ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شرط‌بندی چین روی روسیه برای مقابله با واشنگتن آسیا

شرط‌بندی چین روی روسیه برای مقابله با واشنگتن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
شی بر روی روسیه شرط‌بندی می‌کند. حمایت چین از جنگ راه اندازی شده توسط «ولادیمیر پوتین» علیه اوکراین به طور کامل در ارتباط با رقابت آن کشور با امریکاست.
به گزارش اکونومیست، نخبگان حزب کمونیست چین می‌توانند پایانی را برای جنگ اوکراین متصور شوند که برای چین بسیار مناسب است.
در پکن، محققان و مشاوران بلندپایه دولتی پیش بینی می‌کنند که نمایش امروز اتحاد غرب دیر یا زود محو خواهد شد، زیرا تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب نتوانسته روسیه را درهم بشکند و در عوض قیمت انرژی را افزایش داده است. از دید آنان، درگیری باعث تسریع افول آمریکا و عقب نشینی آن کشور از جهان خواهد شد. سپس فروپاشی اتحاد‌های تحت رهبری آمریکا نظم جهانی جدیدی را به وجود خواهد آورد که شامل حوزه‌های نفوذ تحت سلطه تعداد کمی از خودکامگان با اراده آهنین از جمله چین است.
تحلیلگران چینی به خود می‌بالند که دموکراسی‌های لیبرال که از زمان جنگ جهانی دوم در نوشتن قوانین تجارت جهانی یا تعریف ارزش‌های جهانی و حقوق بشر پیشتاز بوده‌اند سلطه‌شان با نوعی حکومت اکثریت گرا پایان یافته است. نمایندگان غربی در پکن خاطرنشان ساخته‌اند که 141 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای دادند.
مقام‌های چینی، اما پاسخ می‌دهند که 40 کشور یا از روسیه حمایت کرده‌اند یا به آن کشور رای ممتنع دادند از جمله چین و هند که بیش‌ترین جمعیت جهان را در خود جای داده اند. بخش دشوار برای چین در مورد جنگ اوکراین مرحله پیش از پایان بازی است. چین از جانبداری از بازندگان نفرت دارد و دست کم تا لحظه کنونی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در جنگی که در اوکراین به راه انداخته و انتخاب شخص او بوده برنده نیست.
این موضوع برای «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین که کم‌تر از یک ماه پیش از تهاجم روسیه علیه اوکراین بیانیه قابل توجهی را همراه با پوتین در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن امضا کرد امری ناخوشایند به نظر می‌رسد. در آن بیانیه مشترک، چین و روسیه علیه گسترش ناتو در اروپا و ائتلاف‌سازی آمریکا در آسیا موضع گیری کرده و در کنار یکدیگر ایستادند. دو کشور بر سر این موضوع به اجماع رسیدند که ترویج دموکراسی یک توطئه غربی است.
در اتاق‌های دیپلماتیک پکن بحث در مورد این که آیا پوتین به میزبان خود یعنی شی گفته بود که قصد دارد جنگ با اوکراین را کم‌تر از سه هفته پس از این توافق دارد یا خیر گمانه زنی‌هایی صورت گرفته است.
یک دیدگاه رایج آن است که شی از این موضوع اطلاع داشت که نیرو‌های روسیه برای تهاجم احتمالی مستقر شده‌اند نه بدان خاطر که چین از طریق جاسوسان خود این موضوع را دریافته باشد بلکه بدان خاطر که احتمالا تضمین پوتین را در این باره پذیرفته که هر جنگی که رخ دهد ظرف مدت یک هفته به پایان خواهد رسید.
این در حالی است که نه رهبران روسیه و نه رهبران چین انتظار چنین مقاومتی را از اوکراینی‌ها نداشتند. هم چنین، آنان انتظار چنین ناتوانی‌ای از ارتش روسیه، چنین اتحادی از سوی اروپا و چنین عزم راسخی از سوی اعضای ناتو برای ارسال کمک‌های نظامی گسترده به اوکراین به خصوص از جانب آلمان کشوری که همواره از مداخله مستقیم در درگیری‌های نظامی خودداری ورزیده بود را نداشتند.
یک دیپلمات مستقر در پکن می‌گوید: «آنان فکر می‌کردند غرب دچار زوال شده و اروپا یک دیزنی لند غول پیکر است که زوج‌های چینی برای ماه عسل به کشور‌های آن قاره سفر می‌کنند. شی به طرز خطرناکی دچار اشتباه در برداشت خود از غرب شده است. در اواخر سال 2022 میلادی انتظار می‌رود که او هنجار‌های طولانی مدت حاکم بر روند انتخاب رهبر سیاسی چین را به چالش کشیده و در بیستمین کنگره حزب به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیری حزب برای تمدید مدت زمان ریاست‌اش در سومین دوره پنج‌ساله تلاش کند».
در ابتدای حمله روسیه به اوکراین دیپلمات‌های چینی دچار تردید در حمایت از روسیه شدند. تهاجم روسیه اصول ظاهرا مقدس چین در مورد حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را زیر پا می‌گذارد. با توجه به این اصول بوده که چین از برسمیت شناختن الحاق بخش‌هایی از گرجستان به روسیه در سال 2008 میلادی و کریمه در سال 2014 خودداری ورزید.
در سال 2022 میلادی، دیپلمات‌های چین یک روز وقت گذاشتند تا موضع شبه بی‌طرفی طرفدار روسیه اتخاذ کنند و آمریکا را برای تحت فشار قرار دادن روسیه از طریق اجازه دادن به پیش روی نیرو‌های ناتو در مرز‌های کشور‌های شرق اروپا در مرز با روسیه مقصر دانستند.
برخی اروپایی‌ها امیدوار بودند که این نشانه‌ای از تعدیل لحن چین باشد و ابراز امیدواری کردند که چین ممکن است در بحران اوکراین میانجی‌گری کند. افسوس که چین انگیزه کمی برای وادار کردن پوتین به پذیرش هر چیزی شبیه شکست دارد.
در تاریخ 7 مارس، شی شرط‌بندی خود را بر روی پوتین افزایش داد. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در نشست سالانه به خبرنگاران گفت که دوستی چین و روسیه به مثابه «صخره‌ای محکم» و یک شراکت راهبردی در برابر تلاش‌های آمریکا به منظور سرکوب چین است و شراکتی است که صلح و ثبات بیش‌تر را برای جهان به ارمغان خواهد آورد.
دیپلمات‌ها می‌گویند که وانگ در حال ارسال پیامی از سوی شی بود. به نظر می‌رسد که چین نمی‌تواند در مورد عدالت جنگ روسیه بحث کند، زیرا دفاع از اوکراین به معنای جانبداری از آمریکا قلمداد خواهد شد.
«کریستوف هوسگن» مشاور ارشد سیاست خارجی «آنگلا مرکل» صدراعظم وقت آلمان از سال 2005 تا 2017 میلادی، ساعات زیادی را در دیدار با شی گذرانده است. او که از آلمان با «اکونومیست» صحبت می‌کرد یادآوری کرده بود که سیاست‌های چین به طور قابل توجهی همراستا با اعتماد به نفس و قاطعیت بیش‌تر شی از سال 2012 میلادی به این سو بوده است این در حالی است که برخلاف او، «هو جینتائو» سلف‌اش یک بوروکرات محتاط و محافظه کار درون حزب کمونیست چین قلمداد می‌شد. با این وجود، هوسگن شی را یک «ریسک‌پذیر حسابگر» می‌داند.
هوسگن با بیان مثالی از درهم شکستن دموکراسی در هنگ کنگ توسط چین که در نهایت اعتراضات و تحریم‌های بین المللی محدودی را به همراه داشت و نشان دهنده اهمیت اقتصادی آن مرکز مالی است می‌گوید: «چینی‌ها وقتی فکر می‌کنند می‌توانند از پس چالشی برآیند درباره آن ریسک‌پذیر هستند».
از دید ناظران خارجی بدیهی است که در آغوش کشیدن پوتین به اعتبار چین لطمه می‌زند به ویژه زمانی که رسانه‌های دولتی و سخنگویان وزارت خارجه چین اطلاعات نادرست روسیه را درباره اوکراین تکرار می‌کنند در حالی که از نام بردن از پوتین به عنوان یک «متجاوز» خودداری می‌ورزند. به نظر می‌رسد شخص شی آشفته نیست.
توضیح ناامیدکننده ممکن است این باشد که او معتقد است رویارویی یک انتخاب محتاطانه است. ظاهرا رهبر چین به مقام‌هایی که خواستار اتخاذ موضع محتاطانه در مورد اوکراین هستند گفته که اگر آنان فکر می‌کنند آمریکا ظهور چین را تحمل خواهد کرد دچار توهم شده‌اند.
شی علاقمند است در ملاء عام به مردم خود این تصور و حس را القا کند که ظهور و قدرت گیری چین روندی غیر قابل توقف است. او در یکی از جلسات مجمع مشورتی در تاریخ 6 مارس گفته بود: «تضاد بین حکمرانی در چین و هرج و مرج در جریان در غرب برجسته‌تر شده است».
اگر شی به لفاظی‌های خود باور داشته باشد و هم چنین، اگر او مطمئن باشد که چین ضامن نظم جهانی خواهد بود درد و رنج اوکراین برای چین کم‌تر از آن چه تصور می‌شود اهمیت دارد البته تنها تا زمانی که شرکت‌های چینی به دلیل نقض تحریم‌های غرب علیه روسیه مجازات نشوند و روابط تجاری چین با اروپا دست نخورده باقی بماند. چنین وضعیتی برای حفظ روحیه داخلی در چین مناسب است، اما یک روش خطرناک در حوزه محاسبه ریسک محسوب می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/307095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری