ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شگفتی آمریکا از آزمایش موشکی اخیر چین ایالات متحده آمریکا

شگفتی آمریکا از آزمایش موشکی اخیر چین
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
برخی کارشناسان معتقدند چین ممکن است به لحاظ تکنولوژیک در این زمینه از امریکا هم جلوتر باشد
آرمین منتظری/ روزنامه فایننشیال‌تایمز روز گذشته گزارش کرد که چین در ماه آگوست یک موشک ماموفق صوت مجهز به کلاهک هسته‌ای را که پیش از حرکت به سمت هدف خود دور مدار اولیه زمین چرخیده، آزمایش کرده است. به نوشته این روزنامه این اقدام چین که نمایشی از پیشرفت‌های این کشور در عرصه فضاست، سازمان‌های اطلاعاتی امریکا را شگفت‌زده کرده است. 
البته این‌طور به نظر می‌رسد که این موشک نتوانسته دقیقا به هدف اصابت کند و چندین مایل انحراف داشت، اما این آزمایش موشکی نشان داد که چین پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه سلاح‌های ماموفق صوت صورت داده و برخی دستاوردهایش حتی از امریکا نیز جلوتر است. روزنامه فایننشیال تایمز نوشت این آزمایش بار دیگر این سوال را مطرح کرده که چرا امریکا تا این حد پیشرفت‌های چین در مدرنیزاسیون ارتش خود را نادیده می‌گیرد. یکی از مقامات اطلاعاتی در گفت‌وگو با فایننشیال‌تایمز گفته: «ما واقعا نمی‌دانیم آنها چطور موفق به انجام این کار شده‌اند.» 
امریکا، روسیه و چین در حال ساخت سلاح‌های ماموفق صوت هستند. یکی از این سلاح‌ها پرنده‌ای است که توسط موشک به فضا پرتاب می‌شود اما با سوخت خودش دور مدار زمین می‌چرخد. این موشک‌ها با سرعت 5 برابر سرعت صوت حرکت می‌کنند که از سرعت یک موشک بالستیک کمتر است. اما ویژگی‌شان این است که مسیر از پیش تعیین شده‌ای که یک موشک بالستیک طی می‌کند را دنبال نخواهد کرد. این موشک‌ها قدرت مانور بسیار بیشتری دارند و در نتیجه رهگیری آنها بسیار دشوارتر است. 
تیلور فراول، کارشناس سیاست‌های هسته‌ای نظامی چین که از انجام چنین آزمایشی بی‌اطلاع بود، می‌گوید: اگر چین بتواند خود را به موشک‌های مافوق صوت هسته‌ای مجهز کند آنگاه این توانایی را به دست خواهد آورد که سامانه دفاع موشکی امریکا که برای رهگیری و هدف قرار دادن موشک‌ها طراحی شده را خنثی و بی‌اثر کند. 
فراول که در دانشگاه فنی ماساچوست تدریس نیز می‌کند، می‌گوید: «موشک‌های مافوق صوت در مسیرهای پایین‌تر پرواز می‌کنند و هنگام پرواز قدرت مانور دارند بنابراین رهگیری و منهدم کردن آنها بسیار دشوار است.» فراول همچنین معتقد است که اگر چین حقیقتا به‌طور کامل به تکنولوژی ساخت چنین موشک‌هایی دست یافته باشد، منطقه بی‌ثبات خواهد شد. البته فراول هشدار داده که این آزمایش لزوما به این معنا نیست که چین قابلیت استقرار سامانه‌های چنین موشکی را خواهد داشت. نگرانی‌ها درباره افزایش توانایی‌های هسته‌ای نظامی چین در حالی افزایش یافته که پکن که در حال افزایش توان ارتش متعارف خود است و اخیرا در نزدیکی تایوان دست به تحرکات نظامی بیشتری زده است. پس از اینکه دولت بایدن موضع سختی را علیه چین اتخاذ کرده، تنش‌ها میان واشنگتن و پکن نیز افزایش یافته و چین امریکا را به اتخاذ رفتارهای خصومت‌آمیز متهم کرده است. طی ماه‌های گذشته مقامات نظامی امریکا درباره افزایش توانایی‌های هسته‌ای چین هشدار داده‌اند. این هشدار خصوصا پس از انتشار عکس‌های ماهواره‌ای درباره بیش از 200 سیلوی موشک‌های بین‌قاره‌ای چین، بیشتر نیز شده است. چین در هیچ توافقنامه تسلیحاتی و عدم اشاعه عضویت ندارد و تاکنون به گفت‌وگو با امریکا درباره زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای‌اش هیچ علاقه‌ای نشان نداده است. 
ماه گذشته، فرانک کندال، فرمانده نیروی هوایی ارتش امریکا به این موضوع اشاره کرد که چین در حال ساخت یک سلاح جدید است. او اعلام کرد که چین پیشرفت‌های عظیمی صورت داده حالا می‌تواند از فضا علیه اهداف خود در سراسر جهان حمله‌ای تدارک ببیند. البته کندال جزییات بیشتری ارایه نکرد اما اعلام کرد که چین در آستانه ساخت یک سامانه بمباران مداری مشابه چیزی است که اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد از آن استفاده می‌کرد. کندال می‌گوید: «اگر شما از چنین رویکردی بهره بگیرید دیگر نیازی نیست که از مسیرهای مورد استفاده توسط موشک‌های بالستیک استفاده کنید. با استفاده از این روش شما خیلی راحت می‌توانید سامانه‌های دفاع موشکی و سیستم‌های هشدار را خنثی کنید. در ماه آگوست، ژنرال ونهرک، فرمانده واحد دفاع هوایی امریکای شمالی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که چین اخیرا توانایی‌های پیشرفته موشکی مافوق صوت به نمایش گذاشته است. او هشدار داد که توانایی چین در این زمینه چالشی اساسی برای واحد‌های دفاع هوایی امریکا در ارزیابی هشدار و حملات موشکی ایجاد می‌کند. 
دو مقام نظامی امریکا که درباره آزمایش اخیر چین اطلاعاتی در دست دارند، گفته‌اند که این سلاح به لحاط تئوریک می‌تواند قطب جنوب را دور بزند. این توانایی چالشی بزرگ برای ارتش امریکا محسوب می‌شود، چراکه سامانه موشکی امریکا بر مسیرهای قطب شمال متمرکز است. 
رونمایی از این سلاح در حالی انجام می‌شود که دولت بایدن برنامه بازبینی هسته‌ای را در دست دارد. برنامه‌ای که سیاست‌ها و توانایی‌های توصیه شده از سوی کنگره برای مواجهه با زرادخانه هسته‌ای چین را تدوین و بازبینی می‌کند. پنتاگون هنوز به آزمایش اخیر چین واکنشی نشان نداده و صرفا در این خصوص ابراز نگرانی کرده است. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته است: «ما آشکارا نگرانی خود را درباره توانایی‌های نظامی چین اعلام کرده‌ایم. توانایی‌هایی که تنها به افزایش تنش در منطقه منجر خواهد شد. به همین دلیل است که ما چین را چالش اساسی خود به حساب می‌آوریم.» سفارت چین در امریکا هیچ موضعی درباره آزمایش اخیر چین اتخاذ نکرده اما لیو پنگوی، سخنگوی سفارت چین گفته است که کشورش همواره سیاست‌های نظامی که ماهیت دفاعی دارند را در پیش گرفته است و تحرکات نظامی این کشور تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود. پنگوی گفته است: «ما یک استراتژی و برنامه جهانی همانند آنچه امریکا دارد را دنبال نمی‌کنیم و به هیچ‌وجه تمایل نداریم وارد مسابقه تسلیحاتی به هیچ کشوری بشویم. در مقابل، امریکا در سال‌های اخیر با مطرح کردن بهانه‌هایی نظیر اینکه چین یک تهدید است، به توجیه گسترش فعالیت‌های تسلیحاتی خود می‌پردازد و سلاح‌های مافوق صوت می‌سازد. این اقدام امریکا مستقیما به مسابقه تسلیحاتی دامن می‌زند و ثبات استراتژیک در جهان را به خطر می‌اندازد.» یک مقام امنیت ملی و یکی از کارشناسان امنیتی چین اعلام کرده‌اند که سلاح اخیر چین توسط آکادمی فضایی و آیرودینامیک چین تولید شده است. این آکادمی یک موسسه تحقیقاتی است که در زمینه دانش و تکنولوژی فضایی به فعالیت مشغول است. این موسسه دولتی سیستم‌های موشکی و راکتی که برای برنامه‌های فضایی چین مناسب باشند را تولید می‌کند. هر دو منبع گفته‌اند که سلاح جدید چین توسط راکت Long March که برای برنامه‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرتاب شده است. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/280904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت