ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله مردم سالاری/ آیا تخت‌جمشید نشانه ظلم و هخامنشیان نماد پلیدی هستند!؟ اخبار ایران

سرمقاله مردم سالاری/ آیا تخت‌جمشید نشانه ظلم و هخامنشیان نماد پلیدی هستند!؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مردم سالاری / « آیا تخت‌جمشید نشانه ظلم و هخامنشیان نماد پلیدی هستند!؟ » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم اشکان زارعی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
این بنایی است که سی قرن بپاست
سند قدمت ملیت ماست
فلکش دست به ترکیب نبرد
روزگارش نتوانست سترد
بر پایه گل‌نبشته‌هایی که از تخت‌جمشید به دست آمده، مردان و زنانی که ساخت این بارگاه را به دوش کشیدند کارگرانی از کشورهای گوناگون بودند که افزون بر دستمزد ماهانه، توشه (بن) نیز دریافت می‌کردند.
هاید ماری کخ در رویه‌های 61 و 62 کتاب «از زبان داریوش» دراین‌باره می‌نویسد: «مزد کارگران عمدتا به صورت جنسی پرداخت می‌شد... همه کارگرانی که حداقل جیره را می‌گرفتند به عناوین و مناسبت‌های مختلف «اضافه درآمد» داشتند... به این پاداش باید جیره ویژه‌ای را که دیوان اداری به نام «کمک شاهانه» به کارگران می‌داد افزود. هم‌چنین علاوه بر این اضافه پرداخت‌های مشخص و همیشگی، جیره‌ای وجود داشت که به آن «پیش‌کشی» می‌گفتند.»
به گفته اومستد نیز در رویه 241 کتاب تاریخ شاهنشاهی هخامنشی، «زنان و دختران برابر با مردان٬ دستمزد می‌گرفتند».
آنان با پیشه‌هایی چون سنگ‌سابی، رنگرزی، دوزندگی، آشپزی و... گاه بر مردان در کارگاه‌ها سرپرستی داشته، هم‌چنین از پنج ماه مرخصی زایمان و حق شیر برخوردار بودند. ویژگی‌های برجسته و ممتاز تخت جمشید را افزون بر دستمزد کارگران در بخش‌های دیگری نیز می‌توان دید. آن‌جا که این سازه ‌دارای کهن‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه فاضلاب جهان بود. به گفته باستان‌شناسان، هخامنشیان دالان زیر‌زمینی به درازای دو هزار متر برای بیرون راندن آب‌های روان ساخته بودند. آنان برای این کار، گاه زمین را 9 متر کنده و سنگ‌ها را تراش می‌دادند. یک شاخه این آبراهه از زیر کاخ آپادانا به سمت کاخ صد ستون می‌گذشت و شاخه‌ای دیگر از کاخ تچر به سمت جنوب خاوری کشیده شده بود. هم‌چنین برای جلوگیری از انباشته شدن آب هنگام بارندگی، ناودان‌هایی سفالی در بسیاری از کاخ‌های تخت‌جمشید جانمایی شده بود که آب را به سمت دالان‌ها روان می‌کرد.
به باور کامیار عبدی، تخت ‌جمشید دارای سه ساختار گونه‌گون آب‌گردانی بود. یک سامانه که آب را از بالای کوه‌های پیرامون به آب‌انبار‌ها برای نوشیدن و شست‌و‌شو می‌فرستاد. دو سامانه دیگر نیز برای فاضلاب و پس زدن آب باران به کار گرفته می‌شد. سامانه سرمایشی و گرمایشی یکی دیگر از شگفتی‌های تخت‌ جمشید است. مهرازان (معماران) ایرانی با ساختن بام‌های بلند و چوبی، دیوار‌های خشتی با لایه‌‌های گچ، در‌های پهن و پنجره‌های بسیار، همراه با پوشش جنگلی گرداگرد این تختگاه، زمینه هوای خنک در تابستان و هوای گرم در زمستان را فراهم آورده بودند.
روش و مشی کشور‌داری هخامنشیان نه تنها در تخت‌جمشید که در دادگستری، بازرگانی، راه و‌ترابری و.... آنان نیز نمایان است. به گفته رخدادنگارانی چون هرودوت و گزنفون، داد و دادگری در ایران از جایگاه ارزشمندی برخوردار بود تا جایی ‌که تورات نیز از آن یاد کرده است.
چنان‌که داریوش هخامنشی پس از رسیدن به تخت شاهی بی‌درنگ فرمان داد آیین‌های دادرسی ایران و کشور‌های دیگر را گردآوری کرده، دات‌نامه (قوانین) نوینی برآمده از آیین‌ها، باورها، فرهنگ بومی و دین هر سرزمینی و البته هماهنگ با فرمان‌های شاهانه بنویسند. از این‌رو در روزگار هخامنشیان دو دسته دات‌نامه (قوانین) نوشته شد، یکی برای سرزمین‌های آریایی مانند ماد‌ها و پارس‌ها و دیگری برای ایرانیانی مانند مصری‌ها، که این نگرش خود گویای آزاد‌اندیشی و مردم‌سالاری هخامنشیان است.
بر پایه دات‌نامه هخامنشیان هر بزه‌ای دادگاه ویژه خود را داشت و دات‌های (قوانین) کیفری، دینی، جنگ‌آوری و مدنی از یکدیگر جدا بود. دادوران (قاضیان) برای بار نخست فرمان مرگ نمی‌دادند و کارهای خوب بزهکاران را در کاهش مجازات آن‌ها برمی‌شمردند. هم‌چنین بزهکاران نیز می‌توانستند از وکیل و رایزنی در این زمینه بهره ببرند.
حسن پیرنیا در رویه 119 کتاب تاریخ ایران باستان درباره نگاه ویژه شاهان هخامنشی به دادرسی و دادوری این‌گونه یاد می‌‌گوید: «یکی از قضات آن زمان موسوم به سی‌سام‌ نس از کسی رشوه گرفت و حکمی بر خلاف حق صادر کرده بود، کمبوجیه (‌دومین پادشاه هخامنشی‌) حکم اعدام او را صادر کرد و امر داد تا پوست او را کنده و روی مسند قضاوت انداختند و پسرش که بعد از او قاضی شد روی همان مسند قضاوت کند و فرجام پدرش را بیاد داشته باشد».
این داستان شاید با اندکی زیاده‌گویی همراه باشد اما نشان‌دهنده جایگاه بلند دادگری در کشورداری هخامنشیان است که بی‌گمان فرمانروایی آنان بر نیمی از جهان کهن برآمده از همین روش و نگرش بوده است.
به گواه رویدادنویسان، سازمان راه و ترابری هخامنشیان نیز بسیار پیشرفته‌ بود، زیرا آنان به درستی می‌دانستند، کامیابی شهروندان یک کشور بر بنیاد بازرگانی، کارآفرینی و درآمد‌زایی است که در این فرآیند، راه‌ها جایگاهی شگرف دارند. به همین شوند شاهان هخامنشی به ویژه داریوش به جاده‌سازی و بهسازی آنها پرداختند.
راه شاهی یکی از شاهراه‌های نامور جهانی و برآیند دانش و بیش راه‌سازی هخامنشیان است که با درازای 2699 کیلومتر از شوش، تخت جمشید و پاسارگاد گذر کرده، تا لیدی در کنار دریای مدیترانه کشیده شده بود. در این جاده برای خواب و خوراک مسافران، رساندن پرشتاب نامه‌ها و پیام‌ها و جابجایی اسب‌های چابک هر 24 کیلومتر یک چاپارخانه یا کاروانسرا ساخته شده بود. هم‌چنین در این چاپارخانه‌ها پیک‌های ویژه شاهی نیز همیشه آماده جایگزینی بودند تا رویدادهای سراسر کشور در اندک زمانی به گوش شاه رسانده شود. راه‌ها که سنگفرش بوده و با قیر اندوده شده بود، نگهبانانی نیز داشتند که خویشکاری(وظیفه) آنان پاسداری از جان و دارایی مسافران بود.
با استواری می‌توان گفت که اگر هخامنشیان بیش از 200 سال در یک درازا و پهنا از دره سند تا کرانه‌های مدیترانه فرمان‌ راندند بی‌گمان بر بنیاد فرهنگ و تمدن و انجام کارهای زیربنایی در راستای شکوفایی و بالندگی و آرامش و آسایش مردمانشان بوده است، چرا که امویان و ایلخانان مغول نیز در ایران از شمشیر بهره فراوان بردند اما بیش از یک سده تاب نیاوردند.
بنابر آن‌چه گذشت 518 سال پیش از میلاد هخامنشیان با دوری جستن از برده‌داری، تنها به کمک کارگران مزدگیر و در پیش گرفتن ساز و‌ کار بیمه‌ای پیشرفته که نه تنها در گذشته که برای امروز نیز بی‌همتا و ستودنی است، تخت جمشید یا شهر پارسه را برافراشتند.
این در حالی است که رومی‌ها سال 70 میلادی کولوسئوم که امروزه کهن‌ترین و بزرگ‌ترین تالار نمایش جهان نامیده می‌شود را ساختند تا شهروندانشان با دیدن جنگ تن‌به تن بردگان یا نبرد با جانوران درنده که فرجام آن کشتن و خونریزی بود بخندند و خوش بگذرانند. 
سده‌ها پیش از آن نیز دیوار چین و اهرام مصر که اینک نماد فرهنگ و شکوه کشورشان و مایه نازش مردمان‌شان به‌شمار می‌آیند، تنها به دست بردگان ساخته شد که گاه جان خود را نیز در این راه از دست می‌دادند.
به همین شوند است که گیرشمن در رویه 175 کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» به گفته هرودوت درباره منش هخامنشیان می‌گوید: «پارسیان نه معبد داشتند و نه قربانگاه و نه مجسمه‌های خدایان».
یادمان باشد پایه‌گذار دودمان هخامنشی کورش بزرگ است که فرمان یا استوانه او تنها از آزادی، برابری، دوستی، و نکوهش برده‌داری سخن می‌گوید: «بدون جنگ وارد بابل شدم، برده‌داری را برانداختم و اجازه دادم همه در پرستش خدای خویش آزاد باشند، فرمان دادم تمام نیایش‌گاه‌هایی که بسته بود را بگشایند، نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر وارد آید، خانه‌هایی که خراب شده بود را از نوساختم و همه مردم را به همبستگی و صلح و آرامش فرا خواندم».
حال آن که پادشاهان پیش از او در فرمان‌های خود تنها از ویرانی و کشتار سخن گفته، مردمان شکست خورده را کوچک می‌شمردند. چنان که 645سال پیش از میلاد آشوربانی‌پال، هنگامی که شوش پایتخت ایلام را به چنگ آورد، چگونگی پیروزی خود را در سنگ‌نگاره‌ا‌ی این‌‌‌گونه بازگو کرده است: «من، شوش، شهر بزرگ و مقدس را به خواست خدایان آشور گشودم. من وارد کاخ‌های معبد شوش شدم و هر آنچه از سیم و زر و مال فراوان بود، همه را به غنیمت برداشتم. من همه آجرهای زیگورات شوش را که با سنگ لاجورد تزئین شده بود، شکستم. من تمامی معابد عیلام را با خاک یکسان کردم، شهر شوش را به ویرانه‌ای تبدیل کردم و بر زمینش نمک پاشیدم. من همه دختران و زنان را به اسارت گرفتم. از این پس دیگر کسی، صدای شادی مردم و سم اسبان را در ایلام نخواهد شنید.»
پیش از او آشورناصیر پال دوم نیز در سال 884 پیش از میلاد می‌گوید: «سه هزار نفر از اسیران را زنده، زنده در آتش سوزاندم، حاکم شهر را به دست خودم زنده پوست کندم، بسیاری را در آتش کباب کردم ودست وگوشت و بینی زیادی را بریدم و هزاران چشم را از کاسه و هزاران زبان را از دهان بیرون کشیدم».
از این‌رو هر سه کتاب‌ آسمانی او را ستایش کرده‌اند، چنان‌که در تورات 23بار مانند «سفر اشعیا باب 34 و 45» و «باب 10 دانیال نبی» نام وی آمده و تنها غیر یهودی است که مسیح «رهاننده» نامیده شده است.
هم‌چنین علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان، مولانا ابوالکلام آزاد، ابوعلی‌ مودودی اندیشمند اسلامی پاکستان، عبدالمنعم النمر و صابر صالح زغلول از کارشناسان دینی مصر، آیت‌الله صانعی در تفسیر الحقایق، آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه و علامه نورالدین ابطحی در کتاب ایرانیان در قرآن، براین باورند کورش همان ذوالقرنین است که در سوره کهف از آن یاد شده است.
اکنون باید پرسید براستی تخت‌جمشید نشانه «ظلم» و هخامنشیان «نماد پلیدی و کشتار» هستند؟
درحالی که امروزه، کشورها بیش از پیش به جایگاه کارساز ملی‌گرایی پی برده‌ با دست‌کاری در تاریخ، نکات تاریک گذشته کشور خویش را پنهان کرده در پی «هویت سازی دروغین» هستند و گاه از جابجایی مرزها سخن می‌گویند ما چرا به آسانی پیشینه سرافرازانه خود را نکوهش کرده و بخشی از تاریخ کشورمان را به هیچ می‌‌انگاریم.
ایران دارای تاریخی پیوسته و کهن است که در تار و پود فرهنگ، هنر، ادبیات و اندیشه مردم این سرزمین ریشه دوانیده، و بی‌گمان دستاورد آن ایرانیت و اسلامیت است. برجسته‌ترین پیامد برخورد دوگانه با تاریخ و فرهنگ ایران پرورش نسلی است که نه ایران را خوب می‌شناسد و نه اسلام را به درستی می‌فهمد و از سوی دیگر پدیداری پان‌ها و جداخواهانی است که در ایران‌ستیزی گستاخ‌تر شده‌اند.
نظامی گنجوی سده ششم هجری ایران‌دوستی و باور به ایران را به زیبایی در این چامه یادآور شده است:
همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل
چون که ایران دل زمین باشد
دل ز تن به بود یقین باشد
یاری‌نامه‌:
از زبان داریوش، هاید ماری کخ
تاریخ هخامنشیان، ا.ت. اومستد
ایران از آغاز تا اسلام، گیرشمن
تاریخ ایران باستان، حسن پیرنیا
جهانداری داریوش هخامنشی، علی‌رضا شاپور شهبازی
ایرانیان عصر باستان، ماریا بروسیوس
ایران در شرق باستان، ارنست هرتسفلد

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/281755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

زیرساخت‌های لازم در 3 بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد

رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود

رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود

رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش