ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ادعای بحث‌برانگیز دانشمند کانادایی: گونه انسان‌تبار هابیت احتمالاً در اندونزی پنهان شده است کانادا

ادعای بحث‌برانگیز دانشمند کانادایی: گونه انسان‌تبار هابیت احتمالاً در اندونزی پنهان شده است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کم‌تر از 20 سال پیش کشف فسیلی از انسان فلورسی در یکی از جزایر اندونزی باعث معرفی گونه‌ی جدیدی از انسان‌های اولیه به جهان شد، اما آیا ممکن است این گونه‌ی انسان‌تبار هنوز زنده باشد؟

در سال 2004 جامعه‌ی علمی جهان با کشف فسیل‌هایی از یکی از گونه‌های انسان‌تباران (Hominin) در جزیره‌ی فلورس در شوک فرو رفت. نام این گونه‌ی جدید به‌مناسبت محل کشف فسیل‌های آن انسان فلورسی ، با نام علمی هومو فلورسینسیس ، گذاشته شد. انسان‌های فلورسی در اواخر دوره‌ی پلیستوسن (یکی از دوره‌های زمین‌شناسی از 2/5 میلیون سال تا 10 هزار سال پیش) زندگی می‌کردند و ظاهراً با اولین نمونه‌های ظاهرشده از گونه‌ی‌ انسان هوشمند (هومو ساپینس) در این‌بخش از جنوب‌شرقی آسیا هم‌دوره بودند. این انسان‌تباران ریزاندام از برخی جهات به جنوبی‌کپی (میمون‌های انسان‌نما از اعضای بالاخانواده‌ی انسان‌واران) و حتی شامپانزه‌ها شبیه بودند. وقتی بیست سال پیش گریگوری فورث ، استاد بازنشسته‌ی انسان‌شناسی در دانشگاه البرتا مطالعات میدانی اتنیک‌نگاری خود را در جزایر فورس آغاز کرد، داستان‌هایی در مورد وجود یک موجود اسرارآمیز شبیه انسان را از زبان بومیان جزایر می‌شنید، طبق برخی از این شنیده‌ها این موجودات هنوز زنده بودند؛ اما بسیار به‌ندرت دیده می‌شدند. همچنین مایک موروود ، سرگروه فقید تیم تحقیقاتی کاشف انسان‌ فلورسی پیش‌تر گفته بود که توصیف بومیان از این موجود در تمام جزئیات با مشخصات انسان فلورسی مطابقت دارد. مقاله‌ی مرتبط: داروین تکامل و انتخاب طبیعی انسان‌ها چگونه دم خود را از دست دادند؟
تصور همگان بر این بود که فسیل‌های کشف‌شده در فلورس مربوط به گونه‌‌ای منقرض‌شده از انسان باشد؛ اما از طرف دیگر بومیان منطقه از دیدن یک موجود کاملاً شبیه به انسان فلورسی سخن می‌گفتند. این تناقض باعث شد فورث برای روشن کردن حقیقت دست به‌کار شود. ماحصل تلاش‌های او در کتاب میان انسان و میمون که در ماه مه سال جاری میلادی به‌چاپ خواهد رسید، جمع‌آوری شده است. فورث می‌گوید نتیجه‌گیری کتاب با توجه به سابقه‌ی فعالیت او در زمینه‌ی انسان‌شناسی و مردم‌زیست‌شناسی باعث تعجب بسیاری خواهد شد. کشف انسان فلورسی توسط پیتر براون ، دیرینه‌شناس دانشگاه نیوانگلند، به اعتقاد برخی به‌اندازه‌ی کشف احتمالی حیات بیگانه در یک سیاره‌ی دیگر اهمیت داشت، اما فورث معتقد است نتایج تحقیقات او حتی ممکن است شگفت‌انگیزتر از کشف انسان فلورسی باشد. او در مورد کتاب خود می‌گوید: برخلاف کتاب‌های دیگری که در مورد تکامل انسان‌تباران نوشته شده است، تمرکز کتاب من نه روی فسیل‌ها بلکه روی مطالعه‌ی جمعیت انسانی بومی به‌نام لیو است؛ و آن‌چه که آن‌ها در مورد دیدن یک جانور (آن‌طور که مردم لیو آن را توصیف می‌کنند) می‌گویند، جانوری که به‌طور شگفت‌انگیزی به انسان شبیه است اما انسان نیست. فورث می‌گوید که به این موجود تنها می‌توان نام انسان میمونی گذاشت. فورث توضیح می‌دهد که هدف او از نوشتن این کتاب پیدا کردن بهترین توضیح ممکن، یعنی منطقی‌ترین و از لحاظ تجربی ممکن‌ترین توضیح برای مشاهدات مردم لیو از این موجود است. فورث در جریان تحقیقات خود با 30 نفر از شاهدیان عینی در مورد مشاهده‌ی این موجود به‌صورت رودررو گفتگو کرده است. فورث درنهایت به این نتیجه رسید که بهترین توضیح برای مشاهدات مردم لیو، وجود یک گونه‌ی دیگر از انسان‌تبار‌ان (سرشاخه‌ی انسان‌ها و شامپانزه‌ها) ولی جدا از سرده‌ی انسان است، گونه‌ای که به‌نحوی تا به امروز یا تا همین اواخر در جزایر فلورس زندگی می‌کرده است. در کتاب میان انسان و میمون به سوالات عمومی‌تری نیز پرداخته شده است، از جمله این‌که دانشمندان علوم طبیعی چگونه دانش خود از موجودات زنده را بیشتر می‌کنند. یکی از موضوعات مهم، ارزش نسبی منابع اطلاعاتی مختلف در مورد موجودات؛ از جمله موجودات ثبت‌نشده یا در صف ثبت در منابع علمی است، به‌خصوص اطلاعاتی که توسط جوامع اغلب بی‌سواد و از لحاظ فناوری عقب‌افتاده مانند مردم لیو ارائه می‌شوند، افرادی که تا 40 یا 50 سال پیش بسیاری از انسان‌شناسان آن‌ها را در زمره‌ی انسان‌های اولیه می‌پنداشتند.

ایرانیان جهان

مانند اکثر باورهای بومی در مورد جانورشناسی، مردم لیو نیز انسان‌ها را همیشه در اولویت می‌گذراند، بیشتر به این‌ معنی که انسان را به‌عنوان منشأ پیدا شدن تمام حیوانات غیرانسانی می‌دانند؛ چیزی شبیه به تکامل داروینی معکوس. از طرف مقابل نظریه‌ی تکامل مانند داستان آفرینشی که در انجیل آورده شده است، انسان‌ها (یا انسان‌تبارها) را در انتها قرار می‌دهد. بااین‌حال تمامی این موارد یک نقطه‌ی مشترک دارند و آن جایگاه ویژه هومو ساپینس است، چیزی که ما را از بقیه‌ی قلمرو‌ی حیوانات جدا می‌کند. برای مردمان بومی لیو تجربه‌ی دیدن انسان میمونی به‌عنوان موجودی کاملاً غیرانسانی و غیرعادی در اغلب موارد مشکل‌ساز و پریشان‌کننده است. برای محافل دانشگاهی و دانشمندان نیز وجود انسان فلورسی به همان اندازه مشکل‌ساز است، البته نه به‌خاطر شباهت آن‌ به انسان‌های مدرن؛ بلکه به این دلیل ساده که انسان فلورسی در سوابق زمین‌شناسی، بسیار دیر ظهور کرده است و حتی برای مدتی با انسان‌های امروزی هم‌دوره بوده است. اگر فسیل‌های انسان فلورسی به‌عنوان یک میمون دوپا قلمداد می‌شدند آیا پذیرش آن در جامعه‌ی علمی سخت‌تر (یا راحت‌تر) می‌بود؟ پاسخ به این سؤال آن‌چنان راحت نیست. بااین‌حال نکته‌ی جالب این است که موروود به‌طور ضمنی روش غیرخطی را برای تکامل انسان‌تباران در ذهن داشته است چراکه او همواره طرفدار گنجاندن این گونه‌ی جدید در رده‌ی انسان‌ها بوده است. موروود از شواهدی صحبت می‌کرد که نشان می‌داد این انسان‌تباران ریزاندام تا همین اواخر روی زمین راه می‌رفته‌اند و همین موضوع می‌توانست دلیل کافی برای طبقه‌بندی هومو فلورسینسیس در رده‌ی انسان‌ها باشد. به اعتقاد فورث چیزی که تا به امروز روی زمین زندگی کرده است باید به‌نحوی با ما خویشاوند باشد. مقاله‌ی مرتبط: انسان‌تباران دنیسووان با انسان‌های امروزی آمیزش داشتند
مردم لیو این موجود ناشناخته را یک حیوان غیرانسانی می‌دانند. در واقع انسان میمونی تنها یکی از چند جانوری است که مردم لیو معتقدند در اثر تغییر شکل انسان‌ها به وجود آمده‌اند. بااین‌حال این طبقه‌بندی مردم بومی از روی تاریخ‌نگاری زمین‌شناسی یا شواهد دیرینه‌شناسی نبوده است. مردم لیو درست مانند آن دسته از مردم جهان غرب که مذهبی هستند، به‌خوبی می‌توانند بین موجودات طبیعی و ماورأطبیعی (یا غیرمادی) تفاوت قائل شوند. آن‌ها با درنظر گرفتن ویژگی‌هایی که ما انسان‌ها را از حیوانات جدا می‌کند به این نتیجه رسیده‌اند که این موجودات مرموز یک حیوان غیرانسانی هستند که اصلا شبیه به ارواح نامرئی، سایر حیوانات و البته انسان‌ها نیستند. برخی از ویژگی‌های انسان میمونی ممکن است نشانگر وجود یک گونه‌ی کشف نشده از جمعیت میمون های بی‌دم باشند. اما اظهارات مردم لیو خلاف این نظریه است و همچنین دانسته‌های ما از جغرافیای زیستی در شرق اندونزی نیز همین موضوع را ثابت می‌کند. اولین واکنش غریزی ما به شنیدن نقل‌قول‌های مردم بومی جزیره‌ی فلورس از مشاهده‌ی یک انسان شبیه به میمون می‌تواند این باشد که این افراد یا دچار توهم شده‌اند یا این موجود را با یک میمون بی‌دم اشتباه گرفته‌اند. اما فورث معتقد است: اگر به سخنان بومیان با دقت گوش کنید و آن‌ها را جدی بگیرید به این نتیجه می‌رسید که اولین واکنش ما، منطقی‌ترین واکنش نیست. اگر چیزی که مردم لیو می‌گویند را با دیگر شواهد به‌دست آمده کنار هم قرار دهید به‌خوبی می‌بینید که این‌دو باهم منطبق‌ هستند و حاکی از وجود یک گونه‌ی دیگر از انسان‌تباران هستند، یا حداقل گونه‌ای که تا 100 سال پیش در این منطقه زندگی می‌کرده است. فورث می‌گوید دیرینه‌شناس‌ها و محققان سایر رشته‌های مربوط می‌توانند از دانش مردم بومی برای پیش‌برد تحقیقات خود روی تکامل انسان‌تباران در اندونزی و دیگر نقاط جهان استفاده کنند. او در ادامه می‌گوید: به دلایلی که در کتابم اشاره کرده‌ام هیچ جانورشناسی که تحقیقاتش را به‌صورت میدانی انجام می‌دهد به‌دنبال جستجوی گونه‌های زنده از انسان‌های فلورسی یا دیگر انسان‌تباران نمی‌رود. اما این موضوع به این‌ معنی نیست که آن‌ها هنوز زنده نیستند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/310602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند

افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و چین

بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید (فیلم)

سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

زنگ خطر رکود غیرتورمی

هیات اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

المیادین: جنبش حماس هیچکس را به عنوان جایگزین قطر نمی‌پذیرد

فیلم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل

حزب الله: پادگان «شراگا» را در شمال عکا هدف قرار دادیم

پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

چالشی در خصوص تأمین و قیمت کالای شکر خوزستان ایجاد نشود

رونمایی کره شمالی از یک موشک مافوق صوت

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ببینید | بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید!

دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور

وصول مطالبات 11 هزار میلیاردی در پرونده‌های اقتصادی

حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!