ایرانیان جهان

آخرين مطالب

گزارش «هاآرتص» از اوضاع خاورمیانه پس از خروج آمریکا؛

ایران به دنبال پر کردن جای آمریکا خواهد بود / جنگ یمن بدون توافق عربستان و ایران پایان نمی‌یابد / منافع بین المللی در سوریه کمرنگ شده؛ اگر دولت بشار اسد به اتحادیه عرب بازگردد، درگیری سوریه به یک مناقشه داخلی مانند سودان یا یمن تبدیل خواهد شد اروپا

ایران به دنبال پر کردن جای آمریکا خواهد بود / جنگ یمن بدون توافق عربستان و ایران پایان نمی‌یابد / منافع بین المللی در سوریه کمرنگ شده؛ اگر دولت بشار اسد به اتحادیه عرب بازگردد، درگیری سوریه به یک مناقشه داخلی مانند سودان یا یمن تبدیل خواهد شد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خاورمیانه در جستجوی جایگزین‌هایی برای قدرت ایالات متحده و آماده شدن برای بازگشت فعال ایران است. در واقع، این تغییر قبلاً در رویکرد کشور‌های عربی در قبال ایران منعکس شده است، مانند قرارداد‌هایی که امارات متحده عربی با تهران امضا کرد. از جمله قراردادی که کالا‌های اماراتی را قادر می‌سازد از ایران به ترکیه و اروپا منتقل شوند. این مسیر، زمان مورد نیاز را از حدود 20 روز از طریق کانال سوئز به یک هفته کاهش می‌دهد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار تحلیل ها و مطالب رسانه های خارجی تنها به منظور اطلاع رسانی و آگاهی از برداشت آنها انجام می شود و انتشار آن به منزله تایید محتوای آن توسط «انتخاب» نیست.
هاآرتص، چاپ تل آویو در مطلبی به قلم زوی بارل نوشت: در سال جدید، ائتلاف‌های محلی جایگزین ائتلاف‌های بین المللی خواهد شد. روند تقسیم منطقه به بلوک‌های تحت رهبری آمریکا و روسیه در حال فروپاشی است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ، در ادامه این مطلب آمده است: نقش نظامی ایالات متحده در عراق روز جمعه به طور رسمی پایان یافت. در واقع، در 9 دسامبر با اعلام ایالات متحده مبنی بر خروج تمام نیرو‌های نظامی اش از این کشور، نقش نظامی واشنگتن در عراق پایان یافت. اما همانطور که جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: این یک تغییر در ماموریت است، نه لزوما تغییر در وضعیت فیزیکی.
به عبارت دیگر، نیرو‌های آمریکایی به عنوان مربی و مستشار در عراق فعالیت خواهند کرد، اما دیگر در نبرد‌های زمینی شرکت نمی‌کنند. ما می‌توانیم یک نفس راحت بکشیم. مهم اینکه، برخلاف عقب نشینی گیج کننده و شتابزده از افغانستان در ماه اوت، خروج از عراق به طور منسجم و مطابق با قانون عراق که دولت را ملزم می‌کند تا پایان سال با نیرو‌های آمریکایی خداحافظی کند، انجام شد.
اما اکنون که جو بایدن در حال تکمیل عقب‌نشینی‌های نظامی و پایان اولین سال ریاست‌جمهوری خود است، خاورمیانه آرام‌تر نیست. جنگ افروزی‌ها در افغانستان و عراق آرام شده است و نیرو‌های آمریکایی بمباران‌ها را متوقف کرده اند، اما نقاط اصطکاک در سال جدید همراه با انواع جدید ویروس کرونا باقی خواهند ماند.
ما در حال حاضر جنگ یمن را داریم که وارد هفتمین سال خود می‌شود. جنگ قدرت در لیبی، درگیری در سوریه، فروپاشی سودان، ادامه‌ی تسلط طالبان در افغانستان، شکنندگی در عراق و فروپاشی لبنان همچنان مسائل مهمی هستند و این فقط یک لیست جزئی از مسائل است. در همه این مکان ها، دخالت بین المللی در حال محو شدن قابل تشخیص است. خاورمیانه در حال عقب نشینی به درون خود، در جستجوی جایگزین‌هایی برای قدرت ایالات متحده و آماده شدن برای بازگشت فعال ایران است.
در واقع، این تغییر قبلاً در رویکرد کشور‌های عربی در قبال ایران منعکس شده است، مانند قرارداد‌هایی که امارات متحده عربی با تهران امضا کرد. از جمله قراردادی که کالا‌های اماراتی را قادر می‌سازد از ایران به ترکیه و اروپا منتقل شوند. این مسیر، زمان مورد نیاز را از حدود 20 روز از طریق کانال سوئز به یک هفته کاهش می‌دهد.
سفر طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات، برادر محمد بن زاید، حاکم بالقوه‌ی امارات به ایران و گزارش‌های مربوط به سفر پیش‌بینی‌شده رهبر این کشور به تهران، تابوی پنج ساله را شکست. حتی پیش از این، دو کشور توافق نامه‌ای برای حفاظت از خطوط کشتیرانی در خلیج فارس برای جلوگیری از حملات حوثی‌ها در یمن به اهداف اماراتی امضا کردند.
این تحرکات نشان می‌دهد که امارات دیگر نگران تحریم‌های آمریکا که همکاری اقتصادی و نظامی با ایران را ممنوع می‌کند، نیست. اماراتی‌ها قصد ندارند روابط خود را با واشنگتن کنار بگذارند، اما تعلیق فروش جت‌های جنگنده F-35 توسط آمریکا موجبات ناراحتی امارات متحده عربی را فراهم کرد. به همین دلیل در ماه دسامبر با خرید 80 جت جنگنده رافال از فرانسه موافقت کرد.
عربستان سعودی دو دور با مقامات ایرانی در عراق گفتگو کرد و اخیرا نشست دیگری در امان بین آن‌ها برگزار شد. ایران گفت که این مذاکرات بخشی از سیاست تهران برای احیای روابط با کشور‌های منطقه است و ریاض و تهران منافع مشترکی در تعیین قیمت نفت و به اشتراک گذاشتن مشتریان خود در زمان ازسرگیری تولید کامل ایران دارند.
جنگ یمن
هر چه روابط بین کشور‌های خلیج فارس و ایران بیشتر توسعه یابد، شانس پایان دادن به جنگ غم انگیز در یمن که در آن بیش از 100 هزار نفر کشته شده اند، بیشتر می‌شود.
در این جبهه، ایالات متحده یک بازیگر فعال نیست. ائتلاف عربی که در سال 2015 توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تأسیس شد و دولت ترامپ در تلاش‌هایش برای جلوگیری از نفوذ ایران در خاورمیانه از آن حمایت کرد، دیگر وجود ندارد. فشار آمریکا و اروپا بر عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ موفقیت‌آمیز نبود، مذاکرات بین حوثی‌ها و سعودی‌ها به سرعت شکست خورد و واشنگتن هیچ اهرمی برای اجرای آتش‌بس ندارد، چه رسد به راه‌حل سیاسی. واضح است که بدون توافق عربستان و ایران، این جنگ در سال جدید نیز منطقه را به خود مشغول خواهد کرد.
راه حل جنگ داخلی سوریه نیز به نفوذ یا دخالت ایالات متحده بستگی ندارد. روسیه در اینجا نیز حداقل از نظر نظامی بازیگر اصلی خواهد بود. انتظار نمی‌رود تلاش‌های مسکو برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک به دنبال مذاکرات درباره سوریه در پایتخت قزاقستان به ثمر بنشیند.
دلیل ناکامی در دستیابی به راه حل در سوریه، تنها خصومت بین شورشیان و رژیم نیست. اختلاف نظر ترکیه و روسیه عمدتاً بر سر کرد‌های سوریه، خطرناک‌ترین موضوع برای خنثی سازی است. این دو کشور دارای چندین منافع مشترک استراتژیک و اقتصادی هستند، اما اختلاف نظر‌هایی نیز دارند.
به عنوان مثال، ترکیه و قطر از دولت به رسمیت شناخته شده لیبی حمایت کردند، در حالی که روسیه همچنان از ژنرال جدایی طلب، خلیفه حفتر حمایت می‌کند. ترکیه در جنگ 2020 قره باغ به آذربایجان علیه ارمنستان کمک کرد، در حالی که روسیه از ارمنستان حمایت به عمل آورد. روسیه از کرد‌های سوریه می‌خواهد که در مذاکرات درباره آینده سوریه شرکت کنند، در حالی که برای ترکیه، این به منزله مذاکره با یک گروه تروریستی است.
انتظار می‌رود که ایالات متحده در این عرصه به تماشای بازی از حاشیه ادامه دهد. زمانی که واشنگتن در سال 2020 تحریم‌هایی را علیه سوریه اعمال کرد، نقش خود را انجام داد. اما اکنون آمریکا چشمان خود را بسته است و حتی مصر و اردن را تشویق می‌کند تا گاز و برق را از طریق سوریه به لبنان بفرستند. این در حالی است که سوریه حداقل 8 درصد از ارزش منابع انرژی عبوری از خاک خود به لبنان را دریافت خواهد کرد. مهمتر از آن، سوریه که از اتحادیه عرب بیرون رانده شد، ممکن است در ماه مارس و با برگزاری نشست اتحادیه در الجزایر به آن بازگردد.
عمان، بحرین، سودان و امارات سفارت‌های خود را در دمشق باز کرده اند و انتظار می‌رود مصر و اردن نیز از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کنند. این بازگشت به بشار اسد حداقل مشروعیت منطقه‌ای خواهد داد. سوریه نمونه بارز شیوه تبدیل جنگ داخلی به یک درگیری نظامی و سیاسی بین المللی است. یک شورش داخلی به یک جنگ نیابتی تبدیل شد و سپس به یک کمپین که مستقیماً دو کشور شامل ترکیه و ایران و یک ابرقدرت یعنی روسیه را درگیر کرد، بدل شد.
اما منافع بین المللی در سوریه کمرنگ شده است و اگر کشور‌های عربی اسد را به اتحادیه عرب بازگردانند، انتظار می‌رود درگیری در سوریه در سال 2022 به یک مناقشه داخلی کاهش یابد، مانند سودان یا یمن.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/296403/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل