ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تماس غیرمنتظره تل‌آویو با قاهره برای فعال کردن پرونده راکد تبادل اسرا قاره آفریقا

تماس غیرمنتظره تل‌آویو با قاهره برای فعال کردن پرونده راکد تبادل اسرا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فارس / منابع مصری از تحولات غافلگیر کننده در پرونده تبادل اسرای فلسطینی و تماس‌های غیرمنتظره مقامات تل‌آویو با قاهره و اعلام امتیازدهی چشمگیر در قبال فعال کردن این پرونده راکد خبر می‌دهند.
منابع بلندپایه مصری فاش کردند که قاهره پیام‌هایی «ناگهانی و بی سابقه» از اسرائیل در خصوص به حرکت درآوردن و فعال کردن پرونده تبادل اسرا با جنبش حماس دریافت کرده است. این در حالی‌است که طی ماه‌های گذشته این پرونده شاهد رکود و بن‌بست در مورد نکات اساسی توافق نهایی بود.
این منابع در گفت‌وگو با روزنامه «رأی الیوم»، تصریح کردند که مقامات مسئول اسرائیلی چند روز پیش با تماس تلفنی به میانجیگر مصری اعلام کرده‌اند که امکان برگزاری نشست‌های ویژه برای بررسی پرونده تبادل اسرا و شروط نهایی مقاومت فلسطین و در رأس آن حماس، به صورت کلی وجود دارد تا این پرونده در اسرع وقت تکمیل و نهایی شود.
بنا بر این گزارش، تل‌آویو به قاهره ابلاغ کرده است که زمان بازگرداندن سربازان اسرائیلی یا اجساد آنها که از سال 2018 نزد مقاومت در غزه نگهداری شده‌اند، عملا فرا رسیده است و مصر تلاشهای دوجانبه و بزرگی برای تکمیل این سند تبادل اسرا و دستیابی به راه حل‌های فوری با حماس برای اجرای مراحل نهایی انجام می‌دهد.
به گفته منابع مصری، قاهره از موضع جدید اسرائیل غافلگیر شد به ویژه پس از آن‌که، تل‌آویو موانع و شروطی طولانی و فلج کننده وضع کرده بود که مانع تکمیل پرونده تبادل اسرا یا حتی دستیابی به یک نقطه مشترک برای ایجاد مذاکرات جدی و واقعی می‌شد. مصر وعده داده است که این پرونده را فعال کند و تماس‌ها و جلساتی را در ساعات آینده برای بررسی شروط و طرح آن بر روی میز مناقشه، برگزار خواهد کرد.
منابع ویژه، این تحول ناگهانی اسرائیل در خصوص سند تبادل اسرا را به تحولات غزه و کرانه باختری و احتمال شعله‌ور شدن آن در هر لحظه، همچنین تحولات اخیری که با فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع و سپس دستگیری آن‌ها پس از چندین روز تعقیب و جستجو مرتبط می‌‌کنند.
لذا انتظار می‌رود که در صورت صادق بودن اسرائیل در تعهداتش و عدم وضع موانع جدید، سند تبادل اسرا در اسرع وقت و طی تنها چند ماه آینده تکمیل شود به ویژه آن‌که، شروط مقاومت کاملا شفاف و به تعداد اسرای فلسطین، اسامی آن‌ها، کاهش محاصره تحمیلی علیه نوار غزه و ارتباط آن با اوضاع قدس و کرانه باختری مرتبط است.
تسهیل روند بازسازی غزه طی روزهای اخیر
روزنامه فلسطینی «الایام» نیز نوشت که اسرائیل از شرط تکمیل پرونده تبادل اسرا در قبال رفع محدودیت‌ها از نوار غزه و بازسازی آن عقب‌نشینی کرده و روند بازسازی نوار غزه را تسهیل کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: «روزهای اخیر شاهد لغو گسترده و ملموس محدودیت‌های اسرائیل برای نوار غزه بودیم که مهمترین آنها ورود مصالح ساختمانی و سایر مصالحی است که اشغالگران از ورود آنها به نوار جلوگیری کرده بودند. این امر منجر به آرامش بی‌سابقه‌ای در نوار غزه طی شش روز گذشته شد.
گروه‌های فلسطینی پیشتر اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند به میانجی‌گران از جمله مصر فرصت بیشتری برای اعمال فشار بر رژیم اشغالگر جهت رفع محدودیت‌های تحمیلی بر نوار غزه، اعطا کنند.
در چنین شرایطی انتظار می‌رود که رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده تسهیلات بیشتری ارائه کند و در صورت رفع محدودیت‌ها و پاسخ این رژیم به شروط مقاومت، آرامش در نوار غزه نیز ادامه یابد. تل آویو به خوبی دریافته که هرگونه اقدام نظامی علیه هر منطقه‌ای در کرانه باختری ممکن است به آرامش غزه آسیب بزند و باعث آغاز تنش گسترده شود.
حماس: توپ در زمین تل آویو است
«زاهر جبارین» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین«حماس» نیز دیروز گفت که این جنبش، نقشه راه شفاف و واضحی را برای مبادله زندانیان به میانجیگران ارائه کرده و در حال حاضر توپ در زمین رژیم صهیونیستی است.
وی تاکید کرد که رهبری حماس سالهاست که مسأله اُسرا را دنبال می‌کند و شاخه نظامی این جنبش به پرونده اسرا توجه ویژه‌ای دارد و این موضوع، در رأس فهرست اولویت‌های این جنبش و در دستور کار نشست‌های مختلف آن قرار دارد. اولویت حماس در آزادسازی اسرای فلسطینی، آن دسته از اسرایی است که تل آویو حکم‌های سنگینی را علیه آنها صادر کرده است.
جبارین تصریح کرد رژیم اشغالگر بارها سعی کرده است، ماجرای غزه و پیشرفت در روند بازسازی آن را به پرونده تبادل اسرا مربوط سازد اما حماس و رهبری مقاومت با رد قاطعانه این موضوع، آن را در این مسیر ناکام گذاشتند و از طریق همه میانجیگران اعلام کردند که مرتبط کردن این دو مسأله غیرممکن است. 
وی در عین حال گفت: رژیم اشغالگر در قصد و نیت خود شفاف نیست. گاهی اوقات یک یا دو گام بر‌می دارد و سپس سه گام عقب می‌رود و سعی دارد بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای به اطلاعات سربازان خود در غزه دسترسی پیدا کند.
این عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که اسرای سند تبادل اسرای «وفاء الاحرار» (تبادل بیش از هزار اسیر فلسطینی با «گلعاد شالیط» سرباز صهیونیست در سال 2011)، شرط اصلی موفقیت و تکمیل سند تبادل اسرای آتی است. اشغالگران مجبور خواهند شد که پیش از هرگونه اقدام برای سند جدید، به تعهدات خود در سند پیشین عمل کنند. مقاومت دارای بازویی قوی برای محافظت از دستاوردهای خود است، زیرا اشغالگر متعهد به هیچ معامله ای نبوده مگر با قدرت بازوی مقاومت.
بر اساس آمار هیأت امور اسرا و آزادگان فلسطینی، 4850 فلسطینی از جمله 225 کودک و 41 زن در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند که 540 نفر از آن‌ها تحت بازداشت اداری هستند. از سوی دیگر، جنبش حماس از زمان جنگ تابستان 2014، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند که در این جنگ مشارکت داشتند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند. 
رژیم صهیونیستی پس از جنگ اخیر علیه نوار غزه، که به نبرد «سیف القدس» (شمشیر قدس) و جنگ 12 روزه معروف شد، در مقابل پایداری و حملات مقاومت مجبور به توقف حملات علیه نوار غزه شد و پس از آن بود که از طریق میانجیگر مصری، مذاکرات دو طرف آغاز شد. در جریان این مذاکرات تل آویو تلاش کرد تا موضوع تبادل اسرا را با روند بازسازی غزه مرتبط کند، امری که مقاومت زیر بار آن نرفت و تاکید کرد که روند تبادل اسرا روندی مستقل بوده و باید به خواسته‌های گروه‌های مقاومت غزه پاسخ داده شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/275670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال 1403 | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟

پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

هشدار ارزی قالیباف به دولت

قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان