ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نگاه چین و روسیه به ذخایر معدنی افغانستان آسیا

نگاه چین و روسیه به ذخایر معدنی افغانستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
"طبیعت از خلاء متنفر است"؛ این یک جمله آشنا در علم است. معنی آن این است که فضاهای خالی غیر طبیعی هستند زیرا بر خلاف قوانین فیزیک هستند. این جمله را می توان به همین شکل نسبت به افغانستان نیز به کار برد ، جایی که پایان یک جنگ 20 ساله با آمریکا منجر به خلأ قدرت شده است و قدرت یا قدرتهای جهانی دیگری مشتاق به پر کردنش هستند.
به گزارش پایگاه اویل پرایس، همچنان که طالبان مجددا دولت را در کشوری شناخته شده از بابت پناه دادن به القاعده، گروه تروریستی مسئول طراحی و اجرای حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریکا، در دست می گیرد، همسایگان این کشور نیز مترصد بهره برداری هستند.
فئودور لوکیانوف، یک کارشناس ارشد سیاست خارجی روسیه و رئیس شورای سیاست دفاعی و خارجی در مسکو اظهار کرد: روسیه به وضوع علاقمند به ثبیت وضعیت در افغانستان تحت یک حاکمیت با ثبات است. برای مسکو چندان مهم نیست چه کسی در کابل مسئول باشد.
همچنین چین هم شاهد فرصتی برای بهره بردن از پروژه های پرسود نفت و گاز و معدن که تا کنون به سبب نگرانی‌های امنیتی، فقدان زیرساخت و مسائل فنی به تعویق افتاده یا با مشکل مواجه شده بودند، است. بر اساس گزارشها این کشور دارای ذخایر معدنی به ارزش یک تریلیون دلار شامل ذخایر، مس، آهن، لیتیوم و عناصر کمیاب است.
پکن اخیرا اعلام کرد یک کمک اضطراری 31 میلیون دلاری شامل مواد غذایی و سه میلیون دوز واکسن کووید-19 به طالبان ارائه می‌کند.
کشورهای همسایه افغانستان نگران هستند خروج نیروهای آمریکایی از این کشور باعث ایجاد آشوب در منطقه و کشاندن آنها به امور داخلی افغانستان شود.به عبارت دیگر آنها نگران هستند بار دیگر تروریسم تحت حفاظت طالبان مجددا پرورانده شود.
چین نگران ورود افراطگران به منطقه سینکیانگ در غرب خاکش، جایی که در آن دولت اقدام به دستگیر کردن صدها هزار اویغور و دیگر اقلیت‌های قومی مسلمان کرد، است. پکن از طالبان خواسته روابطش را با گروه‌های تروریستی قطع کند.
چین خواستار ثبات منطقه‌ای است در حالی که در سال 2009 بالغ بر 140 تن در درگیری‌های بین اویغورهای مسلمان و اعضای قومیت هان در سینکیانگ چین کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. پکن از این حادثه به عنوان توجیهی برای سرکوب اقلیت مسلمان خود استفاده کرد اما در عین حال چشم طمع به دارایی معدنی افغانستان که به رغم سرتیترهای اخیر، ممکن است آن غنای تبلیغ شده را نداشته باشند، دارد.
یک سرهنگ ارشد خدمت کرده در سالهای 2003 تا 2020 در ارتش آزادیبخش خلق چین که مقاله‌ای را در نیویورک تایمز نوشته گفت: با خروج آمریکا پکن می‌تواند چیزی را که کابل بیشتر از همه نیاز دارد پیشنهاد دهد: بی طرفی سیاسی و سرمایه گذاری اقتصادی. افغانستان به نوبه خود چیزی که برای چین بیشترین ارزش را دارد، در اختیار دارد : فرصتهایی در زمینه زیرساخت و ایجاد صنعت – حوزه هایی که قابلیتهای چین در آنها را می‌تواند بلامنازع دانست - به علاوه دسترسی به یک تریلیون دلار ذخایر معدنی دست نخورده.
به خاطر بیاورید که چین فعالانه در حال تبلیغ ابتکار عمل کمربند و جاده خود – یک برنامه 900 میلیارد دلاری برای باز کردن کانالها بین چین و همسایگانش از طریق سرمایه گذاری در زیرساخت – است.
بخش "کمربند" این ابتکار عمل که در سال 2013 از سوی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین معرفی شد، اشاره به شبکه‌ای از مسیرهای جاده‌ای و ریلی و خط لوله‌های گاز طبیعی طراحی شده برای پیوندهای زمینی اوراسیایی عمده دارد از جمله محورهای چین – مغولستان-روسیه، چین آسیای مرکزی-آسیای غربی، چین –شبه جزیره هندوچین، چین- پاکستان، بنگلادش-چین-هند-میانمار. این مسیرها از حوزه "شی آن" در مرکز چین تا آسیای مرکزی امتداد یافته و تا مسکو، روتردام و ونیز می روند.
بخش "جاده" این ابتکار عمل یک شبکه از بنادر و دیگر پروژه‌های زیرساختی ساحلی از سمت جنوب و جنوب شرق آسیا به سمت شرق آفریقا و شمال دریای مدیترانه است.
یک کارشناس ژئوپلتیکی آسیا گفت، هر چند پروژه کمربند و جاده برخی اهداف اقتصادی را برای چین از جمله توسعه زنجیره‌های تامین، دسترسی به نیروی کار خارجی و جلوگیری از کم کاری شرکتها به هنگام کمبود پروژه‌های زیرساختی داخلی ارضا می‌کند هدف کلی آن نفوذ منطقه‌ای است.
نتیجه این رویکرد طبق گفته یک ناظر "دیپلماسی تله بدهی" است که در جریانش برخی کشورها با تلی از بدهی‌های غیرقابل تحمل به چین مواجه می‌شوند.
ایده چین این است که شرکتهای تحت مالکیت دولت چین زیرساختهایی که کشورهای شرکت کننده برایش پول می دهند را بسازند. به آنهایی که استطاعت پرداخت پولش را نداشته باشند که شامل اکثرشان می شود، وامهای کم هزینه و اعتبار پیشنهاد می شود.
در بافت ابتکار عمل کمربند و جاده چین، افغانستان ارزش راهبردی و اقتصادی بسیاری دارد. در حالی که سرمایه گذاران غربی حالا با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان از این کشور رویگردان می شوند، رهبران چین در پکن به نوشته بلومبرگ، شاهد فرصتی برای سرمایه گذاری در بخش معدنی این کشور هستند که بعدا می تواند به بخش زیرساختهای تامین شده از سوی چین که شامل پروژه های حدودا 60 میلیارد دلاری در کشور همسایه یعنی پاکستان می شود، ملحق شود.
باید متذکر شد که چین تا کنون به بخش معدنی افغانستان ورود پیدا کرده است. در سال 2007 شرکت متالوژی چین برنده مناقصه سه میلیارد دلاری برای توسعه بزرگترین معدن مس افغانستان در نزدیکی کابل با برآورد ذخیره شش میلیون تن شد.
با این حال این پروژه هنوز به مرحله تولید نرسیده است و به سبب تاخیرهای ناشی از نگرانی‌های امنیتی و همچنین کشف اشیای تاریخی هنوز برای آن دسترسی ریلی یا نیروگاه ایجاد نشده است.
ترجمه علی مدنی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/276136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

از چاله به چاه؟

حملات صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها به بالاترین حد از سال 2006 رسید

رهبر انصارالله: کشتی‌های مرتبط با رژیم اشغالگر در معرض عملیات‌های ما هستند

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

تعقیب سرباز روسی توسط پهپاد انتحاری اوکراینی؛ نتیجه را ببینید

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد