ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بوریس جانسون؛ پوستری از یک پوپولیست انگلیس

بوریس جانسون؛ پوستری از یک پوپولیست
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد / جاناتان فری‌لند-گاردین - چشم‌ها واقعیت را می‌بینند. تصاویری که از کورن‌وال منتشر می‌شود دقیقا همان چیزهایی است که بوریس جانسون می‌خواهد؛ ملاقات گرم جانسون با رییس‌جمهوری جدید امریکا و در پی آن برگزاری نشست سران جی 7 و تصویر خودش که روی صندلی نشسته است. «رابطه خاصِ» تجدید شده، «بریتانیای جهانی» فعال و جانسون در مرکز توجه است: ماموریت انجام شد. اما مشکل این تصویر این است که واقعیاتش با هم نمی‌خوانند. نمی‌خواهم به شکافی که سبک شخصی جو بایدن را از بوریس جانسون متمایز می‌کند، اشاره کنم. یک دیپلمات سابق که با بایدن و جانسون کاملا آشناست، می‌گوید:«وقتی بایدن پرونده‌های توجیهی را می‌خواهد و آنها را مطالعه می‌کند، غریزه جانسون به او می‌گوید از این شاخه به آن شاخه بپرد و ادای دلقک‌ها را دربیاورد». جانسون و بایدن هیچ نقشه تشابهی با هم ندارند اما این هم خیلی مهم نیست. چهره‌های متفاوت می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند به خصوص وقتی که این ارتباط منابع هر دو را تامین کند. روز پنج‌شنبه بایدن و جانسون منشور تجدید شده آتلانتیک را امضا کردند. این منشور تعهدی بود که در زمان جنگ میان امریکا و انگلیس امضا شد تا هر دو کشور برای اهداف مشترک تلاش کنند. حالا شاید بایدن خود را در جایگاه فرانکلین روزولت و جانسون خود را در جایگاه چرچیل قرار می‌دهد؛ دو شخصیتی که سال‌ها پیش برای نخستین‌ بار منشور آتلانتیک را امضا کردند. من قصد ندارم که به شکاف موجود بین کشورهای گروه 7 در خصوص تعهد به واکسیناسیون کشورهای فقیر اشاره کنم. البته باید از اقدام امریکا برای ارسال 500 میلیون دوز واکسن به کشورهای غیربرخوردار استقبال کرد. قرار است انگلیس نیز اقدام مشابهی صورت داده و 100 میلیون دوز به این کشورها ارسال کند. بنابراین به‌ طور کلی کشورهای گروه 7 قرار است یک میلیارد دوز واکسن به کشورهای فقیر ارسال کنند. اما حتی این اقدام به اصطلاح سخاوتمندانه باز هم کمتر از یک دهم نیاز جهان به واکسن کروناست. اگر بایدن و دیگران واقعا قصد دارند به شعارهای‌شان درباره لزوم واکسینه شدن جامه عمل بپوشانند باید هزینه‌های مربوط به ساخت و توزیع بیش از 10 میلیارد دوز واکسن را بپردازند که رقمی بالغ بر66 میلیارد دلار می‌شود. شکافی که مد نظرم است بین جهان‌بینی‌ای است که بایدن انتظار دارد، متحدان غربی‌اش داشته باشند و خلق ‌و خویی که در جانسون تجسم یافته. رییس‌جمهوری امریکا چهره‌ای ایدئولوژیک نیست اما اعتقادات راسخی دارد که اصلی‌ترین آنها همکاری‌های بین‌المللی است. او به چندجانبه‌گرایی باور دارد؛ نظامی متشکل از متحدان که در پایان جنگ جهانی دوم شکل گرفت. می‌توانید کتاب جدید گردون براون را به بایدن نشان دهید.
براون در این کتاب تاکید می‌کند که سخت‌ترین مشکلاتی که جهان در حال حاضر با آن روبه‌رو است از همه‌گیری کرونا گرفته تا فقر و تغییرات آب و هوایی تنها از طریق همکاری‌‌های بین‌المللی حل و فصل می‌شوند. بعید است بایدن حتی با یک کلمه از این کتاب مخالف باشد. همکاری‌های بین‌المللی تنها دلیلی بود که بایدن را وادار کرد، احیای شعار «اول امریکا»ی دونالد ترامپ را متوقف کند. همین احساس در میان دیگر رهبران کشورهای گروه 7 که حالا در خلیج کاربیس دور هم جمع شدند، دیده می‌شود به غیر از یک نفر. جانسون ممکن است از گفت‌وگوهای چندجانبه سخن به میان آورد اما سوابق او نشان می‌دهد که او همواره خلاف این ادعا عمل کرده است. جانسون چه بخواهد چه نخواهد به خصوص در خارج از بریتانیا با برگزیت تعریف می‌شود. امضایی که جانسون پای برگزیت کرد که احتمالا میراث ماندگار او نیز خواهد بود، معنایش این بود که بریتانیا قصد دارد همکاری‌هایش با کشورها را کاهش دهد و بیشتر تنهایی دست به عمل بزند. در واقع جانسون ماموریت «اول بریتانیا» را کلید زده است. مسلما او و دیگر حامیان برگزیت همواره سعی کرده‌اند روی این واقعیت سرپوش بگذارند و به خودشان بقبولانند که خروج از اتحادیه اروپا باعث می‌شود، بریتانیا به جای آنکه همواره دنباله‌رو اتحادیه اروپا باشد خودش به عنوان یک رهبر مطرح شود. اما رویای بریتانیای جهانی یک نکته اساسی درباره ژئوپلیتیک را نادیده گرفته است. جاناتان پاول، رییس سابق کارکنان دفتر نخست‌وزیر گفته است:«اگر می‌خواهید یک بازیگر جهانی باشید ابتدا باید بازی را از همسایگی خود شروع کنید. اما این کار برای بریتانیا دشوار است چون از اتحادیه اروپا خارج شده است». پیتر وست‌ماکوت، سفیر سابق بریتانیا در امریکا نیز گفته است:«ما در اتاقی که همه‌ چیز در آن رخ می‌دهد، حضور نداریم بلکه از راهرو به صدای اتفاقاتی که در اتاق رخ می‌دهد، گوش می‌دهیم». شاید می‌شد راهی برای خروج از اتحادیه اروپا پیدا کرد تا آسیب‌هایی که این خروج به جهان ائتلاف‌ها و جایگاهی که بریتانیا در آن دارد، وارد می‌کند تا حد ممکن کم شود. اما مسلما این راهی نبود که جانسون انتخاب کرده است. کاهش بودجه کمک انگلیس مانیفست این کشور را در ارسال 7/0 درصد از درآمد ناخالص ملی به کشورهای فقیر را نابود می‌کند و این خود موجب می‌شود که تمایل جانسون برای ایفای نقش موثر در جامعه بین‌الملل دستمایه مضحکه خاص و عام شود. نمی‌توانید انتظار داشته باشید جایگاهی خاص برایتان در نظر بگیرند در حالی که برای به دست آوردن آن جایگاه هیچ قدمی برنمی‌دارید. این طور به نظر می‌رسد که اساسا جانسون خیلی روی روابط دو جانبه با دیگر کشورها سرمایه‌گذاری و تلاش نکرده است.
نتیجه این رویکرد این شده که انقطاعی میان بلوکی که جانسون تمایل دارد در آن عضویت داشته باشد با بلوکی که او حقیقتا به آن تعلق دارد، دیده می‌شود. برای مثال در چارچوب منشور جدید آتلانتیک یکی از ضرورت‌ها این است که امریکا و بریتانیا به نظم مبتنی بر قواعد بین‌المللی پایبند باشند. اما 9 ماه پیش دولت جانسون با خوشحالی اعلام کرد که قصد دارد در جریان مناسبات برگزیت در خصوص ایرلند شمالی قواعد بین‌المللی را نادیده بگیرد. شاید جانسون دوست داشته باشد با هم‌قطاران خودش دور میز چندجانبه‌گرایی بنشیند اما اقداماتی که صورت می‌دهد مدام او را به ته صف قانون‌شکنان می‌فرستد. این منطق برگزیت است و همین منطق است که موجب بروز تنش‌های شدید میان بایدن و جانسون و دیگر کشورها در کورن‌وال خواهد شد که مهم‌ترین مقاومت دولت جانسون در مقابل اجرا کردن پروتکل‌های ایرلند شمالی است. دولت جانسون این پروتکل‌ها را امضا کرده اما حالا می‌گوید اتحادیه اروپا در اجرای این پروتکل باید سهل‌گیر‌تر باشد. در واقع جانسون خیلی صریح به بروکسل چیزی را می‌گوید که قبلا به دیگران هم گفته است:«قبول دارم که قول دادم اجرایش می‌کنم. اما شما آن موقع نگفتید باید مو به مو اجرایش کنم». حالا جانسون باید دست به انتخاب بزند. یا با ترسیم مرزهای ایرلند موافقت خواهد کرد یا اینکه روی حرفش خواهد ایستاد که در این صورت باید شاهد جنگ تجاری با اتحادیه اروپا باشد. البته این اولین ‌بار نیست که جانسون تمایل دارد حرف فقط حرف خودش باشد. او دوست دارد در کنار رییس‌جمهوری امریکا بایستد و درباره همکاری بین دو ملت داد سخن بدهد در حالی که در پشت پرده همه تلاش خود را برای خارج کردن بریتانیا از دایره همکاری با کشورهای اروپا به کار می‌گیرد. جانسون دوست دارد در کنار بایدن در نشست جی 7 ژست بگیرد در حالی که او پوستری از یک پوپولیست یک‌جانبه‌گرا و چیزی شبیه به ترامپ است. ممکن است تصاویر نشست این تناقض‌ها را خیلی نشان ندهند اما این تناقض‌ها نمی‌تواند تا ابد پنهان باقی بمانند. 
ترجمه آرمین منتظری

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/253498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال

تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

تأکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود

مبارزه با قاچاق امری «فرادستگاهی» است

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم

کشف لوازم آرایشی 20 میلیاردی قاچاق در قائم شهر

تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه ها به جای شنبه ها

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

پنجشنبه تعطیل می‌شود یا شنبه؟

اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد

لزوم شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

4 هزار واحد تعطیل و نیمه‌فعال امسال احیا می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رئیس سازمان بودجه

فعالیت‌های انبارداری منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزایش خواهد یافت

همدان امسال متعهد ایجاد اشتغال 17670 نفر است

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

چرا اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف است؟

دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها

پارسال برای 24 هزار و 504 نفرشغل ایجاد شده است.

کشف انبار کالای قاچاق در جنوب تهران

تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد

بیش از 2000 خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

اتاق بازرگانی تجدید نظر درباره تعطیلی روز پنجشنبه را خواستار شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود