ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فرسوده ها و بی کیفیت ها علیه مردم خواندنی ها

فرسوده ها و بی کیفیت ها علیه مردم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مهر /بنا به اذعان متولیان خودروهای تولید داخل از کیفیت پایینی برخوردارند و از آن طرف هم عزمی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد؛ در این بین مشخص نیست حامی حقوق مصرف کنندگان کیست.
صبح روز دوشنبه 20 دی ماه در محور بهبهان-رامهرمز در یک تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو به هم برخورد کردند که نتیجه آن فوت 5 نفر از هموطنان بود؛ حادثه‌ای که ابتدا به مه گرفتگی و خطای انسانی ارتباط داده شد اما در ادامه انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد و پلیس را در مورد بی کیفیت بودن خودروهای ایرانی در پی داشت.
اخیراً نیز رضا فاطمی امین وزیر صمت به صف منتقدین کیفیت خودرو پیوسته و دیروز در بازدید از خودروهای آسیب دیده حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان - اهواز تاکید کرده که «صنعت خودروسازی ایران در طول سال‌های گذشته از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.»
همچنین غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است که «چرا در برابر صنعت غیر پاسخگویی مانند خودرو که هیچ اهمیتی به کیفیت نمی‌دهد، رفتار حمایتگرانه داریم. خودرو می‌خریم با یک تصادف معمولی تا صندوق عقب ماشین جمع می‌شود؟ هر جور که بخواهند مشتری را اذیت می‌کنند.»
البته مساله اصلی این است که طی سنوات گذشته انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل بازها از سوی مسئولان مختلف مطرح شده اما این انتقادات در این سال‌ها صرفاً روی کاغذ و پشت تریبون مانده و نتیجه‌ای در پی نداشته است.
از سویی دیگر علاوه بر نازل بودن کیفیت خودروهای جدید، متأسفانه دولت و مجلس هرگز عزم جدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نداشته‌اند؛ خودروهایی که نه تنها به آلودگی هوا دامن می‌زنند بلکه نقش عمده‌ای هم در افزایش تصادفات و تلفات انسانی دارند.
نوسازی فرسوده‌ها معطل واردات خودرو!
در این رابطه محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: آمار خوبی در مورد خروج خودروهای فرسوده نداریم. سال 98 حدود 7700 دستگاه، سال 99 حدود 12 هزار دستگاه و طی 9 ماهه سال 1400 حدود 19 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است و برآورد می‌شود که تا پایان سال این آمار از 24 هزار دستگاه عبور کند.
وی افزود: مشکل اصلی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نیست، مشکل اصلی نهادهای تصمیم گیر و اجرایی هستند. یکی از این نهادهای تصمیم گیر مجلس است؛ 2 سال و 6 ماه است که طرح خودروی مجلس به دلیل ماده مربوط به واردات خودرو معطل مانده است. اگر این طرح تبدیل به قانون شود در آن صورت باید معال 25 درصد تولید جدید، خودروی فرسوده اسقاط شود. با توجه به ایرادی که مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان به واردات خودرو می‌گیرند، وضعیت تولید داخل نیز نادیده گرفته شده است.
مشهدی شریف گفت: اگر در این مدت قانون اجرا می‌شد باید بین 700 تا 800 هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: همچنین سازمان راهداری با تصویب غیرکارشناسی ورود کامیون‌های 3 سال ساخت، به این مساله دامن زد. این طرح ایراد فنی دارد زیرا طبق این طرح اگر قرار است کامیون وارد شود باید یک کامیون فرسوده از رده خارج شود. در این طرح گفته شده که 3 تن هم تخفیف داده می‌شود یعنی اگر کامیونی با ظرفیت 44 تن وارد می‌شود از این طرف کامیونی با ظرفیت 41 تن از رده خارج می‌شود، این در حالیست که ما در ایرا اصلاً کامیون با ظرفیت 41 تن نداریم و ظرفیت کامیون‌های ما حداکثر 40 تن است. معلوم نیست چه کسی با چه اطلاعاتی این قانون را وضع کرده که با این بندها، در اجرای قانون شائبه ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: بنابراین یا اراده‌ای برای تصویب قانون جهت خروج خودروهای فرسوده وجود نداشته و یا اگر قانونی وضع شده به قدری ابهام داشته که مشکلات را بیشتر کرده است.
مشهدی شریف گفت: بر اساس قانونی که از سال 88 وضع شد باید 30 درصد تولید جدید، خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد؛ یعنی به ازای هر 100 دستگاه تولید جدید 30 دستگاه باید از رده خارج می‌شد که با توجه به میزان تولید در آن سال‌ها، سالانه باید بین 350 تا 400 هزار خودرو از رده خارج می‌شد.
تأمین یارانه 26 ماه کشور با نوسازی فرسوده‌ها
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تصریح کرد: دولت به خصوص وزارت صمت باید بپذیرد که به ازای هر خودرویی که تولید می‌شود باید یک خودرو از رده خارج شود تا چرخه تولید متناسب با شرایط روز شود.
وی گفت: اگر خودروهای فرسوده‌ای که وجود دارد از رده خارج شوند به اندازه 12 ماه پرداخت یارانه نقدی کل کشور، صرفه جویی خواهیم داشت. همچنین اگر کامیون‌های دیزلی فرسوده نوسازی شود به اندازه 14 ماه یارانه کل کشور صرفه جویی می‌شود و اگر هر دو گروه از رده خارج شوند معادل 26 ماه یارانه نقدی صرفه جویی می‌کنیم.
مشهدی شریف افزود: در واقع دولت می‌تواند در همان سال اول پول یارانه نقدی را از محل صرفه جویی بنزین و گازوئیل تأمین کند.
تردد 2.2 میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور
وی اظهار کرد: در حال حاضر 2 میلیون و 200 هزار تا 2 میلیون و 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند که این آمار بر اساس سن مرز فرسودگی خودرو است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: 70 درصد آلودگی شهرها ناشی از خودروهای فرسوده است همچنین میزان ضرری که خودروهای فرسود ه بر سلامتی انسان وارد می‌کنند معادل 7 میلیارد دلار است.
وی تاکید کرد: باید توجه شود که بیشتر تصادفاتی که در کشور صورت می‌گیرد از سوی خودروهای فرسوده است. متأسفانه برای هیچ نهادی این مساله حائز اهمیت نیست.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/299807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند