ایرانیان جهان

آخرين مطالب

از قایق‌ سواران ویتنام تا هواپیما سواران افغانستانی افغانستان

از قایق‌ سواران ویتنام تا هواپیما سواران افغانستانی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - عصر ایران /متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هومان دوراندیش/ این روزها بسیاری افراد در رسانه‌های داخلی و خارجی، خروج آمریکا از افغانستان را با خروج این کشور از ویتنام مقایسه می‌کنند. این مقایسه البته بی‌اساس هم نیست. به هر حال شباهت‌هایی بین نحوۀ خروج دیپلمات‌ها و شهروندان آمریکایی از سایگون در 1975 با کابل در سال 2021 دیده می‌شود.
شتابزدگی آمریکایی‌ها در خروج از ویتنام و افغانستان و البته سقوط سایگون (پایتخت ویتنام جنوبی) و کابل بلافاصله پس از خروج از ارتش آمریکا، مهم‌ترین شباهت‌های این دو واقعۀ تاریخی‌اند.
با این حال این دو واقعه تفاوت‌هایی هم دارند. پیش از خروج آمریکا از ویتنام، افکار عمومی جامعۀ آمریکا به شدت مخالف جنگ در ویتنام بود. از محمدعلی کلی تا روزنامۀ واشنگتن پست، هر یک به نوعی علیه جنگ ویتنام موضع‌گیری کرده بودند. کلی با محکوم کردن جنگ آمریکا در ویتنام و واشنگتن پست با انتشار گزارش‌هایی دربارۀ وضعیت نامطلوب نیروهای آمریکایی در ویتنام، علیه آن جنگ موضع گرفته بودند.
اما الان به نظر می‌رسد که فضای سیاسی و افکار عمومی جامعۀ آمریکا از عملکرد دولت بایدن عمیقا ناراضی‌اند و رها کردن مردان و بویژه زنان افغانی را در برابر گروه بدوی و خشن طالبان، نکوهش می‌کنند.
اما از شباهت‌های ذکر شده و تفاوت‌های احتمالی خروج آمریکا از ویتنام و افغانستان که بگذریم، این دو ماجرا شباهتی ذکر نشده هم دارند که این یادداشت به آن می‌پردازد.
در هفته‌های اخیر همه شاهد بوده‌ایم که ابتدا ارتش آمریکا پایگاه نظامی بگرام را تخلیه کرد، سپس طالبان به سرعت پیشروی کردند و دولت افغانستان هم در برابر آن‌ها مقاومتی نکرد و بعد از ورود طالبان به کابل، فرودگاه کابل تبدیل شد به محشر کبری.
بسیاری از مردم افغانستان به هر شکل ممکن کوشیدند از کشورشان خارج شوند. نشستن بر بال هواپیمای آمریکایی و آویزان شدن از چرخ‌هایش اوج این تراژدی بود. همین ناامیدی از خوشبختی و شانس "زندگی انسانی" در افغانستان تحت حاکمیت افراط گرایانی که نامشان طالبان شده (و ممکن است هر نام دیگری هم داشته باشند)، مبنای شباهتی اساسی بین داستان ویتنام و افغانستان است که این روزها چندان به آن پرداخته نشده.
در جنگ ویتنام دست کم یک میلیون و صد هزار نفر طی بیست سال (1995 تا 1975) کشته شدند. وقتی که آمریکا از ویتنام جنوبی خارج شد، کمونیست‌های ویتنام شمالی سایگون (پایتخت ویتنام جنوبی) را گرفتند و جنگ خاتمه یافت. یکسال بعد هم ویتنام شمالی و جنوبی تحت حاکمیت یک حکومت کمونیستی متحد شدند.
از 1975 که ارتش آمریکا سایگون را ترک کرد، بخش زیادی از مردم ویتنام جنوبی کوشیدند از ویتنام خارج شوند. آن‌ها نمی‌خواستند زیر سایۀ شوم کمونیسم زندگی کنند و به ناچار سوار بر قایق به آب‌های اطراف ویتنام زدند و خودشان را به کشورهای غیر کمونیستی همسایه رساندند.
جنبش فرار از ویتنام حدود بیست سال ادامه داشت. یعنی از 1975 تا 1995. در واقع پس از بیست سال جنگ برای کمونیستی شدن ویتنام، بیست سال فرار از ویتنام کمونیستی شکل گرفت. کمی بیش از کم یک میلیون ویتنامی با قایق از کشورشان گریختند. آن‌ها از دریای جنوبی چین به هر کشوری که کمونیستی نبود، گریختند.
انبوه متقاضیان فرار از ویتنام، موجب شده بود جهان طی دو دهه شاهد قایق‌هایی لبریز از شهروندان ویتنامی باشد که دل به دریا می‌زدند و با کمترین امنیت، در اوج فقر و استیصال، از حکومت فقیرنواز کمونیستی ویتنام به جهان سرمایه‌داری می‌گریختند.
این افراد در ادبیات سیاسی جهانی boat people نام گرفتند. در زبان فارسی آن‌ها را "قایق‌سواران" ترجمه کردند. فرار قایق‌سواران از ویتنام تا پایان دهۀ 1980 چشمگیر بود.
اما پس از فروپاشی کمونیسم در شوروی و اروپای شرقی، مردم ویتنام هم به فرا رسیدن آینده‌ای بهتر امیدوار شدند. به همین دلیل از شمار قایق‌سواران از 1989 به بعد رو به کاهش گذاشت. اگرچه تا 1995 همچنان عده‌ای از مردم ویتنام سوار بر قایق از کشورشان می‌گریختند.
مطابق گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگی، حدود 800 هزار نفر از این قایق‌سواران پناهجوی ویتنامی، موفق شدند از دریا عبور کنند و به کشورهای اطراف برسند. اما بین 200 تا 400 هزار نفر آن‌ها نیز در دریا غرق شدند.
کسانی که می‌توانستند با کشتی از ویتنام فرار کنند، شانس بیشتری برای سالم رسیدن به مقصد داشتند. اما بیشتر فراریان قایق‌سوار بودند. کیفیت پایین قایق‌ها، طوفان‌های دریایی و البته مزاحمت دزدان دریایی مهم‌ترین علل غرق شدن دست کم 200 هزار نفر از مردم ویتنام در دریای جنوبی چین یا آب‌های اطراف آن بود.
پوشش رسانه‌ای گستردۀ رویدادهای جهانی در زمانۀ کنونی، باعث می‌شود که فرار مردم افغانستان از چنگ طالبان، برای ما نه یک خبر بلکه یک واقعۀ عینی باشد. اما داستان قایق‌سواران ویتنامی برای مردم جهان کنونی، بیشتر یک خبر است. البته از آن واقعه عکس‌های زیادی در دست است ولی عکس هر چقدر هم موثر باشد، تاثیر فیلم و ویدئو را در عینی کردن واقعه ندارد. گرد زمان هم البته گرد فراموشی است.
به هر حال فضایی که در فرودگاه کابل در پی خروج آمریکا از افغانستان شکل گرفته، یادآور داستان قایق‌سواران ویتنامی است. بسیاری از ویتنامی‌هایی که از چنگ کمونیسم گریختند، بعدها توانستند از کشورهای همسایه به آمریکا بروند. قایق‌سواران، ویتنامی‌هایی بودند که توانستند از دست حکومت کمونیستی ویتنام بگریزند. بسیاری هم می‌خواستند زیر سایۀ کمونیسم زندگی نکنند، ولی نتوانستند از ویتنام خارج شوند.

ایرانیان جهان


الان هم هر که بتواند، از افغانستان خارج می‌شود و چه بسیار افرادی که می‌خواهند، ولی نمی‌توانند از زیستن در سایۀ شوم حکومت طالبان بگریزند.
در مدتی که قایق‌سواران از ویتنام می‌گریختند، دقیقا از 1975 تا 1995، حکومت کمونیستی ویتنام با تحریم‌های گستردۀ آمریکا مواجه بود ولی فشار تحریم‌ها و فروپاشی شوروی و تغییر سیاست اقتصادی چین سبب شد کمونیست‌های ویتنامی کوتاه بیایند.
با تغییر سیاست اقتصادی ویتنام، رابطۀ آمریکا و ویتنام از 1995 آغاز شد. این رابطه طی دو دهه چنان اوج گرفت که دو کشور در سال 2013 اعلام کردند شریک تجاری یکدیگرند. ویتنام اینک جزو ده شریک تجاری برتر آمریکاست.
بدترین پیامد خروج آمریکا از ویتنام در 1975، آغاز یک دومینوی کمونیستی در منطقه بود. کامبوج و لائوس هم پس از خروج آمریکا از ویتنام، کمونیستی شدند و پل‌پوت در کامبوج، طی کمتر از چهار سال (از 1975 تا 1979) نزدیک به دو میلیون نفر از جمعیت هشت میلیون نفری کامبوج را در کشتزارهای مرگ اعدام گرد. باید دید فتح افغانستان از سوی طالبان چه عواقبی در این منطقه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/270457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

زنگ خطر رکود غیرتورمی

هیات اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

المیادین: جنبش حماس هیچکس را به عنوان جایگزین قطر نمی‌پذیرد

فیلم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل

حزب الله: پادگان «شراگا» را در شمال عکا هدف قرار دادیم

پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

چالشی در خصوص تأمین و قیمت کالای شکر خوزستان ایجاد نشود

رونمایی کره شمالی از یک موشک مافوق صوت

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ببینید | بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید!

دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور

وصول مطالبات 11 هزار میلیاردی در پرونده‌های اقتصادی

حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است