ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شلیک به سوی صلح، بازخوانی حادثه طیونه بیروت خواندنی ها

شلیک به سوی صلح، بازخوانی حادثه طیونه بیروت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا / علی منتظری- حمله مسلحانه برنامه ریزی شده پنج‌شنبه گذشته (22 مهرماه) به تظاهرت مسالمت آمیز طرفداران حزب الله و سازمان امل لبنان بار دیگر تصویر آغاز جنگ داخلی لبنان را در اذهان تداعی کرد.
این تظاهرات که زمان برگزاری آن از قبل اعلام شده بود در اعتراض به سیاسی کردن پرونده قضایی تحقیقات انفجار بندر بیروت توسط بازپرس "قاضی طارق البیطار" بود.
این حمله مسلحانه سازماندهی شده در منطقه طیونه و در خط تماس جنگ‌های داخلی لبنان در دهه‌های هفتاد و هشتاد قرن گذشته در بیروت رخ داد با این تفاوت که فالانژیست‌های قدیم در لباس حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع تا دندان مسلح بودند و طرف مقابل بدون سلاح در وسط خیایان‌های طیونه در قالب تظاهراتی مسالمت جویانه.
سیر تحولات گویای آن بود که "عین الرمانه " سال 1975 مجددا در حال برخاستن از خواب در سال 2021 در خیابان‌های طیونه در دویست متری ساختمان دادگستری بیروت است. در 13 آوریل 1975 نیروهای فالانژیست وابسته به حزب کتائب لبنان در منطقه عین الرمانه بیروت با حمله به یک توبوس حامل پناهندگان فلسطینی در یک چشم بهم زدن شعله جنگ داخلی 15 ساله لبنان را آغاز کردند.
شدّت و حدّت تیراندازی‌ها به تظاهرکنندگان در حدی بود که امکان ندارد بدون تصمیم و سازماندهی قبلی صورت گرفته باشد. تیرها مستقیم به سوی سر تظاهرکنندگان نشانه می‌رفت تا مطمئن شوند که قربانیان زیادی بر روی سنگفرش خیابان باقی می‌مانند به شکلی که اطمینان حاصل شود که امل و حزب الله برای مقابله به مثل و دفاع از خود سلاح به دست به خیابان‌های خط تماس با منطقه مسیحی نشین سرازیر می‌شوند و شعله‌های یک جنگ داخلی بزرگ در لبنان دوباره در آسمان پایتخت زبانه می‌کشد. چنین نقشه و سناریویی بسیار بزرگتر از حجم کوچک حزب سمیر جعجع و هوادارانش در لبنان است و از نگاه تحلیلی شکی باقی نمی‌گذارد که یک اراده منطقه‌ای و بین‌المللی ورای آن برای آغاز جنگ داخلی وجود داشته است، سناریویی که از سال 2013 هم زمان با ورود حزب الله در سوریه کلید خورده است اما با متانت و درایت مقاومت اسلامی لبنان تا کنون عقیم و ابتر باقی مانده است.
شب قبل از حادثه اخباری جسته و گریخته به ارتش و موسسات امنیتی لبنان می‌رسید که اعضای حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع با لباس‌های شخصی در منطقه‌های فرن الشباک‌، الاشرفیه ، بدارو ، عین الرمانه و سودیکو بیروت در حال نقل و انتقال نظامی و جابجایی نیروهای شبه نظامی هستند. این اخبار به نظر می‌رسد از سوی دستگاه‌های نظامی و امنیتی لبنان جدی گرفته نشد و لذا این موسسات اکنون مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند. دو بیانیه متناقض ارتش در باره حادثه طیونه این گمانه زنی را تقویت کرد که برخی از موسسات ارتشی سیاست جانبداری از یک طرف را در پیش گرفته‌اند.
بیانیه روز حادثه ارتش کاملا گویای آن بود که تظاهرکنندگان مورد هجوم تعدادی تک تیرانداز و مسلح قرار گرفته‌اند که از ساختمان‌های مجاور مردم بی سلاح را هدف قرار داده‌اند اما روز جمعه یعنی روز دوم حادثه بیانیه ارتش روایت دیگری را نقل می‌کند مبنی بر این که تعدادی از تظاهرکنندگان با گروهی دیگر درگیر شده و سپس تبادل تیراندازی صورت گرفته است و این عینا همان روایت سمیر جعجع از هجوم مسلحانه به تظاهرات در طیونه است.
اگر یکجانبه گرایی قاضی طارق البیطار در پرونده انفجار بیروت را در کنار سلاخی آشکار تظاهرکنندگان در طیونه قرار دهیم مثل روز روشن خواهد شد که نقشه راه شوم و فتنه انگیزی همچون اتهامات دروغین بازرسان دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری علیه سوریه و حزب الله این بار تحت عنوان دادگاه انفجار بیروت در راه است و جالب است که سمیر جعجع پس از حادثه طیونه از رئیس جمهور لبنان می خواهد که دادگاه انفجار بیروت، بین‌المللی شود.
در هفته اول بازپرسی دادگاه رفیق حریری در سال 2005 میلادی، بازپرس پرونده با یک نگاه و حکم سیاسی دستور بازداشت چهار افسر عالی رتبه لبنانی یعنی سرلشکر جمیل السید ، سرلشکر علی الحاج ، سرتیپ ریمون عازار و سرتیپ مصطفی حمدان را صادر کرد اما آنها پس از طی چهار سال اسارت در زندان از همه اتهامات تبرئه و آزاد شدند و جمیل السید اکنون یکی از نمایندگان پارلمان لبنان است.
روند بازپرسی و صدور حکم بازداشت از سوی طارق البیطار گویای آن است که روند دادرسی به جای در پیش گرفتن روندی قضایی ، روندی سیاسی همچون دادگاه رفیق حریری را در پیش گرفته است و انگشت اتهام را به سوی نیروها و جریانات وابسته و همراه با حزب الله نشانه گرفته است.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله می گوید: بازپرس قضایی "طارق البیطار" در پرونده انفجار بیروت گرایش سیاسی دارد و هرگز در این پرونده به حقیقت انفجار بندر بیروت نخواهد رسید، او بجای آنکه از اشتباهات بازپرس قبلی درس بگیرد اشتباهات گذشته را بدتر انجام می دهد، کارهای این قاضی با اهداف سیاسی است و هیچ ارتباطی با عدالت ندارد.
این در حالی است که محموله بار کشتی حامل نیترات آمونیاک که موجب انفجار مهیب بندر بیروت شد در سال 2013 وارد این بندر شده و از آن زمان تا کنون چندین بار تغییرات در نخست وزیری ، کابینه ، ریاست جمهوری و مسئولین امر صورت گرفته است اما احکام بازداشت قاضی البیطار شامل افرادی مانند علی حسن خلیل معاون نبیه بری و یوسف فنیانوس (وزیر کار از سال 2016 تا 2020 ) و حسان دیاب (نخست وزیر از ژانویه 2020) بوده است و مقامات بسیاری را فراموش کرده است ، مقامات و مسئولینی که ارتباط مستقیم با پرونده انفجار دارند. از همین رو سید حسن نصرالله می گوید: اصل موضوع این است که بازپرس پرونده بگوید که چه کسی کشتی را وارد بندر بیروت کرده و چه کسی دستور چنین کاری را داده است؟
هم زمانی اقدامات قاضی طارق البیطار با تهور و هماوردخوانی سمیر جعجع که تلاش دارد خود را تنها منجی مصالح و منافع مسیحیان مارونی لبنان و حامی سیاست‌های عربستان و آمریکا در منطقه جلوه دهد نشان می‌دهد این بازیگر مهم جنگ‌های داخلی لبنان برای تحقق رویای ریاست جمهوری این کشور آمادگی ورود به هر سناریویی را دارد. او چشم خود را به انتخابات پارلمانی لبنان در سال 2022 دوخته تا به هر قیمتی بزرگترین فراکسیون پارلمانی مسیحی را از آن خود کند، مسیری اجباری برای احیای رویای ریاست جمهوری لبنان که لاجرم حمایت خارجی مخالفان مقاومت اسلامی را باید به همراه داشته باشد. حوادث طیونه بیروت این فرضیه را ثابت می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/281971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت