ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کاخ سفید حاضر نیست هزینه سیاسی حذف سپاه از لیست FTO را بپردازد ایالات متحده آمریکا

کاخ سفید حاضر نیست هزینه سیاسی حذف سپاه از لیست FTO را بپردازد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - انتخاب /اخیرا لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی از قول یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که دولت بایدن ظاهراً تصمیم گرفته است که در مقابل پیشنهاد ایران، پیشنهاد جدیدی را که حاوی ایده‌هایی برای چگونگی حل و فصل آخرین موضوعات باقی مانده برای احیای برجام است، به تهران ارسال نکند.
برای تحلیل این خبر به سراغ کوروش احمدی، دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل رفتیم و با او به گفت و گو نشستیم.
*برداشت شما از مطلبی که لورا روزن، روزنامه نگار آمریکایی، از قول یک مقام آمریکایی نقل کرده، مبنی بر اینکه آمریکا تصمیم به ارائه پیشنهاد متقابل به ایران ندارد، چیست؟
خانم روزن مدعی است که از یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش ذکر نشود، شنیده که آمریکا قصد ارائه پیشنهاد متقابل در پاسخ به پیشنهاد ایران برای رفع بن بست در مورد موضوع یا موضوعات باقی مانده را ندارد. موضوع از این قرار است که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، در جریان سفرش به تهران در 7 فروردین پیشنهادی از آقای باقری کنی دریافت کرد و در سفر دو روز بعد به واشنگتن آن را با مقامات آمریکایی درمیان گذاشت. اکنون گفته روزن اگر موثق باشد به این معنی است که آمریکا قصد مسکوت گذاشتن قضیه و عدم پیگیری موضوع را دارد. البته با توجه به میزان انرژی که برای احیای برجام صرف کرده و مخاطرات ژئوپلیتیک ناشی از عدم احیای برجام و نیز آثار مثبت یک توافق برای کاهش قیمت نفت بعید است آمریکا به سادگی از خیر احیای برجام گذاشته باشد. محتمل است که این نحوه برخورد عمدتا تاکتیکی برای اعمال فشار بر ایران باشد.
*مذاکرات بطور کلی اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟
واقعیت این است که ما طی چند هفته گذشته تقریبا هیچ خبر خوبی در مورد دورنمای احیای برجام نشنیده‌ایم. این مطلبی را هم که لورا روزن نقل کرده باید به سلسله اخبار منفی در این رابطه اضافه کنیم. تنها خبر خوب در ابتدای این دوره بود مبنی بر اینکه تیم‌های مذاکره‌کننده در وین کار خود را به خوبی تکمیل کردند و بنا به اظهار انریکه مورا مذاکرات وین در پی تکمیل متن مورد مذاکره در حوالی 20 اسفند خاتمه یافت. تکمیل متن را نماینده انگلیس و وزیر خارجه فرانسه نیز تایید کردند. وزیر خارجه فرانسه در 11 فروردین به فرانس 24 گفت که اساس توافق به دست آمده و مسائل باقی مانده تنها به رابطه بین آمریکا و ایران مربوط است. این سخنان روشن کرد که دیگر چیزی برای مذاکره در وین باقی نمانده اما مسائلی بین ایران و آمریکا همچنان مانع نهایی شدن توافق است. به این ترتیب، آنچه که باقی مانده یک یا شاید دو سه موضوع است که مستقیما ربطی به برجام اولیه که باید احیا شود ندارد. اما چون مربوط به اقداماتی است که توسط ترامپ و در پی خروج او از برجام رخ داد، ایران خواستار حل آنها نیز هست؛ صرف نظر از اینکه مستقیما به برجام ربط دارد یا ندارد. 
آیا بحث حذف نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی FTO تنها مسئله اصلی باقی مانده مذاکرات است؟
از اظهارات مقامات ایرانی و مقامات آمریکایی و نیز حساسیت‌هایی که در منطقه نشان داده می‌شود، به نظر می‌رسد که این موضوع قطعا یکی از موضوعات باقی‌مانده است، اگر تنها مسئله باقی‌مانده نباشد. کسانی که در این مورد اظهار نظر کرده‌اند، مدعی هستند که ایران خواستار حذف نام سپاه از لیست FTO است. می‌دانیم که این لیستی است که توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه می‌شود و ترامپ نام سپاه را در آوریل 2019 در آن قرار داد. وزارت خزانه‌داری هم لیست مشابهی دارد که "لیست تروریست های جهانی بطور ویژه مشخص شده" specially designated global terrorists List)) خوانده می‌شود. دولت ترامپ در اکتبر 2017 سپاه را در آن لیست هم قرار داده بود. نام نیروی قدس سپاه توسط دولت بوش در 2007 در همین لیست قرار داده شده بود. البته جلوتر از آن در دوره ریگان، آمریکا نام ایران را در لیستی تحت عنوان "کشورهای حامی تروریسم" قرار داده بود. همچنین لازم به یادآوری است که ذیل قانون کنگره آمریکا موسوم به CISADA و یکی دو قانون دیگر کلیه نهادها و اشخاص مرتبط با سپاه به بهانه‌هایی مثل تروریسم، موشکی و حقوق بشر تحریم شده‌اند. به همین دلیل برجام شامل تحریم CISADA نشد و به رغم اجرا شدن برجام در سال 1394، تحریم اقتصادی علیه سپاه هیچگاه متوقف نشد. به این دلیل، ادامه حضور سپاه در لیست FTO عمدتا جنبه نمادین دارد و تاثیری در تحریم‌ها نخواهد داشت. البته شورای عالی امنیت ملی ایران نیز متقابلا در آوریل 2019 سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه) و تمام واحدهای آن را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داد و همزمان آمریکا را نیز به عنوان یک کشور حامی تروریسم اعلام کرد.
به رغم نمادین بودن این قضیه، به نظر شما چرا دولت بایدن تاکنون حاضر به موافقت با حذف سپاه از لیست FTO نشده است؟
واقعیت این است که این مسئله و احیانا یکی دو مسئله باقی مانده دیگر صرفا سیاسی است و با جو سیاسی موجود در تهران و واشنگتن آمیخته شده است. به عبارت دیگر این موضوع ربطی به برجام و نکات تکنیکی آن ندارد و ظاهرا به همین دلیل تیم‌های مذاکره‌کننده نیز که احیای برجام را مذاکره و تکمیل کردند در آن درگیر نیستند. در واشنگتن ظاهرا تصمیم‌گیری در این مورد در دست کاخ سفید قرار گرفته و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، نقش اجرایی در آن دارد. این در حالی است که گفته می‌شود وزارت خارجه آمریکا موافق نرمش نشان دادن در این مورد است. در تهران نیز تصمیم در این مورد در حیطه شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته است. طرف ایرانی نمی‌پذیرد که اقدام بی معنی ترامپ دوام یابد و کاخ سفید نیز ظاهرا به ویژه به دلیل در پیش بودن انتخابات کنگره، حاضر نیست هزینه سیاسی هنگفتی را که مدعی است برداشتن سپاه از لیست FTO خواهد داشت، بپذیرد. برخی مسائل فرعی مانند ادعای بی دلیل آمریکا مبنی بر تهدید مقامات دولت بایدن توسط ایران و مانند آن نیز در آمریکا ایجاد سروصدا کرده و بر دشواری کار افزوده است. البته در منطقه نیز برخی کشورها در این مورد بسیار فعال شده‌ و کوشیده‌اند تا این موضوع را به تداوم یا تعدیل سیاست‌های منطقه‌ای ایران ربط دهند و به این وسیله از آن کوهی ساخته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/309618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت