مجلس در مدار استیضاح
خواندنی ها
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
شیرین جمشیدیان| استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس کلید خورده و آنگونه که نمایندگان استیضاحکننده عنوان میکنند تعداد امضاهای این استیضاح از 45 امضا گذشته است. البته هنوز تعداد امضاهای این استیضاح به صورت رسمی اعلام نشده است، اما به هر حال هر استیضاح با 10 امضا میتواند اعلام وصول و در نهایت به رای نمایندگان گذاشته شود.
در حالی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح است که با رای نمایندگان به استیضاح همتی، وزارت اقتصاد هنوز وزیر ندارد و گزینه نهایی وزارت اقتصاد نیز مشخص نشده است. از سوی دیگر این تنها استیضاحی نیست که در مجلس مطرح است و برای آن امضا جمع میشود، بر این اساس برخی نمایندگان هم به دنبال جمعآوری امضا برای استیضاح وزیر نیرو هستند. اگرچه استیضاح وزیر راه در روزهای اخیر مجددا مطرح شده، اما این استیضاح در اواخر سال گذشته و همزمان با استیضاح وزیر اقتصاد مطرح بود که با رایآوری استیضاح همتی، این استیضاح در واقع مسکوت ماند.
برخی نمایندگان معتقدند که استیضاح وزیر راه سیاسی است. البته نمایندگان استیضاحکننده مطرح میکنند که ضعف وزیر راه در حادثه بندر شهید رجایی بار دیگر نمایان شد و همین مزید بر علت شد تا این استیضاح بار دیگر پیگیری شود. در پاسخ اما نمایندگان مخالف استیضاح معتقدند که این تنها بهانه است و حادثه بندر شهید رجایی ارتباطی با وزیر راه ندارد.
جریان هدایت شدهای برای استیضاح وزیر
علی کشوری، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفتوگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به جمعآوری امضا برای استیضاح وزیر راه در مجلس اظهار کرد: در حال حاضر استیضاح وزیر راه را با توجه به شرایطی که اخیرا به وجود آمده به صلاح کشور نمیدانم. برخی میگویند جریان استیضاح سیاسی نیست، اما گروهی که بهشدت برای استیضاح وزیر تلاش میکند متشکل از افرادی هستند که از روز اول مخالف معرفی خانم صادق به عنوان وزیر راه و شهرسازی بودند. بر این اساس جریان هدایت شدهای از روز اول در رای اعتماد در مخالفت با وزیر صحبت کردند و هر روز فشار را بر وزیر افزایش دادند.
او تصریح کرد: از همان روز رای اعتماد تاکنون این گروه مخالفتشان را ادامه دادند و هر روز به این مخالفت افزوده شده است. بر این اساس هر کدام از این آقایان به نوعی مخالفتشان را با وزیر راه در تذکرها و نطقها بیان کردهاند. این نماینده مجلس با اشاره به برخی زیادهخواهیهای نمایندگان خاطرنشان کرد: گاهی دیده میشود برخی از همکاران ما زیادهخواهیهایی در برخی از وزارتخانهها مانند وزارت راه دارند. بر این اساس زمانی که وزیر در مقابل این زیادهخواهیها مخالفت میکند به وزیر فشار میآورند.
به نظر من باید این موضوع در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار بگیرد و اگر نمایندهای خواسته بیش از اندازه و غیرمتعارف از یک وزیر داشت و وزیر اجابت نکرد نماینده حق ندارد بابت آن به وزیر تذکر بیجا بدهد یا بخواهد وزیر را استیضاح کند. کشوری گفت: به نظر من جریانی به وجود آمده که به دنبال استیضاح وزیر راه است و شامل حداکثر 30 تا 40 نماینده است. اما قطع به یقین طرح این استیضاح در شرایط کنونی به ضرر کشور و نظام است. اگر ما قرار است به عنوان نمایندگان مجلس به دولت کمک کنیم باید اگر ضعفی میبینیم کمک کنیم که آن ضعف برطرف شود. اگر هم احساس میکنیم که مانند وزیر اقتصاد این کمک به نتیجه نمیرسد و گفتههای ما از سوی وزارتخانه مورد توجه قرار نمیگیرد و با وجود تذکرهای فراوان هیچ اتفاقی نمیافتد، آن زمان راه برای اقداماتی همچون استیضاح باز است.
اما نباید از ابتدا انتقادمان را به صورت استیضاح مطرح کنیم و از همان روز اول رای اعتماد وزیر به دنبال استیضاح باشیم. او با اشاره با حادثه بندر شهید رجایی و تاکید استیضاحکنندگان بر مسوولیت وزیر در این حادثه تاکید کرد: انفجار بندر شهید رجایی یک حادثه بود و هنوز مقصرین آن شناسایی و مشخص نشدهاند. بر این اساس ابتدا باید مشخص شود که مسببان این حادثه چه کسانی بودند و باید این افراد معرفی شوند. اگر در حادثه انفجار بندر شهید رجایی قصوری از سوی وزیر یا هر فرد دیگری اتفاق افتاده باشد بهشدت برخورد میکنیم. گاه عنوان میشود که سازمان بنادر کشور فاقد مسوول بوده، اما به این شکل نیست و مسوولانی هستند که بخواهند پاسخگو باشند و تنها رئیس این سازمان مشخص نشده که به زودی مشخص میشود. طرح این مسائل تنها بهانهای برای استیضاح وزیر است.
استیضاح سیاسی است
احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح حق نماینده و یکی از ابزارهای نمایندگان برای نظارت است. اما ما ابتدا باید از ابزارهای دیگرمان استفاده کنیم و اگر استفاده از این ابزارها نتیجهبخش نبود میتوانیم به سمت استیضاح برویم. به هر حال با وجود انتقاداتی که به حوزه وزارت راه و شهرسازی دارم و مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، استیضاح وزیر راه را به نفع کشور نمیدانم.
او تاکید کرد: در دولتهای مختلف یکی از وزارتخانههایی که مورد توجه نمایندگان بوده و ایرادات و اشکالات زیادی به آن وارد میکردند، وزارت راه و شهرسازی است. اگر به ابزارهای نظارتی که مجلس در چند دوره قبل استفاده کرده نگاهی بیندازید میبینید که این وزارتخانه یکی از وزارتخانههایی بوده که چالش بیشتری داشته است. بنابراین چالش در وزارت راه و شهرسازی وجود داشته و وجود دارد و ارتباطی به وزیر هم ندارد و با تغییر وزیر نیز مشکل حل نمیشود. بر این اساس استیضاح وزیر راه را سیاسی میدانم و معتقدم اتفاقاتی که در چند روز آینده خواهد افتاد به ضرر استیضاحکننده تمام خواهد شد.
حادثه بندر شهید رجایی چه ارتباطی به وزیر دارد؟
عثمان سالاری، نایبرئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: حادثه بندر شهید رجایی چه ارتباطی با استیضاح وزیر راه دارد؟ اگر بخواهیم خانم صادق را در ارتباط با حادثه انفجار بندر شهید رجایی مواخذه کنیم غیرمنصفانه و ناعادلانه است. او افزود: در خصوص اینکه میگویند وزیر راه، مسکن را قفل کردند باید بگوییم که پولی در میان نیست و باید منبع مالی مشخص شود تا ایشان بتواند ساختوساز برای زوجین و افراد دیگر اقدام کند. زمانیکه منبع مالی مسکن تزریق نشده یا تخصیص به میزان کافی اتفاق نیفتاده چگونه وزیر میتواند وعده غیرعملی بدهد. به نظر میرسد استیضاح وزیر راه یک اقدام شتابزده است و در شرایط فعلی به مصلحت نیست.
بازار ![]()
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1428571/