیتی بین نسلی است که همه به آن متعهد هستند. تقریباً تمام ساکنان والنسیا (97 درصد) در 300 متری فضای سبز شهری زندگی می‌کنند و پایتخت سبز بودن فرصتی برای تغییر نگاه مردم به والنسیا به‌عنوان یک شهر محسوب می‌شود که کیفیت زندگی آن‌ها را با گسترش فضاهای سبز بهبود بخشیده است.
باغ توریا منطقه‌ای است که آسایش حرارتی استثنایی را با اختلاف دمایی تا سه درجه نسبت به سایر مناطق شهر فراهم می‌کند و در زمان بحران آب‌وهوایی که اسپانیا را شدیدتر از سایر بخش‌های اروپا تحت تأثیر قرار می‌دهد، این امر بسیار مهم است، بنابراین گسترش این پناهگاه آب‌وهوایی بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد. قرار است با اضافه کردن 100 هزار متر مربع دیگر فضای عمومی خنک تنفسی، این پارک به مارینا متصل شود.
طراحی این اقدام در مراحل نهایی است و به موازات این اقدام، باغ توریا شاهد تغییر محیط زیست خود از طریق فرآیند طبیعی‌سازی مجدد نیز خواهد بود که توسط کنفدراسیون هیدروگرافی شهر به‌منظور کاهش ظاهر صنعتی و متروک بخش‌هایی از آن انجام خواهد شد.

ایرانیان جهان

راهکار اسپانیا برای کاهش تلفات گرمای سال جاری
اسپانیا پس از دو سال گرمای بی‌سابقه، خود را برای تابستان پرتلاطم دیگری آماده می‌کند. کوپرنیک، سرویس آب‌وهوای اتحادیه اروپا، اعلام کرده است که تا 70 درصد احتمال دارد تابستان سال جاری نیز یکی از دوره‌های گرمای بی‌سابقه ثبت شده در این کشور باشد.
سال گذشته از زمان شروع رکوردها، گرم‌ترین سال در سطح جهان بود، زیرا دنیا برای نخستین بار از حد 1.5 درجه گرمایش جهانی تعیین‌شده توسط توافقنامه پاریس برای یک سال کامل، عبور کرد. سال 2022 گرم‌ترین سال اروپا تاکنون باقی‌مانده است؛ این قاره شاهد تعداد قابل‌توجهی از موج‌های گرمایی بوده است که به‌تنهایی در اسپانیا حدود 11 هزار و 300 قربانی گرفت.
برای نجات جان انسان‌ها در سال جاری، وزارت بهداشت اسپانیا نقشه جدیدی را برای ارائه هشدارهای گرمایی دقیق‌تر منتشر کرده است. این تصمیم یکی از اقدامات متعددی است که این کشور مدیترانه‌ای، در خط مقدم بحران آب‌وهوا در اروپا، برای محافظت از شهروندان و بازدیدکنندگان انجام می‌دهد.
نقشه جدید هشدار گرما در اسپانیا چه چیزی را نشان می‌دهد؟
«طرح ملی اقدامات پیشگیرانه اسپانیا در برابر اثرات دمای بیش از حد بر سلامت» که روز پنجشنبه گذشته آغاز شد، قرار است تا سی‌ام سپتامبر ادامه یابد؛ اگرچه در صورت تداوم گرما همچون سال‌های گذشته، می‌تواند تا اکتبر تمدید شود. وزارتخانه بهداشت اسپانیا نقشه جدیدی را تهیه کرده است که این کشور را از 52 منطقه استانی به 182 «منطقه هوا و سلامت» تقسیم می‌کند.
این نقشه آستانه‌های دمایی را نشان می‌دهد که موجب مرگ‌ومیر ناشی از گرما می‌شود و به‌طور قابل‌توجهی بین استان‌ها و درون استان‌ها متفاوت است.
برای تعیین مناطق آب‌وهوایی، داده‌های صدها رصدخانه با ارقام مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از گرما از سال 2009 تا 2018 مقایسه شد. سازگاری‌های آب‌وهوایی محلی یکی از عواملی است که می‌تواند تفاوت بزرگی در آسیب‌پذیری جوامع ایجاد کند.
سیستم هشدار گرما در اسپانیا دمایی را که در آن میزان مرگ‌ومیر به‌طور قابل‌توجهی در یک منطقه خاص افزایش پیدا می‌کند و مدت زمان پیش‌بینی موج گرما را در نظر می‌گیرد. سیستم هشدار با نقشه جدید در سوم ژوئن آماده راه‌اندازی خواهد بود.
به‌طور ویژه، این برنامه برای کمک به سالمندان اسپانیایی در مسیریابی در زمانی که بیشتر در معرض خطر هستند در نظر گرفته شده است.
بر اساس سیستم نظارت روزانه مرگ‌ومیر اسپانیا (MoMo)، بیش از 21 هزار و 700 نفر بین سال‌های 2015 تا 2023 بر اثر گرما جان خود را از دست دادند که اکثر آن‌ها بالای 65 سال سن داشتند.
کشورهایی با بیشترین شکاف شادی بین نسل‌ها
اندازه‌گیری شادی دشوار است و بیشتر با در نظر گرفتن این امر انجام می‌شود که مناطق، فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف چگونه آن را تعریف می‌کنند، با این وجود گزارش جهانی شادی، شاد بودن کشورها را بر اساس میانگین امتیاز آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند. این گزارش همچنین به تغییرات مهمی در داده‌هایی مانند اختلاف فزاینده در شادی بین گروه‌های سنی در کشورها می‌پردازد.
داده‌های گزارش جهانی شادی تا حدودی همبستگی دارند و نشان می‌دهند جوانان زیر 30 سال در جهان شادترین افراد جمعیتی هستند، سپس شادی تا میان‌سالی کاهش می‌یابد و حدود 60 سالگی شروع به افزایش می‌کند. البته کشورهایی نیز وجود دارند که از این الگو دور می‌شوند و نسل‌های مسن‌تر آن بسیار شادتر از جوانان هستند.

ایرانیان جهان

اینکه نسل‌های قدیمی‌تر در این کشورها خوشحال‌تر هستند، به خودی خود بد نیست، با این حال این حقیقت که جوانان در همان کشور بسیار ناراضی‌تر هستند، می‌تواند به چندین استرس منحصربه‌فرد اشاره کند که افراد زیر 30 سال با آن مواجه هستند. از جمله این استرس‌ها می‌توان به توانایی خرید خانه اشاره کرد که زمانی یک معیار کلیدی موفقیت محسوب می‌شده است و نسل‌های جوان امروز از آن محروم مانده‌اند.
شکاف شادی میان نسل‌های مسن و جوان بخشی از گزارش جهانی شادی در سال 2024، کشورها را بر اساس بیشترین شکاف در رتبه‌های شادی بین جوانان کمتر از 30 تا سالخوردگان بالای 60 سال فهرست می‌کند. اعداد بالاتر نشان‌دهنده شکاف بزرگ‌تر است و این‌که جوانان امروزی در حال از دست دادن رضایت خود از زندگی نسبت به همتایان مسن‌تر خود در دوران جوانی هستند.
موریس با فاصله 57 جایگاهی بین رتبه شادی سالمندان (28) و جوانان (85)، در رتبه اول این فهرست قرار دارد. این کشور جزیره‌ای با 1.26 میلیون سکنه برای مدت کوتاهی در سال 2020 به وضعیت درآمد بالا دست پیدا کرد، اما با شیوع بیماری همه‌گیر کووید -19 به‌شدت ضربه خورد.
بیماری به بخش گردشگری کلیدی آن آسیب رساند و مشاغل را تحت‌تأثیر قرار داد. نرخ بیکاری جوانان این کشور در این سال به 25 درصد رسید، اما از آن زمان رو به کاهش بوده است، همچون ساکنان بسیاری از جزایر با جمعیت مشابه، جمعیت جوان‌تر موریس اغلب در جست‌وجوی فرصت‌های بیشتر به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

ایرانیان جهان

رتبه کشورهایی با بیشترین شکاف شادی بین نسل‌ها: موریس 57 ایالات متحده 52 کانادا 50 ازبکستان 49 چین 49 ژاپن 37 مغولستان 33 الجزایر 31 لیبی 30 سنگاپور 28 قزاقستان 27 فیلیپین 27 لائوس 27 آلمان 26 اسپانیا 26 مالت 26 بحرین 26 قرقیزستان 26 موریتانی 26 چاد 26 پراگ تبلیغات محیطی مترو را با هدفی جالب حذف کرد
شرکت حمل‌ونقل عمومی پراگ (DPP) اعلام کرد که از این پس ایستگاه‌های اصلی متروی شهر را عاری از تبلیغات می‌کند. هدف این شرکت حفظ تمرکز بر طراحی اصلی ایستگاه است، اما انگیزه نخست از طرف مردم بود که اصرار داشتند باید به شکل اولیه ایستگاه‌ها احترام گذاشت.

ایرانیان جهان

یکی از ایستگاه‌های متروی اصلی پراگ سال گذشته در دست بازسازی بود و زمانی که از آن رونمایی شد، مسافران از چراغ‌های درخشان و سطوح آلومینیومی براق آن شگفت‌زده شدند. اما پس از آن، مقامات تصمیم گرفتند شروع به نصب بیلبوردهای تبلیغاتی کنند که دیوارهای لوله آسانسور را می‌پوشاندند و ناگهان غوغایی از نارضایتی در این مورد به پا شد. معلوم شد که مردم از شکل ظاهری این ایستگاه به شکل معماری دهه 1980 خوششان می‌آمد، زمانی که بازاریابی و تبلیغات گسترده در زندگی روزمره چندان وجود نداشت.

ایرانیان جهان

در حا حاضر شهرداری به نظر شهروندانش احترام گذاشته است و با وجود اینکه با شرکت تبلیغات قرارداد داشته است، با انتقال بنرها به نقاط دیگر توافق شده است. البته شهرداری اعلام کرده است که این تصمیم به معنای حذف تبلیغات محیطی از ایستگاه‌های مترو نیست، بلکه جای‌گذاری‌ها هوشمندانه‌تر انجام می‌شود.
نخستین ایستگاه متروی پراگ در سال 1980 افتتاح شد و به علت دیوارها و پله‌های برقی بلند خود شناخته می‌شود که همه از جمله رنگ‌های طلایی نشانگر دوران سلطنتی آن موقع است. اعلان‌های صوتی قطارهای متروی پراگ مبنی بر ورود آن‌ها به ایستگاه‌ها به‌صورت آهنگ توسط خوانندگان مشهور اجرا شده است و همین امر علاوه‌بر ساختارهای زیبای معماری، بر جذابیت هنری مترو افزوده است.
اجباری شدن بیمه دوچرخه‌سواری در شهر اروپایی
به‌عنوان بخشی از واکنش‌های فزاینده اسپانیا و اروپا در برابر دوچرخه‌سوارانی که از مسیرهای نامناسب برای دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنند، همچنین مقابله با ادعاهایی مبنی بر سوءاستفاده کردن از بودجه اتحادیه اروپا در شهرهای سراسر این بلوک، شهر اسپانیایی ساراگوسا قصد دارد نخستین شهر اروپا باشد که بیمه اجباری دوچرخه‌سواری را معرفی می‌کند. این طرح مورد تأیید همه احزاب و اعضای شورا قرار دارد و آن‌ها در نظر دارند در صورت وقوع تصادف برای یک دوچرخه‌سوار، به ابهامات قانونی پایان داده شود. این فرمان اکنون برای یک دوره مشورتی عمومی 30 روزه قبل از تصویب رسمی در دسترس است.

ایرانیان جهان

در صورت تصویب این مصوبه، ساراگوسا نخستین شهر در اروپا خواهد بود که دوچرخه‌سواران را مجبور به گرفتن بیمه مسئولیت مدنی می‌کند، با این حال سازمان‌های دوچرخه‌سواری به‌شدت با این ایده مخالفت کردند و قانونی بودن چنین اقدامی را زیر سوال بردند. دوچرخه‌سواران نیز از بیمه اجباری پیشنهادی انتقاد کردند و و از مشاور پشتیبان آن خواستند استعفا دهد. سازمان‌ها این اقدام را نامتناسب معرفی کردند، زیرا هیچ آمار تصادفی وجود ندارد که نیاز به ارائه بیمه اجباری را نشان دهد و قرار گرفتن تحت پوشش حوادث دوچرخه‌سواری را عاملی در از بین رفتن سفرهای دوستدار محیط‌زیست می‌دانند. بیمه‌گران تخمین می‌زنند در صورت تصویب بیمه اجباری دوچرخه‌سواری، هزینه آن حدود 20 یورو در سال برای دوچرخه‌سواران خواهد بود.
بیمه اجباری دوچرخه‌سواری در اروپا سوئیس در گذشته نوعی بیمه اجباری برای دوچرخه‌سواران داشت که در سال 2012 لغو شد و بیشتر بیمه‌گران به‌طور خودکار مسئولیت تصادفات دوچرخه را در بیمه مسئولیت شخصی خود لحاظ کردند. منتقدان معتقدند طرح ساراگوسا تصویب شود یا نه، این اقدام، نماد دیگری از تشدید جنگ فرهنگی در اسپانیا و سایر بخش‌های اروپا علیه سیاست‌های حمل‌ونقل پایدار و برنامه‌ریزی‌های زیست‌محیطی است.

ایرانیان جهان

حذف خطوط دوچرخه‌سواری در اروپا بسیاری از واکنش‌ها در اسپانیا بر قانون آب‌وهوای تصویب‌شده در سال 2021 متمرکز شده است که بر اساس آن هر شهر باید مناطق کم‌انتشار را معرفی کند. برای انجام این کار و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل پایدار، اتحادیه اروپا 1.5 میلیارد یورو بودجه ارائه کرد، با این حال بعضی از شوراهای شهر از اجرای کامل این قانون خودداری می‌کنند و حتی صدها هزار یورو برای برداشتن خطوط دوچرخه‌سواری جدید در شهر برای جا دادن خودروها خرج کرده‌اند. این امر موجب شده است که کمیسیون اروپا تحقیقات مقدماتی را در مورد سوءاستفاده احتمالی از بودجه آغاز کند.
در خارج از اسپانیا نیز مناقشاتی در مورد اقدامات حمل‌ونقل سبز وجود داشته است. نخست‌وزیر بریتانیا سال گذشته به‌عنوان بخشی از تلاش خود برای پایان دادن به جنگ با رانندگان متعهد شد که اقدامات ضد خودرو را در شهرهای بریتانیایی متوقف کند و در بیانیه مطبوعاتی دولت اعلام کرد که چگونگی جلوگیری از طرح‌هایی را بررسی خواهد کرد که به‌شدت محل رانندگی افراد را محدود می‌کند.

ایرانیان جهان

در برلین نیز بحث‌های مشابهی وجود داشته است و سال گذشته فرایند توقف پروژه‌های خطوط دوچرخه برای نجات مکان‌های پارک خودرو آغاز شد که گروه‌های زیست‌محیطی این وضعیت را محکوم کردند، زیرا در سال 2023 هیچ خط اتوبوسی ساخته نشد، پروژه‌های تراموا به حالت تعلیق درآمد، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری کند و برنامه‌ریزی‌ها برای خودرومحوری مجدد آن‌ها از سر گرفته شد.
کد خبر 756691

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1136906/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه به بیانیه تروئیکای اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران

ترزیچ، آینده و جدایی تقریبا پیش بینی نشده

نگرانی اتحادیه اروپا از اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ

معرفی تیم‌های کوپا آمریکا 2024/ کار سخت 3 تیم مقابل آرژانتین

اتهام سنگین تجاوز جنسی به چند بازیکن ملی آرژانتین

بایدن اعتراف کرد: در جنگ غزه، تعداد بسیار زیادی فلسطینی بی‌گناه کشته شدند

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری عراق و سوریه

رسانه عبری: فرار سرمایه گذاری‌ها از اسرائیل ادامه دارد

ایجاد شهرک رهایشی برای سیلاب‌زدگان در افغانستان

روستاییان جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی کشور دارند

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد / انضباط مالی اولویت است

برخورد صاعقه به دو گردشگر در چین (فیلم)

یمن: به یک ناوشکن آمریکایی و 2 کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی حمله کردیم

دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

جلیلی: مردم سوال دارند راه حل‌های اقتصادی مطرح شده چرا‌ محقق نشده است

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

جلیلی: باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم تا ارزش پول ملی را حفظ کنیم

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد

ستاد انتخاباتی «مسعود پزشکیان» در اردبیل فعال شد

دانمارک1-1 اسلوونی؛ اولین تساوی جام ملتهای اروپا

نیمی از مردم انگلیس خرید دارو را کار دشواری می‌دانند

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله به ناو آمریکایی خبر داد

آمریکا در دریای سرخ گیر افتاده است

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

آنکارا: 17 تروریست در شمال عراق و سوریه از پای درآمدند

میزگرد اقتصادی با حضور «جلیلی» آغاز شد

ماجرای مشهورترین فیل در تاریخ

آغاز میزگرد اقتصادی جلیلی

برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور سعید جلیلی آغاز شد

جلیلی در میزگرد اقتصادی به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

جلیلی: دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

خلاصه بازی اسلوونی و دانمارک + فیلم

گفتگوی تلفنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران با وزیر خارجه طالبان

آیا شورای نگهبان به اصلاح طلبان «رودست» زد؟!

چند سوال از دکتر پزشکیان

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

شهادت 9 فلسطینی در بمباران اردوگاه «البریج» در مرکز غزه

اعلام جزییات بسته‌های رومینگ همراه اول ویژه عرفه تا اربعین

دستور جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها

ایجاد قوانین خلق‌الساعه چالش‌ساز است

نیمار در لیست فروش الهلال؛ 45 میلیون یورو برای بازگشت به اروپا؟

مجارستان آماده میانجیگری میان روسیه و اتحادیه اروپا است

بازگشت لژیونر فوتسال ایران به لیگ