ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یک نماینده: حذف ارز ترجیحی یک جراحی اقتصادی، بزرگ‌تر از هدفمندی یارانه‌هاست خواندنی ها

یک نماینده: حذف ارز ترجیحی یک جراحی اقتصادی، بزرگ‌تر از هدفمندی یارانه‌هاست
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - موج / یک نماینده مجلس درباره لایحه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: باور داریم که حذف نرخ ارز ترجیحی یک جراحی اقتصادی است که باید انجام شود و البته به مراتب سخت‌تر از هدفمندی یارانه‌ها است اما با توجه به اینکه دولت نوپاست و امکان دارد اجرای این طرح مشکلاتی را ایجاد کند، همچنین از میان 3200 مدیر دولتی فقط 500 مدیر در دولت سیزدهم تغییر یافته و 2800 نفر همچنان از مدیران انتخاب شده از سوی دولتهای قبلی هستند بنابراین امکان دارد این افراد با اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی موافق نباشند بنابراین مجلس باور دارد در چنین شرایطی امکان اجرای این اصلاحات وجود ندارد.
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست هم اندیشی بررسی الزامات ونیازمندی های لازم برای تامین نهاده های دام و طیور پس از حذف ارز ترجیحی با اعلام این مطلب اظهار کرد: مجلس هنوز از مباحث مطرح شده توسط دولت درباره حذف ارزترجیحی اقناع نشده است.اگر بنا به حذف ارز ترجیحی باشد باید رئیس جمهور شخصا وارد میدان شده و برای اجرای این اصلاح اقتصادی تمامی هیات دولت، فرمانداران، استانداران و ... را با خود همراه کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر ساله در بودجه پیشنهادی دولتها به مقدار قابل ملاحظه ای کسری وجود دارد، افزود: البته اگر تبصره هایی که از سوی دولتها به بودجه افزوده می شود و جزو مخارج دولت است را نیز محاسبه کنیم بدون تردید میزان کسری بودجه از رقم اعلام شده نیز بیشتر است ولی هیچ گاه بودجه تبصره ها در بودجه کلی لحاظ نمی شود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولتها همواره برای جبران کسری بودجه و تامین منابع ریالی مورد نیاز برای سه ماه پایانی سال اقدام به فروش اوراق به بانک‌ها و یا واگذاری شرکت‌های دولتی می‌کند.
امیرآبادی فراهانی درباره لایحه دولت برای حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: باور داریم که حذف نرخ ارز ترجیحی یک جراحی اقتصادی است که باید انجام شود و البته به مراتب سخت‌تر از هدفمندی یارانه ها است اما با توجه به اینکه دولت نوپاست و امکان دارد اجرای این طرح مشکلاتی را ایجاد کند، همچنین از میان 3200 مدیر دولتی فقط 500 مدیر در دولت سیزدهم تغییر یافته و 2800 نفر همچنان از مدیران انتخاب شده از سوی دولتهای قبلی هستند بنابراین امکان دارد این افراد با اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی موافق نباشند بنابراین مجلس باور دارد در چنین شرایطی امکان اجرای این اصلاحات وجود ندارد.
وی تصریح کرد: با توجه به جمیع شرایط موجود برآیند مجلس این است که به حذف ارز ترجیحی رای ندهد زیرا دولت نوپاست.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی باید تمامی وزرا، معاون اول، رئیس جمهور، فرمانداران و استانداران پای کار باشند نه اینکه وزیر جهادکشاورزی با این استناد که بر فرآیند تولید و توزیع نظارت دارد وارد میدان حذف ارز ترجیحی بشود.
امیرآبادی فراهانی گفت: یکی از سوالات ما از وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی است که آنها می گویند قیمت مرغ به 50 هزار تومان می رسد ولی برآیند ما مجلسی ها با استناد به آمار و ارقام ارائه شده از سوی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی این است که قیمت مرغ کیلویی 80 هزار تومان می شود.
وی افزود: یکی دیگر از ابهامات مجلس درباره لایحه دولت برای حذف ارز ترجیحی این است که منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی 400هزارمیلیارد تومان می باشدکه طبق اعلام دولت 106 هزار میلیارد تومان از این رقم به واردت گندم و دارو و 65 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به مردم قرار است پرداخت شود.حال سوال این است که تکلیف 220 هزار میلیارد تومانی که در بودجه ردیفی برای آن مشخص نشده است چه می شود؟ آیا دولت این رقم را برای جبران پنهان کسری بودجه در ردیف بودجه های مختلف مصرف می کند و یا اینکه قرار است آن را برای روز مبادا در اختیار خود داشته باشد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت برای هر فرد پس از حذف ارز ترجیحی یارانه ای بین 90 تا 130 هزار تومان درنظر گرفته است درحالیکه بدون شک این رقم نمی تواند افزایش هزینه ناشی از حذف ارز ترجیحی را پوشش دهد زیرا به عنوان مثال باحذف ارز روغن یا شکر به تنهایی این کالاها گران نمی شود بلکه نرخ تمامی محصولاتی که از روغن وشکر در تولیدشان استفاده می شود ، رشد می کند به همین دلیل باید تمامی ابعاد افزایش قیمت های ناشی از حذف ارز ترجیحی لحاظ شود.
امیرآبادی فراهانی یکی دیگر از تبعات حذف ارز ترجیحی را رشد نقدینگی مورد نیاز واردکنندگان برشمرد و گفت: اگر نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی از ترجیحی به نیمایی تغییر کند نیاز واردکنندگان به نقدینگی 6 برابر می شود حال سوال این است که آیا بانکها توان تامین این میزان از نقدینگی را دارند؟ تکلیف ضمانت نامه ها برای اخذ این میزان سرمایه در گردش چه می شود؟ 
وی تصریح کرد: بدون تردید تغییر ارز ترجیحی به نیمایی موجب می‌شود تا بخشی از واردکنندگان نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و در چنین شرایطی اگر قرار باشد دولت اقدام به واردات کند بدون شک مجلس با این رویه مخالف خواهد بود زیرا این امر به انحصار دامن می زند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که مردم درسختی هستند، خاطرنشان کرد: مجلس هیچ گاه به حذف یکباره ارز ترجیحی رای نمی دهد زیرا دولت تا کنون نتوانسته مجلس را برای حذف ارز ترجیحی دارو و نهاده های دامی قانع کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/298538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل