ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قانونگذاران انگلیسی عقب‌نشینی غرب از افغانستان را «تحقیرآمیز» خواندند انگلیس

قانونگذاران انگلیسی عقب‌نشینی غرب از افغانستان را «تحقیرآمیز» خواندند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فارس / قانونگذار محافظه‌کار پارلمان انگلیس خروج نظامیان این کشور از افغانستان در بحبوحه پیشروی‌های طالبان را «به شدت تحقیرآمیز» توصیف کرده‌اند.
نمایندگان پارلمان انگلیس که از زمان حمله آمریکا به افغانستان، عضو این مجلس بوده‌اند می‌گویند تصمیم لندن برای قطع حمایت نظامی از دولت مستقر در کابل، تمامی «دستاوردهای» دو دهه قبل را از بین می‌برد.
«جانی مرسر» که چند ماه پیش از سمت مشاور وزیر دفاع استعفا کرد به بی‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم مشاهده نابودی تمام آنچه اینقدر سخت برای به دست آوردن آن و ایجادش در افغانستان تلاش کرده‌ایم به شدت تحقیرآمیز است.»
مرسر افغانستان را «یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط دنیا» توصیف کرد و گفت: «ما نتیجه این اقدام را در انگلیس خواهیم دید همان‌طور که قبلاً هم دیده‌ایم، خواه از طریق بحران پناه‌جویان باشد یا از طریق اوضاع امنیتی.»
«تام تانگنهات»، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس گفته بحران فعلی را می‌توان نتیجه اشتباهات تک تک سه رئیس‌جمهور قبلی آمریکا دانست. او اضافه کرد این تصور «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه افغانستان بعد از خروج نظامیان غربی می‌تواند به امنیت داخلی دست پیدا کند اشتباه است.
بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 
ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.
«راری استیوارت» از مشاوران سابق کابینه انگلیس که اقدام به تأسیس یک خیریه در کابل کرده بود گفت: «ایران و روسیه خلأ موجود را پر خواهند کرد، پاکستان هم در خلایی که ما به جا گذاشته‌ایم حضور دارد.»
«فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه اسبق انگلیس انگشت اتهام را به سمت واشنگتن نشانه گرفت. او در گفت‌وگو با رادیو تایمز گفت: «فکر می‌کنم که باید صادقانه گفت خروج در این مقطع زمانی نتیجه یک سوءقضاوت از سوی بایدن بوده است.»
«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هم امروز جمعه درخصوص احتمال تبدیل افغانستان به آنچه «دولت درمانده» نامید، هشدار داد.او با اشاره به احتمال بازگشت گروه تروریستی القاعده به افغانستان گفت: «من کاملاً این نگرانی را دارم که دولت‌های ناکام به زمین حاصلخیزی برای این‌گونه افراد تبدیل شوند».
وزیر دفاع انگلیس افزود، قندهار به عنوان دومین شهر بزرگ افغانستان و همچنین شهر لشکرگاه «تقریباً به دست طالبان افتاده‌اند».
عبارت دولت درمانده یا کشور ناکام معمولاً برای کشورهایی به کار برده می‌شود که در حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود شکست خورده باشند و دچار بحران‌های عمیق داخلی باشند.
والاس همچنین در مصاحبه دیگری گفت، افغانستان «در حال حرکت به سمت جنگ داخلی است» و او دستور داده چند صد نیروی نظامی انگلیسی برای خارج کردن شهروندانش از افغانستان، عازم این کشور شوند. او در ادامه گفت، در صورتی که قرار باشد نقشه‌هایی تروریستی علیه انگلیس در افغانستان طراحی شود، لندن حق مداخله دارند.
سفارت آمریکا در کابل روز گذشته (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواست در بحبوحه پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان فوراً خاک این کشور را ترک کنند.
بعد از آن سفارت‌های کشورهای غربی هم با صدور بیانیه‌هایی از تعطیلی سفارتخانه‌هایشان در کابل خبر داده‌اند و یا از شهروندانشان خواسته‌اند از افغانستان خارج شوند. 
به عنوان مثال ساعتی پیش دولت‌های دانمارک و نروژ خبر دادند که در پی وخامت اوضاع افغانستان، سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل می‌کنند. وزارت خارجه فرانسه نیز از تمامی شهروندان خود خواسته است تا هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند. از سوی دیگر، دولت آلمان نیز خبر داده که تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند.
این در حالی است که «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان و مدیر دپارتمان دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به «تاس» گفت مسئله تخلیه سفارت مسکو در کابل به دلیل کنترل طالبان بر شهرهای قندهار و هرات، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به گفته وی، طالبان هیچ شانسی برای تصرف کابل در آینده نزدیک ندارند.
وی همچنین اظهار داشت تاخیر کابل در آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان وضعیت را در افغانستان بدتر کرده است.
همزمان با گسترده شدن جنگ در افغانستان، آمریکا، روسیه، چین و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی هشدار داده‌ا‌ند که اگر حکومتی با استفاده از نیروی نظامی در افغانستان به قدرت برسد، آن را به رسمیت نخواهند شناخت و اتحادیه اروپا به گروه طالبان هشدار داده در صورتی که افغانستان را به زور تصرف کند و این گروه منزوی خواهد شد.
همچنین زلمی خلیل زاده، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته که ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات علیه شهرها است و و هشدار داده دولتی که به زور بر مردم تحمیل شود، یک دولت "منفور" خواهد بود.
از سوی دیگر نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده‌ در نشست صلح دوحه با انتشار بیانیه مشترک روی تسریع روند صلح به عنوان موضوع ضروری، مذاکره درباره پیشنهادات دولت و طالبان توقف فوری خشونت‌ها تأکید کرده‌اند.
وزارت امور خارجه قطر روز پنج‌شنبه با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده که در پایان نشست کشورهای جهان و منطقه در مورد افغانستان اشتراک‌کننده‌گان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌های صلح و آتش‌بس همه‌جانبه هرچه زودتر گام بردارند.
نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.
روز گذشته عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بعد از تصرف چند شهر بزرگ به دست طالبان، خواستار برگزاری نشست اضطراری شواری امنیت سازمان ملل درباره افغانستان شد.
شهر هرات بعد از تصرف توسط طالبان تاکنون آرام گزارش شده است. دیشب در بعضی نقاط شهر صدای تیراندازی شنیده شده ولی اکنون شهر آرام است و گفته می‌شود که طالبان در خیابانهای شهر تردد دارند و شماری از ساکنان محل نیز از خانه‌ها بیرون آمده‌اند. به گفته مردم محل، مناطقی که در روزهای گذشته خط مقدم درگیری بود امروز آرام گزارش شده است. طالبان بیشتر مناطق نظامی را در شهر در کنترل دارند.
همزمان با سقوط چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار به دست طالبان، قرار است اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درباره وضعیت جاری در این کشور سخنرانی کند. 
پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که وزرای خارجه و دفاع آمریکا از غنی خواسته‌اند که با توجه به شرایط پیش آمده و برای تقویت صلح از سمت خود استعفا دهد. 
این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرده است.
سی‌ان‌ان در گزارشی روز گذشته پیشروی‌های طالبان را ضربه به دولت افغانستان، ارتش افغانستان، آمریکا و متحدانش دانسته که نیروهای افغانستانی را آموزش داده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/266815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت