ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اکونومیست مطرح کرد: «ولیعهد» در برزخ انگلیس

اکونومیست مطرح کرد: «ولیعهد» در برزخ
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نشریه "اکونومیست" در گزارشی با اشاره به عقب نشینی ریاض از سیاست خارجی مخرب خود به دلیل تشدید مشکلات اقتصادی در آن کشور می‌نویسد: "برای "محمد بن سلمان" خبر‌ها خوشایند نیستند. از سال 2015 میلادی، زمانی که او به عنوان یک شاهزاده کم‌تر شناخته شده سعودی ظهور کرد و به حاکم واقعی آن کشور تبدیل شد فهرست بلندبالایی از اقداماتی تهیه شده که باعث شهرت اش به شرارت و تندخویی شدند با فرمان او صورت گرفتند: جنگ فاجعه بار و ادامه دار در یمن، محاصره قطر، ربودن عجیب "سعد حریری" نخست وزیر وقت لبنان و قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار سعودی. او در داخل عربستان سعودی شاهزادگان و بازرگانان زیادی را به اتهام توطئه بازداشت کرد و آنان را برای پرداخت پول تحت فشار قرار داد. او آنان را تحت بازداشت در هتل ریتز کارلتون در ریاض نگه داشت".
به گزارش فرارو، "اکونومیست" می‌افزاید: "هیچ یک از این اقدامات برای جذب سرمایه گذاری خارجی در عربستان سعودی مفید نبودند سرمایه‌ای که "محمد بن سلمان" به آن نیاز دارد تا بتواند عربستان سعودی را از اتکای بیش از اندازه به نفت دور کند. قتل خاشقجی چندین هفته پیش از برگزاری کنفرانس سرمایه گذاری به میزبانی صندوق سرمایه گذاری پادشاهی سعودی رخ داد. برخی از مدیران مالی از حضور در آن کنفرانس منصرف شدند. حبس کردن بازرگانان در هتلی مجلل پیامی اطمینان بخش در مورد فضای کسب و کار در عربستان سعودی نبود. سرمایه گذاری مستقیم خارجی از رقم 8.1 میلیارد دلار در سال 2015 میلادی به 1.4 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی کاهش یافت. در سال 2021 میلادی، خبر‌های فاجعه بار بسیار کم تری در مورد عربستان سعودی وجود داشته اند احتمالا به این دلیل است که عربستان سعودی از سیاست خارجی خصمانه و بدون سود خود عقب نشینی کرده است.
محاصره قطر باعث نشد دوحه هیچ امتیاز قابل توجهی به ریاض ارائه دهد. ربودن سعد حریری سیاست‌های لبنان را در راستای خواسته‌های عربستان سعودی تغییر نداد. در سال 2022 میلادی، عربستان سعودی به دنبال ادامه گفتگو‌های تازه آغاز شده با ایران خواهد بود. این گفتگو‌ها به ایجاد روابط گرم میان دو دشمن قدیمی منجر نخواهد شد، اما ممکن است از خطر حمله دوباره یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی مشابه اقدام سال 2019 میلادی بکاهد.
عربستان سعودی از سیاست خارجی خصمانه و بدون سود خود عقب نشینی کرده است. سعودی‌ها به دور شدن از آمریکا که مدتی ضامن امنیت آن کشور بود ادامه خواهند داد چرا که به نظر می‌رسد سه رئیس جمهوری متوالی آمریکا از ایفای این نقش ناراضی هستند. در ماه آگوست، وزیر دفاع عربستان سعودی قرارداد همکاری نظامی را با همتای روس خود امضا کرد. باید انتظار انعقاد قرارداد‌های مشابه بیش تری را در آینده داشته باشیم. با این وجود، روابط عربستان سعودی با روسیه پیچیده است و بیش‌تر اهرمی برای تشویق امریکا به منظور کمک رسانی به ریاض است. رابطه با چین از نظر نظامی و اقتصادی برای ریاض اهمیت بیش تری پیدا خواهد کرد".
این نشریه در ادامه می‌نویسد: "در داخل عربستان سعودی، با خاندان سلطنتی پراکنده، رقبای زیاد، اما آسیب دیده‌ای برای "محمد بن سلمان" وجود دارند. او نماینده تغییر نسل در کشوری است که از سال 1953 میلادی به این سو توسط پسران پیر "ملک عبدالعزیز" پدرِ پادشاهیِ سعودی اداره شده است. در برخی از خلوتگاه‌ها در ریاض در گوشه و کنار دربار صدای غر غر و اعتراض شنیده می‌شود، اما موقعیت ولیعهد سعودی امن به نظر می‌رسد. او در داخل از محبوبیت بالایی برخوردار است و عربستان سعودی را به مکانی کم‌تر مذهبی تبدیل می‌کند و در تلاش است تا نهاد روحانیت را کم اثر سازد. با این وجود، او برای محبوب ماندن باید شغل ایجاد کند و نرخ بیکاری بالای 11.3 درصدی را کاهش دهد بیکاری‌ای که بخشی از آن به دلیل شیوع کرونا بوده است. او در مصاحبه‌ای تلویزیونی در ماه آوریل گفته بود که نیمی از سعودی‌های شاغل شغل‌های بدی دارند که دستمزد کافی را شامل نمی‌شود".
"اکونومیست" در پایان می‌نویسد: "رویکرد ولیعهد سعودی به اصلاحات اقتصادی تقلید و رقابت با همسایگان بوده است. او در ماه مه، طرحی را برای کاشت 10 میلیارد درخت در بیابان اعلام کرد. ولیعهد سعودی به دنبال رقابت تجاری با امارات متحده عربی متنوع‌ترین بازار اقتصادی خلیج فارس است. او در ماه ژوئیه تعرفه‌های تازه‌ای را بر کالا‌های اماراتی اعمال کرد و واردات آن کالا‌ها به عربستان را تا 33 درصد کاهش داد. در ماه سپتامبر، پادشاهی سعودی به دو شبکه تلویزیونی دولتی سعودی که دفاتر مرکزی شان در دبی است دستور داد تا کارمندان شان را به ریاض انتقال دهند. شرکت‌های چند ملیتی سعودی نیز برای انجام همین کار با فشار مشابهی مواجه هستند. رقابت در سال 2022 میلادی بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی تشدید خواهد شد رقابتی بدون خونریزی".

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/285691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت