ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دولت آیت الله رئیسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی گام‌های مثبتی برداشت اخبار ایران

دولت آیت الله رئیسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی گام‌های مثبتی برداشت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی گفت: دولت آیت الله رئیسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی گام‌های مثبتی برداشت.
حسین محمدیان در گفت وگو با ایسنا ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد طی سخنانی به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: قبل از دولت سیزدهم ایران با کشورهای اطراف از جمله کشورهای CIS شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان و کشورهایی همچون ترکمنستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان روابط اقتصادی مناسبی نداشت اما تلاش‌های دولت سیزدهم منجر به این شد در زمینه دیپلماسی اقتصادی گشایش‌های جدیدی صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه ظرف یکی دو سال گذشته شاهد افزایش حجم صادرات به کشورهایی که رئیس دولت سیزدهم به آن‌ها سفر داشتند بودیم، اظهار کرد: پیوستن ایران به سازمان‌های منطقه‌ای بر یک و شانگهای هرچند اجرایی نشد اما پذیرفته شدن ایران در این سازمان‌ها و قرار گرفتن در جمع کشورهای عضو این سازمان‌های منطقه‌ای برای انجام مراودات در آینده مؤثر است که مهمترین دستاورد دولت شهید رئیسی به شمار می‌رود و ما قدردان تلاش‌های ایشان همواره هستیم.
محمدیان با اشاره به اینکه دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه توسعه صادرات ارزشمند بوده است، افزود: مهمترین دستاورد و قدم مثبت دولت آیت ا... رئیسی در حوزه صادرات، در حوزه دیپلماسی اقتصادی است.
وی ابراز کرد: صادرات استان خراسان رضوی به کشورهای CIS در دو سال اخیر رشد خوبی داشته است به طوری که با برخی کشورها در گذشته هیچ مراوداتی نداشته‌ایم و در حال حاضر انجام مراودات را آغاز کرده‌ایم.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی با اشاره به رشد قابل توجه صادرات خراسان رضوی به کشورهایی مثل افغانستان که در یکی دو سال اخیر با وجود حضور طالبان و شرایط خاص حاکم شده براین کشور و تنش‌های موجود، مراودات ما افزایش یافته است، تصریح کرد: در یک سال گذشته با توجه به انتصاب خوب نماینده ایران در افغانستان، اتفاقات خوبی در زمینه توسعه صادرات به این کشور رقم خورد و الان شرایط صادراتی ما به افغانستان نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشت.
رشد 20 درصدی صادرات خراسان رضوی
محمدیان یادآور شد: با وجود منفی شدن 12 میلیارد دلاری تراز تجاری کشور در سال 1402، اما میزان صادرات در استان خراسان رضوی در سال 1402 بالغ‌بر 20 درصد رشد داشت.
وی با بیان اینکه مهمترین چالش امروز صادرکنندگان که مربوط به دولت سیزدهم نیست و در دولت‌های قبلی هم صادرکنندگان با آن دست به گریبان بوده‌اند، رفع تعهد ارزی است که همواره مورد تقاضا بوده است، گفت: پیمان‌سپاری ارزی همواره به عنوان یک ترمز برای صادرات عمل کرده و ما نتوانسته‌ایم ارز صادرکننده را به نرخ بازار بخریم لذا با این وجود قاعدتاً صادرات توجیه اقتصادی خود را ازدست داده است.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی پیشنهاد داد؛ صادرات واحدهای کوچک و متوسط را از صادرات واحدهای پتروشیمی و فلزات رنگی جدا کنیم زیرا واقعیت این است که واحدهای پتروشیمی و فلزات رنگی از رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند و از خوراک و انرژیِ ارزان برخوردارند ولی واحدهای کوچک و متوسط از هیچ‌کدام از این موارد بهره‌مند نیستند و نمی‌توان با همان نگاهی که به آنها داریم که ارز خود را به نیما می‌آورند از واحدهای کوچک و متوسط بخواهیم ارزشان را به نیما بیاورند.
وی با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر در موضوع تعهدات ارزی، همه واحدها با یک نگاه دیده شده‌اند که این اشکال جدی وجود دارد، گفت: پارسال حجم صادرات واحدهای کوچک و متوسط نهایتاً 9 میلیارد دلار بوده و در برابر صادرات 52 میلیارد دلاری واحدهای پتروشیمی و فلزات رنگی خیلی ناچیز است اما بالغ‌بر 70 درصد اشتغال را همین واحدهای کوچک انجام داده‌اند به طوری که حجم صادرات آنها کمتر اما اشتغالشان بیشتر بوده است.
محمدیان گفت: با این تفاسیر اگر بتوانیم این واحدهای کوچک و متوسط را از دیگر واحدها جدا کنیم و این‌ها اجازه داشته باشند با توجه به اینکه مواد اولیه‌شان را از بازار و با قیمت عرضه بازار می‌خرند ارز صادراتی‌شان را به همان قیمت روز بفروشند قاعدتاً می‌توانیم در توسعه صادرات، توسعه واحدهای کوچک و مخصوصاً در عملیاتی کردن شعار سال توفیق یابیم.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب شعار سال را «جهش تولید، با مشارکت مردم» انتخاب کردند لذا برای تحقق این شعار توجه ویژه به واحدهای متوسط و کوچک تولیدی که با سرمایه بخش خصوصی فعالیت دارند ضروری است، خاطرنشان کرد: حمایت از تولید کنندگان بخش خصوصی در افزایش مشارکت مردم برای جهش تولید نقش بسزایی دارد که البته بانک مرکزی هم قول این را داده که از واحدهای کوچک و متوسط رفع تعهد ارزی کند.
به دنبال راهکار برای افزایش صادرات به افغانستان
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی به موضوع صادرات به افغانستان اشاره و بر ضرورت یافتن راهکاری برای افزایش صادرات به افغانستان تأکید کرد.
وی گفت: با توجه به میزبانی ما از 8 میلیون افغانستانی در ایران شاهدیم آن‌هایی که در ایران کار می‌کنند، قرار است وجهی برای خانواده‌های خود منتقل کنند لذا وقتی صادرات ریالی را انجام می‌دهیم یعنی وجوه ریالی این خانواده‌ها را در ایران می‌گیریم و به خانواده‌های آن‌ها در افغانستان ارز پرداخت می‌کنیم و قاعدتاً ما از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم به طوری که این خانواده یک بار ریال را به دلار تبدیل می‌کند و بعد دلار را در افغانستان تبدیل به افغانی می‌کند تا آنجا به خانواده‌اش بدهد که ما جلوی این کار را گرفته‌ایم و اینجا ریال به آنها پرداخت می‌کنیم و آنجا همکاران ما به آن‌ها و خانواده‌هایشان دلار پرداخت می‌کنند و عملاً با صادرات ریالی به افغانستان از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم که این موضوع را در جلسات اخیر با بانک مرکزی مطرح کردیم.
محمدیان با اشاره به اینکه بانک مرکزی بحث «ریال آب شو» را مطرح کرد، گفت: با توجه به اینکه برای این موضوع زیرساخت‌های لازم فراهم نیست مجدداً از بانک مرکزی درخواست کردیم برای موضوع افغانستان یک راهکار جدیدی در نظر بگیرد که ما بتوانیم صادراتمان به افغانستان را افزایش دهیم.
وی افزود: ما در 6 ، 7 سال گذشته بالغ‌بر 3 میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته‌ایم اما آخرین آمار برای سال گذشته نشان از صادرات یک میلیارد و 680 میلیون دلاری به افغانستان دارد و ما کاهش صادرات به افغانستان را می‌بینیم که علت آن همین موضوع رفع تعهد ارزی و پیمان‌سپاری در موضوع صادرات به افغانستان است.
محمدیان ضمن قدردانی از زحمات دولت شهید آیت الله رئیسی، توصیه کرد: تا زمانی که دولت جدید شکل نگرفته و در دولت جدید در زمینه صادرات و توسعه صادراتی حتماً بخش خصوص مورد مشورت قرار گیرد و اگر قرار است تصمیمی گرفته و بخشنامه‌ای صادر شود با تشکل‌های صادراتی بخش خصوصی ارتباط داشته و از آن‌ها مشورت بگیرند تا از دوباره‌کاری و صدور بخش‌نامه‌های روزمره جلوگیری شود و به جهش تولید برسیم. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1137787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه اروپا تحریم‌های مرتبط با الحاق کریمه به روسیه را تمدید کرد

اقتدار نظام، شرافت پیامبر است | قدم زدن با وزیر امور خارجه شیطان بزرگ نکبت و افتضاح بود

چین می‌داند که گوشت ایران زیر دندانش است

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

پوتین فردا به کره شمالی سفر خواهد کرد

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

برگزاری انتخابات چهاردهیمن دوره ریاست جمهوری در شش نمایندگی ایران درعراق

70 تن گوشت فاسد در تهران توقیف شد؛ 21 میلیارد تومان به بیت المال ضرر رسید

یوفا: پرچم روسیه در بازی‌های تیم ملی اوکراین در یورو 2024 ممنوع شد

مجله فرانسوی : سفارت روسیه در تهران، در حال جذب افغانستانی ها برای جنگ اوکراین

دنیل ردکلیف برنده جایزه تونی شد

برنامه هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال 2024 اعلام شد

اکبری: آماده ارائه نمایشی راضی‌کننده هستیم

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

خطر سقوط در کمین محافظه کاران انگلیس

5 زخمی در حمله با سلاح سرد در شهر «متز» فرانسه

دهن کجی رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

چراغ سبز ژاپن برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای

شعبان‌خمسه: بازیکنانم مقابل ژاپن با همه توان جنگیدند/ مسابقات سختی پیش‌رو داریم

شکست تیم ملی والیبال دختران ایران در برابر ژاپن

شعبان‌خمسه: بازیکنانم مقابل ژاپن با همه توان جنگیدند

ملی‌پوش ایران بعد از شکست برابر ژاپن: شرمنده شدیم

ملی پوش ایران بعد از شکست برابر ژاپن: نتوانستیم خوب بازی کنیم

ورود واگن های جدید متروی تهران تا دهه فجر

برای اولین بار؛ پرواز خودروهای پرنده بر فراز پکن

انتقادات تند چین از بیانیه گروه 7

برگزاری مراسم عید سعید قربان در پکن+عکس

واکنش تند چین به بیانیه گروه 7

انتقاد چین از سیاستهای خصمانه آمریکا علیه پکن؛ «گروه 7 نماینده جامعه جهانی نیست»

غارت یک جواهرفروشی در آمریکا + فیلم

جدایی راموس از سویا؛ اسطوره در راه آمریکا

واکنش یائیر لاپید به انحلال کابینه جنگ

پسر نتانیاهو ارتش صهیونیستی و شین‌بت را به خیانت متهم کرد

تیم والیبال دختران ایران مغلوب ژاپن شد

بهبود تردد سبز در خیابان‌های اتحادیه اروپا

انصاری، سرپرست داوران تور آزاد والیبال ساحلی چین

چین بیانیه گروه 7 را مملو از «تکبر، تعصب و دروغ» دانست

پرواز خودروهای پرنده بر فراز پکن

اوچا: کمبود بودجه برای کمک به مردم افغانستان نگران کننده است

لیست تیم ملی والیبال برای دیدار با آمریکا مشخص شد

فراهانی: حریفان ایران با تیمی کامل آمده‌اند/به دنبال کسب نتیجه دلخواه هستیم

خانزاده: انگیزه تیم ملی والیبال بیشتر از قبل است

استاد روس: نامه رهبر ایران به دانشجویان آمریکایی روشنگر حقیقت است

شمار شهدای غزه به 37 هزار و 347 تن رسید

تصاویری اختصاصی از نفربر اسرائیلی که در کمین گردان‌های القسام هدف قرار گرفت

تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی در تل‌آویو علیه حکومت نتانیاهو

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

حمله ارتش ترکیه به منطقه‌ای در شمال عراق

حکیم: محکومیت زبانی در برابر گستاخی‌های رژیم صهیونیستی فایده‌ای ندارد