ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ ظرفیت‌های خالی در مناسبات ایران و روسیه اخبار ایران

سرمقاله اعتماد/ ظرفیت‌های خالی در مناسبات ایران و روسیه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد / « ظرفیت‌های خالی در مناسبات ایران و روسیه » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته بهرام امیراحمدیان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
روابط ایران و روسیه در زمینه سیاسی و همکاری‌های استراتژیک از جمله در سوریه و مسائل مهم بین‌المللی در طول سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است، اما سوال اینجاست که چرا در حوزه همکاری‌های تجاری و اقتصادی در طول سال‌های اخیر توفیق چندانی در رابطه با روسیه به دست نیامده است؟ در طول دو دهه گذشته پیش‌بینی‌ها و هدف‌گذاری‌هایی که از سوی روسای جمهوری، دستگاه دیپلماسی و سفرای ما در روسیه در مورد سطح مناسبات تجاری میان دو کشور بیان شده، کمتر عملی شده است. سهم ایران در مبادلات تجاری روسیه بسیار ناچیز است و کمتر از 0.5 درصد از کل گردش مالی تجارت خارجی روسیه به ایران اختصاص دارد. اینکه ما به صورت مستمر و پایدار در اقتصاد روسیه حضور نداریم، سهم جدی از تجارت خارجی این کشور را به خود اختصاص نداده‌ایم، روابط سیاسی و امنیتی ما هم ممکن است تحت‌الشعاع قرار گیرد و آنچه از سوی برخی «شراکت استراتژیک» نامیده می‌شود، با دشواری روبه‌رو شود، اما این شراکت هم بدون پایه‌های اقتصادی و تجاری پایدار و قابل توجه، ممکن است کاهش یابد. یکی از انگیزه‌های اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی، تسهیل و بهبود روابط تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها برای برقراری ارتباطات است. دولت‌ها برای تسهیل روابط سیاسی-اقتصادی خود، نمایندگی‌های سیاسی در دیگر کشورها تاسیس می‌کنند. بخش عمده‌ای از خدمات کنسولی هم به تجار و بازرگانان اختصاص دارد که با هدف فعالیت‌های اقتصادی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. قطعا سفارتخانه‌ها، خدمات کنسولی و نمایندگی‌های سیاسی در خارج از کشور، فعالیت‌های دیگری هم دارند، اما یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تاثیر این نمایندگی‌ها بخش اقتصادی و تجاری است.
گره‌خوردگی اقتصادی میان دو کشور، علاوه بر تجارت عمدتا بر اثر سرمایه‌گذاری و حمل و نقل و ترانزیت پدید می‌آید. سرمایه‌های یک کشور در کشور دیگر است که می‌تواند اقتصاد دو کشور را به یکدیگر گره بزند و استحکام و قوامی به روابط دو کشور بدهد. ما در روسیه فعالیت‌های اقتصادی کمی داشته‌ایم، این مساله می‌تواند دو دلیل داشته‌ باشد: یا فضا برای فعالیت ما ایجاد نشده است یا اینکه ما خودمان در استفاده از فرصت‌ها اقدام نکرده‌ایم. دیگر اینکه ساختار اقتصادی ما با روسیه اقتصاد اکمالی نیست و شباهت‌هایی به یکدیگر دارند که نمی‌توانند نیازهای یکدیگر را کامل کنند. در همین ماجرای اخیر بازگشت خوردن محصولات صادراتی فلفل دلمه تولیدی ایران به روسیه، مساله به خود ما باز می‌گشت و حتی این سوال در داخل کشور هم ایجاد شده است که اگر محصولات ما از لحاظ بازرسی و قرنطینه نباتی در خارج از کشور ایراد دارند، پس توزیع آنها در داخل کشور هم باید ممنوع شود.
به نظر من باید در داخل کشور در اتاق‌های بازرگانی و به ویژه اتاق‌ بازرگانی مشترک ایران و روسیه ساز و کارهایی برای نظارت بر روابط تجاری ایران با روسیه ایجاد شود تا مشکلاتی مشابه رویداد صادرات فلفل به روسیه تکرار نشود. صادرات لزوما از طریق تشکل‌های صادراتی و نه فردی انجام شود تا نظارت کامل صورت گیرد و بدون رعایت استانداردها محموله‌ای مجوز صادرات دریافت نکند. ممکن است در داخل کشور، کالاهای کشاورزی بدون نظارت و بازرسی توزیع بشوند، اما برای صادرات آنها قطعا باید ساز و کاری وجود داشته ‌باشد که استانداردهای کشور مقصد را رعایت کند. در عین حال باید توجه کنیم که کالای صادراتی ما باید در کشور مقصد ثبات داشته ‌باشد. هم روند جریان صادرات و واردات باید ثبات داشته ‌باشد و هم طرفین مذاکره‌کننده برای این مناسبات از ثبات رویه و ساختار برخوردار باشند، هم اینکه از نظر کیفی استانداردهای صادراتی رعایت شود. علاوه بر این باید ساز و کارهای مالی و بانکی برای تبادلات مالی ناشی از تجارت کالا به وجود بیاید.
ما در آستانه هر سفر یا امضای هر قرارداد، شرایط را در افکار عمومی و تبلیغات رسانه‌ای مصادره به مطلوب می‌کنیم، اما وقتی وارد اجرا می‌شویم، ادعا می‌کنیم که رقبا اجازه نمی‌دهند ما کار کنیم. می‌گویند ترکیه ما را در بازارهای روسیه از میدان به در کرده است، مگر جایی در دنیا هست که برای تجارت رقیبی وجود نداشته‌ باشد؟ این یک امر طبیعی برای حقوق مصرف‌کننده است که کالای مرغوب با قیمت پایین‌تر دریافت کند. 
به اعتقاد من موانع عمده‌ای که در مقابل افزایش مناسبات تجاری ایران و روسیه وجود دارد به شرحی است که در ادامه می‌آید. نخست اینکه سهم ما به سبب ساختار اقتصادی ایران و روسیه در فضای اقتصادی روسیه بسیار اندک است. دوم اینکه تشکیلات منسجم برای تجارت خارجی نداریم. سوم اینکه کالاهای ما مراحل بازرسی و استاندارد متناسب با بازار هدف را کمتر رعایت می‌کنند و ساختار منسجم ندارند و جدا‌جدا عمل می‌کنند. چهارم اینکه برندسازی در بسیاری از بخش‌های تجاری ما انجام نشده است. پنجم کنترل کیفیت کالاهاست، تطابق کالای درون بسته‌بندی با کالای فروخته شده یا تشریح شده روی جعبه. به عنوان مثال پنیرهای بسته‌بندی که در کشور توزیع می‌شود، روی جعبه آن می‌نویسند وزن خالص 450 گرم، اما وقتی آب آن را خالی می‌کنیم بیش از 320 گرم پنیر در بسته‌بندی نیست، شاید در داخل کشور که مشتری گزینه‌های زیادی ندارد، این محصول امکان فروش داشته ‌باشد، اما در بازار صادراتی اگر یک بار یا دو بار چنین اتفاقی تکرار شود، رقبای بین‌المللی جای محصول ما را پر می‌کنند.
یکی از دستور کارهای سفر رییس‌جمهور اسلامی ایران به روسیه، رایزنی و گفت‌وگو در مورد تمدید توافق همکاری 20 ساله‌ای است (10ساله با دو دوره 5 ساله تمدید شده طبق مفاد آن) که در دوره ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی امضا شده‌ بود و حالا با نزدیک شدن به زمان انقضای آن، قرار است که دو کشور نسبت به تمدید و اصلاح اقدام و امضا کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در سفر رییس‌جمهور به روسیه رعایت شود، این است که افراد متخصص در هیات همراه رییس‌جمهور حضور داشته ‌باشند. در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، حتما باید افراد متخصص و وارد به امور در هر زمینه حضور داشته باشند. احتمالا ترکیب اعضای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو طرف مناسب نبوده که توفیق چندانی در بهبود مناسبات اقتصادی دو کشور به دست نیامده است. مفادی که در صورت‌جلسه کمیسیون و صورت مذاکرات دو طرف می‌آید و تفاهم‌هایی که ایجاد می‌شود، باید پیگیری و عملی شود تا حسن نیت به وجود آید و کار با جدیت از هر دو سو دنبال شود. ساختار قدرتمندی باید وجود داشته ‌باشد که رییس‌جمهور را در چنین سفری همراهی کند. روسیه در تجارت خارجی با اروپا طرف است، صادرات مواد خام و انرژی روسیه به اروپاست و در مقابل کالاهای وارداتی با استانداردهای اروپایی است. در نتیجه ما باید بدانیم که با شرکای حرفه‌ای، قدرتمند و تراز اول جهانی طرف هستیم.
ما نباید تصور کنیم که روس‌ها علاقه‌ای به تجارت با ما ندارند، بلکه باید باور کنیم که در مسکو هزینه و فایده ارزیابی می‌شود و رقابت وجود دارد. اگر چین و ترکیه در بازار روسیه موفق‌تر هستند، به این دلیل نیست که روسیه روابط بهتری با آنها دارد، به این دلیل است که کالاهای بهتری با قیمتی ارزان‌تر نسبت به ما به روسیه صادر و استانداردهای بازار هدف را رعایت کرده‌اند.
در فضای داخلی کشور هم نگاه بدبینانه‌ای نسبت به روسیه وجود دارد. در سال‌های اخیر موسسات و انجمن‌هایی برای دوستی و مناسبت علمی و فرهنگی در کشور تاسیس شده‌اند. هدف از تاسیس این انجمن‌ها کمک به توسعه روابط دو کشور است، اما از سوی دولت توجه درخوری به ظرفیت‌های این ساختارهای غیردولتی نمی‌شود. در این ساختارهای علمی و فرهنگی غیردولتی و نیز علمی در دانشگاه‌ها تعدادی از کارشناسان و استادان گرد هم آمده‌اند و در قالب سازمان مردم‌نهاد قصد دارند به دولت در بهبود روابط با روسیه کمک کنند، اما دولت آنها را نادیده می‌گیرد. به نظر می‌رسد که جای متخصصان و کارشناسان در حوزه روسیه در روابط دیپلماتیک ما با این کشور به درستی تعریف نشده باشد. اگر قرار باشد همان افراد و مجموعه‌هایی که همیشه مسوولیت مذاکرات و گفت‌وگوها و سیاستگذاری‌ها را بر عهده داشته‌اند به کارشان در رابطه با روسیه ادامه دهند، قطعا همین سطح روابط ادامه خواهد یافت. باید در دوره ریاست‌جمهوری جناب سید ابراهیم رییسی، نگاه‌ها را تغییر دهیم و تحولی در روابط با روسیه ایجاد کنیم. ضروری است که روسیه را در هر زمینه‌ای مطالعه کرده و جاهایی که مشکل وجود دارد، شناسایی و برطرف و در داخل کشور ساختارهایی ایجاد کنیم که این مناسبات تقویت شود.
ما در رابطه با روسیه، ظرفیت‌های خوبی داشته و داریم اما از این ظرفیت‌ها استفاده مطلوب نکرده‌ایم. نگاه ما به رابطه با روسیه باید متحول شود. نباید در پی این سفر هم مانند تمام سفرهای پیش از این، شرایط مصادره به مطلوب شود و ادعاهای غیرقابل اجرا مطرح شود. زمانی که سفیر وقت‌مان در روسیه گفته ‌بود که در یک دهه سطح مبادلات دو کشور را به 70 میلیارد یورو می‌رسانیم، اما هرگز سطح مبادلات تجاری ما از یک تا سه میلیارد دلار بالاتر نرفته است. باید واقع‌گرایانه‌تر با شرایط برخورد و با استفاده از شرایط موجود از طریق متخصصان و کارشناسان خبره ظرفیت‌ها را برآورد کرد و برای افزایش مناسبات تلاش کنیم. در این سفر مناسب است که درباره دو مورد خیلی مهم با جدیت برنامه‌های اجرایی تعریف شود؛ یکی ایجاد و تاسیس بانک مشترک، دیگری تسهیل در صدور ویزا برای فعالان اقتصادی در کنار امکان ایجاد خطوط پروازی بین برخی استان‌های ایران و استان‌های روسیه تا علاوه بر مسکو، پایتخت روسیه امکان برقراری ارتباط با منطقه قفقاز شمالی و اورال و ولگا (از جمله تاتارستان) نیز فراهم شود. امیدوار هستیم که هیات ایرانی با موفقیت همراه باشند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/298668/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است