ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خلبان‌های افغانستانی در برزخ افغانستان

خلبان‌های افغانستانی در برزخ
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
خلبان‌های ارتش افغانستان که اکثر آنها توسط ارتش آمریکا آموزش دیده‌اند، از ترس طالبان یا به کشورهای همسایه گریخته‌ یا در افغانستان مخفی شده‌اند
15آگوست2021 (24مرداد) رستاخیز افغانستان بود؛ کشوری که تلاش‌های تدریجی‌اش برای ترمیم جراحت‌های ناشی از جنگ طولانی و فروپاشی‌ اقتصادی و سیاسی، به مرور و به‌کُندی در حال اثربخشی بود، یکباره متوقف شد تا بار دیگر مسیر عقبگرد را در پیش گیرد. از همان زمان که اشرف غنی بنا به ادعای واشنگتن‌پست با یک جفت دمپایی پلاستیکی و کتی نازک، به همراه خانواده‌اش سوار بر هلی‌کوپتر کابل را به مقصد ازبکستان ترک کرد، سرنوشت شهروندان زیادی در افغانستان برای همیشه زیر و رو شد. با بازگشت حکومت طالبان به افغانستان، نیروها و متخصصانی که به دلایل مختلف با نیروهای ارتش آمریکا در ارتباط بودند، ازجمله مترجم‌ها، ‌خدمه پرواز و خلبان‌هایی که توسط نیروهای آمریکایی یا ناتو آموزش دیده بودند، خود را در معرض خطری بزرگ احساس کردند. مانند هزاران افغانی که در فرودگاه کابل برای نجات خود از چنگ طالبان به بال‌ها و چرخ‌های هواپیما آویزان شده بودند، اینها هم برای نجات جان‌شان، فرار را بر قرار ترجیح دادند. با این تفاوت که یک دلگرمی بزرگ داشتند؛ پشتیبانی دولت‌های خارجی، ‌به‌ویژه انگلیس و آمریکا. اگرچه گذر زمان ثابت کرد این دلگرمی چندان عمیق و قابل اتکا نبوده است، دست‌کم برای خلبانان ارتش افغانستان.
از آن زمان تاکنون تعداد زیادی از مترجمان و خلبانان افغان از کشور خارج شده‌اند، اما برای آنها خروج از کشور لزوما به معنی داشتن امنیت نبوده است. به‌ویژه بسیاری از خلبانان و خدمه پرواز ارتش افغانستان که پیش از سقوط کابل از ترس جان کشور را ترک کرده‌ بودند، همچنان در انتظار محقق شدن وعده‌های پشتیبانی دولت آمریکا هستند. خلبان‌ها که در حال حاضر بلاتکلیف‌ترین گروه از میان نظامیان و خدمه پرواز ارتش افغانستان به‌شمار می‌روند، بیش از دیگر نیروها در معرض خطر بوده و هستند زیرا در تمامی سال‌های نبرد با نیروهای طالبان نقشی کلیدی در واردکردن تلفات به این نیروها داشته‌اند. براساس گزارشی از رویترز، حتی پیش از به‌قدرت رسیدن طالبان، خلبانان آموزش‌دیده افغان از اهداف اصلی طالب‌ها بوده‌اند. پیش از خروج آمریکا، طالبان حتی موفق شد شماری از خلبان‌ها را ترور کند. از این‌رو حتی با وجود اعلام عفو عمومی، خلبانان افغان که با استفاده از هواپیمای جنگی ارتش افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان گریخته‌اند، همچنان نگران جان خود و در انتظار مساعدت آمریکا برای انتقال به این کشور هستند. همزمان، طالبان برای استرداد این خلبان‌ها و هواپیماهای جنگی، ازبکستان را تحت فشار قرار داده است. براساس گزارش پایگاه خبری-تحلیلی هیل، دولت ازبکستان 2هفته بعد از سقوط کابل، به آمریکا هشدار داد که ممکن است خلبان‌ها را از کشور اخراج کند و از آمریکا درخواست کرد برای جلوگیری از وقوع درگیری میان این کشور و طالبان، خلبانان را به کشوری دیگر منتقل کند. درنهایت پس از یک‌ماه اقامت، یا به‌گفته خود خلبانان بازداشت در کمپی در ازبکستان، روند انتقال بخشی از ‌خلبانان و دیگر خدمه پرواز ارتش افغانستان به امارات از حدود 2‌ماه قبل آغاز شد. اگرچه هنوز تعداد زیادی از این خلبانان، ناراضی از ضعف دولت آمریکا در حمایت از آنها، در تاجیکستان جا مانده‌اند.
خلبان‌های فراموش‌شده
براساس گزارشی جدید از نیویورک‌تایمز، صدها خلبان و خدمه پرواز ارتش افغانستان که از ترس جانشان در افغانستان پنهان شده‌اند، احساس می‌کنند از سوی همرزمان خود، یعنی نیروهای ارتش آمریکا رها شده‌اند. این افراد می‌گویند خود و خانواده‌هایشان در معرض خطر کشته‌شدن به‌دست نیروهای طالبان قرار دارند. خلبانان داخل افغانستان می‌گویند برای فرار از دست طالب‌ها از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر می‌گریزند، پولی در بساط ندارند و برای جلوگیری از لورفتن هویتشان نمی‌توانند مشغول به‌کار شوند. یکی از این خلبانان می‌گوید نیروهای طالبان به خانه او حمله کرده‌اند، ‌درباره محل خفای او پرس‌وجو و مادرش را بازجویی کرده‌اند. خلبانی دیگر که در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در تگزاس دوره دیده است می‌گوید فرصت فرار به تاجیکستان را نادیده گرفته، زیرا نمی‌خواسته اعضای خانواده‌اش را در افغانستان تنها بگذارد. اکنون او به همراه همسر و 7فرزندش پنهان شده‌اند و پول و غذای کمی برایشان باقی مانده است. این خلبان که مانند دیگر خلبانان به دلایل امنیتی نام خود را افشا نمی‌کند می‌گوید: زندگی ما روزبه‌روز بدتر می‌شود، نمی‌توانیم در جای ثابتی بمانیم، ‌همیشه در خفا هستیم و حتی اقوام و فامیل هم از محل پنهان‌شدن ما بی‌اطلاع‌اند. خلبانی دیگر در تماسی ناشناس به نیویورک‌تایمز گفته است: من برای 5سال شانه‌به‌شانه در کنار همرزم‌های آمریکایی‌ام ایستادم، اما آنها ما را فراموش کرده‌اند.
چند خلبان دیگر هم به‌صورت ناشناس از افغانستان با نیویورک‌تایمز تماس گرفته و اعلام کرده‌اند که هیچ تماس یا خبری از جانب دولت آمریکا دریافت نکرده‌اند، اما از سوی اعضای سابق ارتش آمریکا راهنمایی‌هایی دریافت کرده‌اند. برخی از این مشاوران گروهی به نام «عملیات وعده مقدس» تشکیل داده‌اند که به‌واسطه آن بتوانند خدمه پرواز ارتش افغانستان را به مکانی امن منتقل کنند. ژنرال دیوید هیکز یکی از اعضای بازنشسته نیروی هوایی ارتش آمریکا که مدیر اجرایی این عملیات است می‌گوید این گروه پیام‌های زیادی از سوی خلبانان متواری دریافت کرده‌ که از چند و چون برنامه آمریکا برای نجات جان آنها می‌پرسند. هیکز که زمانی مدیریت برنامه آموزش نیروهای هوایی در افغانستان را به‌عهده داشته می‌گوید: ما متوجه شدیم که دولت آمریکا هیچ برنامه‌ای برای خارج‌کردن این افراد از افغانستان ندارد. آمریکا میلیون‌ها دلار صرف آموزش این افراد کرده و تمامی آنها به‌خاطر تلاشی که برای نبرد با طالبان به خرج داده‌اند، شایسته آن هستند که در اولویت قرار گیرند. به‌گفته هیکز این عملیات تاکنون به خروج 350نفر از این افراد از کشور کمک کرده و وضعیت دوهزار خدمه پرواز ارتش افغانستان و خانواده‌های آنان را برای خروج از کشور مورد بررسی قرار داده، اما هنوز 8هزار مورد دیگر در انتظار بررسی هستند.
وضعیت در کمپ خلبانان
به‌جز افرادی که از ازبکستان به امارات منتقل شده‌اند، هنوز 143نفر از خدمه پرواز و خلبان‌های افغان در کمپی در نزدیکی دوشنبه پایتخت تاجیکستان محبوس هستند. تمامی خلبانان و خدمه پروازی که در این کشور تحت نظر و بازداشت هستند، چشم امید خود را به دولت و ارتش آمریکا دوخته‌اند تا آنها را از تاجیکستان و خانواده‌هایشان را از افغانستان به کشوری امن منتقل کنند. این افراد نسبت به وضعیت خود به‌شدت ناامید هستند؛ حتی با وجود اینکه مقامات سفارت آمریکا در دوشنبه به‌تازگی برای ثبت داده‌های بیومتریک و پیگیری روند انتقال خلبانان به محل اقامت آنها رفته‌اند. یکی از ساکنان کمپ خلبانان از روحیه بسیار پایین همکارانش خبر می‌دهد و می‌گوید ما در موقعیتی نامشخص قرار گرفته‌ایم و نمی‌دانیم چه بر سرمان خواهد آمد. این خلبانان به تلفن همراه دسترسی ندارند و با استفاده از یک گوشی که پنهانی به کمپ وارد شده با رسانه‌ها در تماسند. آنها اجازه ترک کمپ را ندارند، گوشی‌های آنها ضبط شده و مجبورند با مقدار ناچیزی غذا و دارو سر کنند. تعدادی از این افراد چندین‌ماه است نتوانسته‌اند با اعضای خانواده خود تماس بگیرند و حتی از سلامت و زنده‌بودن آنها بی‌خبرند.
فرار جنگنده‌های افغانستان
براساس گزارش جدید بازرس ویژه بازسازی افغانستان که یک نهاد دولتی در آمریکاست، حدود 25درصد از هواپیماهای نیروی هوایی ارتش افغانستان در پی سقوط دولت در این کشور توسط خلبانان افغان به تاجیکستان و ازبکستان پرواز کرده‌اند. ژنرال هیکز تعداد هواپیماها را 56 تا 60فروند اعلام کرده است. جنگنده‌های سبک A-29 و هلی‌کوپترهای UH-60 بلک‌هاوک ازجمله این تجهیزات هستند که هنوز سرنوشت آنها مشخص نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/285720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند