ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بایدن - هریس؛ دولت نامحبوب‌ها ایالات متحده آمریکا

بایدن - هریس؛ دولت نامحبوب‌ها
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ در فاصله کمتر از یک سال تا برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها وضعیت بسیار بهتری نسبت به رقبای دموکرات خود دارند و افت محسوس محبوبیت جو بایدن باعث شده تا آنها امیدواری‌های زیادی برای بازپس‌گیری اکثریت مجلس نمایندگان و مجلس سنا داشته باشند. وقوع این اتفاق می‌تواند به ایجاد یک بن‌بست تمام عیار بر سر راه دولت بایدن - هریس منجر شود. نظرسنجی مشترک یو اس‌ای تودی/ ساف فلک نشان می‌دهد محبوبیت رییس‌جمهور امریکا و مقبولیت عملکرد او نزد افکار عمومی ایالات متحده به رقم بی‌سابقه 38 درصد تنزل یافته و این افت به دلیل رویگردانی رای‌دهندگان غیرحزبی و مستقلی بوده که پیروزی قاطع او در سال 2020 و در مقابل دونالد ترامپ را رقم زدند. این وضعیت برای کامالا هریس، معاون اول رییس‌جمهور امریکا حتی از جو بایدن هم بدتر است؛ تنها 27 درصد از شهروندان امریکایی معتقدند که اولین معاون رییس‌جمهور زن و رنگین‌پوست در امریکا عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته و بیش از 51 درصد عملکرد او را بسیار بد توصیف می‌کنند.46 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند عملکرد بایدن نسبت به انتظاری که از او داشتند هم بسیار ضعیف‌تر بوده است. 16 درصد آنها در انتخابات سال 2020 رای خود را به نفع بایدن به صندوق انداخته بودند و عدم توجه به جلب نظر دوباره آنها می‌تواند شرایط را برای دموکرات‌ها در تمامی انتخابات‌های پیش رو از جمله انتخابات کنگره 2022 و ریاست‌جمهوری 2024 سخت کند.چالش دیگر برای حزب دموکرات این است که نزدیک به دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از جمله 28 درصد از دموکرات‌ها گفته‌اند تمایلی به شرکت دوباره بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند و این مساله در کنار محبوبیت بسیار کم کامالا هریس باعث می‌شود حزب دموکرات در رسیدن به اجماع بر روی یک کاندیدا در سال 2024 دچار چالش شود. امریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی تازه، اقبال چندانی به دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق این کشور هم نشان نداده‌اند و 58 درصد اعلام کردند، نمی‌خواهند ترامپ در انتخابات 2024 نامزد شود.
این نظرسنجی که به گفته مجریانش در فاصله روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته یعنی دقیقا پس از شکست‌های متعدد دموکرات‌ها در ویرجینیا و پیروزی خفیف آنها در نیوجرسی صورت گرفته نشان می‌دهد تا چه اندازه رأی‌دهندگان مستقل و همچنین پایگاه رأی ثابت دموکرات‌ها از ناتوانی دولت ایالات متحده در عمل به وعده‌هایی که در طول رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته داده شده، عصبانی هستند. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند، اگر انتخابات کنگره امروز برگزار شود، آنها 46 درصد به 38 درصد یک نامزد جمهوری‌خواه را به یک دموکرات ترجیح می‌دهند. بدین‌ترتیب می‌توان گفت شانس جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان و سنای امریکا بیشتر شده است. از طرفی دو سوم از امریکایی‌ها (66 درصد) می‌گویند که کشورشان در مسیر نادرست حرکت می‌کند؛ یکی از هر پنج تن (20 درصد) هم می‌گویند که کشورشان در مسیر صحیح قرار دارد. این آمار بهتر از وضعیت چند هفته پایانی دولت ترامپ نیست. 
دیوید پالئولوگوس، تحلیلگر داده‌ای آماری در خصوص نتایج این نظرسنجی می‌گوید: «فارغ از اینکه از چه زاویه‌ای به این نظرسنجی نگاه کنید و چه دلایلی برای این افت محسوس محبوبیت بایدن متصور باشید، واقعیت این است که این نتایج یک فاجعه است.» به رغم این هشدارها هنوز روزنه‌ای از امید برای دموکرات‌ها وجود دارد.
دموکرات‌ها پس از به صدا در آمدن زنگ خطر در پی اعلام نتایج انتخابات‌های ویرجینیا و نیوجرسی بلافاصله دست به کار شدند و کوشیدند با یک اقدام مثبت در راستای خواست رأی‌دهندگان‌شان، شرایط را بار دیگر به نفع خود تغییر دهند. آنها در آخرین ساعات روز جمعه، لایحه 1.2 تریلیون دلاری مربوط به توسعه زیرساخت‌ها در ایالات متحده را به تصویب رساندند و برای اخذ امضای رییس‌جمهور به کاخ سفید فرستادند تا بایدن، پس از مدت‌ها انتظار دستاوردی برای ارایه به افکار عمومی داشته باشد. جو بایدن باور دارد با بهبود وضعیت اقتصادی کشور و فرونشاندن بحران کرونا می‌تواند محبوبیت از دست رفته خود را بازیابد و تمرکز خود را در داخل روی این دو مساله معطوف کرده است. آمارها نشان می‌دهد کارنامه دولت بایدن در حوزه اقتصادی قابل توجه بوده اما توقف روند سریع واکسیناسیون عمومی و تداوم کرونا باعث شده تردیدهای زیادی نسبت به آینده وجود داشته باشد.
لایحه زیرساختی که جمعه با اندکی حمایت دوحزبی به تصویب رسید، مورد حمایت 61 درصدی به 32 درصدی در میان رای‌دهندگان قرار گرفت. این حمایت‌ها شامل یک سوم جمهوری‌خواه می‌شود.
بر اساس گزارشی که وزارت کار ایالات متحده روز جمعه منتشر کرد، در ماه اکتبر و به رغم تداوم شیوع بیماری کووید 19 بیش از 531 هزار شغل جدید در این کشور ایجاد شده که در حدود 81 هزار شغل بیشتر از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان است. بلومبرگ، در ابتدای اکتبر و با توجه به آمارهای اقتصادی موجود پیش‌بینی کرده بود که در انتهای این ماه نزدیک به 450 هزار شغل جدید ایجاد می‌شود و نشان می‌دهد کاخ سفید عملکرد مثبتی در این حوزه داشته است. به گزارش آسوشیتدپرس، با ایجاد بیش از نیم میلیون شغل در ماه اکتبر نرخ بیکاری در ایالات متحده از 4.8 درصد به 4.6 درصد رسیده و این نقطه قوتی برای کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره به حساب می‌آید. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت کار امریکا، حتی در ماه‌های آگوست و سپتامبر نیز که امریکایی‌ها شاهد اوج‌گیری شیوع واریانت دلتا بودند، روند ایجاد شغل در این کشور متوقف نشد و به صورت میانگین در هر ماه بیش از 235 هزار شغل جدید به وجود آمد.
بایدن روز شنبه و پس از اعلام آمارهای اقتصادی جدید در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد که این آمارها نشان می‌دهد اقتصاد روی ریل صحیحی قرار دارد و بازسازی اقتصادی «سریع‌تر، قوی‌تر و بسیار بهتر از پیش‌بینی‌ها» در جریان است. این موضوع در آمارهای وال استریت نیز بازتاب داشت و رشد سهام در این بازار نشان می‌داد که بازار امریکا نیز به آینده اقتصادی امیدوار است.
تحلیلگران معتقدند تصویب طرح زیرساخت‌ها در کنار رونمایی از آمارهای اقتصادی امیدوار‌کننده می‌تواند باعث شود وضعیت اسفبار بایدن و دموکرات‌ها در نظرسنجی‌های عمومی تغییر کند و آنها در وضعیت بهتری به رقابت با جمهوری‌خواهان برای حفظ اکثریت کنگره در سال 2022 بپردازند. 
یواس‌تودی در گزارشی که به همراه نتایج نظرسنجی اخیر منتشر کرده آورده است که بخش بزرگی از نارضایتی‌ها به دلیل کمبودهایی است که در ماه‌های آگوست و سپتامبر به دلیل شیوع گسترده واریانت دلتا ایجاد شده بود و مشکلات در حوزه حمل و نقل آن را تشدید می‌کرد. به نوشته این روزنامه، در صورت رفع این مشکلات در ماه‌های آینده و تداوم روند بهبود وضعیت اقتصادی، دولت بایدن می‌تواند از این نارضایتی عمومی رهایی یابد اما اگر به هر دلیلی این روند بهبود به تأخیر بیفتد و مشکلاتی نظیر کمبود کالاهای اساسی تکرار شود، دموکرات‌ها کار بسیار سختی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال 2022 خواهند داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/285721/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری