ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قرنطینه چه بر سر «چین» آورده است؟ آسیا

قرنطینه چه بر سر «چین» آورده است؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
کیت بردشر-نیویورک تایمز/ چین در مواجهه با بدترین شیوع کووید-19 تاکنون تعداد روز افزونی از قرنطینه‌های گسترده، شدید و کنترل‌های مرزی را اعمال کرده است. این اقدامات ممکن است هنوز کارساز باشند، اما داده‌های رسمی منتشر شده در روز دوشنبه نشان می‌دهند که تلفات بدی را برای دومین اقتصاد بزرگ جهان به همراه داشته‌اند.
 رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.8 درصد بوده است. این سرعت به سختی سریع‌تر از سه ماه پایانی سال گذشته بود و هم چنین مشکلی را پنهان کرد. بخش اعظم این رشد در ژانویه و فوریه ثبت شد. ماه گذشته، با تعطیلی شنژن مرکز فناوری در جنوب چین و سپس شانگهای بزرگترین شهر کشور و دیگر مراکز مهم صنعتی فعالیت اقتصادی کند شد.
قرنطینه اعمال شده خطوط مونتاژ را به حالت تعلیق درآورد، کارگران را زمین گیر کرد، رانندگان کامیون گرفتار شدند و ساخت و کار بنادر را مختل نمود. قرنطینه‌های مداوم باعث شدند تا صد‌ها میلیون مصرف کننده در خانه های‌شان محبوس شوند.
انتظار می‌رود کاهش سرعت رشد که در ماه مارس آغاز شد در ماه جاری بدتر شده و حتی مناطق بیش‌تری تحت محدودیت قرار بگیرند. این خبر بدی برای رهبران چین است که رشد «حدود 5.5 درصد» را برای سال تعیین کرده اند.
«لی کچیانگ» نخست وزیر یک هفته پیش به مقام‌های محلی درباره لزوم محدود کردن اثرات تعطیلی کووید بر اقتصاد گفت و خواستار «اقدامات فوری» در این باره شد. بانک مرکزی چین روز جمعه برای کمک به بانک‌های تجاری اقدام کرد تا برای ارتقای رشد اقتصادی وام ارائه دهند.
برای جهان، تعطیلی کووید در چین می‌تواند با ایجاد اختلال بیش‌تر در زنجیره تامینی که بسیاری از تولیدکنندگان به آن متکی هستند باعث افزایش نرخ تورم شده و هزینه ساخت و حمل و نقل کالا را افزایش دهد. در آن صورت، چین دچار رکود نیز از سایر کشور‌ها کمتر وارد می‌کند. این کاهش واردات کالا‌های مختلف را در بر خواهد گرفت چه منابع طبیعی مانند نفت و سنگ آهن یا کالا‌های مصرفی مانند گیلاس یا کیف‌های دستی.
«یائو جین گوان» اقتصاددان ارشد سابق اداره ملی آمار که اکنون مشاور کابینه است چهارشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: «در مورد تاثیر چشم‌انداز شیوع کرونا در شانگهای و شنژن، نمی‌توان فراموش کرد که این دو منطقه بخش‌های مهمی از کل زنجیره تامین هستند و مطمئنا تاثیری بر کل چرخه اقتصاد چین خواهند داشت».
مدیران صنعت خودرو و بخش فناوری، دو حوزه از بزرگ‌ترین کارفرمایان چین در روز‌های اخیر هشدار داده‌اند که اگر به طور خاص بازگشایی هر چه سریع‌تر در شانگهای رخ ندهد اختلال فلج کننده در فعالیت‌های سراسری آنان در چین ایجاد می‌شود. شانگهای بسیاری از قطعات با فناوری بالا را تولید می‌کند که برای بسیاری از زنجیره‌های تامین حیاتی هستند.
«کوی دونگشو» دبیر کل انجمن خودرو‌های سواری چین می‌گوید: «شانگهای یک مرکز برای شرکت‌های خودروسازی بین المللی است اگر این قطب از کار افتد کل سیستم کار نخواهد کرد».
قرنطینه‌ها، اقتصاد‌های محلی را فلج می‌کنند
به گفته Gavekal Dragonomics یک شرکت تحقیقاتی اقتصادی مستقل که قرنطینه‌ها را دنبال می‌کند تا 11 آوریل، 87 شهر از 100 شهر بزرگ چین نوعی محدودیت در رفت و آمد اعمال کرده بودند. این موارد از محدود کردن افرادی که می‌توانند وارد یا خارج از یک شهر شوند تا قرنطینه کامل مانند شانگهای، جایی که اکثر ساکنان آن حتی برای خرید غذا اجازه خروج از خانه‌های خود را ندارند، متغیر بوده است.
«یانگ دگانگ» مدیر کارخانه‌ای که ماشین‌های قالب گیری پلاستیک را در ژانگ جیاگانگ در 112 کیلومتری شانگهای می‌سازد پس از اعمال قرنطینه در شهرش در روز چهارشنبه مجبور به توقف عملیات تولید شد.
حتی پیش از قرنطینه نیز مقام‌های محدودیت‌هایی وضع کرده بودند که مانع از حرکت کامیون‌ها می‌شد. این بدان معنی بود که یانگ نمی‌توانست قطعات را به موقع برای ساخت ماشین‌هایش دریافت کند و نمی‌توانست تجهیزات کامل را به بسیاری از کارخانه‌ها و بنادر درگیر قرنطینه تحویل دهد.
یانگ می‌گوید نمی‌داند بازگشایی چه زمانی امکان‌پذیر خواهد بود. او می‌گوید: «ژانگ جیاگانگ تحت فشار زیادی قرار دارم. من نگران ضرر هستم، اما راه دیگری وجود ندارد».
در حالی که شهر‌های بیش‌تری در حال اعمال قرنطینه هستند تائی یوان مرکز صنعت زغال سنگ چین، پنجشنبه گذشته قدری از محدودیت‌های شدید خود کاست. از پایان ماه مارس تا چهارشنبه گذشته، تعداد شهر‌های بزرگ با قرنطینه شدید از 14 به شش شهر کاهش یافته اند.
سهم تولید اقتصادی چین که توسط این شهر‌ها ارائه می‌شود از 14 درصد به 8 درصد کاهش یافته است. پکن به دولت‌های محلی دستور داده تا به کامیون‌ها کمک کنند تا به مقصد خود برسند و اقدامات دیگری را برای محافظت از اقتصاد در برابر آسیب در طول قرنطینه انجام دهند. بسیاری از کارگران نیز در حال تقلا هستند. برای مثال، رانندگان کامیون با خطر دائمی قرنطینه‌های چند هفته‌ای مواجه هستند و اغلب پرداخت‌ها به آنان انجام نشده است.
«یو یائو» راننده کامیونی که سبزیجات و میوه را از استان شاندونگ به شانگهای می‌رساند یکی از بسیاری از رانندگان کامیون چینی است که به دلیل تشدید اقدامات برای کنترل شیوع کرونا سرگردان شده است.
او بیش از سه هفته در شانگهای گرفتار شده است. یو در 16 مارس به شانگهای آمد تا سبزیجات را به بازار برساند. با این وجود، او سه روز پس از آن هنوز در آن شهر گرفتار شده چرا که مقام‌های محلی او را به عنوان یکی از نزدیکان یک فرد آلوده در بازار شناسایی کردند. پلیس دستور قرنطینه فوری او را صادر کرد. بنابراین، او کامیون خود را در نزدیکی یک بزرگراه متوقف کرد و انتظار کشیدن آغاز شد.
او از آن زمان تاکنون منتظر بوده است و اکنون فاقد مجوز سفر برای رانندگی کامیون در شانگهای در طول قرنطینه است. او و چهار راننده دیگر بدون مجوز سفر سه هفته است که روی زمین می‌خوابند و نان را با یکدیگر تقسیم می‌کنند.
او می‌گوید: «ما نمی‌توانیم از بزرگراه خارج شویم هر خروجی محافظت می‌شود. ما تنها می‌خواهیم به خانه بازگردیم». او می‌افزاید: «روز پیش نتوانستم غذای کافی دریافت کنم و بدنم دیگر نمی‌تواند آن را تحمل کند».
بقا از طریق صادرات
صادرات یکی از بخش‌های اقتصاد چین بود که در سه ماهه نخست سال جاری به رشد خود ادامه داد. کارخانه‌های چینی در طول شیوع کرونا، سهم قابل توجهی از بازار‌های جهانی را به خود اختصاص داده‌اند از جمله جهش 14.7 درصدی صادرات در ماه مارس نسبت به سال گذشته. بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی هم چنان به شبکه‌های بزرگ تامین کنندگان قطعات در چین وابسته هستند.
با این وجود، از آنجایی که چین با اعمال قرنطینه‌های سخت گیرانه بدون هیچ هشداری، تولید را مختل می‌کند حداقل تعدادی از وارد کنندگان در غرب شروع به جستجوی مکان‌های دیگر برای تامین کالا کرده‌اند. «جیک فیپس» موسس Phipps & Company، واردکننده و توزیع کننده آمریکایی مبلمان منزل که تولیدات‌اش را به توسعه دهندگان هتل و آپارتمان می‌فروشد می‌گوید در دو سال گذشته از پذیرش سفارش از چین خودداری کرده و تمرکزش را بر روی بازار‌های کشور‌های دیگر قرار داده است.
او شروع به خرید کابینت آشپزخانه از ویتنام و ترکیه، کفپوش وینیل از ویتنام و هند و سینک استیل از مالزی کرده است. قرنطینه‌های مکرر چین، محموله‌های بسیار زیادی را به تعویق انداخته است از جمله قرنطینه در بخشی از نینگبو، در نزدیکی شانگهای که ارسال محموله‌های لازم برای لوله کشی او را در ماه گذشته به تاخیر انداخت.
او افزود که اکنون بسیاری از مشتریان به دلیل تعرفه ها، تنش‌های ژئوپولیتیکی و پرسش‌هایی در مورد نقش احتمالی پکن در مورد منشاء ویروس کرونا در اتکا به چین محتاطانه عمل می‌کنند. فیپس می‌گوید: «ارزیابی قابلیت اطمینان باعث شد که من توجه خود را بر روی بازار‌های کشور‌های دیگر قرار دهم و پاسخگوی مشتریانی باشم که نمی‌خواهند از چین سفارش دهند».
* نویسنده این مقاله گزارشگر تجارت و اقتصاد و رئیس دفتر روزنامه نیویورک تایمز در شانگهای است. او پیش‌تر از سال 2002 میلادی خبرنگار ارشد هنگ کنگ بود و در مورد چین، آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا در موضوعاتی از جمله روند‌های اقتصادی، تولید، انرژی، مسائل بهداشتی و محیط زیست گزارش تهیه کرده بود.
بردشر در سال 2013 میلادی جایزه پولیتزر را برای گزارش ارائه شده‌اش در رابطه با شیوه‌های تجاری اپل در اقتصاد جهانی در حال تغییر دریافت کرد. بردشر در سال 1997 میلادی برنده جایزه جورج پولک برای گزارش ملی در مورد پوشش خودرو شد و در همان سال نامزد نهایی در رقابت جایزه پولیتزر شد.
او برنده جایزه انجمن ناشران آسیا برای پوشش موضوع آنفولانزای مرغی در آن منطقه شد. هم چنین، او برنده جایزه آزبورن الیوت انجمن آسیایی و جایزه مالکوم فوربس باشگاه مطبوعات خارج از کشور در سال 2010 میلادی برای پوشش انرژی پاک در چین شده بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/309822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی