ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چه کشورهایی نتانیاهو را دستگیر خواهند کرد؟ خواندنی ها

چه کشورهایی نتانیاهو را دستگیر خواهند کرد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مهر / ‌در صورت صدور حکم نهایی دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر دستگیری نتانیاهو و گالانت، 124 کشوری که این دیوان را به رسمیت می‌شناسند، موظف به دستگیری نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هستند.
‌هر روز که از جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌گذرد، بر فشارهای جهانی و انزوای سیاسی این رژیم افزوده می‌شود که اقدام اخیر «دیوان کیفری بین‌المللی» (ICC ) در این راستا قابل ارزیابی است.
روز دوشنبه 20 می (31 اردیبهشت)، «کریم خان» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی درخواستی برای صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ارائه و اعلام کرد که این تصمیم به خاطر کشتار فلسطینیان، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان گرفته شده‌است.

ایرانیان جهان


خیز کشورهای جهان برای اجرای حکم دیوان و بازداشت نتانیاهو
برخلاف مخالفت چند کشور از قبیل آمریکا، انگلیس، جمهوری چک و اتریش از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی اما گویی درخواست دادستان کل دیوان برای دستگیری نتانیاهو با استقبال بسیاری از کشورها حتی متحدان اروپایی کاخ سفید مواجه شده‌است.
«ماکو» تارنمای شبکه تلویزیونی 12 رژیم صهیونیستی فاش کرد، در صورتی که قاضی‌های دادگاه بین‌المللی لاهه حکم بازداشت بین‌المللی نتانیاهو و گالانت را صادر کنند، آنها از سفر به 124 کشور جهان محروم خواهند شد.
در این گزارش آمده‌است در صورتی که سه قاضی دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه با صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی موافقت کنند، این دو از این پس نخواهند توانست به هیچیک از کشورهای امضا کننده توافق رم سفر کنند. آنها دیگر اجازه سفر به کشورهایی همچون، آلمان، هلند، یونان، فرانسه، ژاپن، اسپانیا و دولت فلسطین را نخواهند داشت، در حالی که در ذیل خبر خود نام هر 124 کشور از قاره‌های مختلف جهان را در این ارتباط ذکر کرد.
به محض اعلام درخواست دادستان کل دیوان مبنی بر بازداشت نتانیاهو و گالانت، شاهد استقبال جهانی از این تصمیم بودیم. «جوزف بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به درخواست دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی، تاکید کرد که تمام کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی باید از تصمیمات آن تبعیت کنند.
کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و اسلوونی با انتشار بیانیه‌هایی حمایت خود را از تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت این افراد اعلام کردند. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفت چنانچه دیوان بین‌المللی کیفری اقدام به صدور قرار بازداشت برای نتانیاهو کند، او را در صورت پا گذاشتن به خاک آلمان بازداشت خواهد کرد.

ایرانیان جهان


وزارت امور خارجه فرانسه سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: پاریس از دادگاه بین‌المللی کیفری، استقلال آن و مبارزه با مصونیت از مجازات در همه شرایط حمایت می‌کند. عاملان جنایات ارتکابی در غزه باید بدون توجه به مقام و موقعیت آنها و بدون استثنا در بالاترین سطح محاکمه شوند.
خانم «حاجه لحبیب» وزیر امور خارجه بلژیک نیز در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: بروکسل حمایت کامل خود از دادگاه بین‌المللی کیفری را اعلام می‌کند. جنایات ارتکابی در غزه باید بدون توجه به عاملان آن در بالاترین سطح مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
وزارت خارجه اسلوونی هم در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: عاملانی که جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را از 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) در نوار غزه مرتکب شده‌اند باید مستقل و بی‌طرفانه و بدون توجه به مقام و موقعیت آنها و بدون استثنا مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.
حتی برخی کشورهایی که در زمره سازشکاران با رژیم صهیونیستی قرار دارند نیز از اجرای حکم دیوان کیفری بین‌المللی خبر داده‌اند به عنوان نمونه «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئدی خود، گفت: قوانین بین‌المللی برای اجرا، وضع شده‌اند و سازمان‌ها و نهادهای چندجانبه از جمله نهادهای کیفری برای عمل به مسوولیت‌هایشان در زمینه اجرای عدالت ایجاد شده‌اند تا اثبات کنند که هیچ کسی فراتر از قانون نیست و قوانین باید در تعامل با همگان اجرا شود.

ایرانیان جهان


تا کنون دیوان حکم بازداشت چه مقام‌هایی را صادر کرده‌است؟
دیوان کیفری بین‌المللی تا به امروز حکم بازداشت و دستگیری چندین مقام جهان را صادر کرده‌است که در ادامه به برخی از مهمترین این موارد اشاره می‌شود؛
1. عمر البشیر: در چهارم مارس 2009 دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت «عمرالبشیر» رئیس‌جمهوری سودان را به اتهام مشارکت غیرمستقیم در ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت‌ها علیه بشریت در «دارفور» صادر کرد.
2. معمر قذافی: دیکتاتور سابق لیبی به جنایت علیه بشریت در جریان سرکوب اعتراض‌ها در سال 2011 متهم شد. حکم بازداشت وی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی صادر اما او قبل از دستگیری کشته شد.
3. سیف الاسلام قذافی: پسر معمر قذافی نیز در سال 2011 به اتهام جنایت علیه بشریت در جریان سرکوب اعتراض‌ها در لیبی، حکم بازداشتش از سوی دیوان کیفری صادر شد.
4. لوران باگبو: رئیس‌جمهور سابق ساحل عاج که به اتهام جنایت علیه بشریت در جریان خشونت‌های پس از انتخابات سال 2010 حکم بازداشتش صادر شد.
5. جوزف کونی: رهبر گروهی شبه‌نظامی به نام ارتش مقاومت پروردگار در اوگاندا در سال 2012 به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محکوم و حکم دستگیری وی صادر شد.
6. توماس لوبانگا: «توماس لوبانگا دی یلو» در مارس سال 2012 میلادی توسط «شعبه اول دادرسی» دیوان نسبت به ارتکاب ارتکاب جرایم جنگی از طریق مشارکت در به خدمت گرفتن «کودک سربازان» زیر 15 سال در گروه نظامی «نیروهای میهن پرست برای آزادی کنگو» و همچنین مشارکت دادن آنها در مخاصمه‌های مسلحانه مجرم شناخته و محکوم شد.
7. ژان-پی‌یر بمبا : رهبر نظامی کنگو و معاون رئیس‌جمهور سابق جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2016 به جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت در جمهوری آفریقای مرکزی محکوم اما در سال 2018 در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد.
8. احمد الفقی المهدی: این عضو گروه افراطی انصار دین در مالی در سال 2013 از سوی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی متهم به ارتکاب جرایم جنگی از طریق «هدایت عامدانه حمله‌ها علیه ساختمان‌های مذهبی و بناهای تاریخی» شد. این اولین بار بود که اتهام صدمه رساندن به میراث فرهنگی و بناهای مذهبی نزد دیوان کیفری بین‌المللی مطرح می‌شد. او پس از بازداشت توسط دولت نیجر از سوی مقام‌های این کشور، تحویل دیوان کیفری بین‌المللی شد.
9. بوسکو نتاگندا: فرمانده نظامی کنگو در سال 2019 به اتهام جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت از جمله قتل، تجاوز و استفاده از کودکان به عنوان سرباز متهم و در سال 2020 به 30 سال زندان محکوم شد.
10. دومینیک اونگوین: یکی از فرماندهان ارشد ارتش مقاومت خدا در اوگاندا در سال 2021 به اتهام جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت متهم و در سال 2022 به 25 سال زندان محکوم شد.
11. علی کوشیب: «علی محمد علی عبد الرحمان» (علی کوشیب) در روز 9 ژوئن 2020 پس از آنکه داوطلبانه و پیرو حکم بازداشت صادر شده توسط دیوان کیفری بین‌المللی در تاریخ 27 آوریل 2007، خود را به جمهوری آفریقا مرکزی تسلیم کرد، تحت بازداشت دیوان درآمد. کوشیب متهم به ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور (سودان) بود.
12. ولادیمیر پوتین: در سال 2023 دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت رئیس‌جمهوری روسیه را به اتهام جنایت‌های جنگی صادر کرد. این اتهام‌ها به انتقال غیرقانونی کودکان از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه مربوط می‌شد. این اقدام در جریان جنگ روسیه و اوکراین صورت گرفته‌بود و دیوان کیفری بین‌المللی این عمل را به عنوان جنایت جنگی مورد پیگرد قرار داد.
13: نتانیاهو و گالانت: هفته گذشته تصمیم بازداشت این دو مقام رژیم صهیونیستی به خاطر کشتار فلسطینیان، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان صورت گرفت.
با نگاهی به تمامی احکام بازداشتی فوق‌الذکر، این اولین باری که دیوان کیفری بین‌المللی رئیس یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا را هدف قرار می‌دهد. آمریکا حتی اگر به بهانه عدم شناسایی دیوان کیفری از اجرای حکم (در صورت نهایی شدن) سر باز بزند اما 124 کشوری که دادگاه را به رسمیت می‌شناسند، موظف به دستگیری نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هستند. حتی در صورت عدم دستگیری این 2 مقام صهیونیستی، این اقدام بجای دیوان کیفری، عمق انزوای سیاسی بین‌المللی رژیم اشغالگر را به تصویر کشیده‌است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1137535/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست رهبران اتحادیه اروپا برای تعیین سرنوشت پست‌های کلیدی

گزارش رسانه غربی از نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه

14 بازیکن والیبال ایران برای دیدار با آمریکا/ سورپرایز پیمان اکبری

خودروی زرهی ببر، افتخار صنعت آمریکا که در جنین و غزه له شد

خانزاده: با یکی از بهترین تیم‌های دنیا بازی داریم

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

همکاری آلمان و ازبکستان برای اخراج پناهجویان افغان

رئیس طالبان: اختلافات در افغانستان باید کنار گذاشته شود

حمله پهپادی رژیم اسرائیل به خودرویی در لبنان

حمایت شدید روسیه از کره شمالی در شورای امنیت

درآمد عربستان از حج تمتع

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

اندیشکده سوئدی: قدرت‌های هسته‌ای در حال توسعه زرادخانه‌های خود هستند

«ژانگ ییمو» یک اقتباس ادبی را به سینما می‌آورد

اوباما نجات‌دهنده پرزیدنت؛ بایدن وسط کارزار انتخاباتی یخ زد! | فیلم

رفتار وحشیانه پلیس آمریکا با حامیان غزه + فیلم

14 بازیکن والیبال ایران برای دیدار با آمریکا

مشخص شدن 14 والیبالیست ایران برای دیدار با آمریکا

ویدیو/ نامزدهای انتخابات درباره رابطه با آمریکا باید چکار کنند؟

ویدیو/ نامزدهای انتخابات درباره رابطه با آمریکا باید چه‌کار کنند؟

مذاکرات سوریه و ترکیه در پایگاه «حمیمیم»

مخالفت اکثر آمریکایی‌ها با دخالت‌های خارجی واشنگتن

پلاک طلای آبشده زربد با پک منحصر به فرد گلدن ارت ( خانی )

عمار حکیم: حمایت از فلسطین امری واجب است

استاندار فارس رئیس ستاد عالی بازیهای هندبال  نوجوانان آسیا شد

عراق امضای خود را از بیانیه پایانی کنفرانس اوکراین پس گرفت

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

یمن : ناوشکن آمریکایی را با موشک بالستیک هدف قرار دادیم

آموزش هوش‌مصنوعی متوقف می‌شود

کدام کشورها به آلمانی صحبت می کنند؟

ستاره لایپزیش همه اسلوونی را عصبانی کرد!

فوری/ واکنش وزارت خارجه به بیانیه تروئیکای اروپا/ فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران واکنشی نیست

برتری 1-0 انگلیس مقابل آلمان در دور گروهی جام ملت های اروپا (2000/6/17) / فیلم

انگلیس و هلند به سختی پیروز شدند/ آخرین فرصت جام قهرمانی برای هری کین

چین: روابط با استرالیا در مسیر درست قرار دارد

تلاش برای انتقال صنایع آب‌بر به سواحل جنوبی کشور

نفت جهانی کاهشی شد؛ برنت به 82 دلار و 35 سنت رسید

طالبان نسبت به اخراج پناهجویان افغانستانی از آلمان واکنش نشان داد

سفیر طالبان عید قربان را تبریک گفت

اقامه نماز عید سعید قربان در کشورهای جهان

کاهش قیمت طلای جهانی؛ هر اونس به 2321 دلار و 87 سنت رسید

برنامه هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال اعلام شد

قیمت طلای جهانی؛ امروز 28 خرداد

آمریکا در انرژی هسته‌ای 15 سال از چین عقب است