ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جدیدترین صحبت های احمد مسعود درباره طالبان و افغانستان افغانستان

جدیدترین صحبت های احمد مسعود درباره طالبان و افغانستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - انتخاب / رهبر جبهه مقاومت ملی پنجشیر، گروه طالبان را به عهدشکنی متهم کرده و گفته است که این گروه، داعش و تروریستان بین‌المللی را در افغانستان جای داده و این کشور را به پایگاه امن تروریستان منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی پنجشیر، در تازه ترین پیامی که به روز جمعه (4 بهمن 1401) منتشر کرده، خواستار رسیدگی جدی به قضایای مربوط به جنایت جنگی طالبان از جانب دادگاه جنایی بین المللی شده است.
رهبر جبهه مقاومت ملی پنجشیر، گروه طالبان را به عهدشکنی متهم کرده و گفته است که این گروه، داعش و تروریستان بین‌المللی را در افغانستان جای داده و این کشور را به پایگاه امن تروریستان منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرده است.
وی خطاب به جامعه جهانی گفته است تا از به رسمیت شناختن طالبان اجتناب کرده و به قطع نامه‌ای که پیش از سقوط کابل بدست جنگجویان طالب، در شورای امنیت و مجمع سازمان ملل متحد به تصویب رسیده بود متعهد بمانند و از به رسمیت شناختن این گروه جلوگیری کنند: «خواست ما از تمام اعضای سازمان ملل این است که به تعهد شان پای بند بمانند و مردم افغانستان را در راه رسیدن به یک نظام مردم‌سالار، پاسخگو و متکثر حمایت و کمک کنند.»
مسعود می‌افزاید: «برای نجات افغانستان از این گرداب مرگ و زندگی، از تمام مردم افغانستان می‌خواهم که متحد و یکجا ایستاد شوند و کشور خود را از دام این گروه وحشت و ویرانگر نجات بدهند.»
رهبر جبهه مقاومت پنجشیر خطاب به زنان معترض و دانش‌آموزان دختر خاطرنشان ساخت: «شما پیروز هستید! تا وقتی که اراده و انگیزه در قلب دختران و زنان برای آموختن علم وجود دارد، هیچ گروه خودکامه و استبدادی توان ایستادن در مقابل اراده آنان را ندارد. مقاومت و اراده شما ایستادگی و پای بندی و علاقمندی شما برای آموختن علم و آزادی، برای من و همسنگرانم مایه افتخار و غرور است و بیش از پیش اراده ما را به ایستادگی و مقاومت بخاطر شما و بخاطر افغانستان مستحکم‌تر می‌کند.»
احمد مسعود از طالبان انتقاد می‌کند که اراده‌ای برای برقراری صلح ندارند و خواهان تسلیمی بدون قید و شرط هستند: «ما تلاش کردیم آغازگر جنگ نباشیم، میانجیگری علما برای مذاکره را پذیرفتیم، تمام خواست‌ها و مطالبات مردم خود را با طالبان در میان گذاشتیم. آنها اراده‌ای برای پذیرفتن خواسته‌های ما ندارند، تسلیمی بدون قید و شرط و بیعت می‌خواهند.»
وی در بخشی از بیانیه‌ خود به تعقیب و قتل‌های پی‌هم افسران و نظامیان حکومت پیشین پرداخته و طالبان را به عهدشکنی متهم کرده و خاطرنشان می‌سازد که این مصداق جنایت جنگی است: «تعقیب افسران و سربازان اردو، پولیس و امنیت ملی و ناپدید شدن شان، بی عزت کردن مردم، نقص حریم خصوصی خانواده‌ها از سوی طالبان در ماه های گذشته و فرار میلیونی مردم افغانستان همه نشانگر ظلم و استبداد طالبان بر غیرنظامیان است».
وی در بخشی از پیام خود همچنان از تعقیب، بازداشت و سرکوب خبرنگاران توسط طالبان انتقاد کرده و خاطرنشان می‌سازد که این گروه آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها را نقض کرده و مانع گردش آزادانه اطلاعات در کشور شده است: «آزادی بیان از مردم سلب شده، اهل رسانه که یک قشر مهم جامعه ما هستند به شدیدترین شکل ممکن سرکوب می‌شوند و همچنین نیروی کادری و توانمند ما به بخاطر فضایی که به میان آمده است کشور را ترک می‌کنند، این باعث شده که چهره واقعی طالب‌ها روز به روز بیشتر روشن شود.»
رهبر جبهه مقاومت پنجشیر همچنان به ادامه تحرکات نظامی شان علیه طالبان تأکید کرده و تصریح می‌کند: «اطمینان دارم که به کمک خداوند و حمایت مردم و فرزندان صدیق شما که مبارزات شان را ادامه می‌دهند تا آخرین لحظه، بخاطر داشتن افغانستان آزاد، آباد و مستقل در مقابل هر نوع اشغال و استبداد می‌ایستند و مبارزه می کنند.»
احمد مسعود همچنان می‌افزاید: «مقاومت مردم در سطوح مختلف شکل گرفت چه در داخل و چه در خارج از افغانستان که ما واقعا ممنون و سپاسگذار تمام این ایستادگی و حمایت ها هستیم، علل خصوص خواهران عزیز ما که قلب تبپنده آزادی و مقاومت افغانستان هستند که متاسفانه امروز از اولیه ترین حقوق خود محروم هستند. در کنار خواهران مان و بخاطر احقاق حقوق آنها ایستادگی می‌کنیم و به مبارزات خود ادامه می دهیم».
وی اذعان می‌کند که آنها برای برقراری یک نظام عدالت‌محور که مشروعیت خود را با میکانیسمی مبتنی بر انتخابات از مردم بگیرد، به مبارزات مسلحانه شان ادامه می‌دهند.
رهبر جبهه مقاومت ملی پنجشیر همچنان از علمای افغانستان می‌خواهد تا در مورد طالبان اظهار رأی شرعی کنند: «تقاضای من از علمای کشور اینست که در مقابل چنین جنایات و سوء استفاده‌های ناروا از دین، سکوت نکنند تا فردا نزد خداوند و شهدای مردم افغانستان مسئول نباشند.»
مسعود خاطرنشان می‌سازد: «علمای کرام اظهار رأی کنند، این چه نوع دین و چه نوع آئین و فرهنگ است که خود را پیرو حضرت محمد مصطفی (ص) می‌دانند و با آمدن شان ملت مسلمان افغانستان در پی‌گریز هستند و وحشت کرده اند. مردم دسته دسته به میلیون‌ها نفر از افغانستان فرار کرده اند و حاضر هستند از بال هواپیما به زمین بیفتند اما زیر سلطه این نظام به نام اسلامی نباشند؟! این نوع حکومت کردن را شما خود قضاوت کنید که شیوه حکومت پیامبر اسلام همین بود و دین اسلام همین نوع حکومت را پیشنهاد کرده بود و به پیش می‌برد؟»
او همچنان حل مشکل افغانستان را در گام اول تفاهم سیاسی و اگر طالبان حاضر نشدند، مبارزه و مقاومت مسلحانه می‌داند: «باور ما اینست که در افغانستان یک حکومت برآمده از اراده مردم، از رأی مردم که پاسخگو به مردم افغانستان و جامعه جهانی باشد، باعث جلوگیری از افراطیت و رشد تروریسم خواهد شد که برای همه قشر سیاسی افغانستان نیز چنین میکانیزمی پذیرفتنی است، در غیر اینصورت مبارزات مسلحانه و آزادی خواهانه ما ادامه خواهد یافت.»
مسعود همچنان از جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشر و سازمان ملل متحد می‌خواهد که سازوکار گزارش دهی و نظارت از حقوق بشر در افغانستان را تقویت کند و اقدامات عملی را بخاطر پاسخگویی طالبان در قبال بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه و کشتار افراد بی‌گناه که نمونه‌های بارز جنایت جنگی است و طالبان همه روزه آن را مرتکب می‌شوند روی دست بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/307665/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره 6 بودجه 1403 به ضرر بورس است

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت

کشف 5 تن خشکبار قاچاق از انباری در جنوب تهران

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است

توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد

رضایی: نقش دولت باید از متصدی به سیاست‌گذار تغییر کند

کشف دو خودروی قاچاق به ارزش 150 میلیارد ریال در البرز

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

توقیف خودرو قاچاق 100 میلیاردی در مشهد

معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم

چک‌های 500 هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟

روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود

پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد

آیت‌الله اراکی: ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت