ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سالانه 500 هزار خودرو فرسوده در کشور باید اسقاط شود اخبار ایران

سالانه 500 هزار خودرو فرسوده در کشور باید اسقاط شود
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مهر /سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: طبق قانون هوای پاک و برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف است سالانه 500 هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند.
احمد طاهری، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به نقش پررنگ ناوگان فرسوده در آلودگی هوا گفت: یکی از بخش‌هایی که هم مصرف سوخت بالایی دارد و هم میزان انتشار آلاینده‌های آن قابل توجه است، خودروهای فرسوده هستند. به‌طور متوسط، هر خودروی فرسوده حدود 9 برابر یک خودروی غیر فرسوده آلودگی تولید می‌کند که این موضوع اهمیت این بخش از ناوگان حمل‌ونقل را بسیار برجسته‌تر می‌سازد.
وی با استناد به داده‌های اندازه‌گیری شده در تهران افزود: 10 درصد ناوگان خودرویی تهران که عمدتاً شامل خودروهای فرسوده هستند، مسئول تولید حدود 40 تا 50 درصد از کل آلاینده‌های منتشر شده در این شهر می‌باشند. این ارقام به وضوح نشان می‌دهد که تأثیر خودروهای فرسوده بر آلودگی هوا بسیار قابل ملاحظه است.
طاهری ادامه داد: در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران و مشهد، بخش عمده‌ای از انتشارات آلاینده‌ها مربوط به ناوگان حمل‌ونقل است و در این میان، ناوگان فرسوده نقش بسزایی در افزایش آلودگی ایفا می‌کند. این میزان آلودگی بدون شک تأثیر مستقیمی بر سلامت عمومی جامعه دارد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: مطالعات انجام‌شده توسط وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نشان می‌دهد که سالانه بیش از 40 هزار مورد مرگ‌ومیر در کشور به دلیل انتشار ذرات معلق برآورد می‌شود. با توجه به سهم بالای منابع متحرک در تولید این ذرات و نقش پررنگ خودروهای فرسوده در میان این منابع، نوسازی ناوگان فرسوده همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در کاهش آلودگی هوا مطرح بوده است.
ناوگان موتورسیکلت فرسوده همچنان بلاتکلیف
طاهری با اشاره به الزامات قانونی موجود برای خروج ناوگان فرسوده از چرخه تردد کشور، اعلام کرد: طبق قانون هوای پاک و برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف است سالانه 500 هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند.
وی افزود: در سال‌های گذشته، به‌ویژه در سال 1399، روند اسقاط خودروها تقریباً به صفر رسید و این مسئله باعث انباشت بالای خودروهای فرسوده در کشور شد.
به گفته طاهری، هم‌اکنون حدود 27 میلیون دستگاه ناوگان فرسوده در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از 11 میلیون دستگاه مربوط به موتورسیکلت‌ها ست.
وی تاکید کرد: این بخش از ناوگان مصرف سوخت بالایی دارد و سهم قابل‌توجهی در انتشار آلاینده‌ها دارد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه گفت: پس از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنین آئین‌نامه ماده 10 این قانون در هیئت وزیران، شاهد افزایش نرخ اسقاط خودروها بودیم، به‌گونه‌ای که در سال 1402 بیش از 70 هزار خودرو و در سال 1403 حدود 350 هزار خودرو از رده خارج شدند. با این حال، این اعداد هنوز با نیاز کشور و حجم ناوگان فرسوده فاصله زیادی دارد.
وی یکی از نقاط ضعف جدی فرآیند فعلی اسقاط را ناتوانی آن در مدیریت ناوگان موتورسیکلت دانست و افزود: فرآیند اسقاط در حال حاضر نتوانسته به شکل قابل قبولی در مورد ناوگان موتورسیکلت عمل کند و این بخش از ناوگان همچنان در چرخه تردد باقی مانده است. این مسئله یکی از برنامه‌های دارای اولویت بالای ماست و در تلاشیم تا با اصلاح آئین‌نامه مربوطه، زمینه اولویت‌دهی به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده نیز فراهم شود.
اصلاح آئین‌نامه ماده 10 برای تسریع اسقاط ناوگان فرسوده و نوسازی حمل‌ونقل عمومی ضروری است
طاهری با اشاره به وضعیت فعلی فرآیند اسقاط ناوگان فرسوده در کشور، تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مکانیزم اجرایی برای اسقاط، همان مکانیزمی است که در قانون ساماندهی صنعت خودرو پیش‌بینی شده است. بر اساس این قانون، خودروسازهای داخلی موظف‌اند به ازای تولید هر چهار خودرو، یک خودرو فرسوده را از رده خارج کنند. همچنین واردکنندگان خودرو نیز موظف‌اند به ازای واردات خود، فرآیند اسقاط را انجام دهند.
وی افزود: در کنار این سازوکار، در صورتی که گواهی اسقاط در کشور موجود نباشد، تولیدکنندگان می‌توانند به جای ارائه گواهی اسقاط، یک و نیم درصد از مبلغ خودرو را به صندوق تعیین‌شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) واریز کنند. با این حال، این یک و نیم درصد بسیار کمتر از هزینه واقعی موردنیاز برای اسقاط ناوگان فرسوده است و در نتیجه، آئین‌نامه‌های مربوط به ماده 10 باید به گونه‌ای اصلاح شوند که تمرکز بیشتری بر اسقاط واقعی ناوگان فرسوده داشته باشند، نه صرفاً دریافت مبلغ جایگزین.
طاهری تصریح کرد: اسقاط ناوگان فرسوده دارای اولویت بالاتری برای کشور است؛ چه از نظر کاهش ناترازی انرژی و چه از منظر کاهش آلودگی هوا.
وی خاطرنشان کرد: باید سازوکارهایی برای تشویق به خروج ناوگان فرسوده از چرخه تردد تدوین شود، به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی که با توجه به پیمایش بالا، می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر مصرف سوخت و میزان آلایندگی هوا داشته باشد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به منابع مالی حاصل از واریز یک و نیم درصد مبلغ خودرو به صندوق وزارت صمت، گفت: در سال گذشته، با همکاری وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های متولی، برنامه‌ریزی خوبی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شد و مصوبه شورای عالی اقتصاد نیز در این خصوص اخذ گردید. یکی از این برنامه‌ها اعطای وام برای نوسازی 6000 دستگاه تاکسی در شهر تهران است که قرار است با تاکسی‌های برقی جایگزین شوند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این فرآیند به‌زودی آغاز خواهد شد.
طاهری همچنین از همکاری با وزارت نفت برای جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری با موتورسیکلت‌های برقی خبر داد و گفت: این برنامه با اولویت موتورسیکلت‌های کار در کلان‌شهرها در دست تدوین است و امیدواریم امسال بتوانیم تعداد قابل‌توجهی از موتورسیکلت‌های کار را با نمونه‌های برقی جایگزین کنیم. این اقدام نیز نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا و مصرف سوخت خواهد داشت.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1445569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله ابتکار/ حزب؛ رگ‌زنده نظام سیاسی و کلید توسعه پایدار در ایران مدرن

برگزاری انتخابات پارلمانی در ونزوئلا

نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‌شوند

تعداد شهدای جنگ نسل‌کشی در غزه به 53 هزار و 939 نفر رسید

نامه وزیر کار خطاب به دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات به بازنشستگان

رشد خوداظهاری ملکی با اتصال بیمه و فراجا به سامانه املاک

سرمقاله صبح نو/ مسقط و مفهوم‌سازی جدید در عرصه دیپلماسی

سرمقاله سازندگی/ خاورمیانه جدید و جایگاه ایران

نتیجه مذاکرات رم برای ایران و آمریکا چه بود؟

تسلط روسها بر شهرک «رومانووکا» و انهدام انبار پهپادهای انتحاری اوکراین

افسر سابق سیا: بدا به حال کسی که بخواهد اراده‌اش را بر ملت یمن تحمیل کند

تاکید کره شمالی به آمریکا برای توقف تهدیدهای نظامی

ایرلند همکاری تجاری با شرکت‌های صهیونیستی را تعلیق می‌کند

انتقاد کامالا هریس از ایلان ماسک و سیاست‌های دولت ترامپ

عملیات ترکیبی قسام علیه نظامیان صهیونیست

اثرات مهلک لغو پذیرش دانشجوی خارجی هاروارد بر اقتصاد آمریکا

عملیات کمین مهندسی سرایا القدس در شرق غزه علیه نظامیان صهیونیست

اقدام جدید نتانیاهو برای انحصار قدرت خود

53 هزار و 939 نفر شهید ؛ آمار جدید شهدا و زخمی های حملات رژیم صهیونیستی به غزه

هشدار بانک مرکزی به بانک‌ها؛ انحراف از مصرف مجاز تسهیلات ممنوع

آغاز ثبت سفارش واردات برنج و روغن

نماینده مجلس: برای پرداخت کالابرگ 17 همت کسری داریم

ورود 2 فروند ایرباس A330 به کشور

ارزان شدن قیمت بلیت هواپیما فقط به یک شرط!

تذکر دیوان عدالت اداری به وزیر راه درباره وام مسکن مجردها

ایلنا مدعی شد؛ چینی‌ها هواپیماهای 30 میلیون دلاری را 116 میلیون دلار به هما قالب کردند!

همایش آموزشی تخصصی نمایندگی‌های فروش شمال غرب بیمه دی در تبریز برگزار شد

تحولات درمانی اولویت امسال بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام است

نخبگان ایثارگر در مسیر پیشرفت ایران اسلامی نقش مهمی دارند

سرمقاله وطن امروز/ جایگاه و اهمیت انرژی هسته‌ای در جهان دیجیتال آینده!

سرمقاله اطلاعات/ به ریشه ها هم توجه کنیم

غزه نیازمند روزنامه 500 تا 600 کامیون کمک‌های بشردوستانه است

دیدار الجولانی و وزیر خارجه سوریه با نماینده آمریکا

سربازان اوکراینی ناامید و دلسرد شده‌اند

طوفان سیاسی در اسرائیل در پی تعیین رئیس جدید شاباک

بررسی جزئیات حملات یمن به سرزمین‌های اشغالی در سال جدید میلادی

مالزی: فجایع غزه از «استاندارد دوگانه» بین‌المللی حکایت دارد

هشدار انجمن پزشکان درباره سیستم بهداشتی ناکارآمد آلمان

پکن: چین آماده همکاری با اندونزی برای رسیدگی به چالش‌ها است

بایدن پس از اعلام ابتلا به سرطان: حالم خیلی خوب است

محافظه‌کاران بریتانیا به فکر بازگشت «بوریس جانسون» افتادند

نماینده مجلس: تعداد زیادی از کامیون‌ها در معرض مصادره دولت ترکیه هستند

ایران پنجمین قدرت معدنی جهان

آغاز دوباره واردات انبه

مشکل نانواها چیست؟

سرمقاله فرهیختگان/ آینده‌نگری راهبردی دربرابرِ استراتژی مهار پیشرفت ایران

نخست‌وزیر لبنان: به تضمین‌های اسرائیل اعتمادی نداریم

تاکید عربستان بر لزوم پایان اشغال و تشکیل کشور مستقل فلسطینی

«ایهود باراک»: اشغال مجدد نوار غزه فاجعه راهبردی است

جنگ لفظی رئیس جدید شاباک با هرتزی هالیوی