ایرانیان جهان - ایسنا / با گذشت چهار سال از اجرای طرح شناسهدار شدن قطعات یدکی خودرو، مسئولان از لزوم برخورد بازدارنده با متخلفان و تمرکز بیشتر بر ورودیهای کالاهای بدون شناسه سخن میگویند. حالا در آستانه مرحله نهایی این طرح، تمرکز دولت و نهادهای نظارتی بر شفافسازی بیشتر و مسدود کردن مسیرهای ورود کالای قاچاق به بازار داخلی است و به گفته سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صمت موظف شده تا پایان شهریور در مبادی ورودی کشور نسبت به شناسهدار کردن این کالاها اقدام کند.
طرح شناسهدار کردن قطعات یدکی خودرو با هدف ایجاد شفافیت در بازار و مبارزه با عرضه کالای قاچاق از چهار سال پیش آغاز شده و به گفته مسئولان، اکنون وارد مرحله جدیتری از اجرا شده است. با وجود اقداماتی که در این مدت انجام شده، همچنان بخشی از قطعات موجود در بازار بدون شناسه و کد رهگیری به فروش میرسند؛ موضوعی که حساسیت نهادهای نظارتی و صنفی را بیش از پیش برانگیخته است.
حمیدرضا دهقانینیا - سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز - با اشاره به اهداف اجرای این طرح اظهار کرد: این امکان برای مردم، بازرس، ضابط و کاشف مهیاست که استعلام بگیرند این کالا قاچاق است یا خیر؟ هدف از اجرای این طرح ایجاد شفافیت بود.
دهقانینیا با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده برای شناسایی کامل کالاهای وارداتی، گفت: وزارت صمت موظف شده تا پایان شهریورماه در مبادی ورودی کشور نسبت به شناسهدار کردن این کالاها اقدام کند. این موضوع باید نهایی شود، زیرا بیشتر واردات ما باید حتماً با سرفصل شناسه کالا همراه باشد.
در همین رابطه، وحید معینیان - بازرس اتاق اصناف تهران - با انتقاد از وضعیت موجود گفت: نمونههایی از قطعات بدون شناسه کالا همچنان در بازار جولان میدهند. دیگر واقعاً قابل قبول نیست که اکنون در واحد صنفی کالایی مشاهده کنیم که اصلاً فاقد شناسه و اصالت کالا باشد. به عنوان یک بازرس، وقتی میگویند این جنس ظن بر قاچاق و تقلب دارد، چگونه میخواهیم حسابوکتابش را انجام دهیم؟
سید احمد حسینی - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران - در گفتوگو با صداو سیما نیز بر لزوم برخورد قاطع با متخلفان تأکید کرد و گفت: برخوردهای جدی و بازدارندهای باید با این افراد صورت بگیرد تا دیگر دست به تکرار این کارها نزنند.
از سوی دیگر، سید جلال امینی - رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراجا - با تأکید بر لزوم تمرکز بر مبادی ورودی کالا، اظهار کرد: بسیاری از کالاهای بدون شناسه، وارداتی هستند. تمرکز ما بر ورودی است. قاعدتاً شناسه کالا و کد رهگیری باید در همان بدو ورود کالای خارجی به کشور درج شود.
بر اساس اعلام مسئولان وزارت صمت، از ابتدای اجرای طرح شناسهدار شدن قطعات یدکی خودرو تاکنون، بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون قطعه دارای شناسه و کد رهگیری شدهاند.
بازار ![]()