ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فارین پالیسی: بایدن بیش از این نمی‌تواند روابط در حال رشد ایران و چین را نادیده بگیرد ایالات متحده آمریکا

فارین پالیسی: بایدن بیش از این نمی‌تواند روابط در حال رشد ایران و چین را نادیده بگیرد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آخرین خبر / نشریه غربی با اشاره به روابط در حال گسترش ایران و چین رویکرد بایدن در مواجه با این اتفاق را مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش پایگاه خبری فارین پالیسی، بردلی بومان مدیر مرکز ارتش و قدرت سیاسی در بنیاد دفاع از دموکراسی ها و زین زواک پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی ها در مقاله ای با عنوان بایدن بیش از این نمی تواند روابط در حال رشد ایران و چین را نادیده بگیرد به بررسی قرارداد ایران و چین پرداخته است
در این مقاله آمده است
وزیر امور خارجه ایران امیر حسین امیر عبداللهیان روز جمعه در سفرش به چین به تقویت موافقت نامه "اتحاد جامع راهبردی" که دو کشور سال پیش آن را امضا کردند، خواهد پرداخت. 
رشد روابط امنیتی ایران و چین منافع امنیتی آمریکا، اسراییل و کشور های عرب خلیج فارس را عمیقا به خطر می اندازد.
برای پاسخ به این موارد، دولت بایدن هم اکنون باید چندین اقدام ضروری را به انجام برساند. 
سخنگوی وزارت خارجه چین وانگ ویبین روز سه شنبه با تایید این مطلب اعلام کرد امیر عبداللهیان به این کشور سفر خواهد کرد و تاکید کرد "چین آمادگی دارد تا با کمک ایران به عمیق تر سازی موافقت نامه اتحاد جامع راهبردی اقدام نماید." 
قرارداد راهبردی 25 ساله ایران و چین، که تهران و پکن در مارس سال 2021 آن را امضا کردند به این دو کشور که هر دو از مخالفان آمریکا و قانون گرایی محسوب می شوند، سود های بزرگی خواهد رساند. چین با ایجاد روابط با ایران جایگاه خود را در خاورمیانه تقویت خواهد کرد، جایگاه آمریکا را تضعیف خواهد کرد و دسترسی خود به نفت ایران و بقیه اقلام مهم را افزایش خواهد داد. 
در ازای آن ایران به میلیارد ها دلار سرمایه چینی در بخش انرژی و زیرساختی دسترسی پیدا خواهد کرد که تاثیرات تحریم های آمریکا علیه این کشور را کم اثر خواهد کرد
بخش بزرگی از روابط ایران و چین حول محور روابط اقتصادی و دیپلماتیک می چرخد. در همین خصوص سپتامبر پارسال سازمان همکاری های مشترک شانگهای به رهبری روسیه و چین ایران را به عضویت کامل در این سازمان ارتقا دادند
بعلاوه اشتباه خواهد بود اگر کارکرد های امنیتی این توافق نامه را نادیده بگیریم. 
همکاری های نظامی ایران و چین یک نگرانی اجرا نشده و بر محور آینده نیست، بلکه هم اکنون در حال اجرا شدن است. 
اولین نکته اینکه خرید انرژی توسط چین از ایران و تمایل به سرمایه گذاری در ایران برای آمریکا دو معضل امنیتی را در پی خواهد داشت که به مرور زمان شدت آن بیشتر خواهد شد. و اینکه سرمایه چینی ها در ایران انگیزه و سود اقتصادی ایجاد خواهد کرد و در مرحله بعد ایران بخش بزرگی از سود اضافه را به ساخت زرادخانه موشکی و پهپادی اش، پیشبرد بیشتر برنامه هسته ای خود، صادرات تروریسم، و حمله به همسایگانش اختصاص خواهد داد. 
به شکل گسترده تر سرمایه گزاری مکمل چینی ها تحریم های آمریکا علیه ایران را به شکل فزاینده ای کم اثرخواهد کرد. 
این موضوع به ایران کمک خواهد کرد تا بتواند در مذاکرات هسته ای مواضع سختگیرانه تری را اتخاذ نماید. پشتیبانی چین همچنین ممکن است موجب شکست مذاکرات شود و آمریکا و اسراییل را مجبور به اقدام نظامی علیه ایران برای جلوگیری دسترسی این کشور به سلاح هسته ای نماید. به علاوه با وجودی که مفاد نهایی قرارداد راهبردی آشکار نشده است، یک کپی افشا شده با عنوان "نسخه نهایی" به دست آمده است که در آن چین و ایران به آموزش های مشترک نظامی، رزمایش ها، توسعه جنگ افزار و اشتراک اطلاعات خواهند پرداخت. همین مسئله باید توجه آمریکا، اسراییل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به این مسئله جلب نماید. 
روابط روز افزون چین و ایران طی مرور زمان می تواند به شکل فزاینده ای قابلیت های نظامی ایران را افزایش دهد. در صورت خواست ایران برای کسب قابلیت های پدافندی و عدم دسترسی نظامی از چین، ایران ممکن است به این نتیجه برسد که می تواند یک حمله طراحی شده به مراکز هسته ای اش را در صورت تلاش این کشور برای کسب سلاح اتمی دفع نماید و یا برای آن بازدارندگی ایجاد نماید.
چنین نگاهی در ایران می تواند احتمال دسترسی ایران به سلاح اتمی را بالا ببرد و بعلاوه جوگیری از آن را سخت تر نیز بنماید. 
به شکل واضح تر، همکاری های چند جانبه یک مسئله نظری نیست و هم اکنون در حال انجام است؛ ایران، چین و روسیه در دسامبر سال 2019 میلادی در اقیانوس هند و سپتامبر سال 2020 در روسیه اقدام به برگزاری رزمایش نمودند. همچنین زمانبندی ها برای برگزاری یک رزمایش مشترک دیگر در آینده بین نیروی های چین و ایران در خلیج فارس انجام گردیده است.
نکته قابل توجه اینکه بر پایه گزارش کمیسیون بررسی اقتصادی، امنیتی چین و آمریکا؛ حداقل یکی از موشک های به کار رفته توسط ایران در بمباران پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا در عراق به احتمال زیاد توسط فناوری موشک های بالستیک چین توسعه پیدا کرده است. 
اتفاقی نیست که جزییات دقیق همکاری های امنیتی ایران و چین در هاله ای از ابهام باقی مانده است. پکن برای کم اهمیت دادن همکاری هایش با تهران دلایل خوبی دارد. حزب کمونیست چین اشتیاق زیادی برای ساخت روابط با دولت های عرب خلیج فارس دارد، همچنین مسلما کمک به ارتش ایران طرفداران پکن را در ریاض و ابوظبی زیاد نکرده است.
همین تلاش برای متعادل سازی روابط، سفر وزرای خارجه کشور های عربستان سعود، کویت، عمان، و بحرین به همراه دبیر کل شورای همکاری های کشور های خلیج فارس به چین را توضیح می دهد. 
پکن تلاش دارد همزمان روابط خود با تهران و کشور های عرب خلیج فارس را افزایش دهد و همین موضوع موجب می شود تا همکاری های دوجانبه امنیتی با ایران را به شکلی چارچوب دهی کند تا موجب آشفته شدن سران کشور های آن طرف خلیج فارس نشود. 
همین مسئله برای پکن چالش خواهد بود و واشنگتن تلاش می کند آن را سخت تر نیز بنماید.
به این منظور اولین قدم برای واشنگتن فهم این مسئله خواهد بود که جلوگیری از دسترسی کشور های عرب حاشیه خلیج فارس به سخت افزار های نظامی برای دفاع از خود موجب خواهد شد این کشور ها برای خرید سلاح به سمت روسیه و چین بشتابند. این مسئله موجب قدرتمند شدن بیشتر روسیه و چین دو دشمن آمریکا خواهد شد و نفوذ آمریکا در خاور میانه را کم خواهد کرد. همین مسئله در خصوص مصر به وقوع پیوسته است. در سال 2013 میلادی زمانی که قاهره نتوانست به هواپیما جنگنده، تانک و موشک های آمریکایی دسترسی پیدا کند، برای خرید هواپیما متوصل به مسکو و پاریس شد و برای پهپاد نیز به سوی پکن شتافت. همین مسئله در مورد عربستان سعودی نیز در حال شروع شدن است و چین مشتاق است از این مسئله بهره برداری کند. 
نکته دوم اینکه، واشنگتن باید کشور های عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس را تشویق کند که به چین و روسیه تفهیم کنند که فروش سامانه های اصلی سلاح به ایران رابطه کشور های شورای همکاری خلیج فارس با این کشورها را آسیب خواهد زد. 
و نکته سوم اینکه کنگره باید اطمینان حاصل کند که پنتاگون و جامعه اطلاعاتی آمریکا اقدام به تهیه گزارش های با جزئیات، سالانه، کتبی، و غیر محرمانه در خصوص آموزش های نظامی، رزمایش ها، توسعه سلاح ها و اشتراک اطلاعات بین کشور های ایران و چین نمایند.
نیاز های مقدماتی برای اطلاع رسانی در این مورد هم اکنون موجود است اما باید بهیود یابد و قوی تر شود. به منظور تصمیم گیری بهتر و غافلگیر نشدن، واشنگتن باید به صورت فعال اقدام به اشتراک اطلاعات در خصوص روابط تهران و پکن با اسراییل، عربستان سعودی و کشور های عرب خلیج فارس نماید .
قراداد راهبردی همکاری های مشترک بین ایران و چین، دسترسی ایران به سازمان همکاری های شانگهای و سفر وزیر خرجه ایران به چین سه چیز را نشان می دهد: توازن فزاینده بین تهران و پکن، رشد نفوذ چین در خاورمیانه و این واقعیت که مبارزه بزرگ قدرت بین چین و آمریکا فقط در اقیانوس آرام اتفاق نخواهد افتاد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/298326/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی