ایرانیان جهان

آخرين مطالب

زیان طولانی شدن مذاکرات برای ایران بیشتر است اخبار ایران

زیان طولانی شدن مذاکرات برای ایران بیشتر است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یک کارشناس مسائل هسته‌ای عنوان کرد: «منطقی‌ست که نتایج شش دوره مذاکرات را روی میز بگذاریم و مسائل مورد اختلاف را حل کنیم.»
 بنا بر گفته‌های علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس، در نشست غیرعلنی مجلس که امیرعبداللهیان در آن حضور داشته است، اعلام کرده است که آمریکا حتما باید قبل از مذاکره، یک اقدام جدی انجام دهد.
حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره اینکه آیا می‌توان این گفته وزیر امور خارجه را یک پیش شرط برای مذاکره تلقی کرد، عنوان کرد: «این پیش شرط نیست بلکه یک انتظاری است که ایران بیان کرده و در واقع می‌خواهد بگوید اگر امریکا تمایلش برای شروع مذاکرات جدی‌ست، باید یک اقدامی اساسی انجام دهد تا نشان دهد که فقط حرف نیست و عمل را هم انجام می‌دهد. مورد دیگر هم این است که مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد که مسئله حل شود. چرا که الان شبهه‌ای مطرح است و آن هم این است که مذاکره همینطور طولانی شود بدون اینکه به یک نتیجه قطعی دست پیدا کنند.»
وی درباره اینکه آیا درخواست امیرعبداللهیان امکان‌پذیر است، گفت: «درخواستی که ایشان مطرح کرده، امکان پذیر است. یعنی امریکا اگر بخواهد، می‌تواند قبل از شروع مذاکرات اقدامی انجام دهد که حداقل بخشی از آن اقدام ترامپ که از برجام خارج شد و ضرر و زیان هنگفتی را به ایران وارد کرد، جبران کرده باشد. مخصوصا درخواستی مطرح کردند که امریکا ده میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را ازاد کند که در واقع امریکا در این مورد قرار نیست پولی بپردازد بلکه این حق مردم ایران است که ناجوان‌مردانه تحت فشار امریکا در کره جنوبی، ژاپن، هند و در خیلی از کشور‌ها دارایی داریم که بلوکه شده؛ حالا اگر بخشی از این‌ها آزاد شود، نشانه‌ای از آن است که امریکا در مذاکرات آتی جدی است و واقعا می‌خواهد که به نتیجه مورد نظر برسد.»
بهشتی‌پور در تحلیل سخن امیر‌عبداللهیان مبنی بر اینکه مذاکرات باید از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، از سر گرفته شود، تصریح کرد: «نمی‌دانم منظور ایشان از اینکه از اردیبهشت 97 شروع کند چیست. چون ایران از اردیبهشت 97 یک سال صبر کرد که شاید اروپا به تعهدات یازده‌گانه‌اش عمل کند که عمل نکرد. سپس در فرودین 1400 مجوز صادر شد که مذاکرات انجام شود، اما به صورت غیر مستقیم یعنی با خود امریکا مذاکره نشود و با اتحادیه اروپا مذاکرات انجام شود. از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان از جمله بنده تاکید کردیم که اروپا بدون امریکا نمی‌تواند کاری کند و در گذشته هم این امر ثابت شده.»
وی افزود: «این کاری که با اروپا صحبت کنیم و اروپا پیام ببرد به امریکا و از آن طرف امریکا پیام به اروپا بدهد، این جز طولانی کردن مذاکرات نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت. شش دور مذاکرات انجام و چارچوب‌هایی مشخص شده؛ حالا اینکه برگردیم به اردیبهشت 97 را من مفهمومش را متوجه نمی‌شوم که منظور امیر‌عبداللهیان چیست؟ یعنی برگردد به مقطعی که امریکا از برجام خارج شد یا قبل از خروج امریکا؟ اگر اینطور باشد که ایران هم پنج مرحله تعهداتش را از اردیبهشت 97 به بعد، ظرف مدت یک سال کم کرده و بعد قانون مجلس را به اجرا گذاشته است. در این صورت تکلیف این موارد چه می‌شود. نمی‌دانم منظور چیست، اما منطقی‌ست که ما نتایج شش دوره مذاکرات را روی میز بگذاریم و مسائل مورد اختلاف را حل کنیم.»
این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست گام به گامی که امیر‌عبداللهیان گفته است که دنبال می‌کنیم، همان سیاست اقدام در برابر اقدام نیست که اصولگرایان پیش از این مخالفش بودند، گفت: «خیر تفاوت سیاست گام ب گام با اقدام در برابر اقدام این است که گام به گام به طور مثال می‌گوید که بیایید تا در مورد مسائل هسته‌ای به توافق برسیم، سپس اگر رسیدیم و اجرا شد و موفقیت‌آمیز هم بود، برویم مرحله بعد و بر سر موضوع دیگری به گفتگو بنشینیم.»
بهشتی‌پور در تعریف سیاست اقدام در برابر اقدام عنوان کرد: «سیاست اقدام در برابر اقدام، مفهومش این است که طرف مقابل در یک اقدام به عنوان مثال دارایی‌های ایران را آزاد کند، در مقابل ایران هم فرضا غنی سازی 60 درصد را متوقف کند. اقدام در برابر اقدام یعنی اینکه طرف مقابل یک کاری را به به طور مشخص انجام می‌دهد، در مقابلش هم ایران یک کار مشخصی را انجام می‌دهد. اما سیاست گام به گام یک پکیج کلی است درباره یک موضوعاتی، ما مذاکره می‌کردیم اسمش هم برجام بود و فقط هم در مورد مسائل هسته‌ای بود، اما گفتند گام بعدی بیاییم در برابر مسائل غیر هسته‌ای هم گفتگو کنیم.»
این کارشناس مسائل هسته‌ای، تاکید کرد: «من برداشتم این است که در سیاست گام به گام ایران را می‌خواهند بکشانند پای مذاکرات غیر هسته‌ای، اما سیاست اقدام در برابر اقدام به طور مشخص می‌گوید شما یک کاری انجام دادی، من هم در مقابل کاری را انجام می‌دهم یا توافق می‌کنند هر دو یک اقدامی را انجام دهند، حالا اینکه طرف مقابل این را می‌پذیرد یا خیر، بنده پیش‌بینی‌ام این است که نمی‌پذیرد؛ چرا که در گذشته هم بار‌ها این موضوع مطرح شد، اما انجام ندادند. ما باید کاری کنیم که به یک راه حلی برسیم و راهی را باز کنیم.»
وی اضافه کرد: «در دیپلماسی ده‌ها راه وجود دارد. نباید موضوع آنقدر طولانی شود چرا که طولانی شدن موضوع به منزله آن است که از لحاظ اقتصادی ضرر و زیان برای ایران بیشتر است و این برای ایران خوب نیست که این موضوع طولانی شود، چون تبعات تحریم‌ها بر دوش ایران است نه طرف مقابل.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/280927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟