ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خرید سربازی آقازاده‌ها، فقط 15000 یورو! خواندنی ها

خرید سربازی آقازاده‌ها، فقط 15000 یورو!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
 موضوع حرفه‌ای شدن خدمت سربازی، این روزها یکی از برنامه‌های اصلی مجلس یازدهم است که نمایندگان مردم، باور دارند دو سال خدمت اجباری یکی از موانع پیش‌رو در جهت ازدواج است و قصد دارند مانند بسیاری از کشورها، خدمت سربازی را به‌شکل حرفه‌ای در بیاورند. هر چند که سازمان نظام وظیفه و ناجا، با این طرح مجلس بارها مخالفت کرده است، اما با وجود اینکه موضوع سربازی به ستاد کل نیروهای مسلح مربوط می‌شود، اما قانون نظام وظیفه متعلق به مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان مجلس درباره آن تصمیم می‌گیرند. با وجود اینکه در ســـال 95 - 96، موضوع خرید سربازی برای مشمولان غایب با بیش از 8 سال غیبت، مطرح گردید، این طرح خیلی زود با واکنش منفی نمایندگان و نیروی انتظامی روبه‌رو شد، چون معتقد بودند که این طرح تبعیض میان «دارا» و «ندار» است و افراد «ندار» و از اقشار پایین جامعه با یک یا دو فرزند مجبور به رفتن به سربازی هستند، آن هم در شرایطی که محدودیت‌های اجتماعی و شغلی برای افراد غایب و سرباز فراری هر‌روز بیشتر می‌شد، افراد ثروتمند و به قول معروف «دارا» با 30 تا 40 میلیون تومان نقد یا اقساط، می‌توانستند کارت معافیت از خدمت را جلوی درب منزل تحویل بگیرند. حال مجلس یازدهم با شکست این طرح به‌دنبال طرحی است که از دو دهه پیش مطرح گردیده، اما هیچگاه به سرانجام نرسیده است. کارشناسان موافق این طرح بر این باورند، سرباز باید به صورت حرفه‌ای آموزش ببیند وگرنه نمی‌تواند سربزنگاه‌ها از خود و کشورش محافظت کند. از سوی دیگر نیاز نیروهای مسلح کشور به سرباز دست‌کم 400 هزار نفر در سال است که باید از بین مشمولان که حدود 500 تا 600 هزار نفر می‌شوند، تأمین شود و این موضوع در طرح مجلس یازدهم لحاظ شده است از سوی دیگر آموزش حرفه‌ای سرباز هزینه‌بر است و دو سال سربازی آن‌قدر ارزش ندارد تا این همه برای حرفه‌ای شدنش هزینه و بعد رهایش کنیم تا دنبال کار خود برود. به عبارت دیگر در طرح موردنظر آن‌هایی که تمایل داشته باشند به سربازی می‌روند اما مدت سربازی‌شان پنج ساله است و هر سال هم قراردادشان تمدید می‌شود و پس از این مدت با موافقت خودشان و فرمانده یگان مربوطه به استخدام نیروهای مسلح یا وزارت دفاع درمی‌آیند. 
خرید سربازی با 150 هزار یورو
اما با وجود کسری منابع ارزی کشــور، حال نمایندگان طرحی ارائـه کـــرده‌اند که بر اساس آن، افرادی خاص می‌تواننــد سربــازی را با یورو خریداری کنند. در شرایطــی که هنوز تکلیف بسیاری از مشمولان برای فــرار از سربازی، در کشورهای دیگر مانده‌اند و به کشــور بازنگشته‌اند (مانند مهرداد پولادی، بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران، که از استرالیا و اردوی تیم‌ملی پس از حذف ایران دیگر به کشورش بازنگشت چون مجبور بود به خدمت سربازی برود.) حــال کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401، طرحی ارائه داده که افراد مشمول خارج از کشور با مبلغ ناچیز 150‌هزار دلار! می‌توانند از معافیت خدمت برخوردار شوند، این در حالی است که 70 تا 80 درصــد افراد جوانی که از ایران برای ادامه تحصیل و کار خــارج می‌شوند، هیچگاه به زادگاه‌شان باز نمی‌گردند، مگر اینکه منظور مجلس آقازاده‌هایی باشند که در میان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی در رفت و آمد هستند و به باور کارشناسان این طرح نیز پس از مدتی و رفع مشکل برخی از افراد، برداشته و غیرمنطقی خوانده می‌شود. اما در این رابطه یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 از آزاد شدن خرید سربازی برای برخی مشمولان در سال آینده خبر داد. محمدرضا میرتاج الدینی، یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 گفت: «طبق مصوبه این کمیسیون مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت 15 هزار یورو می‌توانند جهت خرید خدمت سربازی اقدام کنند. طبق این مصوبه آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمــان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل 110 قانون اساسی می‌توانند خدمت سربازی‌شان را خریداری کنند. » طبق این مصوبه آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل 110 قانون اساسی می‌توانند خدمت سربازی‌شان را خریداری کنند. با این حال این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خرید سربازی برای مشمولان جدید موضوعیت ندارد، افزود: این شامل مشمولانی می‌شود که حداقل 5 سال از غیبت آنها گذشته باشد. آنها می‌توانند با پرداخت 15 هزار یورو نسبت به خرید خدمت سربازی اقدام کنند. هدف از این مصوبه این است که این افراد برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند. 
بازهم عدم عدالت در جامعه
با این حال، حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس می‌گوید: «قانون فصل‌الخطــاب است. اما در این‌باره ستاد کل نیروهای مسلح حق تصمیم‌گیری داشته و می‌تواند مقابل طرحی بایستد. درسـت است که اسما مجلس این کار را انجام می‌دهد، اما در عمـــل ستاد کل نیروهــای مسلح تأثیرگذار است. طرح‌های مربوط به خدمت سربازی بدون نظر ستاد کل عملیاتی نشدند. حتی در دوره‌های زمانی که دولت لایحه می‌آورد و به نوعی درآمدزایی می‌کرد و به بعضی مشمولان اجازه خرید می‌داد. » او به نخستین بودجه مجلس دهم اشاره می‌کند و اینکه در آن به خرید خدمت اشاره شده بود و ستاد کل با آن مخالفت کرد، و در ادامه صحبت‌هایش باور دارد، «نمایندگان مجلس تحت فشار موکلان خود قرار دارند؛ از این‌رو نمایندگان طرح‌های مختلفی ارائه می‌کنند، ولی در نهایت این نیروهای مسلح است که اجازه انجام طرحی را صادر می‌کند. حرفه‌ای شدن نظام سربازی در ایران، طرح بسیار خوبی هم بود. در این پروژه‌ 10ساله قرار بود، هرسال 10درصد سربازی در ایران حرفه‌ای شود؛ زیرا فقط چند کشور در دنیا سربازی اجباری دارند. علاقه‌مندان نیز می‌توانند به‌صورت پیمانی در مدت 5سال و به شکل انتخابی باشند. این خدمت هم وقفه‌ اساسی در زندگی مردم است. » او همچنین به راه‌حل مقطعی مثل فروش خدمت سربازی اشاره می‌کند که با توجــه به نیاز دولت به پول معمولا موافقت‌هایی صــورت می‌گیــرد؛ نتیجه نیز ایجاد عدم‌عدالت در جامعه می‌کند. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/299850/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت