ایرانیان جهان

آخرين مطالب

عید "هانوکا" صهیونیست‌ها و اعتراضات شعله‌ور شده مسلمانان خواندنی ها

عید "هانوکا" صهیونیست‌ها و اعتراضات شعله‌ور شده مسلمانان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آخرین خبر/ در چند روز اخیر خبری مبنی بر ورود «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در رأس جمعی از شهرک نشینان صهیونیست و در میان تدابیر شدید امنیتی به مسجد ابراهیمی در رسانه‌های خارجی منتشر شده که بازتاب گسترده‌ای در تمام جهان داشت و با اینکه هرتزوگ ادعا دارد که برای روشن کردن شمع برای مراسم عید هانوکای یهودی به این مسجد به داخل آن رفته است عده زیادی بر این باورند که این اقدام در راستای عملیات یهودی سازی اماکن مقدسه بوده و به نوعی بازی با احساسات مسلمانان است.
مردم در همین راستا با در دست داشتن پرچم کشور فلسطین در اطراف حرم ابراهیمی تجمع کردند که نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی آنها را متفرق کرده و یک نفر هم در این میان بازداشت شد و تمام این اتفاقات در آستانه روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین روی داده که به نوعی می‌توان آن را نشان دهنده بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به مقدسات مسلمانان است.
کشورهایی تا کنون به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به این اقدام رژیم صهیونیستی اعتراض خود را نشان داده‌اند به عبارت دیگر خواستار پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به اراضی در اختیار فلسطینیان به ویژه اماکن مقدسه مسلمانان شده‌اند. حتی این اقدام انتقادات داخلی را نیز برانگیخته کرده به گونه‌ای که خبرگزاری ایسنا در خبر با عنوان "انتقادهای داخلی از اقدام هرتزوگ در هتک حرمت حرم ابراهیمی" که در تاریخ 7 آذر ماه منتشر کرده آورده است که : شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی، مجموعه‌ای از موضعگیری‌ها در مخالفت با اقدام هرتزوگ را بررسی و ارائه کرد که از جمله آنها بیانیه جنبش "صلح اکنون" است که اعلام کرد برای اعلام اعتراض خود به این تصمیم آماده خواهد شد، این جنبش حمله شدیدی را علیه هرتزوگ آغاز کرده و برای تظاهرات اعتراضی علیه این تصمیم فراخوان داد.
این جنبش در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: روشن کردن شمع اول عید هانوکا تصمیمی خجالت‌آور و دور از واقعیت است، هرتزوگ خاخام باروخ گولدشتاین، عامل کشتار الخلیل را بر منافع و آینده سایر اسرائیلی‌ها ترجیح داد، در حالی که می‌دانیم کسی که در الخلیل زندگی کرده، معنای خشونت، آوارگی و نژادپرستی را که عاملش شهرک‌سازی‌ها است، درک می‌کنند.
موسی راز، گابی لاسکی و میشل روزین، اعضای کنست از حزب مرتز با انتشار بیانیه مشترکی به شدت از هرتزوگ انتقاد و تاکید کردند: اگر شری در اشغالگری وجود داشته باشد، همین اقدامات شهرک‌نشین‌ها در تعرض به حق فلسطینی‌ها در حرم ابراهیمی است زیرا حرم ابراهیمی در شهر الخلیل تحت کنترل اسرائیل است و شهرک‌نشین‌ها در آنجا مرتکب اقدامات جنجال‌برانگیزی می‌شوند و نکته عجیب اینجا است که هیچ رئیس اسرائیلی تا پیش از این شمع عید هانوکا را در این مکان روشن نکرده است.
این سه عضو کنست از حزب مرتز در ادامه بیانیه مشترک خود تاکید کردند: آنچه در الخلیل در حال وقوع است، نهادینه کردن ظلم به فلسطینی‌ها با تصرف مناطقشان است به ویژه پس از کشتاری که 28 سال قبل به دست بارون گولدشتاین (خاخامِ عامل کشتار حرم ابراهیمی) انجام شد و به اقدام هرتزوگ منجر شد، این نشان می‌دهد که اقدام هرتزوگ اشتباه است و او مجبور نیست در آنجا شمع روشن کند و می‌تواند در جای دیگری این کار را انجام دهد.
همچنین طبیعی است که بعد از افرادی داخل رژیم صهیونیستی اعضای ارشد حماس نیز در این زمینه گفته‌هایی داشته باشند به گونه‌ای که روزنامه اطلاعات در گزارشی با عنوان "ورود غیرقانونی رئیس رژیم صهیونیستی به حرم ابراهیمی، کرانه باختری را ناآرام کرد" آورده است که: اسماعیل رضوان از رهبران حماس تاکید کرد که مسئولیت هرگونه عواقب و پیامد این اقدام تحریک‌آمیز متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود. رضوان اظهار داشت که چنین اقدامی موجب تحریک احساسات و عواطف فلسطینیان و هتک حرمت این مسجد مبارک خواهد شد. «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس هم ورود هرتزوگ به حرم ابراهیمی را محکوم کرد و خواستار بازگذاشتن دست مقاومت در کرانه باختری برای مقابله با جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی شد.از سوی دیگر، جنبش جهاد اسلامی هم نسبت به عواقب و پیامدهای ورود اسحاق هرتزوگ به مسجد ابراهیمی هشدار داد و تصریح کرد که اقدام هرتزوگ در راستای طرح‌های یهودی‌سازی دشمن صهیونیستی در شهر الخلیل و مسجد ابراهیمی صورت می‌گیرد. جنبش جهاد اسلامی این اقدام را خصمانه خواند و خاطرنشان کرد که به دشمن صهیونیستی و جهانیان یادآوری می‌کنیم انتفاضه الأقصی در واکنش به یورش «آریل شارون» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به مسجدالأقصی در سپتامبر 2000 میلادی شکل گرفت و ملت فلسطین هرگز اجازه تعدی به مقدسات خود را نمی‌دهد.
«محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هم ورود تحریک آمیز هرتزوگ به حرم ابراهیمی را محکوم کرد و درباره تبعات خطرناک آن بر وضعیت منطقه هشدار داد. اشتیه از سازمان ملل و یونسکو که حرم ابراهیمی را جزو میراث جهانی قرار داده، خواست برای توقف نقض ها علیه مقدسات اسلامی و مسیحی به خصوص علیه مسجدالاقصی و حرم ابراهیمی اقدام کنند. در چنین شرایطی دبیرکل سازمان ملل ادامه اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را چالشی برای صلح و امنیت جهانی توصیف کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در توئیتی به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین گفت: در این روز جهانی، ما می‌خواهیم تعهد خود را در قبال ملت فلسطین تا تحقق آمال و خواسته‌هایشان و ساختن آینده‌ای سرشار از صلح برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تجدید کنیم. سازمان ملل هر ساله 29نوامبر که مصادف با روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین است را جشن می‌گیرد که این اقدام به معنای به رسمیت شناختن حقوق مسلم و مشروع ملت فلسطین از سوی جامعه جهانی است. پادشاه اردن هم هشدار داد که نمی شود صلح در خاورمیانه برقرار شود مگر اینکه اشغال اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی پایان یابد. «عبدالله دوم» بر لزوم پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی تأکید کرد و به مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین گفت که برقراری صلح در منطقه خاورمیانه فقط از طریق پایان یافتن اشغالگری رژیم صهیونیستی امکان پذیر است.
علاوه بر اینها خبرگزاری ایسنا در خبری با عنوان "رئیس جمهور الجزایر: از مبارزات فلسطین حمایت می‌کنیم/حماس: مایه افتخار است" که در تاریخ 9 آذر منتشر شده نیز آورده که عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر اعلام کرده که ما امروز شاهد ظلمی تاریخی بر علیه مردم فلسطین هستیم و در صحبت‌های خود خواستار حمایت از این مردم به ویژه توسط نهادهای بین‌المللی شده است و حماس نیز در قبال صحبت‌های این رئیس جمهور در بیانیه‌ای اعلام کرده که این گفته‌ها نشان از اصالت کشور الجزایر دارد.
عربستان کشور دیگری بود که با وجود نزدیکی‌های سیاسی که با رژیم صهیونیستی داشتند در بیانیه‌ای برائت خود از اقدام رژیم صهیونیستی در اشغال حرم ابراهیمی را محکوم کرده و در این بیانیه آمده است: این اقدام رئیس رژیم صهیونیستی را که تجاوز آشکار به حرم شریف ابراهیمی در شهر الخلیل و اقدامی خصمانه و تحریک‌آمیز علیه مسلمانان سراسر جهان است، محکوم می‌کند و در این بیانیه همچنین از جامعه جهانی خواسته شده است تا به مسئولیت خود برای توقف اقدامات مستمر رژیم اشغالگر و نیز مسئولیت خود در قبال اماکن مقدس اسلامی عمل کندوزارت خارجه عربستان سعودی همچنین درباره خطرات این تجاوزات رژیم صهیونیستی هشدار داد.
با وجود اینکه زمان زیادی از اقدام رئیس رژیم صهیونیستی نگذشته است اما سیل اعتراضات و صدور بیانیه‌ها همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که بعد از عربستان این بار اردن در در محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی بیانیه صادر کرده که در آن هیثم ابو الفول، سخنگوی وزارت خارجه اردن اعلام کرده این اقدام محکوم شدنی و مردود است و به مثابه نقض قوانین بین‌المللی و حمایت از افراط گرایی، اقدامی تحریک آمیز و غیرقابل توجیه و نادیده‌گرفتن احساسات مسلمانان است.
وی همچنین تصریح کرده که یونسکو در سال 2017 تصمیم گرفت که حرم ابراهیمی جزو مکان‌های باستانی فلسطین باشد و ما خواهان توقف چنین اقدامات تحریک آمیز در اسرع وقت هستیم.
با وجود این حجم از اعتراضات باید دید این دومینو به کجا می‌رسد و این اقدام رئیس رژیم صهیونیستی چه میزان اعتراضات را برانگیخته می‌کند و چه تأثیراتی می‌تواند در سرنوشت کرانه باختری و مردمی که در این حدود زندگی می‌کنند داشته باش چراکه حرم ابراهیمی دومین مکان مقدس مسلمانان بعد از مسجدالاقصی در فلسطین اشغالی است و این رفتار احساسات گروه‌های زیادی را در مسلمانان ساکن در داخل و خارج از این محدوده برانگیخته است.
1400/09/09 - 08:
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/290629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

بازدارندگی متعارف ایران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است

بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد

آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رئیس جمهور با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه

زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران