چرا سال 2022 میتواند سال ساخت آواتار و پیوستن به متاورس باشد؟
خواندنی ها
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - متا و سونی و اپل ذهنیت ما دربارهی متاورس را شکل میدهند. عرضهی هدستهای پیشرفته AR و VR در سال 2022 تنها یکی از گامها بهسمت دنیای شگفتانگیز متاورس است.
متاورس، اصطلاحی که مجموعهی عظیمی از شرکتها آن را موج بعدی تعاملهای آنلاین و فناوریهای شناور و تجارت بینپلتفرمی میدانند، در پایان سال 2021 بهشدت بر سر زبانها افتاد. این فناوری وعدههای هیجانانگیزی را به شرکتها و افراد داده است. متاورس که دراصل در رمان تصادف برفی (Snow Crash) اثر نیل استفانسون برای اولینبار مطرح شد، با تغییر نام فیسبوک به متا به اوج خود رسید و حالا اصطلاحی برای موج جدید ایدهها پس از دنیاگیری کرونا است که تعریف ما از دنیای مجازی را دگرگون میکنند. متاورس میتواند جرقهای برای صنایع AR و VR نیز باشد. بااینحال، متاورس فقط به هدستهای VR و عینکهای هوشمند محدود نمیشود؛ بلکه تلاشی برای بازتعریف رابطهی کلی ما با اینترنت ازجمله جوامع مجازی تا مالکیت محتوای دیجیتالی است. متاورس در زمینههایی مثل گیمینگ، رمزارز، NFTها، نرمافزار کنفرانس ازراهدور و اسکن سهبعدی کاربرد دارد. سال 2022، ماهیت سختافزاری که برای دسترسی به متاورس بهکار میبریم، تغییر خواهد کرد. سه هدست قابلانتظار میتوانند نقاط مرجعی برای آیندهی متاورس باشند. متا و سونی و بهاحتمال زیاد اپل از بازیگران بزرگ متاورس هستند. درعینحال، تعداد زیادی از شرکتهای دیگر هم در پروژههای مشابهی فعال خواهند بود. فناوریهایی مثل ردیابی چهره و چشم و واقعیت ترکیبی و صفحهنمایشها از عوامل اصلی VR خواهند بود. Project Cambria : فناوری پس از Oculus Quest
تغییر نام فیسبوک به متا بسیاری را هیجانزده کرد؛ اما این تغییر چندان هم غیرمنتظره نبود. فیسبوک از زمان تصاحب شرکت Oculus در سال 2014، بیشتر در زمینهی AR و VR فعال شد. موفقیت هدستهای Oculus Quest و Quest 2 بهعنوان هدستهایی با سهولت استفادهی زیاد و ارزانقیمت تأثیر زیادی بر طرح آیندهی دستگاههای VR و AR نسل بعدی گذاشت؛ اما هدست بعدی متا گرانقیمتتر خواهد بود و میتواند پل واقعی به عینکهای AR این شرکت باشد. هنوز اطلاعات زیادی دربارهی هدست Project Cambria منتشر نشده است؛ اما این دستگاه تقریباً همان Oculus Quest Pro است که مارک زاکربرگ در سال 2021 دربارهی آن صحبت کرد. افزونبراین، متا این هدست آینده را بهعنوان جایگزینی برای Quest 2 نمیداند؛ بلکه آن را مدلی پیشرفتهتر با ویژگیهای اختصاصی معرفی میکند.
میدانیم مدل جدید هدست VR پلی استیشن 2016 سونی در سال جاری بهبازار میآید. همچنین، میدانیم با پلی استیشین 5 سازگار است و کنترلرهایی جدید و صفحهنمایشی با رزولوشن چشمگیر دارد. بااینحال، هنوز نمیدانیم هدست VR سونی چقدر توجهها را به خود جلب خواهد کرد؛ اما نتایج میتوانند فراتر از حد تصور باشند. پلی استیشین 5 که هنوز خریدش برای برخی غیرممکن است، از فناوری و گرافیک بهبودیافته و قابلیتهایی مثل SSD پرسرعت و هاپتیکهای کنترلی پیشرفته و صوت سهبعدی در برخی از بازیهای جدید برخوردار است. انریل اینجین 5 از شرکت اپیک گیمز میتواند PS5 و دیگر سختافزارهای بازی نسل بعدی را به سطوح واقعگرایانه برساند. دمو گرافیکی جدید بازی Matrix Awakens پنجرهای بهسمت این دنیای جدید است. حالا تصور کنید در VR هم بهکار برود.
هدست ایمرسیو اپل هدست بعدی است که نمیتوان دربارهی آن قطعی نظر داد؛ اما گزارشگران و تحلیلگران فناوری به آن اشاره کردهاند. سالها است انتظار میرود اپل سختافزار AR و VR خود را داشته باشد. این شرکت درحالحاضر از فناوریهای لازم برای تحقق این انتظار برخوردار است. حسگرهای لایدار اسکن عمیق در آیپدها و آیفونهای جدید نشان میدهند هدست چگونه میتواند واقعیت و مجازی را ادغام کند. فناوری AR iOS اپل هم از جلوههای AR برخوردار است و ردیابی حرکتی را کنترل میکند. تراشههای M2 اختصاصی اپل هم ازنظر بازدهی در جدیدترین مدلهای آیپد و مک خود را ثابت کردهاند؛ درنتیجه از این تراشهها میتوان برای هدستهای اپل هم استفاده کرد.
چشم خود را از کوالکوم برندارید. از تراشههای این شرکت تقریباً در اکثر هدستهای VR و AR موجود استفاده میشود؛ اما تلاش این شرکت برای اتصال عینکها و گوشیهای هوشمند یکی از شاخصهای عملکردی بزرگ هدستهای آینده است. تعداد زیادی از هدستهای موجود زیر چتر کوالکوم کار میکنند؛ ازجمله عینکهای ThinkReality A3 لنوو و Nreal Light. ناگفته نماند HTC، تولیدکنندهی دیرینهی سختافزارهای VR، با HTC Vive Flow امکان اتصال به گوشی هوشمند را فراهم میکند. نکتهی مهم اینکه از تراشههای کوالکوم در این عینک استفاده شده است.
مایکروسافت سابقهای طولانی در زمینهی AR و VR دارد و درحالحاضر نیز از پلتفرم VR خود به نام واقعیت ترکیبی ویندوزی (Windows Mixed Reality) پشتیبانی میکند. هدست AR مایکروسافت به نام HoloLens2 در آستانهی تولد دوسالگیاش است. مایکروسافت مشغول کار روی ادغام نرمافزار موبایل و پیسی و تبدیل آنها به اکوسیستمی بیندستگاهی به نام Microsoft Mesh است. تیمز نیز سال آینده از پشتیبانی VR برخوردار خواهد شد.
گوگل هم یکی از بازیگران اصلی این صحنه است. اهالی مانتینویو زمانی هدست VR خود را تولید میکردند؛ اما چند سالی است در این زمینهها فعالیت نمیکنند. درنتیجه، آیا ممکن است امسال با محصولی سختافزاری مختص متاورس در این زمینه فعال شود؟ هنوز مشخص نیست؛ اما هرگز گوگل را دستکم نگیرید. مقالههای مرتبط: متاورس چیست و کی قرار است در آن زندگی کنیم؟ چه زمانی متاورس جایگزین گوشیهای هوشمند میشود؟
حال، این پرسش مطرح میشود که در پایان 2022 باید چه انتظاری داشته باشیم؟ براساس یکی از پیشبینیها، متاورس بهصورت پیوسته بازتعریف و برندسازی خواهد شد. یک سال پیش هیچکس چیزی دربارهی ایدهی متاورس نمیدانست؛ ولی حالا روایتها و مقالههای بیشماری دربارهی آن وجود دارد. فیسبوک یکی از شرکتهایی بود که متاورس را بر سر زبانها انداخت؛ اما تعداد زیادی از شرکتهای دیگر هم در این زمینه سخت تلاش میکنند.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/298552/