وزارت صمت: برای ایجاد اطمینان در کاربران، استفاده از سامانههای احراز هویت دولتی الزامی است
اخبار ایران
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - پلتفرمهای ثبت آگهی آنلاین ملزم به ایجاد امکان احراز هویت آگهیدهندگان خودرو شدهاند. وزارت صمت میگوید برای ایجاد اعتماد در کاربران، پلتفرمها ملزم به استفاده از سامانههای دولتی هستند.
روز گذشته پلتفرمهای ثبت آگهی آنلاین در گفتوگو با زومیت اعلام کردند وزارت صمت آنها را ملزم به احراز هویت آگهیدهندههای خودرو و خود خودرو در سامانههای امتا و سماوا کردهاند درحالیکه این سامانهها ناکارآمد هستند و چنین اقدامات اجباری موجب ریزش کاربرانشان میشود. امروز اول آذر، علی رهبری ، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، مدعی شد احراز هویت آگهیدهندگان خودرو الزامی نیست؛ اما پلتفرمها ملزم هستند قابلیت احراز هویت را در سایتشان اضافه کنند. بهگزارش زومیت، علی رهبری گفت حدود دو سال است که مسئله ساماندهی پلتفرمهای درج آگهی الکترونیکی اهمیت یافته و سیاستها تاکنون سختگیرانه بوده است. برای مثال، زمانی اعلام کردند قیمتها بهطورکلی از سایتها حذف شود یا احراز هویت آگهیدهنده اجباری باشد. بااینحال در جلسه اخیر وزارت صمت با پلتفرمها، طبق نظر رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، درنهایت تصمیم گرفته شد که سیاست نرم برای ساماندهی بر فضای مجازی اتخاذ شود. بهگفته وی، این اقدام جلو ریزش کاربران پلتفرمها را خواهد گرفت و موجب اعتمادسازی در مردم میشود. رهبری شرایط پیشین در پلتفرمها را دارای خلأهایی تعریف کرد که درنهایت باعث قیمتسازی میشد. او گفت: مسئله این بود که در سالهای گذشته و در شرایط التهاب بازار، برای قیمت خودرو یکسری آگهی صوری درج میشد؛ مثلا شخصی میرفت در یکی از این سایتهای شناختهشده و 20 حساب کاربری میساخت و با هرکدام از آنها، 50 تا پراید آگهی میکرد یا یک آگهی جدید میگذاشت و قیمت خودرو را نسبت به هفته قبل یکیدو درصد بالا میبرد. آخر ماه میدیدید که قیمتها 15 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده و دو ماه بعد این افزایش بیشتر و بیشتر میشد. برای اینکه این آگهیهای صوری به قیمتسازی منجر نشود، راهکار این بود برای این بازار که دو بعد اصلی داشت، یعنی آگهی و آگهیدهنده، زیرساخت احراز هویت ایجاد کنیم تا مشخص شود چه کسی آگهی میکند و اگر شخصی بیشتر از یک حدی آگهی کرد، دیگر مصرفکننده نیست و در حال کسب درآمد از این کار است. پس احراز هویت برای او اقدام مناسبی است. مورد سوم هم مربوط به این بود که نتوان برای خودرویی که موجود نیست، آگهی زد. بهگفته او، در سیاست جدید قرار است قابلیت احراز هویت در پلتفرم ایجاد شود و درنهایت خود آگهیدهنده تصمیم بگیرد که احراز هویت کند یا خیر. مرکز توسعه بهدنبال آن است که برای هر سه احراز هویت در مواردی که گفته شد، نشان یا تیک رنگی اختصاص داده شود و درنهایت کاربران تصمیم بگیرند به آگهیهایی که این تیکها را ندارند، توجه کنند یا نه. رهبری اضافه کرد که سرویسهای احراز هویت امتا، سماوا یا هر سامانهای که مجوز ارائه خدمات احراز هویت داشته باشد، بهعلاوه استعلام پروانه کسب و بیمهنامه دراختیار پلتفرمها قرار میگیرد.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/288704/