چهارشنبه ۳ دي ۱۴۰۴
اخبار ایران

بودجه انقباضی دولت در سال ۱۴۰۵

بودجه انقباضی دولت در سال ۱۴۰۵
ایرانیان جهان - تعادل /لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ کل کشور عصر دیروز با حضور مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد؛ بودجه‌ای که از یک‌سو دومین سند مالی دولت چهاردهم ...
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تعادل /لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ کل کشور عصر دیروز با حضور مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد؛ بودجه‌ای که از یک‌سو دومین سند مالی دولت چهاردهم محسوب می‌شود و ازسوی دیگر، نشانه‌ای از تلاش دولت برای اعمال اصلاحات ساختاری در شیوه تنظیم و ارایه بودجه است.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ کل کشور عصر دیروز با حضور مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد؛ بودجه‌ای که از یک‌سو دومین سند مالی دولت چهاردهم محسوب می‌شود و ازسوی دیگر، نشانه‌ای از تلاش دولت برای اعمال اصلاحات ساختاری در شیوه تنظیم و ارایه بودجه است. اگرچه طبق قانون، دولت موظف بود لایحه بودجه را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه به مجلس ارایه کند، اما این لایحه با حدود دو هفته تأخیر و در دوم دی‌ماه به بهارستان رسید؛ تأخیری که مقامات دولتی آن را ناشی از بازنگری‌ها و اصلاحات گسترده در ساختار بودجه عنوان می‌کنند.
دولت چهاردهم در حالی دومین بودجه خود را به مجلس ارایه کرده که اقتصاد ایران همچنان با چالش‌هایی مانند کسری مزمن بودجه، تورم بالا، ناترازی منابع و مصارف و فشار بر پایه‌های پولی و مالی مواجه است. از همین رو، لایحه بودجه ۱۴۰۵ از منظر دولت، صرفاً یک سند دخل‌وخرج سالانه نیست، بلکه تلاشی برای اصلاح مسیر بودجه‌نویسی و کاهش برخی از ناکارآمدی‌های انباشته در سال‌های گذشته به شمار می‌رود. تأکید دولت بر شفاف‌سازی منابع، واقع‌بینانه‌تر شدن ارقام و کنترل هزینه‌های جاری، از محورهایی است که در اظهارات رسمی درباره این لایحه برجسته شده است.
یکی از نکات قابل‌توجه در رویکرد جدید دولت، طرح ایده حذف چهار صفر از ارقام بودجه‌ای است؛ اقدامی که اگرچه ماهیتی حسابداری دارد، اما از نگاه دولت می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش شفافیت، خوانایی و انضباط مالی در اسناد بودجه‌ای باشد. این اصلاح، در کنار بازنگری در برخی مفروضات کلان، نشان‌دهنده تلاش دولت برای فاصله گرفتن از بودجه‌های حجیم اما کم‌اثر و حرکت به سمت ساختاری منسجم‌تر و قابل رصدتر است؛ رویکردی که در صورت تداوم، می‌تواند زمینه‌ساز تصمیم‌گیری دقیق‌تر در سطوح سیاست‌گذاری و نظارتی شود.
دولت پزشکیان با ارایه این لایحه، امید دارد مجموعه اصلاحات پیش‌بینی‌شده -از تعدیل شیوه ارایه ارقام تا بازنگری در برخی منابع و مصارف- در‌نهایت به کاهش فشارهای ساختاری بر اقتصاد ایران منجر شود. هرچند داوری نهایی درباره موفقیت یا ناکامی این بودجه به بررسی‌های مجلس و اجرای آن در سال آینده گره خورده، اما لایحه بودجه ۱۴۰۵ را می‌توان نخستین تلاش جدی دولت چهاردهم برای ارسال یک پیام روشن دانست؛ ضرورت اصلاح، واقع‌گرایی و حرکت تدریجی به سمت ثبات اقتصادی.
در وضعیت فعلی اکثر استان‌ها مشکل آب دارند
رییس‌جمهور روز گذشته در جریان جلسه مجلس که به بررسی موضوع آب کشور اختصاص داشت توضیحاتی درباره آخرین وضعیت تحولات اقتصادی کشور را تشریح کرد. رییس‌جمهور گفت: وضعیت آب در کشور جزو مسائل حیاتی و فوری است که اگر نتوانیم مدیریتش کنیم مشکلاتی در پی دارد که به سادگی قابل‌درمان نیست. امسال تابستان مدام دلهره داشتیم اگر آب از طالقان به تهران نرسد، مهر ماه آب نداشته باشیم.
مسعود پزشکیان با حضور در صحن علنی مجلس و جلسه مشترک با نمایندگان درباره بررسی وضعیت آب‌رسانی در کشور، اظهار کرد: گزارش‌هایی که نزدیک به ۸۰ نفر از دانشگاهیان و اعضای هیات علمی به دولت ارایه داده‌اند را در جلسه هیات وزیران بررسی کردیم. این موارد را هم به نمایندگان مجلس ارایه می‌کنیم تا آنان از این وضعیت اطلاع داشته باشند. 
وی ادامه داد: وضعیت آب در کشور جزو مسائل حیاتی و فوری است که اگر نتوانیم مدیریتش کنیم مشکلاتی در پی دارد که به سادگی قابل‌درمان نیست. امسال تابستان مدام دلهره داشتیم اگر آب از طالقان به تهران نرسد، مهرماه آب نداشته باشیم. 
پزشکیان تاکید کرد: وقتی آب را از طالقان به تهران منتقل کردیم یعنی آبی که قبلاً به جای دیگری می‌رفت کمتر خواهد رفت که باید این موارد را کنترل کنیم. توسعه در تهران و کرج و اطرافش و نیز در قزوین به شکلی است که زمین امکان بارگذاری جمعیت بیشتر را ندارد. همه باید به این واقعیت برسیم. 
رییس‌جمهوری گفت: اکنون تهران در آلودگی هوا مشکل دارد چون بارگذاری جمعیت زیادی انجام شده است. 
وی افزود: ما برای بیشتر مسائل از استادان دانشگاه و خبرگان علمی می‌خواهیم به ما کمک کنند تا نسخه بنویسند و بگویند چه کنیم؟ قوانینی نوشته شده برای کنترل و بهبود مصرف بهینه آب اما براساس آمارها وضعیت تأمین آب روزبه‌روز بدتر شده است. قانون مشکل ما را حل نکرده بلکه بدتر کرده است. 
پزشکیان با بیان اینکه اگر هر تصمیمی می‌گیریم و روند بدتر می‌شود نباید ادامه‌اش دهیم، تصریح کرد: براساس مطالعات بین‌المللی و گزارش‌های دانشگاهیان و تحقیقات روند کشور از نظر تامین آب‌ بحرانی است و همه استان‌ها مشکل تأمین آب دارند. این مشکل هم تنها با تقسیم آب حل نمی‌شود. اقتصاد، کشت‌وکار، نوع آبیاری و بارگذاری جمعیت و صنعت مشکل دارد و بدون‌رویه رشد کرده‌اند.
رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید با کمک کارشناسان و نمایندگان مجلس به راه‌حل برسیم، گفت: آقای کوچک‌زاده می‌گوید ما طرح داریم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. به او گفتم یک استان یا هر نقطه‌ای را بگیر و مشکلش را حل کن و اگر حل شد بگوییم این کار انجام شده است. لزومی ندارد باهم در این زمینه‌ها اختلاف داشته باشیم. هرکسی مدعی است می‌تواند مشکل آب را حل کند بیاید کمک کند. استان یا شهرستانی را انتخاب و مشکل را حل کند.
وی افزود: اینکه بگوییم ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارندگی داریم و بگوییم آب‌ها را مدیریت نمی‌کنیم مشکل را حل نمی‌کند. در وضعیت فعلی اکثر استان‌ها بدون استثنا مشکل آب دارند. استان‌ها در حال دعوا هستند. در اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و یزد سر آب دعوا دارند. کسانی که در انقلاب جان و زندگی‌شان را دادند الان سر آب دعوا دارند و حق هم با آنان است و موضوع هم به سادگی قابل حل نیست.
رییس‌جمهوری یادآور شد: استادان دانشگاه با تیم‌هایشان در چندماه گذشته بررسی‌ کردند و چارچوب و دستورالعملی دادند تا عین ساختاری که در تهران ایجاد شده قرار است در ۱۲ منطقه آب‌ریزی کارشناسان و متخصصان و مدیران نقشه بنویسند. از داده‌ها و اطلاعات بین‌المللی هم در این مسیر استفاده می‌شود. 
پزشکیان با بیان اینکه نمایندگان مجلس به نخبگان و دانشگاهیان اعتماد کنند تا براساس نظر و کار کارشناسی و مدیریت آنان مشکلات خود را حل کنیم‌، ادامه داد: اگر چنین روندی را طی نکنیم و کسانی که علم کافی ندارند تصمیم بگیرند، مدیران آن تصمیم‌ها را اجرا می‌کنند و نتیجه هم بدتر می‌شود. چرا قانونی نوشتیم و دولت اجرا کرد اما به‌جای نتیجه گرفتن وضعیت بدتر شده است؟ حداقل یک‌بار هم به خودمان برگردیم و اقدامات‌مان را ارزیابی کنیم. 
وی افزود: ما این همفکری، همدلی و وحدت و توجه به کار کارشناسی را نه فقط در موضوع تامین آب بلکه در مسائل محیط‌زیستی، اجتماعی و سیاست خارجی سعی می‌کنیم از ظرفیت و نظرات کارشناسان استفاده کنیم که اگر چنین نکنیم و از دلسوزان بهره‌ نگیریم، نمی‌توانیم از بحران‌هایی که مقابل ماست خارج شویم.
رییس‌جمهوری در واکنش به برخی انتقادات در زمینه «برنامه‌نداشتن دولت»، تصریح کرد: خیلی وقت‌ها در اخبار می‌گویند فلانی (پزشکیان) وقتی صحبت می‌کند می‌گوید هرکس می‌تواند کمک کند و این یعنی دولت برنامه ندارد ولی ما براساس توان خودمان دقیقاً برنامه‌ها را تا جایی که پول، توان کارشناسی و استطاعت و امکان داریم اجرا می‌کنیم.
پزشکیان ادامه داد: عده‌ای می‌گویند این‌جور نمی‌شود عمل کرد و کار را باید به شکل دیگری درست کرد، ما هم می‌گوییم بیا کمک کن؛ کاری که می‌شود درست کرد را واگذار می‌کنیم تا درستش کنید. مملکت مال من تنها نیست مال همه ماست. باید این مملکت را درست کنیم. وی تصریح کرد: اگر قرار است مملکت را درست کنیم هرکس می‌تواند کمک کند بیاید که بازهم نیاز به کمک داریم، این گوی و این میدان. قطعا اگر استان به استان و شهرستان به شهرستان هرکس مسوولیت قبول کند و مشکل را رفع کند از تمام بحران‌ها خارج می‌شویم. 
پزشکیان در پایان سخنانش یادآور شد: تحلیل داخلی و خارجی این است که بحران آب داریم و وضعیت بدتر خواهد شد. همه باید دست به دست هم دهیم و این مشکل را رفع کنیم. هرکس هم که ادعایی دارد که کار را می‌شود به شکل دیگری حل کرد یک استان را هم به او می‌سپاریم، کار سختی نیست. 
جزییاتی ابتدایی از لایحه بودجه
در نخستین واکنش‌ها به انتشار لایحه بودجه سال ۱۴۰۵، رسانه‌ها بیش از هر چیز بر عدد کل بودجه تمرکز کرده‌اند. براساس ارقام درج‌شده در جداول اولیه، بودجه کل کشور برای سال آینده در محدوده ۱۴ هزار هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ رقمی که نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی دارد و نشان می‌دهد دولت همچنان با واقعیت تورم بالا و افزایش هزینه‌های جاری روبه‌رو است. در عین حال، دولت تأکید دارد که این افزایش اسمی، الزاماً به معنای افزایش واقعی مخارج نیست و بخشی از آن ناشی از اصلاح شیوه ارایه ارقام و تعدیل محاسباتی است. بودجه ۱۴۰۵ در شرایطی تنظیم شده که مساله ناترازی منابع و مصارف همچنان یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران محسوب می‌شود. به همین دلیل، تمرکز بر منابع درآمدی پایدار و کاهش اتکای مستقیم به روش‌های پرریسک تأمین مالی، از محورهای اعلامی دولت در این لایحه است.
یکی از پررنگ‌ترین بخش‌های لایحه بودجه ۱۴۰۵، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی است. براساس آنچه تاکنون منتشر شده، دولت رشد قابل‌توجهی را برای درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته و عملاً مالیات را به ستون اصلی تأمین هزینه‌های جاری تبدیل کرده است. در همین چارچوب، نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹درصد به ۱۲درصد افزایش یافته؛ تصمیمی که اگرچه می‌تواند منابع پایدارتری برای دولت ایجاد کند، اما همزمان نگرانی‌هایی درباره فشار بر مصرف‌کنندگان و افزایش قیمت‌ها به همراه دارد. در کنار مالیات بر ارزش افزوده، افزایش درآمد از سایر پایه‌های مالیاتی نیز در دستور کار قرار گرفته و دولت تلاش کرده با گسترش دامنه مشمولان و کاهش فرار مالیاتی، بدون افزایش شدید نرخ‌ها، منابع بیشتری جذب کند. با این حال، کارشناسان معتقدند تحقق این ارقام وابسته به اجرای دقیق و کارآمد نظام مالیاتی خواهد بود.
در بخش هزینه‌ها، موضوع حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان ازجمله محورهای مورد توجه رسانه‌هاست. براساس اطلاعات منتشرشده، دولت افزایش حدود ۲۰درصدی حقوق را در لایحه بودجه ۱۴۰۵ پیش‌بینی کرده است. این افزایش شامل کارکنان دولت و بازنشستگان می‌شود و هدف آن، تاحدی جبران فشار معیشتی ناشی از تورم عنوان شده است. در عین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل حقوق بازنشستگان نیز افزایش پیدا می‌کند و ارقامی در محدوده بیش از سال جاری برای کف دریافتی‌ها درنظر گرفته شده است. با این حال، فاصله میان نرخ افزایش حقوق و نرخ تورم پیش‌بینی‌شده، همچنان یکی از نقاط بحث‌برانگیز بودجه محسوب می‌شود و احتمالاً در جریان بررسی‌های مجلس، به یکی از محورهای اصلی اصلاحات تبدیل خواهد شد.
اگرچه دولت چهاردهم بر کاهش وابستگی بودجه به نفت تأکید دارد، اما در لایحه ۱۴۰۵ همچنان درآمدهای نفتی نقش مهمی در تأمین منابع ایفا می‌کنند. در این لایحه، بخشی از منابع از محل صادرات نفت و میعانات گازی پیش‌بینی شده و در کنار آن، برداشت از صندوق توسعه ملی نیز به عنوان یکی از راهکارهای پوشش کسری منابع مطرح شده است. دولت اعلام کرده تلاش کرده برآوردهای نفتی را محتاطانه تنظیم کند تا در صورت نوسان قیمت یا کاهش صادرات، فشار ناگهانی به بودجه وارد نشود. با این حال، میزان برداشت از صندوق توسعه ملی و آثار آن بر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، ازجمله موضوعاتی است که احتمالاً در مجلس با حساسیت بالایی بررسی خواهد شد.
از دیگر نکات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۵، تغییر مبنای محاسبه ارز گمرکی است. براساس ارقام منتشرشده، نرخ ارز مبنای محاسبات گمرکی افزایش یافته و به سطوحی نزدیک‌تر به واقعیت بازار نزدیک شده است. این تصمیم اگرچه می‌تواند به شفاف‌سازی درآمدهای گمرکی کمک کند، اما همزمان اثر مستقیمی بر قیمت کالاهای وارداتی خواهد داشت. در همین چارچوب، موضوع واردات خودرو نیز بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. تغییر نرخ ارز گمرکی و حقوق ورودی خودروهای وارداتی، می‌تواند به افزایش قیمت تمام‌شده این خودروها منجر شود و بازار خودرو را تحت تأثیر قرار دهد؛ موضوعی که در ماه‌های آینده احتمالاً واکنش‌های اجتماعی و اقتصادی به همراه خواهد داشت.
مقامات دولتی تأکید دارند که لایحه بودجه ۱۴۰۵ با حداقل کسری ممکن تنظیم شده و تلاش شده از روش‌هایی مانند استقراض مستقیم از بانک مرکزی پرهیز شود. به گفته دولت، تمرکز بر افزایش درآمدهای مالیاتی و واقعی‌تر شدن ارقام، می‌تواند مانع از بروز کسری پنهان در طول سال شود. با این حال، تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد تحقق این هدف بیش از هر چیز به عملکرد اجرایی دولت و شرایط اقتصادی وابسته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر رشد اقتصادی محقق نشود یا درآمدهای پیش‌بینی‌شده به‌طور کامل وصول نشود، کسری بودجه بار دیگر به شکل تورمی خود را نشان خواهد داد.
در مجموع، آنچه از انتشار اولیه لایحه بودجه ۱۴۰۵ برمی‌آید، تلاش دولت چهاردهم برای اصلاح شیوه بودجه‌نویسی و حرکت به سمت شفافیت و واقع‌گرایی بیشتر است. افزایش سهم مالیات، تعدیل ارقام، بازنگری در نرخ‌های گمرکی و طرح ایده‌هایی مانند حذف چهار صفر از بودجه، همگی نشان می‌دهد دولت قصد دارد از قالب‌های سنتی فاصله بگیرد. با این حال، بودجه ۱۴۰۵ در مسیری دشوار قرار دارد؛ مسیری که از یک‌سو به تصویب مجلس و ازسوی دیگر به اجرای دقیق و منضبط نیاز دارد. اینکه این اصلاحات در‌نهایت به نفع اقتصاد ایران تمام شود یا نه، پرسشی است که پاسخ آن نه در جداول بودجه، بلکه در عملکرد واقعی دولت در سال آینده روشن خواهد شد.
مشکلات مردم با تعامل دولت و مجلس حل می‌شود
در جلسه روز گذشته نمایندگان مجلس نیز درباره برنامه‌ریزی انجام شده برای بررسی لایحه سخن گفتند. 
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مشکلات مردم در یک تعامل درست و همدلانه بین دولت و مجلس حل خواهد شد.
جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی اقدامات و تدابیر دولت درخصوص حفظ قدرت خرید آحاد مردم و تأمین و توزیع مناسب مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی و نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و نظارت بر قیمت خدمات و کالاها و مدیریت نوسانات ارزی با حضور رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، وزیر رفاه، وزیر جهادکشاورزی، وزیر صمت و وزیر دادگستری برگزار شد. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در پایان جلسه غیرعلنی مجلس گفت: حل مشکلات مردم در یک تعامل درست و همدلانه با رعایت حدود و اختیارات قانونی بین دولت و مجلس انجام می‌شود و بدون همدلی نمی‌توان مشکلات را حل کرد و در این مسیر مبنای ما باید قانون باشد.
در این جلسه تعدادی از نمایندگان و روسای کمیسیون‌های تخصصی به بیان مطالبات مردم درباره اوضاع معیشتی، شرایط اقتصادی کشور و بازار ارز پرداختند و مشخصا پنج موضوع اساسی کشور و مرتبط با معیشت مردم شامل اجرای طرح جدید کالابرگ، تامین نهاده‌ها، کنترل بازار ارز، کنترل و نظارت بر بازار و قیمت کالاها و حمایت از تولیدکنندگان به صورت چالشی، صریح، جدی و البته درعین حال همدلانه و دلسوزانه میان دولت مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تاکید نمایندگان و رییس مجلس بر حل مشکلات مردم و بهبود شرایط اقتصادی و معیشت بود و اینکه مجلس خود را نهادی در کنار دولت و کمک قوه مجریه می‌داند. اعضای دولت نیز با اشاره به تشکیل کمیته ۵ نفره برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشت مردم بیان داشتند که به پیشنهاد این کمیته، دولت یک مصوبه ۱۷‌بندی برای بهبود معیشت مردم، ارایه کالابرگ به شیوه جدید، کنترل بازار ارز، ایجاد شفایت در تراستی‌ها، اصلاح فرآیند واردات کالاهای اساسی، اصلاح جدی ترازنامه بانک‌ها با هدف تقویت تولید، اصلاح بودجه با هدف کنترل و کاهش تورم، رشد سرمایه‌گذاری و... نهایی و اجرای آن را آغاز کرده است.
براساس گزارش ارایه شده در این جلسه، دولت برای اجرای کالابرگ به شیوه جدید در سه ماهه پایان سال ۲.۵ میلیارد دلار اختصاص داده و قرار است ادامه اجرای طرح کالابرگ به شیوه جدید در بودجه ۱۴۰۵ با تامین منابع لازم انجام شود. وزیر کار نیز برای مهیا بودن زیرساخت‌های لازم در اجرای کالابرگ به شیوه جدید به مجلس تضمین داد.
همچنین طبق گزارش بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس، در ۹ ماهه امسال بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده اما براساس گزارش‌هایی که در این جلسه ارایه شد این ارز به دلیل ناکارآمدی و زمینه فساد به هدف اصابت نکرده و نتوانسته جلوی گرانی کالاهای اساسی را بگیرد؛ لذا ضرورت دارد شیوه پرداخت آن اصلاح و جهت کمک به معیشت مردم به انتهای زنجیره یعنی مردم پرداخت شود.
همچنین محمدباقر قالیباف در جلسه علنی عصر روز سه‌شنبه و بعد از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۵ توسط رییس‌جمهور به مجلس، گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید اول دی ماه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند که روز گذشته بودجه به مجلس ارسال شد و در سامانه ثبت شد.
وی با تشکر از سازمان برنامه و بودجه و دولت برای تقدیم بودجه در موعد مقرر، گفت: امروز لایحه بودجه به صورت تشریفاتی اعلام وصول شد. طبق آیین‌نامه داخلی، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۵ در دستور جلسه یکشنبه هفته آینده مجلس قرار می‌گیرد و در خدمت رییس‌جمهور برای دفاع از بودجه خواهیم بود.
با انتخابات اعضای کمیسیون تلفیق، غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۵ شد.
انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۵ برگزار شد.
بر این اساس غلامرضا تاجگردون برای دومین سال متوالی رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی شد.
ابراهیم عزیزی (تهران) و نادرقلی ابراهیمی به ترتیب به عنوان نواب رییس اول و دوم کمیسیون تلفیق انتخاب شدند.
همچنین مجتبی یوسفی به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه انتخاب شد.
عبدالحکیم آق ارکاکلی و سارا فلاحی نیز به ترتیب به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون تلفیق بودجه تعیین شدند.
نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاهمات صورت گرفته در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت که انتظار می‌رود با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، وضعیت معیشتی مردم بهتر شود.
بابک رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس برای بررسی وضعیت کالاهای اساسی و نوسانات ارزی گفت: مشکلات زیرساختی همچون نحوه قیمت‌گذاری کالاها وجود دارد که باید مورد بررسی دقیق و رسیدگی جدی قرار گیرد. در این زمینه لازم است سران سه قوه با قاطعیت وارد عمل شوند.
وی با بیان اینکه بیشتر تمرکز نمایندگان در جلسه غیرعلنی درباره نحوه پرداخت کالابرگ و تنظیم بازار بود، گفت: امروز مردم تحت فشار هستند و این فشار به‌طور مستقیم به نمایندگان منتقل می‌شود. ما وقتی به حوزه‌های انتخابیه می‌رویم، مردم مطالبات به‌حقی را مطرح می‌کنند و ما باید به آنها پاسخ دهیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مباحث مطرح شده درباره بازار ارز و طلا، گفت: رییس بانک مرکزی اعلام کرده میزان ارز نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما باید مسائل دیگری روشن شود.
وی با تاکید بر اینکه خروجی جلسه غیرعلنی اتفاقات مثبتی برای مردم خواهد بود، گفت: در این جلسه اعلام شده که دستورهای ویژه‌ای برای تأمین کالاهای موردنیاز مردم صادر شده و مقام معظم رهبری نیز از صندوق ذخیره ارزی اعتبار خاصی برای دارو و مواد غذایی اختصاص داده‌اند. رضازاده ادامه داد: همچنین استان‌های مرزی از جمله آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان و سیستان و بلوچستان می‌توانند خودشان نسبت به واردات اقلام اساسی مانند برنج و روغن اقدام کنند؛ این کار به سرعت قابل انجام است و نیازی به واسطه‌ها ندارد. وی با بیان اینکه در جلسه به راهکارهایی برای بهبود وضعیت معیشتی دست پیدا کردیم، گفت: اعتباراتی برای سه ماهه آخر سال پیش بینی شد؛ انتظار می‌رود که با این اقدامات وضعیت معیشتی مردم بهتر شود.
لایحه بودجه ۱۴۰۵ در جلسه علنی عصر دیروز مجلس اعلام وصول شد. رضا جباری، عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی عصر سه‌شنبه نامه دولت در تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۵ به مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
احتراما به استناد قانون اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور که به بنا بر پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه۲۳/۰۹/۱۴۰۴ هیات‌وزیران به تصویب رسیده است، برای طی شدن تشریفات قانونی ارسال می‌شود.
این لایحه با هدف تحقق اهداف کلان اقتصادی کشور و در راستای برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر جداول الزامات منابع و مصارف و اسناد پشتیبان تهیه شده است. امید است با بررسی و تصویب این لایحه گام موثری در جهت تحقق این اهداف برداشته شود. 
از زحمات و همکاری‌های جناب‌عالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تشکر می‌نمایم.»
براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از هفته آینده فرآیند بررسی لایحه بودجه در مجلس رسما کلید خواهد خورد و نمایندگان مجلس تا پیش از پایان سال باید قانون بودجه را برای تصویب نهایی دراختیار شورای نگهبان قرار دهند. 
بازار


نظرات شما